پاورپوینت کامل شرحی بر کتاب استراتژی انتظار ۶۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شرحی بر کتاب استراتژی انتظار ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرحی بر کتاب استراتژی انتظار ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شرحی بر کتاب استراتژی انتظار ۶۰ اسلاید در PowerPoint :

۷۴

اشاره:

در قسمت نخست این مقاله، با اشاره به این جمله از کتاب استراتژی انتظار که: «انتظار ذاتی وجود آدمی است و ریشه در
مافی الضمیر همه بندگان دارد و از آن به عنوان امر مشترک می توان یاد کرد» به بررسی فطری بودن موضوع انتظار پرداختیم و
مباحثی چون معنای فطرت، اثبات اصل فطرت در وجود آدمی و دلایل انحراف و بازماندن غالب انسان ها از گوهر پاک وجودی و
فطرت الهی خود را مورد بررسی قرار دادیم .

در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از گرایش های فطری انسان – که به روشن شدن موضوع بحث; یعنی اثبات فطری بودن
عقیده به مهدویت کمک شایانی می کند – خواهیم پرداخت .

بی هیچ شک و تردید می توان گفت که شاخص ترین و متعالی ترین گرایش فطری در وجود انسان، گرایش به خداوند متعال است،
تعالیم قرآن کریم نیز مؤدای فطری بودن گرایش خداجویی در خلقت وجودی انسان است . لذا هر انسانی به مقتضای خلقت و
ساختمان اصلی روحی خود، خدا را می شناسد بدون اینکه نیازی به اکستاب و تحصیل علوم مقدماتی داشته باشد و ظاهرا قرآن
کریم اولین کتابی است که مسئله فطرت خداجویی و خداپرستی انسان را به طور صریح عنوان کرده است:

فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها (۱) .

امروزه این مسئله در میان فلاسفه و روانشناسان جای بسیار شایسته ای پیدا کرده است . افراد بزرگی نظیر اینشتاین، ویلیام جیمز،
آلکسیس کارل، برگسون، یونگ و . . . هم از آن دفاع کرده اند، که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست . (۲) به هر حال خداشناسی
فطری هر آدمی است; یعنی هر آدمی به مقتضای خلقت و ساختمان اصلی روحی خود، خدا را می شناسد بدون ایکه نیازی به
اکتساب و تحصیل علوم مقدماتی داشته باشد . لازم است، در اینجا توضیحی داده شود برخی از مدعیان فطری بودن خداشناسی
مقصودشان از این مطلب، فطرت عقل است . می گویند انسان به حکم عقل فطری، بدون اینکه نیازی به تحصیل مقدمات
استدلالی داشته باشد به وجود خداوند پی می برد . توجه به نظام هستی و مقهوریت و مربوبیت موجودات خود به خود و بدون
اینکه انسان بخواهد استدلال کند اعتقاد به وجود مدبر و قاهر را در انسان به وجود می آورد . همچنانکه در همه فطریاتی که در
اصطلاح منطق، فطریات نامیده می شوند مطلب از این قرار است ولی مقصود از عنوان بالا، فطرت عقل نیست، مقصود ما فطرت
دل است . فطرت دل یعنی انسان به حسب ساختمان خاص روحی خود متمایل و خواهان خدا آفریده شده است . در انسان،
خداجویی و خداخواهی و خداپرستی به صورت غریزه نهاده شده است، همچنانکه غریزه جست وجوی مادر در طبیعت کودک
نهاده شده است . این غریزه به صورت غیر مستشعر در کودک وجود دارد، او مادر را می خواهد و جست وجو می کند بدون آنکه خود
بداند و بفهمد که چنین خواهش و میلی در او وجود دارد، بدون آنکه در سطح شعور ظاهرش، انعکاسی از این میل و خواهش
وجود داشته باشد . مولوی عینا همین تشبیه را آورده است آنجا که می گوید:

