پاورپوینت کامل فقه تطبیقی ۹۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فقه تطبیقی ۹۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فقه تطبیقی ۹۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فقه تطبیقی ۹۶ اسلاید در PowerPoint :
۵۲
زائران کنجکاو ایرانی در موسم حج و عمره از چگونگی حج گزاری و
اجمالی از تفاوت های اعمال حج و عمره در فقه امامی وفقه شافعی و حنفی(۱)
نماز اهل سنت و تفاوت های عملی و فقهی آن با حج و نماز شیعه
پرسش بسیار دارند. آنچه در این مقاله می خوانید، پاسخی است به
پرسش فوق، تا خوانندگان محترم را با برخی از تفاوت های اساسی
فقه شیعه و دو مذهب شافعی و حنفی که بیشتر ایرانیان سنی مذهب
پیرو آنها هستند در عمره و حج و شیوه نمازگزاری، به صورت تطبیقی
و مقایسه ای آشنا نماید.
امید آنکه در آینده با استفاده از منابع اصلی فریقین، این کار تکمیل و به
شکل بهتری عرضه شود.
مکان احرام
امامی
۱ ـ کسانی که با هواپیما به حج
می روند و می خواهند بعد از حج به مدینه
* بر گرفته از مناسک حج امام خمینی رحمه الله و مناسک مصور حج اهل سنت که توسط آقایان : مولوی اسحق
مدنی ، ماموستا سید محمد شیخ الاسلامی مولوی حامد و عبدالصمد رامنی و ماموستا محمد امین
راستی تهیه شده.
شافعی و حنفی
۱ ـ حاجیانی که مدینه بعد هستند و
مستقیما از فرودگاه جده وارد مکه
مشرف شوند، احتیاط آن است که بدون
احرام بروند «جده»، و از اهل اطلاعِ مورد
اعتماد تحقیق کنند، اگر جده یا «حده»
محاذی با یکی از میقات هاست از آنجا
محرم شوند و الاّ بروند به میقاتِ دیگر؛
مثل جُحفه و از آنجا محرم شوند.
می شوند ، چون هنگام پرواز از میقات
عبور می کنند و باید در آن لحظه ها محرم
باشند، لازم است در ایران لباس احرام را
بپوشند.
تلبیه
۲ ـ «لَبَّیکَ الَّلهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لا شَریکَ
لَکَ لَبَّیْکَ» و احتیاط مستحب است پس از
آن بگوید : «اِنَّ الْحَمدَ وَالنِّعْمَهَ لَکَ وَالْمُلکَ
لاشریکَ لَکَ لَبَّیْکَ.»
۲ ـ «لَبَّیکَ الَّلهُمَّ لَبَّیْکَ، لا شَریکَ لَکَ
لَبَّیْکَ، اِنَّ الْحَمدَ وَالنِّعْمَهَ لَکَ وَالْمُلکَ،
لاشریکَ لَکَ».
تکرار و قطع تلبیه
۳ ـ از مستحبات تلبیه، تکرار آن
است به خصوص در :
ـ وقت برخاستن از خواب .
ـ بعد از هر نماز واجب و مستحب .
ـ وقت رسیدن به سواره .
ـ هنگام بالا رفتن از تلّ و سرازیر
شدن از آن، و …
ـ و شخص متمتّع، تلبیه گفتن او در
عمره مستمر خواهد بود تا آنکه خانه های
مکه را ببیند .
۳ ـ تکرار تلبیه بعد از بستن احرام
در همه احوال، به خصوص هنگام تغییر
زمان و حالات … سنت است، جز در
حال طواف و سعی صفا و مروه. در این
دو حال دعای مأثوره از حضرت
پیامبر صلی الله علیه و آله را بخواند ، لازم به توضیح
است محرم به حج ، تا رمی جمره عقبه که
در روز عید انجام می گیرد، تلبیه می کند
ولی معتمر تا وارد مسجد الحرام می شود
و شروع به طواف می کند ، تلبیه را قطع
می نماید .
* * *
محرمات احرام
۴ ـ محرمات احرام (امامی)
۱ ـ پوشیدن چیز دوخته ، مثل پیراهن و زیرجامه و قبا و امثال آن .
۲ ـ پوشیدن مرد سر خود را .
