پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint :

گاهی دین و دین داری به دلیل عدم رویکرد و توجه عمیق به دین و سطحی نگری و قشری گرایی در آن، دچار آسیب می شود و در اثر این آسیب، باورهای دینی هویت اصلی خود را از دست می دهند.

گاهی این آسیب ها از ضعف باورها و رفتارهای دینی و ظهور سستی در بنیادهای اخلاقی و بی اهمیتی به ارزش های دینی است و گاهی هم بر اثر بی ایمانی، اباحی گری و دین گریزی.

بحران های ناشی از آسیب دین و دین داری، عمیق و گسترده است و می تواند به بحران های روحی و فکری، بحران های فرهنگی و اعتقادی، بحران های سیاسی و اجتماعی، شکسته شدن حریم های فردی و اجتماعی و بی هویتی آدمی منجر گردد. به دلیل آسیب دیدن دین و آفت زدگی دین داری، حریم های انسانی و مرزهای سلوک اجتماعی متزلزل می شود و انواع تعدّی ها و حرمت شکنی ها ظهور می کند.(۱)

این همه از جمله مصیبت هایی است که در طول نیم قرن پس از ارتحال رسول گرامی (ص) جهان اسلام را به خود مبتلا ساخت. تلاش های گسترده امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) در طول نیم قرن، برای از بین بردن آسیب ها و آفت های وارد بر دین و دین داری و برگرداندن امور به مسیر اصلی بود، ولی متأسفانه به علت عمیق بودن انحراف ها و شکاف های به وجود آمده، فجایع عظیمی در جهان اسلام به وقوع پیوست.

حرکت و قیام امام حسین (ع)، اقدامی در جهت مبارزه با آسیب های وارده بر دین و دین داری بود. آن حضرت در مراحل گوناگون قیام و حرکت خود، در نامه ها و سخنرانی های متعددی که به مناسبت های گوناگون ارائه نمود، به این آفت ها اشاره کرد.

مفهوم آسیب شناسی

اصطلاح «آسیب شناسی» در همه رشته های علوم، اعم از کاربردی و انتزاعی، پایه و غیرپایه، تجربی و طبیعی، انسانی و غیرانسانی و به ویژه در روان شناسی و تعلیم و تربیت، کاربرد خاص خود را دارد. این اصطلاح امروزه معادل واژه «pathology» شناخته می شود. به همین دلیل، تأمّل در این واژه و مشتقات آن خالی از فایده نیست. «patho» به مفهوم «بیماری و آسیب» است و «pathology» یعنی آسیب شناسی، و «pathological» به معنای وابسته به آسیب شناسی، یا آسیب شناختی است.(۲) اصطلاح «پاتولوژیست» به آن دسته از متخصصان پزشکی اطلاق می شود که با نابهنجاری های اعضا سر و کار دارند. سایر متخصصان از دیگر رشته ها، از اصطلاح «پاتولوژیکال» استفاده می کنند.

جایگاه آسیب شناسی دین و دین داری

دین، زیباترین جلوه رحمانیت خداوند برای هدایت نوع بشر است و دین داری رویکرد به این رحمانیت و سیر در مسیر هدایت. در این مسیر، پیوسته رهزنانی به صورت آفات دین و دین داری ظهور کرده اند که شناخت آن ها و پرداختن به سلامت و بهداشت دین داری، از مهم ترین آداب در چنین سیری است.(۳)

واژه «دین» در لغت، به معانی گوناگونی به کار رفته است؛ از جمله در فرهنگ های فارسی،(۴) به معنای آیین، کیش، راه، روش، قانون، حق و داوری، و در مفردات،(۵) به معنای طاعت و جزا آمده است.

تفلیسی نیز در وجوه القرآن، هفت وجه برای آن ذکر کرده است: (توحید، داوری کردن، فرمان برداری، پاداش، شمار، خو و کیش).(۶)

استاد جوادی آملی، «دین» را در لغت، به معنای انقیاد، پیروی، اطاعت، تسلیم و جزا می داند.(۷)

از نظر اصطلاحی نیز برای «دین» تعاریف گوناگونی ارائه شده است. بعضی به صورت عام بر حسب مفهوم جامع مشترک و یا خصوصیات مشترک ادیان، به تعاریف فراگیری از «دین» پرداخته اند، بعضی نیز با ارائه تعاریف ماهوی، به تجلیل هویت آن می پردازند. برخی تعاریفی روان شناختی از دین ارائه می دهند و گروهی تعاریفی جامعه شناختی یا غایت گرایانه و یا اخلاق گرایانه.(۸)

در میان تعاریف ارائه شده، به یک تعریف اکتفا می شود:

دین، عبارت است از: مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرّراتی که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش انسان ها باشد.»(۹)

«البته گاهی همه این مجموعه، حق و گاهی همه آن باطل و زمانی مخلوطی از حق و باطل است.»(۱۰) دین حق، حقیقتی متعالی و امری قدسی است و از این نظر، فراتر از آسیب و آفت است. در امور الهی خطا و آفت راه ندارد. خطاپذیری و اشتباه در حیطه امور بشری است. از این رو آسیب و آفت در بحث آسیب شناسی دین و دین داری به حقیقت دین باز نمی گردد، بلکه به نحوه رویکرد انسان ها به دین و فهم و تلقّی آدمی از دین و نوع معرفتِ دینی و شیوه دین داری باز می گردد.

اصطلاح «آسیب شناسی دینی»، اصطلاح جدیدی در حوزه اندیشه دینی است. «آسیب شناسی دینی؛ یعنی شناخت آسیب ها و اشکالاتی که بر اعتقاد و باور دینی و یا آگاهی و معرفت دینی و یا عملی در رفتار جامعه دینی وارد می شود،(۱۱) زیرا دین داری شامل دو عرصه نظر و عمل است؛ دربرگیرنده اندیشه، معرفت، باور و ایمان دینی و نیز اقرار، کردار، رفتار و سلوک دینی است و همه این ها به نحوی در معرض آسیب و آفت قرار می گیرند.

وجوه گوناگون آسیب های پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint و دین داری

برای پاورپوینت کامل دین شناسی ۹۲ اسلاید در PowerPoint و دین داری با توجه به مراتب گوناگون و شدت و ضعف آن، آسیب های ذیل را می توان در نظر گرفت:

۱ – عدم فهم عمیق دین و سلوک دینی؛

۲ – دریافت نادرست مفاهیم دینی؛

۳ – ضعیف شدن باورها و رفتارهای دینی؛

۴ – سست شدن بنیادهای اخلاقی؛

۵ – بی ارزش شدن ارزش های دینی؛

۶ – بی اعتقادی به دین و امور مذهبی؛

۷ – بی ایمانی؛

۸ – اباحی گری مذهبی؛

۹ – گریز از امور دینی و مذهبی؛(۱۲)

۱۰ – ظهور و بروز بدعت ها.

رابطه انسان و دین

گرایش انسان به دین، امری فطری، ذاتی، عمیق و ریشه دار است. دین نه تنها تأمین کننده بسیاری از نیازهای انسان، بلکه خود نیازی بنیادین و نهفته در ژرفای وجود آدمی است.

حس مذهبی، یکی از عناصر اولیه ثابت و طبیعی روح بشر است. بشر ذاتاً به مفاهیمی هم چون: علم، زیبایی، نیکی، راستی و اخلاق حسنه عشق می ورزد و در روح خود برای آنان اصالت و استقلال قائل است. حس مذهبی یا مفاهیم قدسی نیز همانند مفاهیم یاد شده در روح بشر جایگاه ویژه ای دارد که از اعماق وجدان و فطرت او سرچشمه می گیرد.

«الکسیس کارل» معتقد است که: «احساس عرفانی (دینی) جنبشی است که از اعماق فطرت سرچشمه گرفته است و یک غریزه اصلی است.»(۱۳)

وی در جای دیگر می نویسد: فقدان احساس اخلاقی و عرفانی در میان اکثریت عناصر فعال یک ملت، زمینه زوال قطعی ملت و انقیاد او را دربند بیگانه تدارک می بیند؛ سقوط یونان قدیم معلول چنین عاملی بود.

در نگاه «تولستوی» نیز «ایمان آن چیزی است که انسان با آن زندگی کند.»(۱۴)

استاد مطهری (ره) در توضیح این سخن می گوید: «ایمان، مهم ترین سرمایه زندگی است. به نظر وی مردم به برخی از سرمایه های زندگی مانند سلامت، امنیت، ثروت، رفاه و… توجه دارند، اما به یک سرمایه بزرگ که نامش ایمان است توجه ندارند، چرا که آنان اصولاً محسوسات و مادیات را بیش تر از معقولات و معنویات می شناسند.(۱۵)

نیاز انسان به دین، امری جاودان و زوال ناپذیر است. لازمه ذاتی بودن دین ورزی این است که دین هم چون دیگر غرایز و نیازهای ذاتی انسان همپای حیات بشر بپاید و آینده بشر را هم چون گذشته در نوردد. لاجرم گسست بین انسان و دین را هرگز نمی توان و نباید انتظار داشت.