همچو میل کودکان با مادران

سر میل خود نداند در لبان

همچو میل مفرط هر نو مرید

سوی آن پیر جوانبخت مجید

جزء عقل این، از آن عقل کل است

جنبش این سایه زان شاخ گل است

سایه اش فانی شود آخر در او

پس بداند سر میل و جست وجو

«. . . غریزه خداخواهی و خداجویی نوعی جاذبه معنوی است میان کانون دل و احساسات انسانی از یک طرف، و کانون هستی;
یعنی مبدا اعلی و کمال مطلق از طرف دیگر، نظیر جذب و انجذابی که میان اجسام موجود است » . (۳) لذا قرآن کریم ضمن اینکه
گرایش به خداوند متعال را فطری بشر معرفی می نماید برای دل به عنوان کانونی که محل شناخت الهی است ارزش شناختی
قائل است . لذا در آیات مختلفی از قرآن کریم، منبع دل در کنار منبع عقل به عنوان کانونی جهت شناخت خداوند متعال مورد
تاکید قرار گرفته است که از جمله این آیات می توان به آیات ذیل، اشاره نمود:

والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله مع المحسنین (۴) .

کسانی که در راه ما جهاد و کوشش می کنند [آنان که تلاششان مخلصا و خالصا برای ما باشد و هر انگیزه دیگری را از خودشان دور
کنند] ما آنها را به راه های خودمان هدایت می کنیم .

ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا (۵) .

اگر تقوای الهی داشته باشید خداوند متعال به شما، فرقان [قوه تمیز حق از باطل] عنایت می کند .

اتقوا الله و یعلمکم الله (۶) .

شما اگر تقوای الهی داشته باشید خداوند معلم شما می شود .

و در حدیث معروفی از رسول اکرم (ص) نقل شده است که وی فرمود:

من اخلص لله اربعین صباحا، جرت ینابیع الحکمه من قلبه الی لسانه .

اگر کسی بتواند چهل شبانه روز برای خدا زیست کند، خدای متعال چشمه هایی از حکمت را از دل او بر زبانش جاری می کند . (۷)

از جمله دیگر گرایش های فطری انسان می توان به حس کمال جویی و کمال طلبی در وجود انسان اشاره کرد; زیرا انسان، فطرتا
طالب کمال و خواستار راحتی مطلق است به طوری که آرزوی همه انسان ها، رسیدن به زندگی راحت و سعادت جاودان است . هر
چند، غالب انسان ها در شناخت موضوع کمال و تشخیص مصداق آن دچار خطا و اشتباه می شوند . لذا بعضی کمال مطلق را در
کسب قدرت می بینند و بعضی دیگر مصداق کمال را در رسیدن به ثروت بی حد و حصر می دانند . حقیقت این است که همه این
افراد طالب کمال مطلق اند، منتها گروه اول تصور می کنند کمال و راحتی مطلق در داشتن قدرت است و گروه دوم، همین راحتی
و کمال مطلق را در کسب ثروت می جویند، و به عبارت دیگر می توان گفت که غایت و مقصود همه انسان ها در طول عمر و زندگی،
رسیدن به قله کمال است منتها بعضی ها برای رسیدن به قله کوه از شکاف کوه بالا می روند و بعضی دیگر از کمر کوه و گروهی هم
از پشت کوه به سمت قله آن حرکت می کنند، لذا عده ای ثروت را قله کمال و عده ای دیگر، قدرت را قله کمال می انگارند; یعنی به
خیال خود فکر می کنند که اگر به قدرت و یا به ثروت برسند آن وقت به کمال و راحتی رسیده اند . بنابراین می توان گفت که همه
انسان ها طالب کمال و راحتی مطلق اند، لیکن در تشخیص مصداق آن همواره دچار خطا و اشتباه می شوند . اما در پاسخ این سؤال
که معنای کمال چیست و کمال انسان به چه معنا و مفهومی است؟ می توان چنین گفت که اصولا کمال هر پدیده به مفهوم ایجاد
اعتدال در بین غرائز درونی وی و به فعلیت رسیدن استعدادها و قوای بالقوه درونی وجودی اوست . لذا کمال و مزیت وجودی هر
پدیده و آفریده، آن چیزهایی است که با ساختمان ویژه و غرائز وجودی وی وفق بدهد و همینکه این توافق را از دست داد، از ارزش
واقعی خود دور افتاده و تنها نامی از کمال خواهد داشت . بنابراین اگر انسان تنها یک غریزه درونی، مثلا شهوت خوراک یا شهوت
نزدیکی جنسی داشت هر چه در به کارگیری آن غریزه زیاده روی می کرد، کمالش بود، ولی غرائز گوناگون دیگری که در ترکیب
ساختمان انسان موجود است زیاده روی و طغیان (تنها) یک غریزه را روا ندیده و به حفظ توازن و حد اعتدال دعوت می کند، ماده
تا حدی و ماوراء ماده تا حدی . (۸)

