پاورپوینت کامل گزیده پژوهش ها;خودسازی از دیدگاه امام خمینی(ره) ;از برنامه ۴۳ ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گزیده پژوهش ها;خودسازی از دیدگاه امام خمینی(ره) ;از برنامه ۴۳ ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گزیده پژوهش ها;خودسازی از دیدگاه امام خمینی(ره) ;از برنامه ۴۳ ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گزیده پژوهش ها;خودسازی از دیدگاه امام خمینی(ره) ;از برنامه ۴۳ ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
۲۱
صدرا صوری
شماره اشتراک ۲۴۷۸، از تویسرکان
انسان از نظر اسلام موجودی سازنده است; سازنده خود و سازنده محیط زندگی خود. میزان
موفقیت او در آبادانی محیط به میزان توفیقش در سازندگی خود بستگی دارد و بالعکس; به
عبارت دیگر، توفیق در بهسازی محیط زندگی، راه او را برای بهسازی خود هموارتر می
کند.
توجه به این رابطه متقابل و نیرومند میان انسان و محیط زندگی اش، ایجاب می کند که
او به مسئله خودسازی توجه کند، آن هم خودسازی همه جانبه و متناسب با دید وسیع یک
مسلمان نسبت به انسان و جهان.
اسلام درباره خودسازی انسان تعالیم فراوانی دارد که به تمام جنبه های مختلف زندگی
او مربوط می شود; به جسم و جان، نیازهای مادی و معنوی، فردی و اجتماعی، فرهنگی و
اقتصادی و… اگر شخصی بداند از کجا آمده است و اکنون در چه وضعیتی است و در نهایت به
کجا خواهد رفت، آن گاه درمی یابد که تزکیه نفس، بهترین ره توشه ای است که لحظه ای
در آن تردید جایز نیست، این موضوع به خصوص در باره اولیا و مربیان اهمیت ویژه ای می
یابد. حضرت امام(ره) به صراحت اظهار می داشت: (مربی مردم باید خودش منزه باشد،
مهذّب باشد.)۱
برای این که تن آدمی سالم بماند، باید از تغذیه خوب و شرایط زیستی مساعد برخوردار
باشد. روان او نیز برای رشد و سلامتی، به خوراک و بهداشت مناسب نیاز دارد، البته
خوراک و بهداشت روان یا بیماری و آلودگی اش به گونه ای دیگر است; مثلاً علم و تهذیب
نفس، خوراک جان و روح است و نادانی و فساد اخلاقی، بلای روان محسوب می شود.
مهری آجیلی
شماره اشتراک ۳۰۲۰، از سنقر کلیایی
اگر همه افراد بشر به خودسازی روی بیاورند و از پستی ها و آلودگی ها دور شوند،
جامعه آرام و آرام به طرف خوبی ها سوق داده شده و به تکامل واقعی خود خواهد رسید.
با توجه به مراحل گذشته و تحقق ارزش مند و گران بهای خودسازی همگانی، لازم است که
از هرگونه شعار غیرواقعی و ادعاهای دروغین، پرهیز کرده، به عمل و اقدام های مثبت و
ضروری بپردازیم; به بیان دیگر، عمل گرایی مطرح باشد نه شعارزدگی. هر فرد از افراد
جامعه باید عملاً به اصلاح نفس خود و جامعه خود همت گمارد و با هرگونه انحراف و
فسادزدگی مبارزه کند. علی(ع) می فرماید:
برترین مردم در نظر خدا کسی است که عمل کردن به حق نزد او محبوب تر از باطل باشد،
هرچند که در این راه از منافع او کاسته شود، دچار مشکلات گردد و باطل گرایی منافع
فراوانی داشته باشد.۲
محمدحسن مجیدی
شماره اشتراک ۲۹۸۹، از نجف آباد
واضح است که خودسازی و پرورش انسان و سوق دادن او به سوی کمال در درجه اول، در گرو
شناخت دقیق و آگاهی کامل او به تمامی استعدادها و نیروها و گوشه و زوایای وجودش می
باشد. مادامی که انسان، خود و ابعاد گوناگون وجودش را به طرز صحیح نشناسد و نقاط
ضعف و قوت خود را نیابد، قادر به تعدیل استعدادهای خود نمی باشد. از این رو خداوند
در قرآن مؤمنین را به تزکیه نفس و شناخت و معرفت خود دعوت کرده و می فرماید: ای
کسانی که ایمان آورده اید، زنهار که خویشتن را پاس دارید.)۳
مرحله دوم، شناسایی خوبی ها و زیبایی ها از بدی ها و زشتی ها است. در نفس انسان،
نیازهای متعددی است که باید ارضا شوند; از جمله تمایل و نیاز به خوراک، پوشاک،
مسکن، تمایل به حفظ نفس و دفاع در برابر دشمن، تمایل جنسی، علاقه به جاه و مقام،
میل به حق طلبی، آزادی و آزادگی، کرامت نفس، علم دوستی، زیبایی دوستی، و غیر آن که
به صورت واقعیت های فطری با سرشت آدمی عجین شده است. امکانات متعددی نیز به انسان
عطا شده است تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسانیات کند و هم جلوِ خواهش های
نفسانی را بگیرد و کشش های درونی را تحت نظم و ضابطه درآورد.
