پاورپوینت کامل فلسفه و آداب باطنی حج ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فلسفه و آداب باطنی حج ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فلسفه و آداب باطنی حج ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فلسفه و آداب باطنی حج ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

۲۹

«کشف الغطاء عن وجوه مراسم الإهتداء»، اثر نفیس مولی محمد
حسن قزوینی (م ۱۲۴۰ه . ق.) در علم اخلاق است. نویسنده از شاگردان
برجسته وحید بهبهانی است و از سید مهدی بحرالعلوم اجازه روایت دارد.
بحر العلوم در این اجازه، او را «عالم فاضل و محقّقِ مدقّقِ کامل» خوانده
است. در نفاست این اثر همین بس که عارف نامدارِ شیعه مولی حسینقلی
همدانی، مکرّر از آن تعریف نموده و شاگردانش را به مطالعه آن امر می کرد.
به همین دلیل، نسخ خطی متعددی از این کتاب، به قلم بعضی از شاگردان
وی باقی مانده است.

برخی این کتاب را خلاصه ای از «جامع السادات» مولی محمد مهدی نراقی
شمرده اند و به همین جهت این اثر ارزشمند، از سوی کنگره فاضلین نراقی
به چاپ رسید.

مؤلف محقق و وارسته کتاب، در مقدمه کتاب می نویسد:

«از جمله کتب علم اخلاق، جامع السادات است که از من خواستند تا به
دیده نقد و انتخاب بدان بنگرم و پوسته را از مغز آن جدا سازم. با آنکه
اکثر مطالب آن را، که احادیث اهل بیت عصمت و دقایق افکار
استوانه های حکمت را در بر دارد، مفید یافتم ولی خالی از تطویل و
حشو و زوایدِ خسته کننده برای طلاب و متعلّمین این علم نیست، لذا
تصمیم گرفتم کتابی تألیف کنم که مشتمل بر مطالب سودمند از کلمات
بزرگان حکمت و اخبار عترت طاهره باشد.»

و اکنون ما بحث حجّ این کتاب را، که حاوی «فلسفه تشریع حج» و مختصری
از «آداب باطنی و معنوی اعمال در مناسک حج» است، به فارسی برگردان
نموده، برای استفاده خوانندگان محترم مجلّه، تقدیم می داریم، باشد که مورد
توجه علاقمندان به ویژه راهیان بیت اللّه الحرام و زائران رسول اللّه اعظم صلی الله علیه و آله
قرار گیرد:

فلسفه تشریع حج

حج از بزرگترین ارکان دین است و تبیین احکام ظاهریِ آن، بر عهده فقهاست.
هدف اصلی از آفرینش انسان «شناخت خدا» و «رسیدن به مقام حبّ و انس او» ست که
به صفا و پاکی و نفس آدمی بستگی دارد و صفای نفس نیز به نوبه خود، از راه حفظ و
مراقبت نفس از شهوات و رهایی از دنیا و واداشتن آن به انجام اعمال دشوار قلبی و
جوارحی حاصل می شود. غرض از تشریع عبادات نیز همین است؛ زیرا بعضی از
عبادات، مانند صدقات و خمس، انفاق است که موجب انقطاع از دنیاست و بعضی
ماننده روزه جلوگیری از شهوات است و بعضی مانند ذکر، تجرّد از دنیاست. توجه قلب
به حق تعالی نیز جز با دل کندن از زخارف دنیا ممکن نیست.

حج در میان عبادات، افزون بر همه جهات یاد شده، آثار و برکات دیگری هم
دارد.

در حج، دوری از وطن و پیمودن منازل با رنج و مشقت، انفاق توأم با سختی و
تجدید عهد و میثاق و تجرّد از دنیا برای ذکر و انواع عبادات نهفته است. علاوه بر آن،
حج حاوی اعمال و مناسکی است که عقل آدمی حکمت آن ها را درک نمی کند و طبع
آدمی با آن مأنوس نیست، مثل رمی جمرات، تکرار سعی میان صفا و مروه و هروله
میان دو مناره که اوج اخلاص و عبودیت در آن ها آشکار می شود؛ زیرا عقل در انجام
اعمالی که فلسفه تشریع آن ها را درک می کند، به یاری شرع می شتابد ولی در اموری که
عقل حکمتش را درک نمی کند، به خصوص شرع را یاری نمی کند و فقط انسان را
اجمالاً به اطاعت و امتثال فرا می خواند. و این یکی از اسرار تشریع امور تعبّدی است.

هر یک از اعمال حج، آدمی را به بعضی از احوال آخرت راهنمایی می کند. افزون
براین، جمعیت زیادی در آن اجتماع می کنند، حج گزار به محل نزول وحی و فرود
آمدن فرشتگان بر رسول امین و پیش از آن بر ابراهیم خلیل و محل اجتماع پیامبران و
رسولان الهی و محل ولادت سرور پیامبران و بهترین برگزیدگان می رود و به مکان هایی
قدم می گذارد که قدوم پیامبران الهی بدان شرافت مضاعف بخشیده است؛ چرا که
حق تعالی با انتساب به خود، بدان شرافت داده و اطراف آن را حرم امن شمرده تا مردم
در آن مأوی گزینند و عرفات را میدانی برای حرم مقرّر نموده و حرمتش را با تحریم
شکار آن و قطع درختش مورد تأکید قرار داده و مردم مأمور شده اند تا از هر منطقه ای با
کمال سادگی و به دور از تجمّلات و تشریفات، با تواضع و فروتنی آهنگ آن کنند.

