پاورپوینت کامل اهداف اجتماعی ـ اقتصادی کنگره عبادی ـ سیاسی حج در جهان اسلام ۹۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اهداف اجتماعی ـ اقتصادی کنگره عبادی ـ سیاسی حج در جهان اسلام ۹۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اهداف اجتماعی ـ اقتصادی کنگره عبادی ـ سیاسی حج در جهان اسلام ۹۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اهداف اجتماعی ـ اقتصادی کنگره عبادی ـ سیاسی حج در جهان اسلام ۹۹ اسلاید در PowerPoint :

۲۹

مقدمه:

تحلیل و بررسی ابعاد گوناگون کنگره عبادی ـ سیاسی حج، نیازمند نگرشی
عمیق و همه جانبه است که می توان مطالعه را با شناخت آیات و روایات
معصومین علیهم السلام درباره حج و پیامدها و اهداف آن آغاز نمود و با درک
جنبه های مختلف عبادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حج از دیدگاه
مفسران و دانشمندان اسلامی با منزلت و اهمیت حج آشنا شد.

این آغاز روش تحقیق است و در بعد عملی و کاربردی باید مناسک و
عملیات عظیم و حکمت آموز حج را در دوران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه
معصومین علیهم السلام با مطالعه سیره عملی و کیفیت برگزاری حج در این دوره
پیگیری نمود، ولی متأسفانه در هر دو زمینه، از منابع و مآخذ تفسیر
موضوعی و تحلیل و بررسی سیره حج پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام کمبودهایی
مشاهده می شود که کار تحقیق را با مشکلاتی مواجه می سازد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و احیای حج ابراهیمی توسط بنیانگذار
جمهوری اسلامی و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، سازمان حج و زیارت و
سایر نهادهای علمی و فرهنگی اقدامات جدیدی را آغاز نمودند که امید
است این تحقیق در این راستا مفید و مؤثر واقع گردد، گرچه چهارچوب و
ابعاد تحقیق در راستای اهداف اجتماعی و اقتصادی حج می باشد و تحلیل و
بررسی سایر ابعاد نیاز به تحقیق دیگری دارد.

* حج مرکز ارتباط جهان اسلام

جَعَلَ اللّه ُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَاما لِلنَّاسِ(۱)

خداوند کعبه را خانه امن قرار داد تا همه مردم در آن جا قیام نموده و برای ارتباط و
نزدیکی با همدیگر و مشارکت در امور مسلمین همت گمارند و اوضاع جهان اسلام در هر سال
مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد، این ارتباطات می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱ـ میان کشورهای اسلامی درک متقابل و همزبانی و تفاهم مشترک برای گفتگو و
مذاکره فراهم شود تا از اوضاع سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی همدیگر مطلع گردند و
راهکارهای وحدت و همکاری را بشناسند و مورد استفاده قرار دهند.

۲ـ رابطه میان حکومت های حاکم بر کشورهای اسلامی با قدرتهای استکباری در سطح
جهان تحلیل شود و کیفیت روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی از دیدگاه اسلام مورد تجزیه و
تحلیل قرار گیرد تا برای نفی سلطه و جلوگیری از حاکیمت کفار بر مسلمین راهکارهای عملی
همچون بازار مشترک اسلامی، روابط تجاری و بازرگانی تهاتری میان مسلمین، تأسیس و
توسعه بانک بین الملل اسلامی و اتحادیه تعاونی بین الملل اسلامی و… جامه عمل بپوشد و
زمینه های استقلال و خودکفایی در کشورهای اسلامی را فراهم سازد.