«ارنست رنان» در پایندگی و ژرفایی تأثیر دین در نهاد انسان می گوید: «ممکن است روزی هر چه را دوست می دارم نابود و از هم پاشیده شود و هر چه را که نزد من لذت بخش تر و بهترین نعمت های حیات است از بین برود و نیز ممکن است آزادی به کار بردن عقل و دانش و هنر بیهوده گردد، ولی محال است که علاقه به دین متلاشی یا محو گردد، بلکه همواره و همیشه باقی خواهد ماند و در کشور وجود من شاهدی صادق و گواهی ناطق بر بطلان مادیت خواهد بود.»(۱۶)

همه آن چه گفته شد را در یک آیه زیبای قرآن می توان یافت که رمز دین گرایی انسان را چنین ترسیم کرده است: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطره الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله؛(۱۷) پیوسته به سوی دین پاک خداوند رو کن که انسان ها را بر آن سرشته است و آفرینش الهی دگرگون نخواهد شد.»

راه های شناخت دین

از راه های صحیح شناخت دین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – وجدان طبیعی و الهام فطری؛

۲ – حواس و مشاعر که در زندگی حیوانی مکمّل وجدان است و بین انسان و سایر جانوران مشترک است؛

۳ – هدایت از طریق عقل؛

۴ – توجه به کارکردهای دین و تفکر و تدبر در آثار و برکات و حسنات عینی دین در حیات بشری.

کارکردهای روان شناختی دین

در میان علوم و دانش های جدید هیچ یک همانند روان شناسی، نقاب از رازهای شگفت دین و دین داری بر نکشیده و لزوم اجتناب ناپذیر آن را در زندگانی به طور ملموس روشن نساخته است. پاره ای از کارکردهای روان شناختی دین و دین ورزی عبارت اند از:

۱ – معنا بخشیدن به حیات: «کارل یوستاویونگ» در اهمیت این مسئله می نویسد: «در میان همه بیمارانی که در نیمه دوم حیاتم با آن ها مواجه بوده ام، یکی هم نبوده که شکلش در آخرین وهله، چیزی جز مشکل یافتن یک نگرش نسبت به حیات باشد. با اطمینان می توان گفت: که همه آنان از آن رو احساس بیماری می کرده اند که چیزی را که ادیان زنده هر عصر به پیروان خود عرضه می دارند از دست داده اند و هیچ یک از آنان قبل از یافتن بینش دینی خود شفای واقعی نیافته اند.»(۱۸)

«ویکتور فرانکل» نیز قدرت دین را عقیده به ابرمعنا می داند؛ یعنی دین بهترین معنا برای زندگی است.(۱۹) پاره ای از برون دادهای روان شناختی تفسیر دینی حیات عبارت است از:

۱ – احساس خوش بینی و رضایت؛

۲ – مطبوع سازی زندگی در مجموعه هستی؛

۳ – ایجاد امیدواری؛

۴ – مسئولیت پذیری؛

۵ – نشاط و حرکت.

۲ – انسجام و تعادل شخصیت: دین، نقش مهمی در هویت بخشی، ایجاد تعادل بین امیال و غرایز و اولویت گذاری و برقراری نظام طولی بین آن ها، رهایی از آشفتگی و هم آهنگ سازی افکار و احساسات دارد و در نتیجه به ایجاد وحدت و انسجام شخصیت می انجامد.(۲۰)

۳ – بهداشت، سلامت و آرامش روان: یکی از نیازهای مهم انسان، سلامت و آرامش روان است. در دنیای کنونی علی رغم پیشرفت خیره کننده علمی و تکنولوژیک، روز به روز اضطراب، دلهره، افسردگی و ناآرامی بیش از پیش بر انسان چیره شده و حاجت به آرامش روحی و روانی بیش تر احساس می شود. نقش دین در سلامت و آرامش روان از جهات مختلفی حائز اهمیت است:

۱/۳. دین داری و تحمل فشارهای روانی؛

۲/۳. دین داری و افسردگی؛

۳/۳. دین داری و کاهش بزه کاری؛

۴/۳. دین داری و کاهش مصرف الکل و مواد مخدّر؛

۵/۳. دین داری و کاهش خودکشی؛

۶/۳. دین داری و رضایت از ازدواج و کاهش طلاق.

