پاورپوینت کامل عواقب و آسیب شناسی چشم چرانی ۶۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عواقب و آسیب شناسی چشم چرانی ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عواقب و آسیب شناسی چشم چرانی ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عواقب و آسیب شناسی چشم چرانی ۶۰ اسلاید در PowerPoint :

چشم چرانی متاسّفانه یکی از بیماری ها و عادت های ناپسندی است که برخی از افراد جامعه، به دلایل مختلف بدان دچار می شوند. به منظور مبارزه با این عادت ناپسند, اوّلاً لازم است نسبت به مفهوم, آثار و عواقب و زمینه های بروز آن آگاهی به دست آورد و سپس از راهکارهای عملی برای کنترل آن سود جست. در نوشته زیر، تقریباً تمامی آنچه شما در زمینه کنترل چشم و درمان چشم چرانی بدان نیاز دارید, آمده است که امیدواریم مفید باشد.

معنای چشم چرانی

چشم چرانی در مقابل غضّ بصر و چشم پوشی, به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذّت طلبی جنسی انجام می شود. ما در روابط اجتماعی خود با دیگران چه جنس مخالف یا موافق به طور طبیعی با آنها ارتباط حضوری و کلامی داریم و به آنها نگاه می کنیم, نگاهی که به هیچ وجه در آن بحث تحریک شهوت و لذّت جنسی مطرح نیست, این نگاه ها داخل در مقوله چشم چرانی نیستند؛ ولی نگاه های ادامه داری که با انگیزه لذّت جنسی انجام می شود و به تحریک شدن غریزه و میل جنسی می انجامد, تحت عنوان چشم چرانی تعریف می شود.

در قرآن آمده است: «به مؤمنین بگو چشم های خویش را بپوشانند.»

یغُضّوا از مادّه «غَض» به معنی نگاه و صوت کوتاه می باشد و نقطه مقابل آن خیره نگاه کردن و صدا را بلند کردن است. منظور این است که انسان به هنگام نگاه کردن معمولاً منطقه وسیعی را زیر نظر می گیرد؛ هرگاه نامحرمی در حوزه دید قرار گرفت، چشم را چنان فرو گیرد که آن نامحرم از منطقه دید مستقیم و عمیق او خارج شود, یعنی به او نگاه خیره نکند؛ امّا راه و چاه خود را نیز ببیند. درحدیثی که ویژگی های رسول گرامی خدا(ص) را توصیف می کند، چنین آمده است: «وقتی که خوشحال می شد چشمانش را به صورت نیمه بسته در می آورد.» مرحوم مجلسی این جمله را در «بحارالانوار» چنین تفسیر کرده است: پلک چشم را می شکست و سر را پایین می انداخت و چشم ها را نمی گشود. چنین می کرد تا از سبک سری و سرمستی به دور باشد.

پس غضّ بصر یعنی کم کردن نگاه و خیره نشدن.

چشم پوشی, وظیفه شرعی یک مسلمان

«قرآن کریم» غضّ بصر و چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند. قرآن کریم می فرماید: «به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است.»۱

و پس از آن فرمود: «به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند.»۲ پس خواست قرآن، رعایت عفّت عمومی برای زن و مرد است و این کار وظیفه ضروری و واجب مؤمنان شمرده شده است.

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت و دست ها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است؛ بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذّت هم نگاه نکنند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است. ۳

در روان شناسی دینی نیز ارتباط نزدیکی میان نگهداری چشم از نامحرم و نگهداشتن دامان از آلودگی به زنا وجود دارد؛ امّا در مورد چرایی تقدّم غضّ بصر بر حفظ فرج، سید قطب می نویسد: حفظ فرج، پیامد طبیعی خواباندن چشم است و گامی است در استواری اراده و هوشیاری در حفاظت از افتادن در گناه و تسلّط بر خواهش های نفسانی. از این رو بین آن دو، در یک آیه جمع کرده تا نشان دهد یکی سبب و دیگری نتیجه آن است و هر دو گام هایی هستند پی در پی در صفحه دل و صحنه زندگی!۴

بیماری چشم چرانی

از نظر روان شناسان و عالمان اخلاقی, چشم چرانی هنگامی که به صورت یک عادت مزمن در می آید, یک بیماری روانی تلقّی می شود و همان طوری که بیماری سادیسم، نقطه مقابل بیماری مازوشیسم است، شهوت و بیماری چشم چرانی نیز نقطه مقابل بیماری خودنمایی است. خودنما فردی است که خود را در معرض دید دیگران قرار می دهد و چشم چران کسی است که ازتماشا و نگاه به دیگران لذّت می برد. خودنمایی در زن ها به نسبت بیشتری دیده می شود؛ در حالی که بیماری چشم چرانی در مردها بیشتر رایج است. زن ها بیشتر از لمس لذّت می برند و مردها از نگاه و این مربوط به تفاوتی است که در آستانه تحریک آنها وجود دارد.