بی شک، چنین اجتماعی در این مکان، موجب انس و الفت و همنشینی صالحان و
استوانه های فضلیت و نیکان است که از چهار گوشه مختلف جهان جمع شده، یکدیگر
را بر تضرّع و ابتهال (به معنای بالا بردن دست ها هنگام دعا که موجب تسریع در اجابت
دعا می شود) یاری می کنند و نیز موجب احیای نام و یاد پیامبر و بزرگداشت اوست که
باعث رقّت قلب و صفای نفس می گردد.

حج چون از بزرگ ترین تکالیف و دشوارترین آن هاست،مَثَل رهبانیت برای این
امت است، چون هنگامی که اعمال دشوار و ریاضت های سخت در میان امت های
گذشته به خاطر فترت زمانی متروک و مندرس شده و از میان رفت و مردم به دنبال
شهوات رفتند و از طاعات و عبادات فاصله گرفتند، خداوند، محمد صلی الله علیه و آله را برای احیای
راه آخرت و تجدید سنت پیامبران برانگیخت. پیروان شرایع از رهبانیت و عزلت و
گوشه نشینی در دین او پرسیدند، فرمود:

«جهاد و حج جایگزین رهبانیت و روزه جانشین عزلت و گوشه نشینی شده است.»

و این نعمت بزرگی از جانب خدا بر این امت است.

آداب باطنی حج

نکاتی که حاجی باید به عنوان آداب باطنی حج رعایت کند، عبارتند از:

۱ ـ اخلاص در نیّت

حاجی جز امتثال امر الهی و رسیدن به پاداش او و پرهیز از عذاب خدا، هدفی
ندارد. و هرگاه شائبه ریا، ترس از تفسیق مردم،خوف ازفقر(ی که شایع شده باشد) که
هرکس حج را ترک کند بدان گرفتار شود، قصد تجارت یا هدف دیگری در آن مد نظر
باشد، شخص از دایره اخلاص خارج شده ومانعی در راه رسیدن به هدف مورد نظر
خواهد بود. و کسی که به خاطر چنان پندارهای ضعیفی دشواری های فراوان حج را
تحمل کند، جز ضرر و خسارت بر آن مترتب نخواهد شد.

۲ ـ توبه حقیقی

توبه خالص، ردّ مظالم و بریدن علاقه ای که موجب می شود آدمی به غیر خدا
متوجه گردد، از آداب دیگرِ حج است. این ادب از آن جهت ضرورت دارد که زائر
بیت اللّه الحرام قلبش را متوجه تعالی کند، گویا از این سفر باز نخواهد گشت و وصیتش را
برای همسر و فرزندانش بنویسد و برای سفر آخرت آماده شود و هنگام تهیه اسباب و
مقدمات این سفر و قطع دلبستگی هایش به یاد تهیه مقدمات سفر آخرت و قطع علایق
دنیوی برای آن باشد. چقدر این سفر با سفر آخرت تشابه دارد و بدان نزدیک است!

۳ ـ تعظیم خانه خدا

قدر و منزلت خانه خدا و پروردگار کعبه را بزرگ دارد و بداند که اگر خانواده و
وطنش را ترک می کند، به منظور امر مهم زیارت خانه خداست که شباهتی به سفرهای
دنیوی ندارد. از این رو، باید متوجه باشد که در پی چیست؟ و اینکه با زیارت خانه خدا،
در حقیقت به زیارت ملک الملوک می رود تا به اوج آرزویش برسدوباتوجه به مولایش
سعادتمند شود.

۴ ـ تخلیه دل

در این سفر، از آنچه که قلبش را در میان راه یا در مقصد به خود مشغول می کند
ـ مانند معامله و امثال آن ـ خالی کند تا همه همتش برای خدا و همه حرکات و سکنات
قلبش به یاد او و تعظیم شعائر او باشد.

۵ ـ انفاق در راه خدا

زاد و توشه سفر حاجی حلال باشد و از خرج کردن و بخشش و انفاق نمودن، ابایی
نداشته باشد؛ زیرا انفاق مال در سفر حج، انفاق در راه خداست و یک درهم آن با
هفتصد درهم انفاق در مکان ها و زمان های دیگر برابری می کند. امام سجاد علیه السلام همواره
در سفر حج
از بهترین زاد؛ مانند گردو و شکر
و آرد خالص و شیرین همراه می برد.
البته اسراف و زیاده روی و مصرف
انواع غذاها به مانند مترفین مکروه
است، زیرا خیری در اسراف نمی باشد، اما بخشش فراوان به مستحقین،
اسراف نیست؛ و اگر مالی در ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.