پاورپوینت کامل چهره امام مهدی (ع) در آینه القاب ۴۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چهره امام مهدی (ع) در آینه القاب ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چهره امام مهدی (ع) در آینه القاب ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چهره امام مهدی (ع) در آینه القاب ۴۴ اسلاید در PowerPoint :

۳۲

اشاره:

شناخت القاب ائمه معصومین (ع) یکی از راه های مهم آشنایی با ویژگی ها و فضایل آن حجت های الهی است . در این نوشتار سعی
شده است تا با ارایه توضیحی کوتاه و مختصر در زمینه برخی از لقب های حضرت مهدی (ع) خوانندگان عزیز، بیش از پیش با
ویژگی ها و اوصاف آن حضرت آشنا شوند .

۷ . مضطر

یکی دیگر از لقب های معروف امام عصر (ع) «مضطر» است . در کتاب های لغت مضطر به معنای درمانده و ناچار به کار می رود و در
اصطلاح وقتی به کسی مضطر گفته می شود که او از همه اسباب و ابزارهای معمولی در حل مشکلات و برطرف ساختن
گرفتاری هایی که دارد ناامید شده و با تمام وجود متوجه خدا شود و کلید حل تمام کارها را به دست خدا بداند . رسیدن به این
مرحله از درک و بینش معمولا یا در حالت اضطرار و ناامیدی کامل پیش می آید و یا در صورت دستیابی به شناخت و معرفت های
برتر – که جز از طریق توجهات خاص الهی میسر نمی گردد – امکان پذیر می شود .

به این حقیقت که «انسان چون دچار اضطرار شود متوجه درگاه خداوند می شود» در قرآن کریم نیز اشاره شده است آنجا که
می فرماید: چون به کشتی نشستند خدا را با اخلاص در دین او خواندند و چون نجاتشان داد و به خشکی آورد، شرک آورند; تا
نعمتی را که به آنان عطا کرده بودیم کفران کنند و برخوردار شوند . زودا که خواهند دانست . (۱)

گذشته از آن چه بیان شد در بحث های مربوط به دعا و شرایط اجابت آن نیز اضطرار مطرح شده است . توضیح آن که در
روایت های زیادی به این حقیقت اشاره شده که از جمله عوامل به مرحله اجابت رسیدن دعاها به حد اضطرار رسیدن داعی است;
یعنی فرد دعا کننده به اندازه ای مضطر شود که برای برآورده شدن حاجتش هیچ عاملی جز خدا نشناسد و با تمام وجود دست به
درگاه او بلند کند و از او بخواهد که مشکل او را برطرف سازد . طبیعی است که هر کس در چنین حالی متوجه خداوند متعال
شود هرگز خداوند ارحم الراحمین او را ناامید نمی سازد .

در بسیاری از ادعیه و روایات از حضرت مهدی (ع) با لقب مضطر یاد شده است از جمله در قسمتی از دعای ندبه آمده است:

این المضطر الذی یجاب اذا دعی (۲) .

کجاست آن مضطری که چون دعا کند، خواست او به اجابت می رسد . . . .

همینطور در روایتی که از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه: «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء (۳) . . .» وارد شده، چنین
آمده است:

سوگند به خدا منظور از مضطر در این آیه قائم آل محمد (ص) است وقتی که در آخرالزمان ستم و بیداد و فساد در نتیجه سلطه
پیدا کردن مستکبران و انحراف مردم از صراط مستقیم سرتاسر جهان را پر ساخت آن حضرت در بین رکن و مقام [در
مسجدالحرام] دو رکعت نماز می خواند و آنگاه دست به دعا برداشته از خداوند تعجیل در فرج خود را می خواهد و پروردگار عالم نیز
دعای او را اجابت نموده و به او اذن ظهور می دهد و به دنبال این واقعه مبارک آن حضرت به برکت امدادهای غیبی و هم چنین
یاری انسان های مومن و شجاعی – که در آن زمان از سرتاسر عالم به گرد آن حضرت جمع شده اند – بساط ستم را از روی زمین
برخواهد چید . (۴)

