پاورپوینت کامل ایران ، روح دنیای بدون روح ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ایران ، روح دنیای بدون روح ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ایران ، روح دنیای بدون روح ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ایران ، روح دنیای بدون روح ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
۴
(انقلاب اسلامی ایران به روایت میشل فوکو )
اشاره :
میشل فوکو، فیلسوف ، متفکر و مورخ فقید فرانسوی (۱۹۸۴-۱۹۲۶)،
فارغ التحصیل فلسفه از اکول نرمال سوپریور در دانشگاه سوربن پاریس ، مدتی
مدیریت انستیتوی فرانسه در دانشگاه هامبورگ آلمان و انستیتوی فلسفه در
دانشکده ادبیات دانشگاه کلرمون ـ فران در فرانسه را برعهده داشت .
فوکو هرگز خود را در چارچوب نگرش یا مکتب خاصی محدود نساخت ،
همانطور که خود گفته بود: «هرگز از من نپرسید که کی هستم و همینطور از من
نخواهید که همواره یکسان بمانم » هرگز یکجور باقی نماند و مدام در حال تغییر
و تحول مواضع فکری و عقیدتی خود بود. در آثار وی تنوع گسترده ای به چشم
می خورد، از فلسفه شناخت در اشکال نظری و عملی آن گرفته تا فلسفه ، تاریخ ،
روانکاوی ، فمینیسم ، سیاست ، زبان شناسی ، نقد ادبی ، هرمنوتیک ، مدرنیته ،
مدرنیسم و پست مدرنیسم ؛ از موسیقی «راک ان رول » تا نقد و بررسی مسائل و
معضلات سیستم تأمین اجتماعی فرانسه (که از آن بیزار بود) و ستایش از
انقلاب اسلامی ایران (که از آن به عنوان تجلی «اراده جمعی » ایرانیان ، و
از ایران به عنوان روح دنیای فاقد روح ۲ یاد می کند، عنوان گفتار حاضر).
فوکو با تدوین برداشت رادیکال خود از مفهوم قدرت و رابطه آن با
دانش و تحلیل روند سلطه قدرت بر دانش و تبدیل دانش به مثابه ابزاری در
خدمت قدرت به نقد نهادهای حاکم بر حیات اجتماعی و تحلیل عوارض و پیامدهای
حاکمیت بلامنازع پدیده قدرت /دانش (در اشکال و صور مختلف ) بر عرصه ها و شؤون
مختلف حیات فردی و اجتماعی و تسری آن به حوزه هایی چون ادبیات ، موسیقی ،
هنر و… می پردازد.
وی انقلاب ایران را نویدبخش ظهور گفتمان رادیکال سیاسی ـ عرفانی
جدیدی می داند سر برآورده از دل مفاهیم و آموزه های مذهبی که در طی قرون
متمادی در پس لایه های غبار خرافه ، ارتجاع و نسیان مدفون شده بود. گفتاری
که در زیر ترجمه آن از نظرتان خواهد گذشت برگرفته از کتاب لارنس دی .
کیتزمن تحت عنوان میشل فوکو: سیاست ، فلسفه ، فرهنگ : گزیده مصاحبه ها و
مقالات ۱۹۸۴-۱۹۷۷ است . این مصاحبه تحت عنوان «ایران ؛ روح دنیای فاقد روح »
توسط کلر بریر و پی یر بلانشه و به زبان فرانسه صورت گرفت و در سال ۱۹۷۹ در
پاریس به چاپ رسید. این مصاحبه از روی متن ترجمه انگلیسی آن که توسط
آلن شریدان صورت گرفت ، به فارسی برگردانده شد.
فوکو انقلاب ایران را تجلی بارز اراده جمعی ملت ایران می داند،
اراده ای که نمی توان آن را ناشی از مقولات رایجی چون مبارزه طبقاتی یا
ستم اقتصادی دانست . به اعتقاد فوکو موفقیت و کارآیی انقلاب اسلامی ایران
به لحاظ سیاسی و فرهنگی مستلزم آن بود که اپوزیسیون انقلابی شیعه مخالف
رژیم شاه تحولی عمیق و انقلابی در ذهنیت توده ها ایجاد نماید. و این اصل
بدیهی را تحقق بخشد که «مذهب ، روح جهان فاقد روح » است . ۳
شایان ذکر است آنچه در پی خواهد آمد بخشی از مصاحبه یاد شده است
که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تقدیم شما خوانندگان عزیز موعود
می شود.
پی یر بلانشه : آنچه مایه شگفتی و حیرت من شد قیام و خیزش
یکپارچه کل یک ملت است . می گویم کل . برای نمونه اگر تظاهرات عظیم عاشورا
را در نظر بگیرید و ارقام را جمع بزنید: تازه کودکان ، افراد ناتوان ، افراد
مسن و بخشی از زنانی را که در خانه ماندند کنار بگذارید و آنها را به حساب
نیاورید، خواهید دید که کل جمعیت تهران به خیابان ها ریخته بودند و فریاد
«مرگ بر شاه » را سر داده بودند، به استثنای مشتی آدم های انگل که در
حقیقت از قِبَل رژیم ارتزاق می کردند. حتی افرادی که مدت ها با رژیم بودند،
و تا یک ماه پیش طرفدار سلطنت مشروطه بودند، نیز فریاد «مرگ بر شاه » را سر
دادند. این لحظه حیرت آور بی نظیری بود که باید بماند. البته بدیهی است که
بعداً امور سر و سامان خواهند گرفت و اقشار و طبقات مختلفی پیدا خواهند شد.
