پاورپوینت کامل گفت وگو با مرجع عالی قدر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی ۶۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گفت وگو با مرجع عالی قدر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی ۶۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گفت وگو با مرجع عالی قدر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی ۶۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گفت وگو با مرجع عالی قدر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی ۶۷ اسلاید در PowerPoint :

۶

اشاره:

بسیارند پژوهشگران، نویسندگان، ادیبان، شاعران، سخنوران و هنرمندانی که خاموش و گمنام اما عاشق و دلباخته عمر خود را
وقف برافروختن چراغ انتظار در شبستان غیبت نموده اند . اگر چه این گروه در نزد مولا و صاحبشان شناخته شده اند، اما حیف
است که جامعه مهدوی ما کسانی را که سال ها به عشق امام مهدی (ع) قلم زده اند و یا اثری را خلق نموده اند نشناسد . از این رو
تصمیم گرفتم که از این پس در هر شماره موعود گفت وگویی داشته باشیم با یکی از این عزیزان . امید که مقبول حضرتش واقع
شود .

در این شماره با فقیه عالیقدر حضرت آیه الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی – که به حق از شیفتگان و ارادتمندان
حضرت بقیه الله الاعظم، ارواحناله الفداء، و از نویسندگان پرتلاش عرصه مهدویت و انتظار هستند – به گفت وگو نشسته ایم .

پیش از پرداختن به متن این گفت وگو لازم است که اشاره مختصری به زندگی و آثار این فقیه وارسته داشته باشیم .

ایشان در ۱۹ جمادی الاول ۱۳۳۷ق . در گلپایگان دیده به جهان گشودند . پدر بزرگوارشان حضرت آیه الله مرحوم آخوند ملامحمد
جواد صافی از علمای بزرگ و از اخیار و اوتاد زمان خود و صاحب تالیفات ارزشمندی درفقه، اصول، کلام، اخلاق و شرع و تفسیر
احادیث بودند . مادر ارجمند ایشان نیز بانویی فاضل و شاعر و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودند .

این فقیه عالیقدر تحصیلات خود را در رشته های ادبیات، کلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول در گلپایگان ابتدا در خدمت عالم
جلیل القدر، آخوند ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب » و سپس در محضر پدر ارجمندشان ادامه دادند و از سال ۱۳۶۰ق . به شهر
مقدس قم مهاجرت و با حضور در مجالس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه و مطالعه و تدریس و تحقیق به تکمیل تحصیلات و
تحقیقات علمی خویش پرداختند . مدتی نیز به نجف اشرف مشرف و در جوار حرم مطهر باب مدینه علم، علی (ع) از محضر چند
تن از مراجع و اساتید عالیقدر استفاده نمودند .

مهمترین اساتید ایشان در قم و نجف اشرف عبارت بودند از: حضرات آیات مراجع بزرگوار تقلید آقایان حاج سید محمدتقی
خوانساری، سید محمد حجت کوه کمری، حاج سید صدرالدین صدرعاملی، حاج سید محمد حسین بروجردی، حاج سید
محمدرضا گلپایگانی، شیخ محمد کاظم شیرازی، سیدجمال الدین گلپایگانی و شیخ محمد علی کاظمی، قدس الله اسرارهم .

ایشان تالیفات فراوانی در زمینه فقه، اصول، کلام، تفسیر، اخلاق، حدیث، تاریخ اسلام و . . . دارند و دیوان اشعاری نیز از ایشان
منتشر شده است . اما آنچه بیش از همه در میان آثار ایشان قابل توجه است کتاب ها و رساله های متعددی است که با هدف تبیین
و تفسیر فرهنگ مهدویت و انتظار و پاسخ به شبهات در این زمینه نگاشته شده اند . در حقیقت این آثار ترجمان عشق و ارادت
خالصانه این فقیه وارسته به امام و مقتدای خویش حضرت ولی عصر، ارواحناله الفداء، است .

مهمترین آثاری که در این زمینه از ایشان منتشر شده اند عبارتند از: منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (ع)، امامت و مهدویت (۲ج)
، العقیده لالمهدویه، نوید امن و امامان، اصالت مهدویت، انتظار عامل مقاومت و حرکت، فروغ ولایت در دعای ندبه، وابستگی
جهان به امام زمان، معرفت حجت خدا (شرح دعای اللهم عرفنی نفسک) و . . .