اما چرا به امام عصر (عج) لقب مضطر داده شده است؟

از بررسی مجموعه روایات مربوط به این بحث چنین برمی آید که امام معصوم به عنوان حجت الهی در خیرخواهی به بندگان خدا
و محبت به آنان از پدر و مادر به آنها مهربان تر است; از هدایت پیدا کردن آنان خوشحال و از به بی راهه کشیده شدن بی نهایت
ناراحت می شود . از آنجا که در شرایط بسیار سخت دوران طولانی غیبت کبری امام مهدی (ع) از وضع بندگان خدا هر لحظه
باخبرند و مشاهده می کنند که چگونه دشمنان حق از طریق به کارگیری تمام امکانات خود تلاش می کنند تا با مطرح ساختن
انواع شبهه ها و رایج نمودن فساد و فحشا بندگان الهی را از مسیر درست انسانیت خارج نموده آنان را به انواع رذایل و پلیدی های
اخلاقی و اعتقادی آلوده سازند و یا خود آنها در نتیجه تبعیت از هواهای نفسانی و فریب خوردن از زرق و برق دنیا چگونه از معارف
الهی دور شده و با دست خود زمینه های تباهی و هلاکت خویش را فراهم می سازند بسیار متاثر می شوند . از طرف دیگر وقتی در
نتیجه بعضی مصالح الهی در چنین اوضاعی آن حضرت در پشت پرده غیبت به سر می برند و از انجام کامل ماموریت خود که همانا
هدایت بندگان خداست به جهت عمل دیگران و موانعی که آنها ایجاد کرده اند محروم مانده است دچار حالت اضطرار می شود . مگر
کدام اضطرار سخت تر از این است که کسی حجت خدا باشد و مسئولیت حفظ و تبلیغ و ترویج و حاکمیت بخشی به همه احکام و
ارزش های الهی را برعهده داشته باشد اما در شرایطی واقع شود که ببیند حکام جور از یک طرف و منافقان و انسان های هواپرست
از طرف دیگر احکام حیات بخش الهی را زیر پا می گذارند و بندگان خدا را از مسیر سعادت واقعی منحرف می سازند و آنها را به
بی راهه سوق می دهند .

آری در دوره غیبت کبری هر روز بیش از پیش قلب رئوف و مهربان حضرت ولی عصر (عج) از مشاهده مشکلات و گرفتاری های
بندگان الهی به درد می آید و بالاخره روزی آن دریای صبر و بردباری از طغیان بی حد بندگان ناسپاس و ستم پیشه به تنگ خواهد
آمد و در حال اضطرار از پروردگار عالم خواهد خواست تا به خاطر پایان بخشیدن به ظلم ستمگران و رها ساختن انسان های
مظلوم در بند طاغوت ها به او اذن ظهور داده شود و آن لحظه است که بشریت از زیر یوغ بیداد و جهل و تباهی نجات خواهد یافت
و عدل و قسط در سرتاسر زمین حاکمیت پیدا خواهد کرد و صلح و امنیت و آسودگی خاطر، زمینه را برای تحصیل سعادت
جاودانی انسان فراهم خواهد ساخت .

اللهم انا نرغب الیک دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل به النفاق و اهله . . . (۵)

۸ – منتقم

در بعضی از روایات و دعاها از حضرت بقیه الله (ع) با لقب «منتقم » یاد شده است . انتقام در لغت به معنی مجازات کردن به کار
می رود . از آنجا که تلقی خیلی از افراد این است که در مفهوم این واژه نوعی تشفی قلب و فرونشاندن سوز درون نیز مطرح است لذا
نسبت دادن این لقب را به حجت الهی که هم معصوم است و هم نسبت به بندگان خدا مهربان و کریم است نمی پسندند . اما
حقیقت این است در مفهوم این کلمه اصلا مسئله تشفی و فرونشاندن خشم و غضب مطرح نیست لذا در قرآن کریم در مواردی این
صفت به خدا هم نسبت داده شده است به عنوان مثال در آیه ۳۷ سوره زمر می خوانیم:

الیس الله بعزیز ذی انتقام .

در این آیه، انتقام از ناحیه خداوند متعال به معنی مجازات در قبال اعمال خلاف و ناشایست است و به هیچ وجه مسئله تشفی و فرو
نشاندن سوزش درونی – که در مورد خداوند متعال قابل تصور نیست – مطرح نمی باشد .

اما در پاسخ به این پرسش که امام معصوم و حجت الهی باید مظهر کامل صفت رحمت و رحمانیت خدا باشد، بنابراین چ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.