پاورپوینت کامل امام مهدی (ع) و سیره نبوی ۹۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل امام مهدی (ع) و سیره نبوی ۹۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امام مهدی (ع) و سیره نبوی ۹۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل امام مهدی (ع) و سیره نبوی ۹۱ اسلاید در PowerPoint :

۴۶

سال هاست که چشم تاریخ و مستضعفان، به افق انتظار دوخته شده است تا روزی مردی بزرگ ظهور کند، با پشتوانه ای از نصرت الهی، تکیه زده بر کعبه مقدّس، فریادگر رهایی انسان ها، با رسالتی جهانی برای اصلاح و عدالت.

آن موعود عزیز و امیدآفرین، از نسل پاک پیامبر خدا (ص) و از تبار طیب امامان معصوم (ع) است که مژده آمدنش را نسل در نسل شنیده ایم و چشم به دروازه سحر دوخته ایم و به ظهورش امید بسته ایم تا با اقامه قسط و عدل جهانی، پایانی بر آلام بشریت مظلوم از سویی و بر سلطه جبّاران ستمگر از سوی دیگر باشد.

این امید، ما را به زندگی امیدوار ساخته است و این نوید، در ما انگیزه مقاومت و صبوری و تلاش و زمینه سازی پدید آورده است. او را به عنوان پیشوایی می شناسیم که وعده های همه انبیا را تحقّق خواهد بخشید و عزّت اهل ایمان و یکتاپرستان را و ذلّت و زبونی منافقان و ظالمان و مستکبران را رقم خواهد زد. در وجود او، تجسّم دوباره حضرت رسول (ص) را می بینیم و او را هم نام و هم سیره و هم شمایل پیامبر خدا (ص) می شناسیم و حکومت جهانی او را مکمّل دعوت خاتم رسولان و تجلّی اهداف متعالی «قرآن» مبین می دانیم.ما در پی آنیم که عطر گل محمّدی را از گل نرگس ببوییم و سیره نورانی پیامبر اعظم (ص) را در سیره و رفتار مهدی موعود (بر اساس آنچه در روایات آمده است) بجوییم.

این هم سانی و هم سویی و همگونی سیره نبوی و سیره مهدوی، نشان بارز آن است که این امام، وارث و وصی همان پیامبر است و این وعده، از خاستگاه همان بعثت مقدّس سرچشمه گرفته و خطّ انتظار و ظهور، تداوم خطّ بعثت محمّدی (ص) است و چرا چنین نباشد که آن رسول پاک فرمود: «الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کنْیتُهُ کنْیتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یدْعُوهُمْ إِلَی کتَابِ رَبِّی؛ ۱

قائم از فرزندان من است. نام او نام من است، کنیه او کنیه من، شمایل او، شمایل من و سنّت و روش او همچون روش من است. مردم را بر دین و آیین من برپا می دارد و آنان را به کتاب پروردگارم (قرآن کریم) فرا می خواند. هر که او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر که او را نافرمانی کند. مرا نافرمانی کرده است و هر که در دوران غیبتش او را انکار کند، مرا انکار کرده است. »

و در کلامی از امیرالمؤمنین (ع) چنین نقل شده است: «أُلا إِنَّه أشبَهُ النّاس خَلقاً وَ خُلقاً وَ حُسناً بِرسول اللّه (ص)؛ ۲ آگاه باشید که او در خلقت و شمایل، در اخلاق و رفتار و در زیبایی و جمال، از همه به پیامبر خدا (ص) شبیه تر است. »

سخن از سیره رفتاری و حکومتی اولیای دین، از خاتم رسولان گرفته تا خاتم الأوصیاء، تنها رفتارشناسی این انسان های والا نیست؛ بلکه ارائه مدل جهان داری و شیوه حکومت و معیارها و پایه های نظامی است که حقوق انسان ها را در همه ابعاد بشناسد و پاس دارد.

اگر مدّعی آنیم که اسلام یک نظام جهانی و جاوید است و داعیه حکومت واحد جهانی بر مبنای عدالت و ارزش های اخلاقی و حفظ کرامت انسان ها را داریم و آیین متّکی به وحی را پشتوانه آن می دانیم، چارچوب و شاخصه های آن را در رفتار پیشوایانی از اهل بیت (ع) عصمت و طهارت می جوییم که از سوی خداوند برای همگان حجّت و اسوه معرفی شده اند و تبعیت از آنان تکلیفی اسلامی است.