۳ ـ پوشاندن زن روی خود را به نقاب و روبند و برقع .
۴ ـ استعمال عطریات .
۵ ـ ازاله مو از بدن .
۶ ـ ناخن گرفتن .
۷ ـ جماع کردن با زن و بوسیدن و دست بازی کردن و نگاه به شهوت بلکه هر
لذت و تمتعی بردن .
۸ ـ عقد کردن زن از برای خود یا دیگری .
۹ ـ جدال و آن گفتن «لا واللّه » و «بلی واللّه » است .
۱۰ ـ شکار صحرایی که وحشی باشد .
۱۱ ـ استمنا .
۱۲ ـ سرمه کشیدن .
۱۳ ـ نگاه در آینه .
۱۴ ـ پوشیدن موزه و چکمه و گیوه و جوراب و هرچه تمام روی پا را می گیرد برای
مردان .
۱۵ ـ فسوق .
۱۶ ـ روغن مالیدن به بدن .
۱۷ ـ سایه قرار دادن بالای سر ، برای مردان .
۱۸ ـ بیرون آوردن خون از بدن .
۱۹ ـ انگشتر به دست کردن برای زینت .
۲۰ ـ پوشیدن زیور برای زینت ( برای بانوان ) .
۲۱ ـ کشتن جانورانی که در بدن ساکن می شوند .
۲۲ ـ ناخن گرفتن .
۲۳ ـ کندن دندان .
۲۴ ـ کندن درخت یا گیاهی که در حرم روییده باشد .
* * *
۴ ـ عمل های ممنوع در حالت احرام (شافعی و حنفی)
۱ – پوشیدن لباس ، پیراهن و شلوار ، کلاه ، عمامه ، کت و لباسِ زیر برای آقایان ،
جز کمربند برای حفظ پول که اشکالی ندارد ، بقیه لباس ها ممنوع است .
۲ – پوشیدن سرو صورت و پشت پا برای آقایان و پوشیدن صورت برای زنان .
۳ – به کار گرفتن و استفاده کردن از عطریات ، هر نوع که باشد ، صابون و کرم
خوشبو و بوییدن گل های خوشبو با قصد و اراده و عمدا ، اما چنانچه خود قصدی
نداشت و بوی خوشی به مشامش رسید، ایرادی ندارد .
۴ – کوتاه کردن و تراشیدن موی بدن از هر جا که باشد .
۵ – گرفتن ناخن .
۶ – جماع و یا مقدمات آن ، مانند بوسه و غیره .
۷ – بحث و گفتگوی جماع در حضور زنها .
۸ – جنگ و جدل و برخورد نامناسب با حجاج .
۹ – شکار و همکاری با شکارچی .
۱۰ – کشتن و گرفتن ملخ و امثال آن .
* * *
طواف
۵ ـ برای طواف کننده مستحب
است در هر شوط ، ارکان خانه کعبه و
حجرالأسود را استلام نماید .
۵ ـ برای هر شوط طواف بلند کردن
دست ها و بوسیدن آن ها لازم است ،
بدین ترتیب جمعا هفت شوط طواف را
هفت مرتبه در هنگام ازدحام از دور
دست ها را بلند کند و بوسه دهد .
* * *
۶ ـ از جمله مستحبات مکه معظمه،
طواف کعبه است ، درهر شبانه روز ده
مرتبه، در اوّل شب سه طواف و در آخر
شب سه طواف و پس از دخول صبح دو
طواف ( بعد از ظهر دو طواف ) ولی پس
از احرام عمره، قبل از طواف و پس از
احرام حج قبل از وقوف به عرفات و پس
از بازگشت از منا، قبل از طوافِ زیارت
احتیاط آن است که طواف مستحب
بجا نیاورد .
۶ ـ در تمام اوقات شبانه روز طواف
جایز است حتی در اوقاتی که نماز مکروه
است، بجز وقت خطبه نماز جمعه و
موقع اقامه نماز جماعت که در این دو
وقت طواف مکروه است .
* * *
۷ ـ عبارت شهیدین ( قدس
سرّهما ) در لمعه و شرح آن، این چنین
است :
وسنّته ( الطواف ) الغسل … .
