پاورپوینت کامل امامان(ع)، پایه های توحید ;سخنرانی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل امامان(ع)، پایه های توحید ;سخنرانی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امامان(ع)، پایه های توحید ;سخنرانی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل امامان(ع)، پایه های توحید ;سخنرانی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

۳۸

در زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) نقل شده است: «خداوند شما (اهل بیت پیامبر(ص)) را ارکان توحید و گواه بر آفریدگانش قرار داده است». و این جزء معتقدات شیعه است.

ما وظیفه داریم خدا را به یگانگی بشناسیم و تنها او را بپرستیم و معتقد به این باشیم که رکن شناختن او به وحدانیّت و عبادت او، اعتقاد به امامت و ولایت اهل بیت رسالت(ع) است. این رکن توحید بودن امامان(ع) معانی لطیف و عمیقی دارد که شاید طرح آن معانی در محافل عمومی چندان به صلاح نباشد! همین قدر کافی است که بفهمیم اقرار به وحدانیّت خدا و عبادت او وقتی مؤثّر در سعادت و نجات ما در عالم آخرت خواهد بود که مبتنی بر اقرار به امامت و ولایت ائمّه دین(ع) باشد وگرنه صِرف تحقیقات عمیقِ توحیدی داشتن و عالی ترین مطالب عرفانی را به زبان گفتن و عملاً هم ریاضیت های عبادی متحمّل شدن اثری در سعادت آدمی نخواهد داشت.

به این حدیث قدسی۱ از حضرت امام صادق(ع) توجّه فرمایید، آن حضرت از پدران بزرگوارش از رسول خدا(ص) از جبرئیل امین(ع) نقل کرده که خدای متعال فرمود:

کسی که شهادت به اینکه جز من معبودی نیست، ندهد؛ یا شهادت به این مطلب بدهد، ولی شهادت به اینکه محمد(ص) بنده و رسول من است، ندهد؛ یا به این هم شهادت بدهد، ولی به اینکه علی بن ابی طالب خلیفه من بر بندگان من است، شهادت ندهد؛ یا به این هم شهادت بدهد، به اینکه امامان از فرزندان علی حجّت های من هستند، شهادت ندهد؛ چنین آدمی، نعمت مرا منکر شده، عظمت مرا کوچک شمرده و به آیات و کتب و رسل من کفر ورزیده است.

چنین شخصی اگر رو به من بیاورد من [در به روی او می بندم و] ممنوعش می کنم. اگر از من چیزی بخواهد، محرومش می سازم و اگر مرا بخواند جوابش نمی دهم و اگر امید به من داشته باشد، ناامیدش می کنم و این کیفری است که من به او می دهم.۲ «من هرگز به بندگانم ستم نمی کنم».۳

لازمه توحید، اعتقاد به ولایت امامان(ع)

در نظام تشریع، اعتقاد به وحدانیّت خداوند در الوهیّت و اعتقاد به رسالت رسولان او از آدم تا خاتم، باید توأم با اعتقاد به ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) و یازده فرزند معصومش(ع) باشد. تمام این اعتقادات باید همانند حلقه های زنجیر به هم متّصل باشند. اگر یکی از اینها از قلم بیفتد، تمام آنها از قلم افتاده است. چنانکه در حدیث قدسی هم خواندیم، اگر انسان صدهزار سال عمر کند و علی الدّوام بگوید: «لااله الاالله محمّد رسول الله»، اما کنار آن علی ولی الله نباشد توحید نخواهد بود و روی نجات و سعادت نخواهد دید! این یکی از معانی «و ارکاناً لتوحیده» است. توحید خدا همچون بنا و ساختمانی است که ارکان و پایه های آن امامان معصوم(ع) هستند و بدیهی است که با فرو ریختن پایه و ستون، ساختمان نیز فرو می ریزد، یعنی با کنار رفتن امامت علی و آل علی(ع) نیز توحیدی باقی نمی ماند.

حدیث معروف منقول از وجود اقدس امام ابوالحسن الرضا(ع) که در نیشابور بیان فرمودند، در مقام بیان همین حقیقت می باشد که خدا فرموده است:

کلمه لا إلاإلاّالله حصنی فمن قالها، دخل حصنی و من دخل حصنی أمن من عذابی.

کلمه لاإله إلاالله (کلمه توحید) قلعه محکم من است؛ هر که آن را بگوید[معتقد به آن باشد]، داخل قلعه من شده است و هر که داخل قلعه من بشود از عذاب من ایمن شده است.

بعد، امام(ع) فرمودند:

بشروطها و أنا من شروطها

کلمه توحید شروطی دارد و من [از آن نظر که امام معصوم منصوب از جانب خدا هستم] از جمله شروط آن می باشم.

یعنی اعتقاد به ولایت و امامت، شرط لازم و رکن تحقّق حقیقت توحید است.