اگر هدف بعثت انبیای الهی، قیام مردم به قسط است؛ «لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، ۳ این هدف در جامعه آرمانی عصر ظهور کامل تر فراهم می آید و احیای عدالت در جهان، حیات بخشیدن به انسان ها و زندگی آنهاست، چنان که امام کاظم (ع) در تفسیر آیه «یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» پیام آیه را فراتر از تجدید حیات زمین با بارندگی دانسته و آن را در سایه حاکمیت مردانی الهی برشمرده که دادگری را حیات می بخشند و زمین را از رهگذر احیای عدالت، زنده می دارند. «یبعث الله رجالا فیحیون العدل فتحیا الارض لا حیاء العدل. » ۴

و این آرزو و آرمان، تنها در عصر حکومت امام زمان (عج) دست یافتنی است؛ زیرا آن حضرت با عزمی استوار و روحی محمّدی و حکمتی علوی و شوری حسینی، مشیت خدا را در زمین، جامه تحقّق خواهد بخشید.در نوشتاری که پیش رو دارید، بر اساس روایات اهل بیت (ع)، مواردی از سیره نورانی رسول اکرم (ص) را که در دستور فعّالیت های حضرت مهدی (عج) قرار دارد و در سیره مهدوی نیز نقل شده است، بررسی می کنیم. باشد که گامی کوچک در مسیر تبیین موضوع مهدویت و ترسیم شمّه ای از ابعاد وجودی حضرت مهدی (عج) به شمار آید.

به امید آنکه با آشنا شدن نسبت به همسانی سیره نبوی و سیره مهدوی، ما نیز آن گونه عمل کنیم و دیگران را به این سنّت نورانی فراخوانیم و از ممهّدین و زمینه سازان آن دولت کریمه باشیم. ان شاءالله.

سیره فردی

حضرت رسول (ص)، به عنوان معیار چگونه زیستن و اسوه اخلاق و کمال، برای هر مسلمانی یک آیینه فضیلت نماست. «قرآن کریم» نیز او را اسوه معرفی نموده است: «لَقَدْ کانَ لَکمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ؛ ۵

برای شما در زندگی رسول خدا (ص) سرمشق نیکویی است. » پیروان پیامبر (ص)، در شیوه رفتار خویش باید به این اسوه بنگرند و خود را با او تطبیق دهند. وقتی پیامبر اعظم (ص) اسوه است، بهترین اسوه جو و اقتداکننده به این سرمشق کمال، امامان معصوم (ع) خواهند بود که خلف صالح آن پیشوا و پویای راه آن آن پیغمبرند. از این رو، در زندگی و شیوه عمل حضرت مهدی (عج) بهترین نمونه های این همسانی و همسویی را می توان یافت و اگر جز این باشد، جای پرسش است؛ چرا که اولیای الهی، گام جای گام حضرت محمّد (ص) می گذارند و کمال خویش را در هر چه بیشتر شبیه بودن به آن حضرت در خلق و خوی و منش و روش می دانند و به این افتخار می کنند.

با توجّه به این نکته، جلوه های متعدّد تشابه سیره مهدوی و سیره محمّدی (ص) را در روایات می بینیم. این شباهت در یک نگاه کلّی در همه ابعاد وجودی و فضایل اخلاقی به گواهی پیامبر اعظم (ص) وجود دارد و آن حضرت، مهدی موعود (عج) را شبیه ترین افراد به خود معرفی کرده است: «أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا؛ ۶

شبیه ترین مردم به من است، در خلقت و اخلاق. »

در حدیث دیگری چنین آمده است:«التَّاسِعُ مِنْهُمْ قَائِمُ أَهْلِ بَیتِی وَ مَهْدِی أُمَّتِی أَشْبَهُ النَّاسِ لِی فِی شَمَائِلِهِ وَ أَقْوَالِهِ وَ أَفْعَالِه؛ ۷ نهمین فرزند از نسل امام حسین (ع)، قائم خاندان من و مهدی امّت من است. او شبیه ترین افراد است به من در شمایل و گفته ها و کردارش. »

گرچه شباهت مهدی (عج) و پیامبر (ص) در شمایل و خلقت و سیمای ظاهری، جزو سیره او نیست تا در تبیین همسانی سیره امام زمان (عج) با پیامبر اکرم (ص) به آن هم استدلال شود؛ لیکن در بسیاری از کتب مربوط به آن حضرت، آنچه را در شمایل مهدی آورده اند، این است که او شباهت زیادی به سیمای نورانی حضرت محمّد (ص) دارد و از این جهت نیز جالب توجّه است. به یکی از این نقل ها که سیمای او را براساس روایات معتبر شیعه و اهل سنّت ترسیم کرده است، توجّه کنید:

«چهره اش گندمگون، ابروانش هلالی و کشیده، چشمانش سیاه و درشت و جذّاب، شانه اش پهن، داندان هایش برّاق و گشاده، بینی اش کشیده و زیبا، پیشانی اش بلند و تابنده، استخوان بندی اش استوار و صخره سان، دستان و انگشتانش درشت، گونه هایش کم گوشت و اندکی متمایل به زردی، که از بیداری شب عارض شده، بر گونه راستش خالی مشکین، عضلاتش پیچیده و محکم، موی سرش بر لاله گوش ریخته، اندامش متناسب و زیبا، هیئتش خوش منظر و رباینده، رخساره اش در هاله ای از شرم بزرگوارانه و غرق در شکوهمندی، قیافه اش از حشمت و شکوهِ رهبری سرشار، نگاهش دگرگون کننده، خروشش دریاسان و فریادش همه گیر است. » ۸

و آیا جز این است که همه این ویژگی های شکوه آفرین و جذّاب و دلربا را در احادیث مربوط به شمایل حضرت محمّد (ص) نیز می بینیم؟ ۹

از همه اینها گذشته، آن حضرت در اخلاق و رفتار و شیوه زندگی و بُعد عبادی و تواضع و حلم و بزرگواری، سخاوت و بخشندگی، جمال و آراستگی، خوش رویی و خوش خویی، تهجّد و خلوت شب و دعا و زمزمه با معبود، جهاد و تلاش روزانه و اشک و نیایش شبانه، عطوفت در برابر ضعیفان و محرومان و شدّت نسبت به دشمنان و ستمگران، طبق حدیث یاد شده پیامبر (ص)، شبیه ترین افراد به جدّ بزرگوار خویش است.

هرچند آن حضرت ظهور نکرده است تا شیوه رفتاری و حالات شخصی و سیره عملی او مشهود باشد؛ امّا اگر خلق و خوی نبوی و مهدوی آینه ای مکرّر است که در هر کدام، دیگری را می توان مشاهده کرد، مطالعه سیره حضرت محمّد (ص) آینه ای است که اخلاق حضرت حجّت (ع) را نشان می دهد.

روایات و نقل ها، امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (ع) را شبیه ترین افراد به پیامبر خدا (ص) معرفی می کند؛ همچنین علی اکبر (ع) و حضرت مهدی (عج) را. این نشانه آن است که شاخه های این شجره نورانی و میوه های این بوستان با صفا، همه از یک ریشه مقدّس سیراب می شوند و طعم و رنگ و بو و جلوه آنان نیز شبیه هم است.

اگر در سیره فردی پیامبر خدا (ص) نوشته اند که به نظافت بدن و آراستگی سر و روی و عطر زدن و مسواک می پرداخت، همیشه تبسّم بر چهره داشت، به دیگران سلام می داد، در مجلس، هرجایی که جا بود، می نشست، اغلب رو به قبله می نشست تا گرسنه نمی شد، دست به غذا نمی برد و پیش از آنکه سیر شود، دست از غذا می کشید، از بدگویی و بدزبانی دور بود، از مجادله و زورگویی پرهیز داشت، امین و باحیا و راستگو بود، به کودکان ملاطفت می کرد، نشست و برخاستش با نام خدا بود، متواضعانه بر هر مرکبی که فراهم بود، سوار می شد و دیگری را هم سوار می کرد، در خانه به خدمتکار و همسرش کمک می کرد، از دیگران عیب جویی نمی کرد، حلیم و بردبار بود، جز برای خدا عصبانی نمی شد، شب ها را با یاد خدا، به عبادت می پرداخت و از نماز سیر نمی شد و نمونه های فراوان دیگر که در سیرت شخصی و اخلاق فردی و معاشرت او نوشته اند؛ همه اینها را می توان درباره حضرت مهدی (عج) هم متجلّی دانست؛ چراکه رسول خدا (ص) فرمود: «او در خلقت و اخلاق، در رفتار و گفتار، شبیه ترین مردم به من است. » از میان همه صفات، ساده زیستی حضرت مهدی (عج) بیشتر مطرح شده و در روایات به آن تصریح گردیده است. اندکی درباره این صفت توضیح می دهیم.