والرّمل ـ بفتح المیم ـ وهوالإسراع
فیالمشی مع تقارب الخطا ، دون الوثوب
والعدو ثلاثا و هی الأولی والمشی أربعا
بقیه الطواف علی قول الشیخ فی
المبسوط فی طواف القدوم
خاصه …. وانّما یستحب علی القول به
للرجل الصحیح ، دون المرأه والخنثی
والعلیل ، بشرط أن لا یؤذی غیره ولا
یتأذیبه .(۲)
۷ ـ در طواف عمره و طواف حج ،
که بعد از آن باید سعی انجام بگیرد، سنت
است که مردان در سه شوط اول «رمل» و
در هر هفت شوط «اضطباع» کنند البته در
وقت نماز سنت آن است که اضطباع
نکنند .
رمل؛ یعنی تکان دادن بازوها و قدم
برداشتن همچون پهلوانان.
اضطباع؛ یعنی حوله احرام را زیر
بغلِ راست عبور دهد و روی شانه چپ
بگذارد ، اما هنگام خواندن نمازها بغل را
بپوشاند .
* * *
نماز طواف
۸ ـ واجب است بعد از تمام شدن
طواف عمره دو رکعت نماز بخواند مثل
نماز صبح .
۸ ـ در فقه شافعی نماز طواف جزء
سنت های حج و در فقه حنفی از واجبات
حج می باشد .
* * *
۹ ـ واجب است این نماز نزد مقام
ابراهیم واقع شود و احتیاط واجب آن
است که پشت مقام بجا آورد که سنگی که
مقام است بین او و خانه کعبه واقع شود و
بهتر آن است که هر چه ممکن باشد
نزدیک تر بایستد لکن نه به طوری که
مزاحمت با سایرین کند .
۹ ـ نماز طواف دو رکعت است که
باید آن را پشت مقام ابراهیم بخواند و در
ایام حج چون ازدحام است و در مقام
ابراهیم مشکل است در محاذی آن و یا
در جای خلوت تری می تواند نماز طواف
را بخواند و اگر خلوت باشد در مقام
ابراهیم بخواند .
* * *
حلق یا تقصیر
۱۱ ـ واجب است بعد از آنکه سعی
کرد، تقصیر کند ؛ یعنی قدری ….
و تراشیدن سر در تقصیر کفایت
نمی کند بلکه حرام است .
۱۱ ـ در عمره تمتع نیز مخیر است
بین حلق و تقصیر .
* * *
اعمال حج
احرام
۱۲ ـ وقت احرام حج موسّع است و
تا وقتی که بتواند بعد از احرام به وقوف
اختیاری عرفه برسد، می تواند تأخیر
بیندازدوازآن وقت نمی تواندعقب بیندازد.
۱۲ – زمان احرام حج، روز هشتم
ذی الحجه تا روز دهم است .
* * *
استقرار در منا
۱۳ ـ مستحب است شب عرفه را
در منا بوده و به طاعت الهی مشغول
باشد . و بهتر آن است که عبادات و
خصوصا نمازها را در مسجد خیف بجا
آورد و چون نماز صبح را خواند تا طلوع
آفتاب تعقیب گفته، پس به عرفات روانه
شود .
۱۳ ـ حجاج پس از احرام به سمت
منا حرکت می کنند و سنت است که شب
نهم را در منا بگذرانند و نماز ظهر ، عصر،
مغرب، عشا و صبح روز نهم را در
چادرها بخوانند . ماندن در منـا سنت
است .(۳)
* * *
وقوف در مشعرالحرام .
۱۴ ـ احتیاط واجب آن است که
شب دهم را تا طلوع صبح در
مشعرالحرام به سر ببرد و نیت کند
اطاعت خدا را در این به سر بردن شب .
۱۵ ـ چون صبح طلوع کرد، نیت
وقوف به مشعر الحرام کند تا طلوع
آفتاب .
