پاورپوینت کامل کمال الدین و تمام النعمه ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کمال الدین و تمام النعمه ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کمال الدین و تمام النعمه ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کمال الدین و تمام النعمه ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

۵۸

از جمله مهمترین مسائلی که مذهب شیعه دوازده امامی را از سایر مذاهب ممتاز می سازد، اعتقاد به دو رکن اساسی است:

رکن اول: امامت پس از پیامبر به نص ثابت می شود.

رکن دوم: زمین ، هیچ گاه خالی از حجت و امام نخواهد بود. امام دوازدهم زنده است و تا آن زمان که دنیا برقرار است ،
حجت خدا هم خواهد بود.

دانشمندان شیعه در کتب علمی خویش به تحلیل و تایید و اثبات این دو رکن پرداخته اند تا عصر امامت حضرت امام
حسن عسکری(ع) همت بزرگان شیعه مصروف اثبات رکن اول گردید و پس از ایشان، اثبات رکن دوم نیز به رکن اول
افزدوه شد. و به این ترتیب کتابها و رساله های مختلفی در موضوع امام عصر (عج) و غیبت ایشان تالیف شد. از جمله
کتابهایی که در آن عصر به رشته تحریر درآمده، کتاب «کمال الدین و تمام النعمه » شیخ صدوق است. با وجود این که وی
اولین کسی نیست که در این موضوع دست به تالیف زده است و لیکن کتاب وی از اولین کتابها و در عین حال مستندترین
آنها در مساله غیبت است.

با آنکه مرحوم شیخ در زمان تالیف کتاب فقط ۱۰۷ سال از غیبت امام عصر (عج) را پشت سر نهاده بود. اما ادله ثبوت انبیاء
و اولیاء و اشخاصی را در طول تاریخ آورده است تا غیبت و طول عمر آن حضرت بعید از نظر ننماید.

نام کتاب

در مصادری که فهرست تصنیفات شیعه در زمانی نزدیک به عصر شیخ صدوق اند، همچون فهرست «نجاشی » و فهرست
«شیخ »نامی از این کتاب در مجموعه تالیفات شیخ نیامده و تنها رساله های متعدد غیبت و مباحثات شیخ بارکن الدوله در
آنها ذکر شده است.

و در مصادر بعد از آن عصر، نام کتاب با عنوان «کمال الدین و تمام النعمه » آمده است.

وجه تسمیه این کتاب آن است که امامت در نظر شیخ کمال دین و کمال نعمت است و مرحوم شیخ در آخرین باب کتاب
که «نوادر»نام گرفته است ، در توصیف امامت می گوید:

«بها کمل الدین و تمت النعمه »،

«با امامت دین کامل شد و نعمت را تمام گردید». (۱)

همو در روایتی از امام رضا(ع) نقل می کند که ایشان فرمود:

«امر الامامه من تمام الدین »

«امامت نشانه تمامیت دین است » (۲)

با توجه به گفتار حضرت رضا(ع) و عبارت شیخ صدوق ، همان عنوان «کمال الدین و تمام النعمه » برای کتاب صحیح است.
لکن کتابشناس بزرگ معاصر مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب پرارج «الذریعه فی تصانیف الشیعه » نام این کتاب را
«اکمال الدین و اتمام النعمه » ذکر کرده است. (۳) مرحوم صفایی خوانساری نیز در کتاب خود «کشف الاستار عن وجوه
الکتب و الاسفار» این کتاب را به همین عنوان آورده است. (۴) روشن است که مرحوم خوانساری به کلام «الذریعه » استناد
کرده است.

مرحوم شیخ آقا بزرگ در فهرست کتابهایی که نام آنها با کاف شروع می شود نیز نام این کتاب را آورده و در پی آن
می فرماید: «ظاهر آن است که نام کتاب «اکمال الدین و اتمام النعمه باشد»، (۵) و دلیل خاصی بر این مدعا ندارد.

مؤلف کتاب

نویسنده این کتاب ، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی ابن بابویه، مشهور به شیخ صدوق است. وی به دعای
حضرت حجت (عج) به دنیا آمده است. مشایخ روایی قم چنین روایت می کنند که پدر شیخ صدوق دختر عموی خود را
در نکاح داشت و از او فرزندی نیاورده بود. وی نامه ای به حسین بن روح (س)- نائب خاص امام عصر (عج) در غیبت
صغری – نگاشت، تا از حضرتش درخواست کند برای او فرزندانی دانشمند از خدا بخواهد.