۳ـ ارتباط میان ملت ها با همدیگر و توصیه قرآن کریم برای اخوّت و برادری میان
مؤمنان در سطح جهان، یکی از آرمان های جاودانه حج ابراهیمی است؛ به طوری که مصداق
واقعی وحدت امت اسلام و تحکیم برادری میان مسلمین جهان در تقویم احسن زمانی کنگره
جهانی حج به طور سالیانه بوده و حج ابراهیمی فریادگر این واقعیت است که قرآن کریم
می فرماید:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه ِ جَمِیعا وَلاَ تَفَرَّقُوا(۲)

مهمترین پیوند و ارتباط جاودانه میان مسلمین، پیوند اعتقادی و جهان بینی توحیدی
است و اصولاً میثاق فطرت و اعتقادات قلبی از انسان قابل تفکیک و انتزاع نیست بلکه
بصورت یک انگیزه و عقیده جاودانی همواره تحکیم کننده اتحاد و وحدت مسلمین می باشد که
در اجتماع عظیم جهانی حج شکوفایی و بروز خواهد کرد اما برنامه ریزی و استفاده مطلوب از
این وحدت در راستای فلسفه حج ابراهیمی است.

۴ ـ ارتباط دیگری که در کنگره جهانی حج باید تحقّق عینی و عملی داشته باشد، روابط
متقابل مذاهب و فِرَق گوناگون اسلامی است؛ زیرا حج کانون اصلی تبادل فکری و بهترین
مرکز ثقل دارالتقریب بین المذاهب بوده و اکنون نیز می تواند باشد؛ به طوری که تبادل افکار
ادیان اسلامی در طول تاریخ بشر و مناظره های اعتقادی، فلسفی و کلامی در زمان
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام در شهر مکه و مرکز وحی انجام می گرفت و در قرن
حاضر کنگره جهانی حج در ام القرای جهان اسلام می تواند راهکارهای مناظره فکری، علمی و
فلسفی میان علما و فلاسفه و فقهای اسلامی را فراهم سازد تا در یک جدال احسن و مناظره
نیکو به احسن قول و سرانجام شایسته و نیک در عمل بیانجامد.

* حج کانون وحدت مسلمین برای تشکیل امت واحده

قرآن کریم در فلسفه عبادات و انجام فرایض، همواره مسأله وحدت و یگانگی را محور
اصلی و اعتقاد به توحید و توحید کلمه را ضرورت حیات سالم زندگی اجتماعی می داند،
به طوری که اکثریت عبادات و احکام اسلام جنبه اجتماعی و گرایش به سوی جامعه و جماعت
دارد و کمتر عبادتی است که رهنمودها و زمینه های تحقق جامعه عدالت گستر اسلام را در
مضمون و محتوای خویش مطرح نکند.

آیات و روایات حج، نماز جمعه و جماعت، خمس و زکات و دیگر عبادات و فرایض
اسلامی مشحون از یک هماهنگی و حرکت جمعی در جامعه اسلامی است که زمینه های
تجرّدگرایی و تفرقه را نابود کرده و گرایش های گروهی و ملی در وحدت جامعه را فراهم
ساخته است، به طوری که حتی در بیان جملات و کلمات و واژه های آیات، صیغه جمع و کثرت
بر صیغه مفرد ترجیح داده شده است. اصولاً بینش جهانی اسلام و مدنی الطبع بودن خلقت
انسان در اساس آفرینش، بهترین الگو و چهارچوب وحدت گرایی و اشتراک مساعی در امور
مسلمین است. قرآن کریم در صیغه دعوت عام و جهانی مردم به سوی کعبه معشوق و کانون
امنیت و وحدت مسلمین می فرماید:

وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً وَعَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ(۳)

ای پیامبر جهانی اسلام، دعوت و ندای فراگیرِ فراخوانی همه مردم جهان را به سوی
مناسک عبادی، سیاسی و فرهنگی حج به گوش جهانیان برسان که کلّ ناس باید در این
اجتماع حاضر شوند.