عوامل بروز بیماری چشم چرانی

۱. محرومیّت جنسی: ویلهم اشتگل محرومیّت های جنسی را عامل این بیماری دانسته و می گوید: محرومیّت های جنسی باعث می شود که (لی یبدو) در اعصاب چشم متمرکز شود. با این تمرکز، بستگی عصب چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته و شخص، از چشم چرانی لذّت می برد و با دیدن اندام جنس مخالف، تحریک می شود.۵

۲. خود نمایی زنان: بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان، حسّ خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حسّاسند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند. در تفاسیر شیعه و سنّی در توضیح «آیه ۳۰ سوره نور», نقل کرده اند که: روزی در هوای گرم مدینه، زن جوانی در حالی که روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوش او پیدا بود، از کوچه ای عبور می کرد. مرد جوانی از انصار، آن حالت را مشاهده کرد و چنان غرق تماشا شد که از خود و اطرافش غافل گردید و به دنبال آن زن حرکت کرد. تا اینکه صورتش به شیئی اصابت کرد و مجروح شد. هنگامی که به خود آمد، خدمت پیامبر(ص) رفت و جریان را برای او بیان داشت. اینجا بود که آیات سوره مبارکه نور در مورد پوشش زنان نازل گردید.۶

قرآن کریم برای رفع این معضل اجتماعی در آیات شریف سوره نور، از یک طرف مؤمنان اعمّ از زنان و مردان را مخاطب قرار داده و دستور می دهد که نگاه های خود را کوتاه ساخته و به نامحرم خیره نشوند و از فساد و آلودگی دوری کنند و از سوی دیگر به خانم ها دستور می دهد پوشش مناسب را رعایت کرده و زیورآلات خود را آشکار نسازند تا حوادث نظیر حادثه ای که آیه در ارتباط با آن نازل شده است، اتّفاق نیفتد و جوانان از خود بی خود نشده و دنبال زنان و دختران نامحرم راه نیفتند و امنیّت و آرامش خود و دیگران را خدشه دار نسازند.

در «سوره احزاب» نیز در جایی به خانم ها دستور می دهد: «در محاورات روزمرّه حالت عادی داشته و با ناز و کرشمه و طنّازی صحبت نکنید و در کوچه و خیابان با بدن های نیمه عریان و لباس های بدن نما، ظاهر نشوید.»۷ چند آیه بعد می فرماید: «با چادر و مقنعه اندام خود را بپوشانید.»۸ تمام این برنامه و تأکیدها برای آن است که مردم، زن ها را به عنوان افراد عفیف و پاک دامن بشناسند و موجبات آزار و اذّیت آنان را فراهم نسازند۹ و چشم طمع ندوزند۱۰ و در نتیجه امنیت و آرامش قشر خانم ها در سایه چادر و رعایت ضوابط شریعت و پوشش اسلامی، تأمین شود.

در ادامه قرآن کریم می فرماید که با این راه و روش، اگر بیماردلان هوس باز اصلاح نشدند و به آزار و اذّیت خانم ها ادامه داده و امنیت و آرامش آنان را تهدید کردند، برخورد شدیدتری با آنان صورت خواهد گرفت: «اگر منافقان و بیماردلان شهوت پرست و کسانی که در شهر، اضطراب و نگرانی به وجود می آورند، از اعمال زشت خود دست برندارند، تو را ای رسول! علیه ایشان می شورانیم. در آن صورت، مدّت کمی در مجاورت با تو در این شهر زندگی خواهند کرد و نابود خواهند شد.»۱۱ تا آرامش و امنیّت در جامعه تأمین شود.

از مجموع مطالب یاد شده این نتیجه به دست می آید که رعایت حجاب و پوشش اسلامی برای زنان و مردان مؤمن و مسلمان، تکلیف الهی است. رعایت آن، علاوه بر این که موجب عمل به دستورات الهی می شود، شخصیت فردی، اجتماعی و معنوی انسان محجوب و پاک دامن، سیر صعودی پیدا کرده و نردبان تعالی و تکامل را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد و از سوی دیگر در تأمین بهداشت روحی و روانی، آرامش خانواده ها، صفا، نورانیت و امنیّت در جامعه نقش بسزایی ایفا می کند. به امید روزی که جوامع اسلامی و انسانی از تمام آلودگی ها تصفیه شوند و زمینه حضور زنان و دختران، بدون دغدغه و دلواپسی، در اجتماعات فراهم شود.

عامل غفلت و فراموشی

چشم چرانی یکی از مصادیق حبّ دنیا و عامل مهمّی برای بروز غفلت از یاد خدا و خود است. غفلت، همان چالش اساسی است که انسان در سر راه کمال و سعادت خود دارد و بیداری، اوّلین نیاز او برای حرکت در این مسیر است. چشم چرانی باعث می شود که انسان هر چه بیشتر به خواب رود و از بیداری و یاد خدا دور بماند.

حضرت علی(ع) درباره مواظبت و حفاظت از چشم ها فرمودند: «چیزی در بدن، کم سپاس تر از چشم نیست. خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد.» ۱۲

۱. اوّلین گام انحراف عملی: چشم چرانی و نگاه به نامحرم, گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه, انحراف و گناه مبتلا می کند.

حضرت امام صادق(ع) فرمودند: «چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.»۱۳

نگاه کردن به ناموس دیگران، خواست شیطان است. چشمی که تیرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می کند، محلّ کمین شیطان است. شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد.

پیامبر خدا(ص) فرمودند: «نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطانی است.»۱۴

پس باید مراقب چشمان خویش باشیم تا شیطان از آن، برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.

۲. حسرت و اند

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.