در نوشته ها و آثار شما توجه به موضوع امام عصر (ع) زیاد به چشم می خورد، لطفا بفرمایید از چه زمانی این موضوع نظر شما را
به خود جلب کرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین، پاسخ سؤال شما را با این شعر آغاز می کنم:

لا عذب الله امی انها شربت

حب الوصی و غذنسیه باللبن

و کان بی والد یهوی اباحسن

فصرت من ذی و ذا اهوی اباحسن

در خانواده ما به موضوع مهدویت بسیار توجه می شد و این موضوع همیشه در خانواده ما مطرح بود . از وقتی که خود را شناختم با
نام مبارک امام زمان (ع) و مطالبی درباره حالات و معرفت آن حضرت آشنا شدم و همیشه با آن مانوس بودم . پدر بزرگوارم که از
فقهای عالیقدر عصر خود بودند علائق خاصی به آن حضرت داشتند که می توان گفت زندگی شان با یاد حضرت بود . ایشان حدود
چند هزار بیت شعر در مدح امام مهدی (ع) و اظهار شوق به زیارت آن حضرت سروده اند . مرحوم پدرم همه ساله مجلس جشن
نیمه شعبان را در گلپایگان برگزار می کردند . از سوی دیگر مادرم که خود بانویی فاضله بود در ولایت ائمه (ع) و مخصوصا حضرت
صاحب الامر (ع) اهتمام تمام داشت و به کتاب نجم الثاقب میرزای نوری که دربردارنده حکایاتی از تشرفات به پیشگاه امام عصر (ع)
بود علاقه مند بود و به همین دلیل از همان اول طفولیت حکایات صدگانه آن را بارها خوانده بودم . جهت دیگری که از همان زمان
نوجوانی موجب آشنایی بیشتر حقیر با مسائل مهدویت شد حضور یک نفر مبلغ بهایی در شهر گلپایگان بود که شرح حضور او و
فعالیت های مخرب او در دوره رضاخانی مفصل است و شاید یک کتاب شود . مرحوم پدرم حسب وظیفه ای که علما در حفظ عقاید
مردم دارند و به مصداق این حدیث شریف امام هادی (ع) که می فرمایند: «لولا من یبیق بعد غیبه فائمکم (ع)، من العلماء الداعین
الیه والدالین علیه والذابین عن دینه بحجج الله . . . لما بقی احد الا ارتد عن دین الله . . .» در مقام دفع اضلال او برآمدند و با
مجاهدات طاقت فرسای خود بسیاری از مردم را از ارتداد نجات دادند و شر او را برطرف ساختند . این جریان موجب شد که
اینجانب نیز کتاب هایی را که در رد بهاییت نوشته شده بودند; همچون مجلدات کشف الحیل آیتی، فلسفه نیکو، ایقاظ و . . . ;
همچنین کتاب هایی را که مرحوم پدرم در زمینه موضوع مهدویت و بررسی آیات و روایات مربوط به این موضوع نوشته بودند،
مطالعه کنم و از این طریق اطلاعات زیادی نصیبم شد که در اینجا مجال شرح آن نیست .

مرحوم پدرم علاوه بر اینکه در کتاب های خود; از جمله نفایس العرفان مشروحا به موضوع مهدویت و اثبات امامت حضرت
ولی عصر (ع) و رد فرق ضاله و متمهدیان پرداخته اند . منظومه ای نیز با عنوان اشعاری شیوا در رد باب و بها سروده اند که در آن با
بیانی شافی و کافی و به گونه ای علمی مطالب و استدلالات

واهی و بی اساس بهایی ها را پاسخ داده اند . حقیر هم بر این منظومه ذیل و شرحی نوشته ام که به همراه آن به چاپ رسیده است .

حاصل اینکه این افتخار خاکساری و چاکری حقیر در آستان ملازمان آن حضرت – ارواح العالمین له الفداء – در طول زندگانی
مستمر بوده است .

این حقیر در کودکی بیانه هایی را که پدرم به مناسبت نیمه شعبان می نوشتند حفظ می کردم و در مجالس می خواندم . این
بیانیه ها بسیار لطیف، زیبا و ادیبانه نوشته می شد و علاوه بر عبارات زیبای فارسی و عربی اشعاری را نیز که مرحوم پدرم، اعلی الله
مقامه، خود سروده بود، دربر داشت .

