پاورپوینت کامل از شناخت عقلی تا همراهی عملی ۵۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل از شناخت عقلی تا همراهی عملی ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل از شناخت عقلی تا همراهی عملی ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل از شناخت عقلی تا همراهی عملی ۵۳ اسلاید در PowerPoint :
در تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار باید به «دانش افزایی»، «شورآفرینی» و «حرکت زایی» در کنار هم توجّه شود تا همه وجوه این فرهنگ در جامعه محقّق گردد؛ البتّه این سخن به این معنا نیست که یک برنامه تبلیغی همه این وجوه را داشته باشد؛ بلکه مراد این است که برآیند کلّی تبلیغی و ترویجی در عرصه مهدویت باید به گونه ای باشد که تصویر جامعی از فرهنگ مهدویت و انتظار ارائه دهد.
مقدّمه
فرهنگ و اندیشه مهدویت شیعی، وجوه مختلفی دارد و بینش ها، گرایش ها و کنش های انسان ها را در برمی گیرد. ازاین رو، در ترویج و گسترش این فرهنگ و اندیشه متعالی باید به همه ابعاد وجودی انسان ها توجّه شود. از یک سو باید تلاش کرد که مخاطبان به شناخت عقلی مناسبی نسبت به معارف مهدوی دست یابند و از این نظر کاملاً اقناع شوند و از سوی دیگر باید در پی این بود که مردم از نظر عاطفی و احساسی نیز از این معارف اثر بپذیرند تا به پیوند قلبی مستحکمی با مهدی موعود دست یابند. همچنین باید تلاش شود آنها از نظر رفتاری هم از معارف مهدوی متأثّر شوند تا در نهایت به همراهی عملی شایسته ای با امام و مقتدای خود برسند و رفتار آنها رنگ و بوی مهدوی پیدا کند.
مقام معظّم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، در یکی از سخنان خود درباره وجوه سه گانه پیوند و ارتباط با اولیای الهی می فرماید:
در «قرآن» نسبت به اولیای الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «إنّما ولیکم الله و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوه و یؤتون الزّکوه و هم راکعون»؛۱ بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط و معرفت، اینها داخل در زیرمجموعه ولایت است.
یک بحث، بحث اطاعت است؛ «أطیعوا الله و أطیعوا الرّسول و أولی الأمر منکم»؛۲ اطاعت رسول و اطاعت اولی الامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت و پیروی کرد؛ امّا یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودّت است؛ «قل لا أسئلکم علیه أجراً إلّا المودّه فی القربی».۳… این مودّت، پشتوانه است. اگر این مودّت نباشد، همان بلایی بر سر امّت اسلامی خواهد آمد که در دوران های اوّل بر سر یک عدّه ای آمد که همین مودّت را کنار گذاشتند، به تدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد.۴
بنابراین، در تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار باید به «دانش افزایی»، «شورآفرینی» و «حرکت زایی» در کنار هم توجّه شود تا همه وجوه این فرهنگ در جامعه محقّق گردد. البتّه این سخن به این معنا نیست که یک برنامه تبلیغی همه این وجوه را داشته باشد؛ بلکه مراد این است که برآیند کلّی تبلیغی و ترویجی در عرصه مهدویت باید به گونه ای باشد که تصویر جامعی از فرهنگ مهدویت و انتظار ارائه دهد و همه ابعاد وجودی انسان ها را از این فرهنگ متأثّر سازد.
با این مقدّمه به بررسی هر یک از وجوه سه گانه فرهنگ مهدویت می پردازیم:
۱. دانش افزایی
در برنامه های تبلیغی و ترویجی حوزه مهدویت باید به موضوع ارتقا و گسترش معرفت و ایمان مخاطبان توجّه کرد و تلاش شود که این گونه برنامه ها، هم شناخت مردم را از موضوع مهدویت افزایش دهد و هم ایمان و باور آنها را نسبت به این موضوع ارتقا بخشد.