حدیثی نیز از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که فرمود:

لاإلاإلاالله شرط هایی دارد! من و ذریّه ام از شرط های آن می باشیم.

یعنی اعتقاد به ولایت من و ولایت امامان معصوم از فرزندان من، شرط تحقق توحید است. احتمالاً شرط اوّل، التزام واقعی به اعتقاد به وحدانیّت خدا، شرط دوم، اعتقاد به نبوّت ختمیّه حضرت محمّد مصطفی(ص) و شرط سوّم اعتقاد به ولایت و امامت امام معصوم منصوب از جانب خدا می باشد.

سند طلایی حدیث سلسله الذهب: تذکر این نکته هم مناسب است که حدیث نیشابور حضرت امام رضا(ع) به حدیث سلسلهالذهب معروف شده است. «ذهب» یعنی طلا. در توجیه این نام گفته اند: چون تنها حدیثی است که سلسله راویان آن همگی امامان معصوم(ع) می باشند، از این جهت دارای سند طلایی است و هیچ حدیثی از این جهت به پای این حدیث نمی رسد و این درخشندگی را نشان نمی دهد! راویان سایر احادیث تا به امام برسد افراد عادی می باشند امّا راویان این حدیث از امام ابوالحسن الرّضا(ع) آغاز شده و به خداوند عزّوجلّ رسیده است.

حدیث دیگری هم داریم که قرین همین «حدیث توحید» است و آن را هم مرحوم شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرّضا از امام رضا(ع) نقل می کند، منتها چند جمله ای در آنجا اضافه دارد تا به اینجا می رسد:

از پیامبر(ص) از جبرئیل از میکائیل از اسرافیل از لوح از قلم روایت شده است که فرمودند: خداوند عزّوجلّ فرمود: ولایت علی بن ابی طالب حصار و قلعه مستحکم من است. هر که وارد آن شود، از عذاب من در امان است.

امتیاز ویژه حدیث سلسله الذهب: مرحوم نراقی در خزائن از سیّد جزائری نقل می کند که در زهر الرّبیع پس از نقل این حدیث می گوید:

این حدیث را با این سند بر هر مریضی بخوانند شفا پیدا می کند، و اگر به کسی که بر اثر بیماری صرع بیهوش شده است بخوانند به هوش می آید، و اگر آن را بنویسند و در میان آبی بشویند و به دردمندی بدهند که بنوشد، دردش آرام می گیرد.

وی می گوید: «این عمل مکرراً تجربه شده است». (البته صحّت این مطلب به عهده جزائری است).

به تناسب مقام، حدیثی از سفینه البحار محدّث قمی عرض می کنیم. ایشان نقل می کنند:

امام مجتبی(ع) در سنّ کودکی مریض شد. حضرت صدّیقه کبری(س) نور دیده اش را که تب شدید داشت، بغل کرد و نزد پیامبر اکرم(ص) آورد. در آن موقع جبرئیل امین نازل شد و گفت: یا رسول الله! تمام سوره های قرآن «ف» دارد که از حروف کلمه «آفت» است. تنها سوره ای که این حرف را ندارد سوره حمد است، لذا شما این سوره را که حرف آفت در آن نیست؛ چهل بار بر آب بخوانید و به بدن کودکتان که تب دارد بپاشید؛ شفا خواهد یافت. همین کار را کردند و کودک در همان لحظه شفا پیدا کرد و شاید برای همین است که برای شفای مریض می گویند یک حمد تنها بخوانید؛ چون سوره «قل هوالله احد» «ف» دارد.

ارزش اعتقاد به ولایت اهل بیت(ع)

گفتیم، اهل بیت اطهار(ع) ارکان توحید خدا هستند و انکار ولایت آن بزرگواران در واقع انکار توحید خداست. ما وقتی ارزش اعتقاد به ولایت اهل بیت(ع) را می فهمیم که نگاهی به عقاید نامعقول فرقه های مخالف مذهب درباره خدا و پیامبر اکرم(ص) بیفکنیم که چگونه بر اثر دور افتادن از مکتب اهل بیت به گمراهی فکری و اعتقادی مبتلا شده اند. از باب نمونه درباره خدا اعتقاد دارند که خداوند در روز قیامت با چشم سر دیده می شود و ساق پای خود را بالا می کشد و آیه:

یوم یکشف عن ساق.ٍ۴

را این طور معنا می کنند! آقای تیجانی سماوی که قبلاً سنی بوده و سپس شیعه شده در کتاب معروف خود، آنگاه هدایت شدم که کتاب خوبی است، می گوید:

«من در یکی از کشورهای عربی وارد مسجدی شدم، و با جماعت نماز خواندم. پس از نماز، امام جماعت برای مردم صحبت کرد و ضمن صحبتش گفت: خداوند دو چشم، دو دست و صورت دارد! من اعتراض کردم مگر خدا جسم است که چشم و دست و صورت داشته باشد؟! گفت: مگر شما قرآن نخوانده ای که:

و قالت الیه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.