خداوند میزان های معیّنی را مشخص کرده تا انسان طبق آن ها رفتار کند و از حدود آن
ها تجاوز نکند. میزان های صحیح عقاید و رفتار و تشخیص خوبی از بدی از طریق وحی،
توسط انبی، تعیین و اعلام شده است و برای هرگونه رفتار از خرد و کلان، جزئی و کلی،
در رابطه با خود و دیگران و جهان هستی و خالق عالم، میزان و صراطی مشخص کرده اند و
راه صحیح را از غلط یا صواب را از خطا بازشناسانده اند.
قرآن کریم بیان گر بسیاری از مسائل است و از موجبات رشد و تعالی انسان به تفصیل سخن
آورده است. انبیا نیز به عنوان مفسران کتاب های آسمانی و فرستادگان الهی وظیفه
ارشاد مردم را بر عهده دارند، مضافاً این که در درون انسان ابزار شناساگر قرار داده
شده است تا به وسیله آن ها خوب را از بد و حق را از باطل متمایز کند. این ابزار
مشتمل بر اندام های حسّی و ادراکات و منطق و عقل است که انسان معارف لازم را به کمک
آن می تواند کسب کند. به انسان آزادی داده شده تا راه خود را برگزیند و مطابق
اختیار و انتخاب خودش عمل کند. نتیجه این که چنان چه انسان مطابق میل خود و بدون
رعایت موازین اسلامی عمل کرد، از حدود خارج شده و برعکس اگر بین قوا و استعدادهای
درونی خود تعدیل ایجاد کرد، اصلاح و رستگار می شود.
مرتضی ابراهیمی
شماره اشتراک ۵۰۴، از کاشمر
اهمیت درک امتیازات خود به خاطر این است که بدون شناخت نمی توان آن ها را بارور و
نگه داری کرد. طبیعی است که انسان هرچیز باارزش را زمانی می تواند حفظ و نگه داری
کند که به ارزش وجودی آن واقف باشد وگرنه به کوچک ترین غفلتی آن را ضایع کرده، از
دست می دهد. بنابراین هرکس در کنار ضعف های خود باید به شناخت صفات مثبت و
استعدادها و امتیازات روحی خود نیز بپردازد تا بتواند به تقویت و پرورش آن ها قیام
کند و از آفاتشان بپرهیزد. علاوه بر آن، علم به امتیازات خود، سبب ایجاد قدرت روحی
در انسان می شود تا به اتکای آن بتواند در مسیر تهذیب و خودسازی پیش رفته، بر موانع
موجود غلبه کند. همین قدرت روحی، اراده انسان را تقویت و از بروز اختلافاتی چون یأس
و نومیدی و امثال آن جلوگیری می کند.
اعظم عظیمی دستگردی
شماره اشتراک ۲۲۷۲، از خمینی شهر
نفس همانند اسب چموش و سرکشی است که به راحتی تسلیم نمی شود، روایات اسلامی از نفس
به عنوان خطرناک ترین دشمن یاد کرده اند. رسول گرامی اسلام می فرماید: (اعدی عدوک
نفسک الّتی بین جنبیک; خطرناک ترین دشمن تو نفس درونی تو است.)۴
دشمن تو نفس کافرکیش توست
و آن هوای طبع بداندیش توست
دشمن تو خود تویی ای تیره رو
دیگران را بی سبب دشمن مگو
با این حال باید توجه داشت که همین اسب چموش قابل رام شدن است، هرچند در ابتدا
دشوار به نظر می رسد; ولی با پایداری و ریاضت، تسلیم خواهد شد. علی(ع) می فرماید:
اگر نفست سرسختی نشان داد و تسلیم نشد، تو نیز بر او سخت بگیر تا ذلیل و رام تو
گردد و با خدعه و نیرنگ با او رفتار کن تا به اطاعتت درآید.)۵
با تداوم جهاد و تمرین و ممارست قطعاً تسلط
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 