پاورپوینت کامل احکام اجتهاد و تقلید ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل احکام اجتهاد و تقلید ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل احکام اجتهاد و تقلید ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل احکام اجتهاد و تقلید ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
۱۳۶
یکی از مباحث اصولی و فقهی، مسئله اجتهاد و تقلید است که غالب علمای اسلامی رساله
مستقلی درباره آن نگاشته اند. پیش از ورود به بحث، ضروری است معنای لغوی و اصطلاحی
اجتهاد و تقلید دانسته شود و سپس به مقولات دیگر پرداخت.
مفهوم لغوی و اصطلاحی اجتهاد و تقلید
اجتهاد در فرهنگ لغت، به مفهوم سعی بلیغ و تلاش بی دریغ و کوشش مستمر و پیوسته برای
دست یابی به هدف است،۱ و نیز تلاش توأم با رنج و سختی را گویند.۲ و در اصطلاح یعنی
داشتن قدرت علمی بر استنباط احکام دینی از ادله و منابع مربوط به آن.۳
تقلید در لغت، به معنای قلاده بر گردن دیگری انداختن، گردن بند به گردن انداختن، و
در امور شرعی و عبادات، از مجتهدی تقلید کردن است.۴ و در اصطلاح، التزام عملی به
فتوای مجتهد یا تطبیق وظایف دینی مطابق با فتوای مجتهد زنده است۵; به عبارت روشن
تر: عمل کردن به فتوای مجتهد را در احکام شرعی، تقلید می گویند.
قلمرو تقلید
تقلید منحصر در فروع دین است و به اجماع فقیهان، تقلید در اصول عقاید (توحید، عدل،
نبوت، امامت و معاد) جایز نمی باشد، زیرا در اصول عقاید، رسیدن به قطع و یقین با
براهین عقلی و منطقی شرط است نه با تقلید و تعبد.
البته تصحیح عقاید بلکه تحقیق در این گونه مسائل به تنهایی امکان ندارد; انسان لازم
است به کتاب های کلامی و فلسفی مراجعه کرده تا از تحقیقات دانشمندان نیز بهره گیرد.
ولی این گونه مراجعات و مطالعات از مقوله تقلید اصطلاحی نیست، بلکه از مقوله تحقیق
و تفحص به شمار می رود.
گرچه تقلید از مجتهد نیز یک نوع تقلید عالمانه و آگاهانه است نه تعبد محض، ولی
تحقیق مستقل به حساب نمی آید. آنچه در اسلام ممنوع است، تقلید کورکورانه و
ناآگاهانه در امور منفی و ناپسند است; مانند لباس های بدن نما پوشیدن یا همچون
غربیان سلوک کردن.
تقلید از مجتهد، در واقع رجوع به متخصص آگاه است، زیرا شخص مکلف می داند یک سلسله
احکامی را باید انجام دهد و یک سلسله احکامی را باید ترک کند. برای این که یقین کند
به تکالیفش عمل کرده است سه راه بیشتر ندارد:
۱. یا باید خودش، مجتهد باشد و پس از طی مقدمات و تفحص در قرآن و سنت و قواعد فقه و
اصول، مسائل شرعی را یکی پس از دیگری استخراج کرده و به آن عمل کند;
۲. راه دوم این است که از تمام آرای فقیهان مطلع باشد و بر طبق فتوایی عمل کند که
یقین کند طریقه احیتاط را در پیش گرفته و تکلیفش را انجام داده است.
۳. راه سوم این است که از مجتهدی آگاه و جامع الشرایط تقلید کند.۶
مرحوم سید کاظم یزدی در عروهالوثقی درباره قلمرو تقلید چنین می فرماید: هر مکلف که
به سن رشد و بلوغ عقلانی و جسمانی رسیده باشد، در عبادات و معاملات (خرید و فروش)
اگر مجتهد نباشد و شیوه عمل به احتیاط را ندارد، باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید
نماید. در موضوعات ضروری و بدیهی مانند وجوب نماز، روزه، حج، جهاد، خمس و زکات،
نیازی به نقلید نمی باشد، چرا که هر مکلفی می داند این موضوعات واجب اند.
فلسفه تقلید
تقلید به معنایی که ذکر شد، یک شیوه عقلایی است که تمام عاقلان و حکیمان آن را
پذیرفته اند. تمام افراد بشر برای برطرف کردن احتیاجات ضروری خود که نمی توانند آن
را تأمین کنند، باید به فرد خبره و متخصص آن مراجعه کنند; به عنوان مثال کسی که
بیمار است برای درمان خود باید به پزشک مراجعه کند. در خصوص احکام شرعی نیز باید به
فقیه جامع و متخصص رجوع کرد.
این مسئله، یک سیره و سنت اجتماعی در میان عقلا و خردمندان است که ادیان الهی نیز
آن را پذیرفته و امضا کرده اند. در حدیثی آمده است: پیامبری از پیامبران بنی
اسرائیل مریض شد و تصمیم گرفت به طبیب مراجعه نکند. با خدا نجوا کرد که چون شفا و
بیماری از توست، به هیچ وجه به کسی جز تو مراجعه نخواهم کرد. وحی شد تا به دکتر
مراجعه نکنی شفا نخواهم فرستاد، چرا که پیامبران و امامان معصوم باید برای بشر الگو
باشند وگرنه خود عالم ترین افراد به علوم روز بودند.
ریشه و انواع تقلید
باید توجه داشت که روحیه تقلید در نهاد همه افراد بشر وجود دارد. به خصوص در جوانان
که ظهور و نمادی روشن دارند. اما تقلید از یک منظر دو گونه است: گاهی تقلید
ناآگاهانه و نادرست است; مانند تقلید بعضی جوانان از هنرپیشه های خارجی، بازیگران
سینم، هیپی ه، انواع گروه های رپ، هوی متال و نظایر آن. این نوع تقلیدها نوعاً
جنبه منفی قهرمانان را در نظر می گیرد. گاهی نیز تقلید آگاهانه و عالمانه است;
مانند تقلید در مسائل دینی که از نوع رجوع به متخصص است.
شهید مطهری بحثی را تحت عنوان (تقلید ممنوع) در کتاب ده گفتار خویش آورده است که در
این جا چکیده و خلاصه آن را برای غنای مبحث تقلید می آوریم.
وی می نویسد: تقلید ممنوع (حرام) عبارت است از پیروی کورکورانه و بدون دلیل از کسی
که قرآن آن را مذمت کرده است. تقلید برخلاف برداشت عموم، سرسپردگی نمی باشد، بلکه
باید مقلدان با چشم باز و تحقیق از خبرگان آگاه و یا به دلیل اشتهار قابل قبول،
مرجع تقلید یا معلم اخلاقی را انتخاب کنند.
قرآن کریم عوام یهود را از آن رو توبیخ می کند که بدون دلیل از هر عالمی پیروی می
کردند. امام صادق(ع) فرمود: عوام و علمای ما
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 