مهم ترین موضوع هایی که با هدف دانش افزایی در حوزه مهدویت باید به آن توجّه کرد، به شرح زیر است:
۱-۱. وجود آینده ای روشن و امیدبخش برای جهان
برخلاف برخی مکاتب فلسفی و ادیان و مذاهب ساختگی که معتقدند جهان و جهانیان سرانجام در اوج تاریکی، گمراهی، ستم و نابرابری در اثر رویدادها و بلایایی طبیعی یا سلاح ها و تجهیزات ویرانگر دست ساخته بشر، نابود می شوند، مکتب اسلام، آینده جهان را بسیار روشن، امیدبخش سرشار از نور و سرور می داند و معتقد است که دنیا سرانجام، عاقبت به خیر خواهد شد و برخلاف میل همه ستمگران و سرکشان تاریخ، جهانیان در پایان تاریخ، طعم خوش عدالت، آزادی و رستگاری را خواهند چشید.۵
در آیات متعدّدی از قرآن کریم، به این موضوع تصریح شده است که از آن جمله می توان به این آیه اشاره کرد:
«خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند، جانشین [خود] قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدّل گرداند، [تا] مرا عبادت کنند وچیزی را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید، آنانند که نافرمانند.»۶
افزون بر آیات قرآن، بیش از هزار روایت از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) نقل شده که در همه آنها به وجود آینده ای روشن و امیدبخش برای جهان تصریح شده است.۷
در یکی از این روایات که از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است، می خوانیم:
«اگر از [عمر] دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند صاحب عزّت و جلال، مردی را بر می انگیزد که جهان را پر از عدل کند؛ چنان که از ستم پر شده بود.»۸
۲-۱. نقش محوری عدالت در جهان آینده
در روایات و متون اسلامی برای جامعه موعود اسلامی و حکومتی که در فرجام تاریخ در سرتاسر جهان حاکم خواهد شد، ویژگی های متعدّدی برشمرده شده است؛ ولی بی تردید، در میان همه این ویژگی ها، عدالت، جایگاهی بی بدیل و منحصر به فرد دارد و محور همه تحوّل های جهان پس از ظهور به شمار می آید.
بر اساس آموزه های اسلامی، در آرمان شهری که وعده تحقّق آن به همه جهانیان داده شده است، همه مظاهر ستم و بی عدالتی از بین خواهد رفت و عدالت بر همه مناسبات فردی و اجتماعی انسان ها حکم فرما خواهد شد.
بر اساس بررسی مؤلّف محترم کتاب «منتخب الأثر»، در منابع و مصادر شیعه و اهل سنّت بیش از یکصد و شصت حدیث نقل شده که در آنها از عدالت گستری و ظلم ستیزی به عنوان مهم ترین محور تحوّلات عصر ظهور و بزرگ ترین آرمان جامعه موعود یاد شده است.۹
در روایتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده، در این زمینه چنین آمده است:
«شما را به مهدی بشارت می دهم. او در زمانی که مردم گرفتار اختلاف، درگیری و آشوب ها هستند، در امّت من برانگیخته می شود و جهان را از عدالت و برابری پر می سازد؛ همچنان که از ستم پر شده بود.»۱۰
گفتنی است، عدالتی که وعده تحقّق آن در زمان ظهور امام مهدی(ع) داده شده، از نظر دامنه، گستره و ژرفا بی همتاست و به همین دلیل حکومت های بشری از ایجاد نظام عادلانه ای مشابه آنچه در عصر موعود محقّق خواهد شد، عاجزند.۱۱
۳-۱. منجی موعود، مردی از خاندان محمّد(ص)
به اعتقاد همه مسلمانان در آخرالزّمان و در زمانی که همه جهان از ستم و بیداد آکنده شده است، مردی از اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) و از نسل امام حسین(ع) که از او با لقب مهدی موعود یاد می شود، برمی خیزد و جهان را از عدل و داد سرشار می سازد. در این اعتقاد، جهان تنها به دست این موعود الهی به نجات و رستگاری می رسد و تا او نیاید، جهان، هرگز روی امنیت، آرامش، عدالت و معنویت واقعی را نخواهد دید.
در مجموعه های روایی شیعه و اهل سنّت، افزون بر ۴۰۰ روایت نقل شده که در همه آنها تصریح شده، مهدی موعود(ع) از خاندان پیامبراکرم(ص) و از نسل ایشان است.۱۲
همچنین در بیش از ۲۰۰ روایت تأکید شده که آن حضرت از نوادگان فاطمه زهرا(س) است.۱۳ در بیش از دویست روایت نیز تصریح شده که منجی آخرالزّمان از نسل امام حسین(ع) است.۱۴
در یکی از روایاتی که در این زمینه از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است، چنین می خوانیم:
«قیامت برپا نخواهد شد تا مردی از خاندان من به حکومت برسد، نام او همانند نام من است. او زمین را از عدل و داد پر می کند؛ چنان که از ستم و بیداد، پر شده بود.»۱۵
۴-۱. جهانی بودن رسالت منجی
مسلمانان برخلاف بسیاری از ادیان و مذاهب معتقدند که منجی موعود آنها، نه برای نجات قوم و نژادی خاص، بلکه برای نجات همه بشریت با هر دین، رنگ و نژادی که دارند، می آید و عدالت، امنیت، معنویت و رفاه و آرامش را برای همگان به ارمغان می آورد.
بر اساس بررسی مؤلّف کتاب منتخب الأثر در بیش از ۱۵۰ حدیث بر این موضوع تصریح شده است،۱۶ که از آن جمله می توان به روایت زیر که از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است، اشاره کرد:
«اگر از [عمر] دنیا یک ساعت بیشتر ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 