از مهم ترین ویژگی های حضرت پیامبر (ص) در زندگی فردی، دوری از تجمّل و پرهیز از زرق و برق دنیا بود و چون در مقام رهبری امّت بود، بیشتر به این نکته توجّه داشت. ساده زیستی آن حضرت که جلوه ای از زهد او بود، در خانه، غذا، لباس، مرکب و ابعاد دیگر معیشت جلوه گر بود. پیامبر خدا (ص)، لباسی از جنس پنبه می پوشید، از جامه های بلندی که متکبّران می پوشیدند، پرهیز داشت. گاهی روی حصیر می خوابید، بی آنکه جز آن چیزی زیرش باشد. ۱۰ به ابوذر غفّاری می فرمود: «ای اباذر! من لباس خشن و سخت می پوشم، روی زمین می نشینم، انگشتانم را پس از غذا می لیسم، بر چهارپای بی زین سوار می شوم و کسی را در ردیف خود سوار می کنم. اینها از سنّت های من است. هرکس از سنن من روی گردان شود، از من نیست. » ۱۱

آن حضرت، عبایی داشت که چون می خواست نافله بخواند، آن را تا می کرد و زیر خود می انداخت. ۱۲ هرگز نسبت به جای خواب و رختخواب، عیب جویی و ایرادگیری نداشت. اگر بستر برایش می گستردند، بر آن می خوابید و اگر رختخوابی پهن نمی شد، روی زمین می خوابید؛ «إن فَرشوا لَه اضطجع و إن لَم یفرش لَهُ اضطجعَ علی الارض» ۱۳

روزی یکی از اصحاب خدمت آن حضرت رسید، در حالی که وی بر روی حصیری خفته بود و حصیر بر پهلوهای آن حضرت خط انداخته بود. گفت: یا رسول الله کاش بستری گسترده بودید! حضرت فرمودند: «دنیا را می خواهم چه کنم؟ مَثَل من و دنیا، مَثل رهگذری است که در یک روز گرم، ساعتی از روز را زیر سایه درختی به استراحت پرداخته، سپس آنجا را واگذاشته و رفته است. » ۱۴

آن حضرت روی زمین می نشست، روی زمین غذا می خورد، مثل بندگان می نشست و همچون آنان غذا می خورد و می دانست که بنده است.«کانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یأْکلُ أَکلَ الْعَبْدِ وَ یجْلِسُ جُلُوسَ الْعَبْدِ وَ یعْلَمُ أَنَّهُ عَبْد. » ۱۵ از این نمونه ها که گویای پارسایی و ساده زیستی آن حضرت است، ؛ در مورد لباس و غذا و مسکن و زندگی بی تکلّف و دل نبستن به علایق مادّی، بسیاری است که به این چند نمونه اکتفا می شود. درباره زندگی ساده و پارسایانه حضرت مهدی (عج) نیز احادیثی متعدّد نقل شده است.

ابوبصیر نقل می کند که از امام صادق (ع) شنیدم که فرمودند: «چه عجله ای برای خروج و ظهور قائم دارید؟ به خدا سوگند! جامه او جز جامه زبر و خشم و غذای او جز نان جو نیست. » ۱۶

از حضرت رضا (ع) درباره ساده زیستی حضرت قائم (عج) در لباس و غذا نقل شده است: «لباس قائم جز جامه خشن و خوراک او جز غذای سخت و خشک نیست. » ۱۷ به روایت یعقوب بن شعیب، امام صادق (ع) به او فرمودند: «آیا دوست داری پیراهنی را که حضرت قائم، هنگام ظهورش بر تن دارد به تو نشان دهم؟» گفتم: بسیار مایلم که آن را ببینم. حضرت صندوقچه ای را طلبید و آن را باز کرد و از داخل آن پیراهنی از جنس کرباس بیرون آورد و آن را باز کرد، در گوشه آستین چپ آن لکه خونی بود. امام فرمود: «این پیراهن پیامبر خدا (ص) است و در روزی که چهار دندان پیشین آن حضرت را در جنگ احد شکستند، آن را بر تن داشت و حضرت قائم در حالی که این پیراهن را بر تن دارد قیام می کند. » ۱۸

زهد و ساده زیستی امیرمؤمنان مشهورتر از آن است که سیره حضرت مهدی (عج)، در لباس، شبیه آن حضرت است که قیمت جامه اش گاهی چند درهم ناچیز بود. به فرموده امام صادق (ع): «هرگاه قائم ما قیام کند، لباس علی (ع) را می پوشد و به شیوه و سیره او عمل می کند. » ۱۹ ساده زیستی در امامان شیعه، به ویژه وقتی در موقعیت حکومت و رهبری قرار می گیرند، یک سیره متدوال است و اوج آن در آغاز قیام امام زمان (عج) برای بسط عدالت در جهان است و روش آن حضرت در ساده پوشی، اقتدا به روش حضرت علی (ع) بوده و روش علی (ع) هم روش پیامبر خدا است.

سیره اجتماعی و حکومتی

مهم ترین بخش سیره آن حض

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.