پاورپوینت کامل اسلام در آیینه حج ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اسلام در آیینه حج ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسلام در آیینه حج ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اسلام در آیینه حج ۱۰۳ اسلاید در PowerPoint :

۳۱

جَعَلَ اللّه الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَاما لِلنَّاسِ(۱)

«لا یَزالُ الدِّینُ قائِما ما قامَت الْکَعْبَهُ»(۲)

در میان عبادات اسلامی، «حج» از همه باشکوه تر و گسترده تر و متنوع تر است. حج
عبادتی مفصل است که ابعاد گوناگون دارد که آن ابعاد در هیچ عبادت دیگری، جمعا در یک
جا، موجود نیست. با نگاهی به آنچه در قرآن کریم و احادیث معصومین درباره حج آمده است،
شاید بتوان حج را به نمونه و مدل کوچکی از اسلام تشبیه کرد(۳) و شاید بتوان گفت که حج
«مینیاتور»ی کوچک از اسلام بزرگ است. گویی خداوند اراده کرده است اسلام را با همه ابعاد
و وجوه آن در یک عبادت جای دهد تا بندگان او با انجام آن عبادت و معرفت، به همه آن
وجوه و ابعاد، یک بار، کل اسلام را تجربه کرده باشند و همچون ماهی در بحر، در کل اسلام
در غلتیده باشند.

اگر مدل کوچکی از یک دستگاه عظیم و پیچیده در اختیار داشته باشیم، می توانیم
شباهت میان آن نمونه و آن دستگاه بزرگ را، نه از یک راه بلکه از راههای گوناگون بیان
کنیم. هر وجهی از وجوه مدل ما، معرف وجهی از وجوه دستگاه اصلی ماست و هر مقطعی که
در بعدی از ابعاد این مدل مورد توجه قرار گیرد می تواند یکی از شباهت های میان آن دو را
نشان دهد. بر این اساس باید گفت که بیان شباهت میان «حج» و «کلّ اسلام» نیز، نه یک راه
بلکه راه های گوناگون دارد:

یک بار می توان حج را از لحاظ انعکاس «اصول دین» بررسی کرد و جنبه های گوناگون
مشعر بر توحید و نبوت و معاد را در آن بازشناخت و بیان کرد. همچنین می توان حج را از نظر
اشتمال بر خصوصیات سایر عباداتی که «فروع دین» نامیده شده مورد تحقیق قرار داد و
نشانه ها و مشخصات نماز و روزه و زکات و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر را در آن
جستجو کرد. علاوه بر این می توان بر اساس آیاتی مانند آیه ۲۵ سوره حدید(۴) که اسباب و
لوازم رسالت رسولان را «کتاب و تراز و آهن» معرفی می کند، این سه رکن را در حج به
تفکیک توضیح داد. آنچه می تواند زمینه ای برای این تحقیق باشد همان آیه ۹۷ سوره مائده
است که در آن، خداوند حج را «قیاما للناس» خوانده و آنگاه در آیه ۲۵ سوره حدید نیز غرض
از ارسال رسل (و یا دقیق تر بگوییم یکی از اغراض آن را) «قیام ناس» بر اساس «کتاب و
میزان و حدید» برای نیل به قسط دانسته است.

برخی از مسائل و مباحث اجتماعی و انسانی اسلام را نیز می توان برای بیان این تشبیه
برگزید. مثلاً مسأله «فرد و جامعه» را که در تفکر اجتماعی غربی نیز با توجه به بحثهایی از
قبیل «اصالت فرد یا اصالت جامعه» اهمیت بسیار دارد می توان بعنوان پنجره ای برای نگاه به
حج اختیار کرد و از این دیدگاه نشان داد که چگونه این عبادت، اساس نظر اسلام در باب فرد و
جامعه را در خود منعکس می سازد.

از میان دیدگاههای متعددی که برای مشاهده این شباهت وجود دارد، ما نیز دیدگاه
خاصی را اختیار می کنیم و از منظری مخصوص بر این منظره نظر می افکنیم و سعی می کنیم
یکی از این وجوه شباهت را بیان کنیم.