راهکارهای عملی وحدت مسلمین در حج می تواند مصادیق بارز و ملموسی داشته باشد
که بنا بر ضرورت عینی و کاربردی بودن مناسک حج، به موارد اصلی آن اشاره می کنیم:

۱ ـ وحدت عقیدتی، فکری و جهانی مسلمین، در مقابل جبهه کفر و استکبار جهانی
بهترین الگوی مبارزه برای نابودی شرک، بت پرستی و طاغوت ستیزی است؛ زیرا قرآن کریم
جدال حق و باطل را یک سنت جاودانه تاریخ بشری دانسته و پیروزی حزب اللّه بر
حزب الشیطان و حاکمیت اللّه بر طاغوت را قلّه پیروزی و فتح نهایی می داند.

۲ ـ وحدت اجتماعی، سیاسی و بین المللی جهان اسلام در مقابل بلوک تک قطبی نظام
نوین جهانی و تشکیل امت واحده جهانی اسلام در چهارچوب آیات قرآن کریم:

ـ کانَ النّاسُ اُمَّهً واحِدَهً(۴)

ـ أَلا اِنَّ حِزْبَ اللّه هُمْ الْغالِبُون(۵)

ـ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللّه ِ فَقَدْ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَی…(۶)

بنابراین، جدال و مبارزه سیاسی بدون تشکیلات منسجم و ارتباطات منطقی میان
کشورهای اسلامی و تنظیم روابط بین المللی در چهارچوب «کنفرانس جهان اسلام» و سایر
نهادهای حقوقی و بین المللی که باید ایجاد و گسترش یابد، امکان پذیر نیست؛ همانطوری که
تاریخ اسلام بیانگر این ضرورت است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بدو هجرت و استقرار در مدینه با
تدوین قانون اساسی مدینه و بنیاد اولین حکومت اسلامی در مقابل حاکمیت کفر، شرک و
نفاق نهادهای اساسی را تأسیس نمود و در طول ده سال حکومت اسلامی به پیروزی های
بزرگ همچون «فتح مکه» نائل شد.

۳ ـ وحدت اقتصادی، تجاری و بازرگانی، یکی دیگر از ابعاد عملی و راهکارهای عینی
حج ابراهیمی است. اصولاً تأمین معاش و امنیت حیات و سلامتی جامعه اسلامی مرهون
تولید کالا و خدمات مورد نیاز مردم است و تأمین ضروریات مصرف و رفع نیازهای مادی
مقدمه رشد فکری و تعالی روحی است، به طوری که همواره این واقعیت را باید پذیرفت که
«عقل سالم در بدن سالم است» و طبق روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند:

* «مَنْ لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ»

* * «کادَ الْفَقْرُ أنْ یَکُونَ کُفْراً»

بنابراین، ضرورت رفع نیازهای اقتصادی و تأمین کالا و خدمات اساسی جامعه اسلامی
یک واقعیت انکارناپذیر است که در آیات و روایات اسلامی بدان تأکید و سفارش شده است و
اکنون با توجه به گسترش حجم جمعیت و رشد بالای نرخ جمعیت در کشورهای اسلامی و
عدم توانایی تولید کالا و خدمات مورد نیاز جامعه در هر کشور، سلطه مبادلات تجاری و
بازرگانی بر جامعه جهانی سایه افکنده است و همه کشورها، بنا بر ضرورت، در امر صادرات و
واردات، مشغول مبادله کالا و خدمات می باشند.

اما آنچه نکته اصلی و حائز اهمیت در اینگونه روابط تجاری است، تعادل و تراز بازرگانی
می باشد که باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

در این راستا می توان کشورهای جهان را به سه دسته تقسیم کرد و وضعیت کشورهای
اسلامی را در این طبقه بندی مورد مطالعه قرار داد:

الف ـ کشورهایی که میزان صادرات سالیانه آنها بر وارداتشان بیشتر است و مازاد تجارت
خارجی دارند، و دارای تراز بازرگانی مثبت می باشند.

ب ـ کشورهایی که در امر تجارت بین الملل، تعادل تجاری را با تساوی واردات با میزان
صادرات به دست آورده اند و به اصطلاح تراز بازرگانی آنها تعادل را نشان می دهد.