بر این اساس می توان گفت که این فقره از کلام ارزشمند نویسنده فاضل کتاب استراتژی انتظار که می نویسد:

انسان، کمال طلب است و هرگز ترقی صرفا مادی او را ارضا نمی کند و باور مهدوی همه آمادگی (جسمانی و نفسانی) و همه کمال
زمینی و آسمانی را در خود دارد .

دقیقا مبتنی بر همین تفسیر و برداشتی است که از مفهوم کمال، بیان گردید .

یکی دیگر از مطلوب های فطری بشر، قداست قائل شدن برای ارزش های اخلاقی و انسانی است; زیرا انسان موجودی است دارای
سرشت الهی و مفتخر به تاج خلافت الهی، و بدیهی است که خلیفه باید مستخلف باشد به صفات الهی، تا مستحق ردای خلافت
گردد، لذا در روایات اسلامی وارد شده است که:

خلق الله آدم علی صورته .

خلق کرد خداوند آدم را بر صورت و مثال خودش .

لذا به دلیل برخورداری از همین سرشت و خمیر مایه الهی است که انسان بالفطره، خواهان و طالب ارزش های متعالی است و به
عبارت دیگر خواستار سجایای الهی، انسانی و اخلاقی; همچون حق و حقیقت جویی و دوستدار خیر و نیکی، عدل و عدالت، صدق و
راستی و امانتداری و غیره است و درست به همین دلیل است که اساس انسانیت او بستگی به تسلط او بر نفس خویش و قیام علیه
تباهکاری های نفس اماره او دارد، به همین سبب انسان به میزانی که از هوای نفس و تعلقات نفسانی، خود را آزاد می کند
ارزش های انسانی و الهی و متعالی او از قوه به فعلیت می رسد . بنابراین خمیر مایه گرایش های انسانی و الهی در متن و حاق ذات
هر انسان – بنا به خلقت و آفرینش ویژه او – به ودیعه گذاشته شده است . لذا رسالت انبیای الهی و وحی به عنوان هادی و حامی
ارزش های انسانی، موجب برانگیختن این گرایش های متعالی در فطرت انسان است .

و از جمله دیگر گرایش های فطری انسان، می توان به احترام و «خضوع فطری انسان به وجود کامل » و صاحب کمالات، اشاره نمود .
عارف کامل واصل، استاد عرفان نظری حضرت امام راحل (ره)، مرحوم حضرت آیت الله محمد علی شاه آبادی (ره) در مورد
«خضوع فطری انسان به کامل » می نویسند:

انسان چون ادراک کمال و جمال در چیزی نمود بی اختیار در قلبش نسبت به او خاضع می شود و لذا انسان به موجود حی، علیم و
قادر خاضع می باشد ولی نسبت به میت، جاهل و فقیر، خاضع نمی باشد . و چون خضوع امری است نسبی و اضافی; یعنی قائم
ست به طرفین و ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.