پاورپوینت کامل آفات جهانی شدن ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آفات جهانی شدن ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آفات جهانی شدن ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آفات جهانی شدن ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
۴
مقدمه
جمهوری اسلامی ایران در جهان معاصر به عنوان یک تمدن مستقل و مدعی صاحب هویت که انقلابش در راستای اجرای احکام
اسلامی و جریان نهضت سیدالشهداء (ع) و همچنین تعالیم ائمه اطهار (ع) است، در موقعیت بسیار ویژه و حساسی قرار دارد .
برخی از تمدن های جهان معاصر آنچنان که هانتیگتون در نظریه برخورد تمدن ها به آن اشاره می کند، به نظر می رسد جهانی
شدن را پذیرفته اند .
در خصوص مفهوم جهانی، «لاتوش » تعبیری دارد که پسندیده تر است و آن «غربی شدن جهان » می باشد . برخی جریان غربی شدن
را پذیرفته اند، یا در حال پذیرش آن هستند و یا مخالفتی با آن ندارند و فقط تمدن اسلامی و بویژه تمدن شیعی است که تفاوت
ماهوی با روند جهانی شدن دارد . ولی متاسفانه در این قلمرو هنوز نتوانسته است جایگاه خودش را بیابد .
ما برای شیعیان حرف و سخن بسیار داریم ولی برای غیرشیعیان نه اینکه نداشته باشیم، بلکه زبان بیان آن را نداریم . بنابراین در
این قلمرو نظر به اینکه جایگاه خودمان را نیافته ایم، محکوم به هضم هستیم . هیچ شکی نیست که در این قلمرو، تعالیم شیعه به
حرکتی نیاز دارد تا در مسیر این رود خروشان که معیارهای ثابتی را در دهکده جهانی حاکم کرده برده نشود لازمه این کار دو چیز
است:
۱ . «هویت شناسی » و بعد به روز کردن این هویت;
۲ . «شناخت جهان » در ابعاد مختلفی که این جهانی شدن را می سازد .
انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر در موقعیت بسیار حساسی قرار گرفته که با موقعیت بیست و دو سال پیش آن بسیار متفاوت
است . بیست و دو سال پیش، انقلاب ایران موج وسیعی را در جهان به وجود آورد که بسیاری از معادلات سیاسی را به هم زد . آن
زمان ما در قلمرو هجمه قرار داشتیم، در قلمرو بیان خود و تبیین خود، آن هم در قلمرو جهانی خسته از دوران جنگ سرد; و از این
رو در این قلمرو بستر بسیار مناسبی مهیا گردید تا فرهنگ اسلام را در سراسر جهان ترویج نماییم .
اما در حال حاضر مسائل مختلف و متعددی سبب شده تا ما در موقعیت دیگری قرار داشته باشیم، بحمدالله هویت انقلاب حفظ
شده، رهبری به طور دقیق مثل حضرت امام (ره) قدم بر می دارند، اصول و اصالت ها محفوظ است; اما شدت هجمه ها نسبت به
اول انقلاب بسیار افزون تر شده است .
بنابراین عقل نیز حکم می کند، هنگامی که هجمه ای سنگین شد، مدافع نیز مستحکم تر و در جهت دفاع از ارزش های خود آماده و
به روز شود، متاسفانه ما در این مساله با مشکل مواجه هستیم . دانشگاه های ما، حوزه های ما و دیگر مراکز ما در این قلمرو عقب
مانده اند . امروز جهانی شدن در لایه های فرهنگی نفوذ کرده و گاهی جهان بینی ها را می سازد و تا این قلمرو را نشناسیم و بررسی
دقیق نکنیم نمی توانیم دفع آفت نماییم . لازمه این کار این است که این بحث یکی از جدی ترین مباحث آسیب شناسی انقلاب
اسلامی شود; چرا که اگر آسیب ها را بشناسیم قادر به دفع آنها خواهیم بود . ضعف ما از عدم ایمان ما و قدرت ما نیست، بلکه از
عدم شناخت، به روز کردن معارف و جهان شناسی ماست . الآن دو چیز جهان را به سمت غربی شدن پیش می برد که یکی اقتصاد و
دیگری فرهنگ است که در ادامه بحث به این دو می پردازیم .
۱ . جهانی شدن اقتصاد
۱ – ۱ . تاثیر اقتصاد بر زندگی انسان
اقتصاد در قلمرو زندگی انسان معاصر فراتر از یک ابزار عمل می کند و حتی در مواردی به جای هدف نشسته است .
«پوستمن » (۲) ، در کتاب تکنوپلی (۳) این اصطلاح را تصویر جهانی می داند که تکنولوژی فرهنگ سازی کرده و اقتصاد، فرهنگ را به
سیطره خودش در آورده است . عمده ترین ابزار تکنولوژی در عرصه جهانی سازی اقتصاد شامل این موارد است:
الف) کامپیوتر: امروز اطلاعات (۴) ، هویت انسان را می سازد و به قول یک منتقد آمریکایی در جهانی که همه چیز انسان
کامپیوتریزه شده ما نمی توانیم به صراحت بگوییم که این انسان است که کامپیوتر را اداره می کند یا کامپیوترها انسان را اداره
می کنند . «پوستمن » در این خصوص می گوید: «در جهان امروز عبارت «کامپیوترها به ما چنین می گویند» به جای «خدا چنین
گفته » نشسته است » .
ب) سینما: جهان امروز جهان تصویر است و تمدن های موفق، تمدن هایی هستند که قادرند معنای تصویر را ترجمه نمایند . هر
تصویر معادل هزار کلمه است و اثر ماندگاری که در ذهن مخاطب می گذارد بسیار قوی تر از اثر سخنرانی و کلام است .