به خاطر دارم که ایشان در یکی از این بیانیه ها شب و روز نیمه شعبان را چنین توصیف کرده بود: «فروزان شبی که از صبح وصال
نکورویان [گوی] سبقت ربوده و درخشان روزی که چون عارض خوبان رنگ غم از آینه دلها زدوده . . .» .

اولین اثری که قبل از منتخب الاثر در این باره نوشتید، چه بود؟

مرحوم پدرم در جشن ها شعرهای زیادی می خواندند و از من که بچه ای بودم می خواستند که آن ها را حفظ کنم، لذا فکر می کنم
اولین کتابم شرحی بود که بر اشعار شیوای پدرم نوشتم .

چه قدر زمان صرف تدوین کتاب منتخب الاثر کردید؟

الان یادم نیست . ولی گمان می کنم دو سه سالی طول کشید . من غیر از وقتی که صرف درس آیه الله بروجردی می کردم، در بقیه
اوقات حتی موقع غذا خوردن در فکر نوشتن کتاب منتخب الاثر بودم، چون در این کتاب ابتکاراتی به کار رفته است که در هیچ
کتابی سابقه ندارد . اگر این کتاب را به سبک کتاب های قبل از آن می نوشتم شاید ده جلد کتاب می شد . من سعی کردم در هر
باب به روایت هایی که در ابواب دیگر آمده است اشاره کنم و تواتر عناوین روایات را بیان کنم و این کاری ابتکاری بود که سابقه
نداشت . چنین کاری خیلی فکر و تامل می خواهد، آدم باید تامل کند و دلالت هر روایتی را ببیند که به چه موضوعی اشاره دارد .
ممکن است روایتی به ده مطلب اشاره کرده باشد که بتوان آن را در ده باب نوشت ولی ما آن را فقط در یک باب مناسب نوشته و به
جای تکرار آن در ابواب دیگر، تنها به آن باب اشاره کرده ایم; مثلا نوشته ایم که «یملا الارض قسطا و عدلا» دویست یا سیصد روایت
دارد . چنین کاری بی سابقه بود .

البته باید عرض کنم که شناخت کامل منتخب الاثر و احاطه به فوائد و نتایجی که از این کتاب حاصل شده است . خود نیاز به
تحقیق گسترده و بحث های عمیق دارد .

از تالیف این اثر چه منظوری داشتید؟

چه منظوری بالاتر از خدمت به فرهنگ تشیع و مهدویت و کسب افتخار و نیل به ثواب است . امید است به این نیت از حقیر به
شرف قبول نائل گردد . البته اشاره مرحوم استاد آیت الله العظمی بروجردی، قدس سره، سبب شروع به نگارش کتاب منتخب الاثر
شد . برای تدوین این کتاب نخست ابوابی را در ۲۴ یا ۲۸ عنوان تنظیم و به عنوان طرح کتاب به ایشان نشان دادم; ایشان هم آن را
تایید کردند اما بعدها عناوین این ابواب به ۱۰۰ عنوان رسید .

آیا در تالیف این کتاب مشکلاتی هم داشتید؟

مشکل اساسی در دسترس نبودن منابع و مصادر مورد نیاز بود . الآن بنده بسیاری از کتاب های مهمی که مصادر موضوع مهدویت
هستند در کتابخانه ام دارم، ولی آن زمان; یعنی نیم قرن پیش کتاب های اندکی در دسترس بود; مخصوصا کتاب های اهل سنت به
زحمت یافت می شد . از آن زمان تا الآن، بیشتر یا همه کتاب های معتبری که در موضوع حضرت نوشته شده، از منتخب الاثر الهام
گرفته اند . البته برخی به این موضوع اشاره نکرده اند ولی بسیاری از بزرگان از جمله شهید سید محمد صدر و آقای نجم الدین
عسکری، در کتاب هایشان نوشته اند که از این کتاب استفاده کرده اند . من برای تدوین منتخب الاثر کتاب های زیادی را مطالعه و
بررسی کردم . من تمام کتاب تاریخ بغداد را که چهارده جلد است مطالعه کرده و در آن دو یا سه روایت در این زمینه یافتم و یا همه
مسند احمد را دیده و صحیح مسلم و کتاب های مفصل دیگر را در این زمینه مطالعه کرده ام . با این حال برخی کتاب ها به سختی
گیر می آمدند; مثلا می خواستم الیواقیت والجواهر شعرانی را ببینم; چون معروف بود که محی الدین عربی در کتاب فت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.