۱۴ و ۱۵ ـ این وقوف چهارمین
عمل از اعمال حج، وقت آن بعد از
غروب آفتاب روز نهم است؛ به گونه ای
که حجّاج نماز مغرب در عرفات
نمی خوانند بلکه پس از غروب از
عرفات به سوی مزدلفه حرکت می کنند و
در وقت عشاء نماز مغرب و عشاء را به
طریق جمع و قصد ادا می کنند …
* * *
۱۶ ـ مستحب است نماز شام و
خفتن را تا مزدلفه به تأخیر اندازد ، اگر
چه ثلث شب نیز بگذرد و میان هر دو
نماز به یک اذان و دو اقامه جمع کند و
نوافل مغرب را بعد از نماز عشاء بجا
آورد و در صورتی که از رسیدن به مزدلفه
۱۶ ـ تأخیر نماز مغرب به وقت عشاء و
جمع بین نماز مغرب و عشاء در فقه
شافعی سنت است ولی در فقه حنفی
واجب است و لذا اگر شخصی حنفی
نماز مغرب را در عرفات یا بین راه و در
وقت مغرب بخواند باید آن را در وقت
پیش از نصف شب مانعی رسید باید نماز
مغرب و عشاء را به تأخیر نیندازد و در
میان راه بخواند .
عشاء در مزدلفه اعاده نماید .
* * *
۱۷ ـ اقوی جواز کوچ کردن بلکه
استحباب آن است، کمی قبل از طلوع
آفتاب، به نحوی که قبل از طلوع آفتاب از
وادی محسّر تجاوز نکند و اگر تجاوز
کرد گناهکار است ولی کفاره بر او نیست
و احتیاط آن است که وقتی حرکت کند که
قبل از طلوع آفتاب وارد وادی محسّر
نشود .
۱۷ ـ * طبق مذهب حنفی، اگر
کسی قبل از طلوع فجر مزدلفه را ترک
کند، بر او دَم واجب می شود؛ چون وقت
وقوف سنت را که قبل از طلوع فجر بوده،
عمل کرده امّا بعد از طلوع فجر که وقوف
واجب است، آن را ترک نموده است .
* در مذهب شافعی، حضور کوتاه
در مزدلفه بعد از نصف شب کافی است
و اگر در نصف دوم شب در مزدلفه
نباشد ، با دم جبران می شود ( وجوبا یا
استحبابا علی اختلاف القول ) .
* * *
رمی جمره عقبه
۱۸ ـ وقت انداختن سنگ، از طلوع
آفتاب روز عید تا غروب آن و اگر
فراموش کرد تا روز سیزدهم می تواند
بجا آورد و اگر تا آن وقت متذکر نشد ،
احتیاطا در سال دیگر خودش یا نایبش
بیندازد .
۱۸ـ وقت زدن هفت سنگریزه در روز
دهم از طلوع خورشید تا زوال آن است.
* اما در فقه حنفی به دلیل ازدحام
می توان بعد از زوال تا غروب رمی کرد
اما رمی بعد از غروب مکروه است ، در
فقه شافعی زدن سنگریزه درروزدهم لزوما
قبل از زوال است ولی برای افراد ضعیف
و مریض بعد از غروب هم جایز است.
۱۹ ـ واجب است در انداختن
سنگ ها چند امر : …
سوم آنکه: انداختن، به جمره برسد.
پس اگر سنگ را انداخت و سنگ دیگران
به آن خورد و به واسطه آن یا کمک آن به
جمره رسید کافی نیست، لکن اگر سنگ
به جایی بخورد و کمانه کند و به جمره
برسد کافی است ظاهرا .
۱۹ ـ سنگریزه ها اگر به جمره
نخورد ولی نزدیک آن داخل محوطه
دیوار شده بیفتد ایرادی ندارد چنانچه
خارج از محدوده بیفتد ادا نمی شود، باید
آن را اعاده کرد .
* * *
قربانی
۲۰ ـ باید ذبح را بعد از رمی جمره
عقبه بکند به احتیاط واجب .
ـ احتیاط واجب آن است که ذبح
هدی را از روز عید تأخیر نیندازد .
۲۰ ـ پس از رمی جمره عقبه، ذبح
گوسفند به عنوان دم شکر ، که اصطلاحا
قربانی گفته می شود ، واجب و تا سه روز
انجام آن جایز است .
* * *
۲۱ * ـ به احتیاط واجب باید در منا
اول رمی جمره کند و بعد از آن ذبح کند و
بعد تقصیر یا حلق . اگر بر خلاف این
ترتیب عمل کند ، پس اگر از روی غفلت
و سهو بوده، اعاده لازم نیست و اگر از
روی جهل به مسأله بوده بعید نیست که
اعاده نخواهد و احتیاط به اعاده است و
اگر از روی علم و عمد بوده در صورت
امکان احتیاط را ترک نکند .