فیلم ماتریکس (۵) فیلمی است که در سال ۲۰۰۰ م . ساخته شده و هم اکنون فیلم ماتریکس ۲ و ۳ در حال ساخته شدن است در این
فیلم ما شاهد سال ۲۱۹۹ م . یعنی ۲۰۰ سال بعد هستیم . این فیلم، فیلمی است که از تسلط عجیب تکنولوژی و اقتصاد بر انسان
بحث می کند . و واقعیت هم این است که یکی از اصلی ترین بسترهای جهانی شدن اقتصاد است .
این که شما از رسانه ها می شنوید و می بینید که هر جا کنفرانس جهانی شدن برگزار می گردد مورد اعتراض کارگران و قشرهای
پایین جامعه واقع می شود به این علت است که بسیاری از آنان احساس می کنند اقتصاد در قلمرو جهانی، بشدت نظام طبقاتی را
به هم می زند . اخیرا گزارشی از اینترنت تحت عنوان «گلوبالیزیشن » (۶) دریافت کرده ایم که در مجله سیاست خارجی بود . در این
گزارش آمده که «مقدار ثروت ۲۰۰ نفر در کره زمین معادل ثروت دو میلیارد انسان است » بنابراین جهانی شدن اقتصاد بشدت
منجر به شکاف طبقاتی در جوامع شده و ضربات سهمگینی را بر بدنه اقشار پایین جامعه وارد می آورد .
۲ – ۱ . تاثیر اقتصاد بر فرهنگ
فرهنگ در قلمرو جهانی شدن مهمتر از اقتصاد است و هویتش را از اقتصاد و قوانین و فرمول های اقتصادی می گیرد . «چارلی
چاپلین » فیلمی تحت عنوان «عصر جدید» دارد که در این فیلم، انسان که یک مهره و چرخ دنده محسوب می شود هویت و ماهیتی
جدا از هویت و ماهیت انسانی پیدا می کند . چون اقتصاد بنا به سیطره اش تمامی رفتارها و منابع رفتاری و کرداری انسان را
کنترل می کند .
به عنوان نمونه در سه یا چهار سال گذشته، پاکستان – که اولین جمهوری اسلامی جهان است – تعطیلی رسمی هفته خود را از
جمعه به یکشنبه تغییر داد . دلیل این امر ضررهای هنگفت اقتصادی بود که متوجه تجار و تکنوژیست های پاکستانی شد و آنها به
این نتیجه رسیدند که زمان ارتباطشان با جهان سرمایه داری فقط سه روز در هفته است; زیرا پنج شنبه و جمعه کار در پاکستان
تعطیل است و شنبه و یکشنبه کشورهای آسیای جنوب شرقی تعطیل هستند و این بی نظمی خاصی به وجود آورده که مانع از
تجارت آنها می شود . و به همین جهت دولت پاکستان تحت فشار گروه مزبور مجبور شد تعطیلی رسمی هفته را از روز جمعه که
روز تعطیل رسمی مسلمانان جهان است به روز یکشنبه تغییر دهد . البته این تغییر با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست; زیرا گاهی
ما زمان را جزء چهارم ماده می دانیم . در این قلمرو زمان خط ممتدی است که در بستر این خط ممتد وقایع جاری می شود و شما
نمی توانید بگویید این نقطه از بستر قدسی است چون فرض شده که زمان یک رود جاری است که وقایع بر سطح آن می گذرد در
این جا «زمان » تاثیری در حسن و قبح امور ندارد . (۷)
اما در تفکر اسلامی ما زمانی به نام زمان قدسی داریم; یعنی معتقدیم انسانی که از سپیده دم پنج شنبه تا غروب جمعه فوت
می کند برخوردی که با او در عالم برزخ می شود با کسی که غیر از این روزها فوت می کند یکسان نیست . بدین جهت در این جا
تفاوت در زمان قدسی، در عالم هویت ما تفاوت ایجاد می کند . تغییر جمعه به یکشنبه در قلمرو اقتصاد قابل قبول است; اما شما
نمی توانید تصور کنید که این تغییر تنها یک مساله اقتصادی است و هیچ ربطی به هویت اسلامی ما ندارد .
زمان قدسی مختص ما هم نیست این زمان شامل مسیحی ها، هندی ها و حتی اسطوره های یونانی هم می شود . اکنون ما بسادگی
زمان را تغییر می دهیم و در این قلمرو یک ملت و یک تمدن اسلامی را از برکات آسمانی و الهی محروم می کنیم و محور این تغییر
هم اقتصاد است . در اقتصاد جهان هویت انسان تابع کارکرد مصرف گرایانه اوست . اگر بخواهیم مساله جهانی شدن اقتصاد را
نپذیریم از یک سو در قلمرویی قرار داریم که این رود ما را می برد و از سوی دیگر اگر بخواهیم آن را بپذیریم، دیگر نمی توانیم
بگوییم چه باید وارد بشود و چه نباید وارد شود . زیرا این فرمول های اقتصادی است که مصرف و نوع کار را تعیین می کند . اکنون
ما در چنین قلمرویی چه خواهیم کرد؟ هر چند این بحث، بحث الآن نیست بحث آینده است اما خوشا به حال تمدن هایی که به
استقبال آینده می روند . تمدن شیعی یک تمدن بسیار غنی است، اما آنچه مهم است زمان شناسی است، اگر امروز را بشناسیم
می دانیم چگونه به استقبال فردا برویم؟
شما سال های ۷۸ – ۷۹ را با سال های ۶۸ – ۶۹
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 