فوکو: در بین ویژگی های این رخداد انقلابی به این حقیقت باید
اشاره کرد که این انقلاب یک اراده مطلقاً جمعی را به منصه ظهور رسانیده
است و در تاریخ ، ملت های معدودی به چنین موفقیتی دست یافتند. اراده جمعی ،
اسطوره ای است سیاسی که حقوقدانان و فلاسفه سعی دارند به کمک آن به
تحلیل یا توجیه نهادها، تأسیسات و غیره بپردازند. یک ابزار تئوریک ] نظری [
است ، کسی تا کنون «اراده جمعی » را به عینه مشاهده یا لمس نکرده است ، و
من شخصاً فکر می کردم که اراده جمعی مقوله ای مانند خدا، یا روح است ، چیزی
که هرگز نمی توان آن را به چشم دید. نمی دانم با نظر من موافقید یا خیر،
ولی ما در تهران و در سراسر ایران اراده جمعی یک ملت را به وضوح مشاهده
کردیم . خوب با این توصیف شما باید در برابر آن سر تعظیم فرود آورید، این
چیزی نیست که هر روز رخ دهد. وانگهی (و در اینجا می توان از معنای سیاسی ]
امام [ خمینی صحبت کرد) این اراده جمعی معطوف یک هدف ، یک آماج و فقط
یکی ، آن هم هزیمت شاه بود. این اراده جمعی که در تئوری های ما همواره
جنبه عام و کلی دارد، در ایران هدفی کاملاً روشن و خاص برای خود پیدا کرده
است و از این رو ناگهان سر از تاریخ درآورده است . البته در مبارزات
استقلال طلبانه و در جنگ های ضد استعماری ، می توان پدیده های مشابهی یافت .
در ایران احساسات ملی بسیار نیرومند است : نفی انقیاد و تسلیم در برابر
بیگانگان ، نفرت در قبال غارت و چپاول منابع ملی ، طرد سیاست خارجی وابسته ،
مخالفت با دخالت همه جانبه و آشکار آمریکا، جملگی عناصر شاخص در معرفی شاه
به عنوان عامل غرب بوده اند. لیکن به اعتقاد من احساس ملی تنها یکی از
عوامل و عناصر سازنده انکار رادیکال تری نزد این ملت بود: انکار و طرد نه
تنها بیگانگان ، بلکه انکار تمام آنچه که سال ها و قرن ها سرنوشت سیاسی وی
را رقم زده بود.
پی یر بلانشه : ما در سال ۱۹۶۷، در اوج دوران لین پیائو به چین
رفتیم ، در آن ایام نیز این احساس را داشتیم که در آنجا این اراده جمعی
حضور دارد. در هر حال چیز بسیار نیرومندی در شرف وقوع بود، تمایلی بسیار عمیق
از سوی کل ملت چین ، مثلاً در خصوص روابط میان شهر و روستا، روشنفکران
وکارگران یدی ، به بیان دیگر راجع به تمام مسائلی که امروزه در چین به
شیوه مرسوم سنتی حل و فصل شده اند. در پکن این احساس را داشتیم که
چینی ها در شرف تکوین ملتی «در حال ادغام » بودند. بعدها متوجه شدیم که تا
حدودی از چینی ها فریب خورده بودیم . این نیز درست است که تا حدودی ما
خودمان باعث فریب خود شدیم . و به همین دلیل است که بعضاً تردید داریم که
در مورد ایران دستخوش احساسات و هیجانات شویم . به هر حال بین کاریزمای
مائوتسه تونگ و ] امام [ خمینی وجه مشترکی وجود دارد، بین نحوه سخن گفتن
مبارزان جوان مسلمان از ] امام [ خمینی و نحوه حرف زدن اعضای گارد سرخ
از مائو چیز مشترکی به چشم می خورد.
فوکو: مع ذالک ، انقلاب فرهنگی یقیناً به عنوان مبارزه ای بین
عناصر معینی از ملت و عناصر معین دیگر، عناصر معینی در حزب و عناصری دیگر، یا
بین ملت و حزب و… مطرح شد. اما آنچه اکنون در ایران مایه شگفتی و حیرت
من می شود این است که
مبارزه یا اختلافی بین عناصر مختلف به چشم نمی خورد. آنچه مایه زیبایی ،
گیرایی و در عین حال جاذبه انقلاب ایران می شود این است که تنها یک
صف بندی و یک رویارویی وجود دارد: صف بندی بین کل ملت و دولتی که با
تسلیحات و نیروی انتظامی خود این ملت را تهدید می کند. نیازی نبود که آدم
خیلی دور برود، بلافاصله در یک سوی کل اراده ملت را می دید و در سمت دیگر
مسلسل ها را. مردم تظاهرات می کردند، تانک ها می رسیدند. تظاهرات تکرار می شد،
مسلسل ها مجدداً به روی مردم آتش می گشودند. و این ک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 