این وجه شباهت نیز مانند آن وجوه دیگر، یکی از راههای مقایسه میان این مدل و آن
اصل عظیم است که گفته اند:

عبارتنا شتّی و حسنک واحد

و کلّ الی ذاک الجمال نشیر

هرچند که سخن گفتن از حج، نه کاری است که آسان باشد و نه کوششی است که پایان
پذیرد، همانگونه که سخن گفتن از اسلام چنین است.

باری، سخن را با آیات ۲۰ تا ۲۲ سوره مبارکه توبه آغاز می کنیم:

الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّه ِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللّه ِ
وَأُوْلَئِکَ هُمْ الْفَائِزُونَ * یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَهٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ
* خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدا إِنَّ اللّه َ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ.

«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و در راه خدا با بذل مال و جان خویش به جهاد
برخاستند، نزد خداوند پایگاهی والاتر دارند و آنانند که رستگارانند. خداوند آنان را به
رحمت و رضوان و بهشت خویش، که در آن نعمت پایدار است مژده می دهد، بهشتی که در
آن جاوید خواهند بود، که همانا خداست که نزد خود اجر عظیم دارد.»(۵)

چهار رکن: «اسلام»، «ایمان»، «هجرت» و «جهاد» را به عنوان چهار ستون مناسب
برای برپا ساختن بنای دین بر می گزینیم؛ به عبارت دیگر، این معانی را دارای چنان ظرفیتی
می دانیم که معتقدیم می توان کل اسلام را بر حسب آنها بیان کرد و از آنها برای توضیح
شباهت میان اصل دین و مدل حج استفاده کرد.

در این آیه از سه مفهوم «ایمان»، «هجرت» و «جهاد» سخن به میان آمده است. ما با
استفاده از سایر آیات قرآنی، مفهوم اسلام را نیز بر این سه اضافه می کنیم و می گوییم:
واژه های اسلام، ایمان، هجرت و جهاد، از واژه هایی است که در فرهنگ قرآنی اصالت دارد
و تقریبا می توان گفت که مجموع این مفاهیم، مفاهیمی است که اختصاصا معنوی، مذهبی
و اسلامی است. این مفاهیم از جمله مواد و مصالح اصلی قرآن است و در بسیاری از آیات
و احادیث به عنوان ابزار اصلی بیان مقصود بکار گرفته شده است.

میان چهار مفهوم یاد شده (اسلام، ایمان، هجرت و جهاد) ارتباط و اتصال وجود دارد.
اسلام شناخت عقلی و تصدیق زبانی و ایمان گرایش و تصدیق قلبی است، به دنبال این
گرایش قلبی، حرکت و گرایش عملی؛ یعنی هجرت پدید می آید و در حرکت و عمل است که
انسان به مانع بر می خورد و برای رفع آن، تلاش و مجاهدت می کند و به جهاد بر می خیزد،
جهاد موقوف بر هجرت و هجرت موقوف بر ایمان و ایمان موقوف بر اسلام است و از این
مجموعه، یک دستگاه واحد و یکپارچه تشکیل می شود که میان اجزای آن نوعی ارتباط
دینامیکی حرکت آفرین وجود دارد و مخصوصا همین ارتباط حرکت آفرین است که مجموعه
اسلام و ایمان و هجرت و جهاد را برای ترسیم خطی به بلندی تمامی قامت دین، توانا
می سازد و تصوری از یک حرکت و یک راه معنوی در انسان ایجاد می کند؛ راهی که باید آن را
شناخت و به درستی آن یقین قلبی پیدا کرد و در آن قدم نهاد و رو به مقصد حرکت کرد و با
موانع آن جنگید. فراموش نکنیم که یکی از تعابیر بسیار رایج قرآنی برای بیان دین، تعبیر
«صراط مستقیم» است که به عنوان یک راه، با مجموعه «اسلام، ایمان، هجرت و جهاد»
تناسب بسیار دارد.