پس از سه روز به وی خبر رسید که آن حضرت برای علی بن حسین ، پدر شیخ صدوق دعا فرمودند و بزودی فرزندی
مبارک برای وی متولد خواهد شد و از او اولاد متعدد خواهد بود. (۶)

مرحوم شیخ خود به این جریان مباهات و افتخار می نمود.

بطور دقیق تاریخ تولد مرحوم شیخ روشن نیست. اما به قرائنی می توان گفت که تولد وی پس از سال ۳۰۵ ق بوده است.
بعضی این تاریخ را ۳۱۱ ق گفته اند. اما تاریخ وفات وی بدون هیچ اختلافی ۳۸۱ ق نقل شده است.

وی از بزرگان و شیوخ روایت در عصر خویش و دارای تالیفات زیادی بوده است. بحث از وی و تاریخ حیات او، خود مقالی
دیگر می طلبد.

سبب تالیف کتاب

شیخ صدوق خود در مورد سبب تالیف این کتاب می گوید:

«آنچه که مرا به نگاشتن این کتاب واداشت این بود که هنگامی که سفر زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را به انجام
رساندم، به نیشابور بازگشتم و د رآن شهر اقامت نمودم. اکثر شیعیانی را که با من رفت و آمد داشتند در موضوع غیبت
امام عصر متحیر یافتم. در مورد قائم آل محمد بر ایشان شبهه رخنه کرده بود . آنها از راه تسلیم، به راه قیاس و رای عدول
کرده بودند. پس تمام سعی خویش را در ارشاد آنها با اخبار رسیده از پیامبر و ائمه اطهار، به سوی راه حق و صواب
مصروف داشتم.»

سپس وی جریان برخوردش با محمد بن صلت قمی نقل می کند و می گوید:

«وی روزی با من گفتگو می کرد که کلام مردی از بزرگان فلسفه و منطق در مورد حدیث قائم (عج) به میان آمد. این امر
موجب حیرت و شک وی در این موضوع شده بود. پس بحثهایی در اثبات وجود امام و روایات غیبت ایشان از پیامبر و ائمه
نقل نمودم، که موجب اطمینان نفس وی گردید. شک و شبهه ای که در او رخنه کرده بود از قلب وی ناپدید گشت. اخبار
صحیحی را که بر او خواندم به گوش شنید و آنها را به اطاعت و قبول و تسلیم ، پذیرفت .

همو از من خواست که در این باره کتابی تصنیف کنم . پس درخواست او را اجابت نمودم و وعده کردم هر زمان که
توانستم به وطنم، ری بازگردم این کار را خواهم کرد.

شبی خواب بر من غلبه کرد و چنین در خواب دیدم که در مکه در حال طواف خانه خدا و در دور هفتم طواف کعبه در
کنار حجرالاسود بودم بر آن دست می مالیدم و آن را می بوسیدم و می گفتم: «امانتم را رساندم و پیمانم را وفا کردم ، تو
شاهد بر وفای من باش.»

ناگهان آقا صاحب الزمان (عج) را ایستاده بر درگاه کعبه یافتم. با فکری مشغول و خاطری پریشان به ایشان نزدیک شدم.
او از حالت چهره ام ، نهان جانم را دانست. بر وی سلام کردم ، پس جواب فرمود. سپس به من فرمود: «چرا کتابی در غیبت
نمی نویسی تا تو را از این غم برهاند؟» «پس گفتم: ای فرزند رسول خدا! مطالبی در غیبت نوشته ام. پس فرمود: آنها بر
روش منظور نیستند. تو را امر می کنم که الان کتابی در موضوع غیبت تصنیف کنی و غیبتهای انبیاء خدا را در آن ذکر
کنی. پس از آن حضرت گذشت و رفت . از خواب بیدار شدم و به دعا و گریه و زاری آن شب را به فجر رساندم ، صبح همان
روز به قصد اطاعت امر ولی خدا و حجت وی ، شروع به تالیف این کتاب نمودم.» (۷)

شیخ صدوق در این کتاب بخوبی از عهده امتثال و اطاعت امر ، برآمده است و حق مطلب را بخوبی ادا نموده است.

تاریخ تالیف کتاب

ابن بابویه در سال ۳۵۲ ق قصد سفر از ری نمود. وی با کسب اجازه از رکن الدوله، امیر ری در رجب همان سال راهی
مشهد گردید. (۸) در این مسیر، وی در ماه شعبان در نیشابور اقامت گزید.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.