۴ – سازگارسازی جهان درون و بیرون و کاهش رنج ها و آلام: بهره دیگری که از تفسیر دینی حیات برمی خیزد، ایجاد سازگاری بین جهان درون و برون و درنتیجه کاهش رنج ها و ناراحتی هاست. بدون شک بین خواسته ها و تمایلات انسان و جهان خارج تفاوت هایی وجود دارد که برای انسان، رنج آور و ملال انگیز است؛ از جمله:

تفاوت بین خواسته های ما و نظام تکوین؛ مانند شرور، آفاتی چون: مرگ و میر، سیل و زلزله، بیماری و…؛
تضاد بین تمایلات ما و واقعیات اجتماعی؛ مثل نوع حکومت ها و نظام های استبدادی و….

گاهی واقعیات خارجی تغییر پذیرند که انسان با توجه به خواسته ها و تمایلات خود آن ها را تغییر می دهد، اما زمانی این واقعیات غیر قابل تغییرند، در این موارد دین بهترین عامل سازگاری درون با خارج است و آن ها را با هم آشتی می دهد. دین با تفسیری که از جهان و ناملایمات و رنج های آدمی در آن می دهد با دادن نقش عبادی به تحمل دشواری ها، سازگاری با حیات را آموزش می دهد؛ چنان که انسان مؤمن می گوید: «زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت».

۵ – هدف بخشی و ایده آل پروری: انسان ها در طول تاریخ ایده آل هایی چون رفاه، ثروت، شهرت، مقام، عشق، زیبایی، دانش، و… انتخاب کرده اند، لیکن بهترین ایده آل آن است که شرایط زیر را داشته باشد:

۱ – منطقی باشد؛ ۲ – قابل وصول باشد؛ ۳ – تمایلات سودجویانه و خودخواهانه و «من طبیعی» آدمی را کنترل نماید؛ ۴ – در انسان چنان کششی ایجاد کند که از درون به سوی هدف اعلای حیات حرکت کند.

چنین آرمان و ایده آلی تنها از دین حق و معنای دینی حیات برمی خیزد.(۲۱)

۶ – پاسخ به احساس تنهایی: در نگرش دینی، انسان هیچ گاه تنها نیست، بلکه همواره در آغوش پرمهر خدایی است که تنها و تنها از سر لطف و مهربانی او را آفریده و لحظه به لحظه خیر و رحمت بی انتهایش را بر او سایه گستر می سازد بدون آن که خود نصیبی از این مهر بی کران ببرد و اجر و پاداشی در برابر ارزانی داشتِ نعمت هایش طلب کند.

۷ – تقویت قدرت کنترل غرایز؛

۸ – طول عمر، بهداشت و سلامت جسمانی، پایداری در فعالیت های فیزیکی، تقویت سیستم ایمنی و رفاهی بدن، تسریع در بهبودی و کوتاه کردن دوره درمان؛

۹ – ایجاد خضوع، تعبد و تسلیم در جهانی آکنده از سرگردانی و تعارضات فکری؛

۱۰ – عشق، محبت، پاسخ به غرایز فرامادی بشر و ایجاد لذت های فراجسمانی، تصفیه غم ها و جذب شادی ها؛

۱۱ – کاهش اضطراب، ترس ها و وحشت ها، به ویژه ترس از مرگ؛

۱۲ – افزایش قدرت کنترل و مدیریت ذهن و تصویر سازی ذهنی؛

۱۳ – شجاعت و افزایش قدرت پایداری در برابر دشمنان و زورمندان؛

۱۴ – بهداشت و سلامت روح و حقیقت برین وجود آدمی؛

۱۵ – ایجاد وقار و سنگینی و دوری از جلفی و سبکی؛(۲۲)

۱۶ – کاهش عملیات جنسی؛(۲۳)

۱۷ – انگیزش، پرورش و تفسیر تجربه های دینی.

کارکردهای معرفتی

دین یکی از مهم ترین منابع معرفت آموز و آگاهی آفرین است. حاجت انسان به دین در کنار عقل و به تعبیر دیگر خدمات معرفتی دین به انسان، سویه های مختلفی دارد.

در نگاه کلی بخشی از خدمات دین در این عرصه عبارت است از:

۱ – ارائه آموزه های فرا عقلی؛ یعنی اموری که عقل به تنهایی قادر به کشف و درک آن ها نیست، اما اگر از منبعی دیگر مانند وحی آسمانی در اختیارش قرار گیرد برای آن قابل قبول و پذیرش می باشد.

۲ – به هنگام و آسان سازی حقایق دشوار و دیریاب: پاره ای از حقایق، زمانی در تور تجربه بشر می افتند که کار از کار گذشته و یا تنها افراد خاصی به آن ها دست یافته و اکثر انسان ها از دسترسی به آن محروم می مانند. از جمله خدمات انبیای الهی این است که این گونه آگاهی ها را به هنگام و رایگان در اختیار بشر می گذارند و در مقابل خدمات خود هیچ مزد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.