نکته دیگری که درباره این معانی باید گفت این است که هر یک از آنها یک مفهوم
اشتدادی و ذومراتب است. این خصوصیت منحصر به همین چهار مفهوم نیست بلکه اصولاً
غالب یا همه مفاهیم دینی اینچنین است. برخلاف مفاهیم ریاضی و علمی و تجربی که از
نظر کمّی مقدار ثابتی دارند، مفاهیم معنوی دارای شدت و ضعف و درجاتند و مانند ستونی
هستند که از زمین تا به آسمان برافراشته و کشیده شده اند. این مفاهیم از این نظر به نور
شباهت دارند که حقیقتی است که با آنکه همواره وحدت مفهومی و وجودی خود را حفظ
می کند شدت و ضعف دارد. به همین سبب است که برای حقایق قرآنی و همچنین برای کل
قرآن، ظاهر و باطنی معرفی کرده اند و باطن آن را هم به نوبه خود دارای باطنی دانسته اند و به
همین سبب است که در قرآن و در لسان پیشوایان و بزرگان اسلام، گاهی برای حقایقی از
قبیل اسلام و ایمان و هجرت و جهاد، مواقف و مراحلی معرفی شده و برای هر یک از آنها
درجاتی عنوان گردیده است که این مراحل و درجات تماما در طول یکدیگر قرار دارند؛ از جمله
برای همین معانی چهارگانه نیز به اسلام اصغر و اسلام اکبر و ایمان اصغر و ایمان اکبر و
هجرت صغری و هجرت کبری و جهاد اصغر و جهاد اکبر قائل شده اند(۶) و برای هر یک از این
مراحل، معنای خاصی بیان کرده اند و برای رسیدن به آن، شرطی قرار داده و راهی نشان
داده اند.

اکنون هنگام آن است که هر یک از این معانی چهارگانه را یک بار به معنای اصغر و
ابتدایی آنها و بار دیگر به معنای کامل تر و اکبر آنها به اختصار شرح دهیم و در کنار این شرح،
به نظیر و شبیه این معانی در حج اشاره کنیم تا از این طریق بتوانیم شباهت میان اسلام و حج
را نشان دهیم و در این آیینه، قامتِ بلند و زیبای حج را تماشا کنیم.

اسلام اصغر

چنانکه می دانیم اسلام اصغر، همان اظهار شهادتین است که فرد با جاری ساختن آن به
زبان و تصدیق آن در قول خویش، مسلمان محسوب می شود و داخل در جرگه مسلمانان
می گردد و مشمول احکام حقوقی و اجتماعی جامعه اسلامی می شود.

این مرحله از اسلام، همان مرحله ای است که سبب امتیاز و جدا شدن مسلمان از کافر
می گردد و همان مرحله ای است که خداوند آن را مادون ایمان دانسته است؛ آنجا که
می فرماید:

قَالَتْ الاْءَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلْ الاْءِیمَانُ فِی
قُلُوبِکُمْ…(۷)

«اعراب گفتند ما ایمان آورده ایم. (ای پیامبر) بگو ایمان نیاورده اید بلکه چون هنوز ایمان در
دلهایتان وارد نشده، بگویید ما اسلام آورده ایم.»

نشانه این مرحله در حج آن است که تا فرد مسلمان نباشد و هویّت رسمی اسلامی
نداشته باشد، نمی تواند داخل مکه شود. شرط ورود به سرزمین مکه، چنین اسلامی است.
همانگونه که فرد با اظهار شهادتین داخل در جامعه بزرگ جهانی اسلام می شود و عضوی از
آن محسوب می گردد، در حج نیز به این شرط می تواند داخل در محدوده حج و عضوی از
جامعه انبوه حج گزاران شود که واجد این درجه از اسلام باشد.