ج ـ کشورهایی که میزان واردات کالا و خدمات از میزان صادرات آنها کمتر بوده و
همواره گرفتار تراز بازرگانی منفی هستند و کسری بودجه ارزی آنها گسترش می یابد.

نکته جالب توجه این است که موقعیت کشورهای اسلامی متأسفانه در طبقه بندی «ج»
قرار دارد و اکثریت قریب به اتفاق جوامع اسلامی دچار تراز بازرگانی منفی می باشند و این
واقعیت تلخ را باید در ارتباطات بین المللی جهان اسلام، به ویژه در کنگره عظیم حج مورد
مطالعه و بررسی عمیق قرار داد و راهکارهای علمی و عملی حل این مشکل باید از وحدت
برنامه ریزی و آینده نگری در تخصیص بهینه منابع طبیعی ثروت و استفاده مطلوب از نیروی
انسانی و تخصّصی استوار گردد؛ زیرا پراکندگی و روزمرگی در امور اقتصادی، همواره خسارات
جبران ناپذیری را همراه داشته است.

در اینجا بهتر است این واقعیت را از کلام عمیق و دقیق تر حضرت علی علیه السلام مورد مطالعه
قرار دهیم که درباره طبقه بندی کشورها و ملّتهای گوناگون فرموده اند:

۱ ـ «احتج الی من شئت تکن اسیره»؛ «محتاج به هر کسی شدی اسیر او خواهی شد.»

۲ ـ «استغن عمن شئت تکن نظیره»؛ «بی نیاز از هر کسی باشی نظیر او خواهی شد.»

۳ ـ «احسن الی من شئت تکن امیره»؛ «بهتر و برتر از هر کسی شوی امیر بر او خواهی
شد.»(۷)

طبق بیان حکمت انگیز و گهربار حضرت علی علیه السلام ، جوامع اسلامی باید موقعیت خویش
را کاملاً در جهان امروز درک کنند و با درک وضعیت خویش به مشکلات و ضعفهای ساختار
اقتصادی، روابط بازرگانی و بین المللی آگاهی یابند و برای حل این مشکلات راهکارهای
عملی را برنامه ریزی کنند، لذا در این زمینه با توجه به محدوده این تحقیق، به اصول کلّی این
برنامه ریزی به طور خلاصه اشاره می کنیم:

استراتژی کلّی برای نیل به سوی استقلال و خودکفایی در جهان اسلام، با توجه به
تجربیات و مشاهدات عینی در قرن ۱۵ هجری (۲۰ میلادی)، باید بر ابعاد و عوامل زیر استوار
شود:

۱ ـ بازگشت به خویشتن و خودباوری، که ضرورت شناخت امکانات و استعدادهای
خدادادی را به ارمغان می آورد و بهترین مصداق را قرآن کریم در این باره می فرماید:

وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ…(۸)

…نَسُوا اللّه َ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ…(۹)

۲ ـ درک عمیق و شناخت واقعی دشمن و استکبار جهانی و معرفی آن به جوامع
اسلامی، که ضرورت مبارزه و جهاد در ابعاد گوناگون و از جمله در بُعد اقتصادی و تجاری را به
همراه دارد؛ زیرا قرآن کریم فرموده است: «مبادا دشمن خود و خدا را به جای دوست بگیرید که
در این صورت به هلاکت می رسید و دشمن، شما را نابود می سازد.»

متأسفانه این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که بیشتر دولت های اسلامی، سلطه گران و
استثمارگران بین المللی؛ به ویژه آمریکای جهانخوار را به جای دشمن غدار، بعنوان دوست و
رفیق قافله عوضی گرفته اند و تاکنون به همین دلیل ضربه های جبران ناپذیری به ارکان
سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه خویش وارد کرده اند؛ از جمله طبق آمار رسمی در مراکز
آماری کشورهای عربی صادرکننده نفت، در یک سال میلادی (۱۹۹۸) به میزان ۳۵۰ میلیارد
دلار ضرر و زیان کاهش قیمت نفت داشته اند و اغلب کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، دچار
کسری بودجه دایمی می باشند.