۲۱ ـ در فقه حنفی تا قربانی را انجام
نداده، حلق و قصر ( که بعضی ناآگاهان
انجام می دهند ) صحیح نیست و حاجی
نمی تواند با انجام آنها از احرام خارج
شود اما در فقه شافعی اولاً : ترتیب فوق
لازم نیست ثانیا : تحلّل اول به رمی جمره
عقبه و حلق یا قصر قبل از قربانی حاصل
می شود .
* * *
حلق یا تقصیر
۲۲ ـ هر مکلفی مختار است که بعد
از ذبح کردن، یا سر بتراشد و یا از ناخن یا
موی خود قدری بچیند مگر چند طایفه :
اول ـ زن ها که باید از مو یا ناخن
خود قدری بگیرند .
دوم ـ کسی که سال اول حج او باشد
که باید سر بتراشد به احتیاط واجب .
۲۲ ـ واجب است حاجی از حلق یا
تقصیر یکی را انجام دهد .
* * *
۲۳ – احتیاط آن است که حلق یا
تقصیر در روز عید باشد، اگر چه بعید
نیست جواز تأخیر تا آخر ایام تشریق .
۲۳ ـ * در فقه حنفی، حلق یا تقصیر
پس از قربانی در روز دهم تا دوازدهم
انجام گیرد.
* در فقه شافعی حلق مقید به
روزهای خاص نیست و قابل تأخیر
است .
* * *
۲۴ ـ محل تراشیدن سر و تقصیر
نمودن، منا است و جایز نیست اختیارا در
غیر آنجا .
۲۴ ـ حلق سر در منا سنت است و
در جاهای دیگر محدوده حرم جایز
است ولی خارج از محدوده حرم ، طبق
مذهب حنفی موجب دم است ولی در
فقه شافعی اشکال ندارد .
* * *
۲۵ ـ زن ها باید از مو یا ناخن خود
قدری بگیرند و کافی نیست ظاهرا برای
آنها سر تراشیدن .
۲۵ ـ طبق فقه حنفی خواهران به
اندازه یک انگشت از یک چهارم موی
سر را قصر کنند کافی است و از احرام
در تقصیرکفایت می کند مقدار کمی از مو
را چیدن ، به هر نحو و با هر آلت که باشد
و یا ناخن گرفتن و بهتر است که هم
مقداری از مو بگیرد و هم ناخن را بگیرد .
بیرون آیند و طبق فقه شافعی کوتاه
کردن حتی سه مو هم برای زنان مانند
مردان کافی است .
* * *
طواف زیارت
۲۶ ـ جایز است ، بلکه مستحب
است روز عید که از اعمال منا فارغ شد
بیاید به مکّه برای بقیه اعمال، جایز است
تأخیر بیندازد تا روز یازدهم و بعید
نیست که جایز باشد تأخیر آن تا آخر
ذی الحجه؛ به این معنی که روز آخر
ذی الحجه هم اگر آمد و اعمال را بجا
آورد مانع ندارد .
۲۶ ـ بهترین وقت برای ادای این
طواف، روز دهم ذی الحجه است ولی
اگر تا پیش از غروب آفتاب روز دوازدهم
نیز انجام گردد، جایز است .
اگر کسی طواف زیارت را از
غروب دوازدهم به تأخیز انداخت ، طبق
فقه حنفی ، یک دم لازم می گردد ، اما طبق
فقه شافعی دم لازم نیست ولی تأخیر آن
بعد از ایام التشریق مکروه است .
* * *
۲۷ ـ جایز نیست طواف حج و نماز
و سعی و طواف نساء و نماز آن را قبل از
رفتن به عرفات و بجا آوردن اعمال
عرفات و مشعر و اعمال سه گانه منا بجا
آورد در حال اختیار .
۲۷ ـ سنت است که این طواف بعد
از رمی به حلق یا تقصیر و قربانی انجام
شود .
طبق مذهب حنفی، پیش از این سه
عمل نیز می توان طواف زیارت بجا آورد
ولی در فقه شافعی این رخصت نیست و
طواف زیارت حتما باید بعد از اعمال
فوق انجام شود .
* * *
۲۸ ـ بعداز بجاآوردن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 