ایمان اصغر

ایمان، تصدیق درونی و اذعان باطنیِ حقیقت معنای شهادتین است که در مرحله اسلام
اصغر بر زبان فرد جاری می شود. اگر اظهار شهادتین سبب امتیاز مسلمان از کافر می شود،
ایمان آن معیاری است که مؤمن را از منافق جدا می سازد. ایمان اصغر، عبارت از ورود تصدیق
ذهنی و اظهار شفاهی به قلب است. جلوه ایمان اصغر در حج، «نیت» است. هنگامی که فرد
در دل قصد حج گزاردن می کند و تصمیم می گیرد که برای اطاعت از خدا و کسب رضای او و
نیل به قربت او قدم در راه گذارد و اعمال و مناسک را بجای آورد، سر و کار او با دل و ایمان
خویش است. در این مرحله، دیگر اظهار اسلام به زبان دخالت ندارد. همانگونه که شرط ورود
به مکه، داشتنِ اسلام اصغر است و بودن در مکه نشانه احراز این مرتبه است، گویی نشانه
ایمان نیز در حج «توجه» به کعبه است که خانه خداست و مرکز دایره توجهات حج گزاران، بلکه
قبله همه مسلمانان و مرکز توجه قلبی همه مؤمنان است؛ به عبارت دیگر، می توان گفت که
ظهور ایمان در حج، به صورت توجهی است که در قلب مؤمن نسبت به کعبه بعنوان «خانه
خداوند» پیدا می شود. این معنا نزدیک به معنایی است که می فرماید:

«مَثَلُ الإیمان مِنَ الإسْلام، مَثَل الْکَعْبَهِ الْحَرام مِنَ الْحَرَم، قَدْ یَکُونُ فِی الْحَرَم وَ
لایَکُونُ فِیالْکَعبه حَتّی یَکُون فِی الْحَرم».(۸)

«رابطه ایمان و اسلام مثل رابطه کعبه و مسجدالحرام است. گاه باشد که کسی در مسجدالحرام
باشد، اما در کعبه نباشد اما نمی تواند در کعبه باشد و در مسجدالحرام نباشد.»

هجرت صغری

چنانکه گفتیم، لازمه اسلام حقیقی، ایمان حقیقی است و نشانه ایمان حقیقی، عمل و
حرکت است و دور شدن از بسیاری چیزها و نزدیک شدن به بسیاری چیزهای دیگر، دل
کندن از بسیاری چیزها و دل بستن به بسیاری دیگر و این همه، در مفهوم «هجرت» خلاصه
شده است. در این مرحله است که فرد قدم در «سبیل اللّه» می گذارد و از آنجا که هست رو به
سوی او پیش می رود. هجرت صغری، همان جابجایی مکانی است که در نتیجه آن آدمی از
محیط شرک آلود و کفرآمیز دور می شود و به جامعه ای که در آن موانع کمتری بر سر راه رشد او
قرار می دهد، هجرت می کند. این همان هجرتی است که پیامبر گرامی ما از مکه به مدینه
انجام داد و برای کسب رضای خداوند زادگاه و شهر و دیار خود را ترک گفت ـ و هر یک از ما
نیز باید دارالکفر را به سوی دارالایمان ترک کنیم و اما در حج باید گفت که لازمه حج، هجرت
است و نشانه این هجرت صغری در حج، همان «حرکت»ی است که حج گزاران انجام
می دهند و خانه و کاشانه و زن و فرزند و مال و شهر و دیار خویش را ترک می گویند و رو به
سوی مکه می کنند. این همان هجرتی است که مؤمنان پس از اعلام حج و با شنیدن ندای
الهی: وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً وَعَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ(۹) آغاز
می کنند و میلیونها نفر از دور دست جهان، با همه گونه مَرْکبی، راههای دور را در می نوردند و
در بیابانها به شوق کعبه قدم می زنند و از سرزنش خار مغیلان نمی هراسند تا خود را مگر به
کعبه رسانند.