۳ ـ ایجاد و گسترش روابط اقتصادی، بازرگانی و بین المللی جهان اسلام بر اساس منافع
متقابل و لغو قراردادهای بازرگانی و تجاری با بیگانگان، برای تقویت بازار مشترک میان
کشورهای اسلامی و مبادلات تجاری متقابل بر اساس مزیّت نسبی.

۴ ـ تشکیل و گسترش بانک بین المللی ـ اسلامی در مجموعه کشورهای عضو کنفرانس
اسلامی در راستای جذب، تمرکز و هدایت ذخایر ارزی و اعتبارات مالی کشورهای اسلامی و
عدم ذخیره سازی و سپرده گذاری در بانک های اروپا و آمریکا، که موجب تقویت سیستم بانکی
بیگانگان و تضعیف شبکه بانکی در کشورهای اسلامی شده است.

اصولاً همکاری های نزدیک و مداوم اقتصادی آنهم از نوع بلندمدت میان کشورهای
اسلامی، بدون تغییر بنیادی در ساختار پولی، مالی و تجاری امکان پذیر نیست، لذا سلطه
طویل المدت بانک جهانی و صندوق بین الملل پول به طور مستقیم، اقتصاد کشورهای عربی و
اسلامی را تحت سلطه و نفوذ خود قرار داده و امکان فعالیت سرمایه گذاری مستقل و آزاد را
نمی دهد و نجات از این سلطه، نیازمند سیستم بانکی مستقل می باشد.

۵ ـ تشکیل و توسعه اتحادیه های منطقه ای در کشورهای اسلامی آفریقا، آسیا و
خاورمیانه برای برنامه ریزی بلندمدت، به منظور هماهنگی و تبادل نظر کارشناسان اقتصادی
و تنظیم و اجرای سیاست های اقتصادی نامناسب در مسائل مهم تجاری و بازرگانی به ویژه:

ـ تولید و صادرات نفت بر اساس حفظ منافع جامعه اسلامی در بلندمدت.

ـ صادرات و مبادلات بازرگانی متقابل کشورهای اسلامی با حذف تعرفه های گمرکی.

ـ نخریدن و وارد نکردن کالا و تکنولوژی از کشورهای غربی و بیگانه برای حفظ
استقلال کشورهای اسلامی در مقابل سلطه بیگانگان.

ـ همکاری و همفکری مداوم برای تولید و عرضه تکنولوژی در سطح مراکز
علمی ـ تحقیقی و دانشگاه های کشورهای اسلامی، با توجه به سوابق علمی و تحقیقی جهان
اسلام.

* ـ حج زمینه همکاری و مشارکت برای رشد و توسعه اقتصادی جهان اسلام

وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً وَعَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ لِیَشْهَدُوا
مَنافِعَ لَهُمْ…(۱۰)

قرآن کریم در آیه فوق به صراحت بیان می کند که کنگره جهانی حج، آثار و برکات
فراوانی دارد و منافع و فواید سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و اخلاقی حج ابراهیمی را در
کلمه جامع و فراگیر «مَنافِعَ لَهُم» در آیه تصریح نموده است:

۱ ـ وحدت و یگانگی، یکی از ارکان برنامه ریزی رشد و توسعه اقتصادی:

در هر مقیاسی، برنامه ریزی (خانواده، جامعه، منطقه ای و بین المللی) بر اصل وحدت و
هماهنگی استوار می گردد و بدون اعتصام و همفکری اعضای جامعه و همدلی دولت و ملت
نمی توان اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد چه رسد به تداوم و استمرار آن، در نیل به اهداف
معین.

حج مناسب ترین فرصت و موقعیت را برای تبادل نظر و مذاکرات اصولی میان ملتها
فراهم ساخته تا در پرتو ارتباطات منطقی و مداوم، بتوان به مشکلات و کمبودهای کشورهای
اسلامی آگاهی و شناخت لازم را کسب کرد و هر ک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.