جهاد اصغر

پس از اسلام و ایمان و هجرت، نوبت به جهاد می رسد. اکنون فرد، اسلام آورده و
حقیقت آن را نه تنها به زبان و در اندیشه و عقل خود، بلکه در دل تصدیق کرده و به حرکت
درآمده است و در این حرکت با پستی و بلندی و ناهمواری و خار راه و تابش آفتاب و سنگینی
بار و فشار تشنگی و بیم راهزنان و دشمنان روبرو است. اینجا است که هجرت از یک قدم
زدن و گلگشت و مسافرت تفریحی متفاوت می شود و اینجاست که «هجرت» با «جهاد»
همراه می گردد و کوشش برای رفع موانع آغاز می شود و مسافر از مجاهد بازشناخته می شود.
نشانه این جهاد با موانع خارجی و دشمنان بیرونی که در اسلام از آن به «جهاد اصغر» تعبیر
شده در حج، همان «کوشش»ی است که حج گزار در ادای مناسک حج باید انجام دهد. جلوه
جهاد اصغر در حج، «سعی» میان صفا و مروه است. همچنانکه هاجر پس از آنکه هجرت کرد
به سعی پرداخت و مجاهدت کرد، حج گزار نیز پس از هجرت آرام نمی نشیند و سعی می کند
و به طواف می پردازد، می دود و می گردد، فریاد می کشد، تولّی و تبرّی می کند، به خدا روی
می آورد و از دشمن او که شیطان است می گریزد و نه تنها می گریزد که می ستیزد، با او
می جنگد، او را رمی می کند، به سوی او تیر پرتاب می کند و اگر نخورد دوباره پرتاب می کند،
دست به سلاح و کارد برنده می برد و قربانی می کند در راه خدا و برای اطاعت امر او خون
می ریزد؛ آری، حج یک عبادت ساکت و راکد، یک گوشه گیری و عُزلت گزینی نیست، صحنه ای
از حرکت و سعی و کوشش و مجاهدت و جهاد است.

اسلام اکبر

اکنون بار دیگر به همان حقایق چهارگانه باز می گردیم. این بار از اسلام و ایمان و
هجرت و جهاد اکبر سخن می گوییم و نشانه های این معانی را در حج باز می جوییم. نخست از
اسلام اکبر سخن می گوییم. این مرحله از اسلام، مرحله بالاتری است که انسان نه فقط به
زبان و به قول، وحدانیت خداوند و نبوت رسول او را تصدیق می کند بلکه به تمام وجود خویش
تسلیم او می شود و قدم به وادی عبودیت او می گذارد. این همان مرحله از اسلام است که
درباره آن فرموده اند: «الإسْلامُ هُوَ
التَّسْلِیم وَ التَّسْلِیمُ هُوَ الْیَقِین»(۱۰) و همان مرحله ای است که خداوند درباره آن می فرماید:
«اِنَّ الدِّینَ عِنْدَاللّه ِ الإسْلام»(۱۱) و نیز می فرماید: أَفَمَنْ شَرَحَ اللّه ُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَی
نُورٍ مِنْ رَبِّهِ…(۱۲) در این مرحله است که معنای حقیقی اسلام بر
زبان و قلب و جوارح فرد مستولی می شود. در این مرحله است که مسلمان همه آنچه را که
خدا و رسـول فرموده، از دل و جـان می پذیرد و بدان تسلیم می شود و در آن چون و چرا
نمی کنـد و در برابر آن به گردنکشـی و مشاقّه نمی پردازد. درباره همین اسلام اکبر است که
امام صادق علیه السلام می فرماید:

«لَوْ اَنَّ قَوْما عَبَدُوااللّهَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وآتوا الزّکاه وَ حَجُّوا
الْبَیْتَ الْحَرام وَ صامُوا شَهْر رَمَضان ثُمَّ قالُوا لِشَی ءٍ صنعه اللّه أو صَنَعهُ رَسُول اللّه صلی الله علیه و آله
اِلاّ صَنَع بِخلاف الَّذی صَنَعَ أو وَجَدُوا ذلِکَ فِی قُلُوبِهِمْ، لَکانُوا بِذلکَ مُشْرکین، ثُمَّ تَلا
هذِهِ اْلآیَه: فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُوا فِی
أَنفُسِهِمْ حَرَجا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیما ثُمَّ قالَ أَبُوعَبداللّه علیه السلام : عَلَیکُم
بِالتَّسْلِیم».(۱۳)

«اگر مردمی باشند که خدای واحدِ بی شریک را عبادت کنند و نماز را برپا دارند و زکات
بپردازند و حج بیت اللّه الحرام بگزارند و روزه ماه رمضان بگیرند و با این حال به چی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.