پاورپوینت کامل قاموس واژه ها، معانی شرعی و مفاهیم اصطلاحی و فقهی «حج» ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل قاموس واژه ها، معانی شرعی و مفاهیم اصطلاحی و فقهی «حج» ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قاموس واژه ها، معانی شرعی و مفاهیم اصطلاحی و فقهی «حج» ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل قاموس واژه ها، معانی شرعی و مفاهیم اصطلاحی و فقهی «حج» ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

۴۷

اِحــرام

قسمت سوم

۲ ـ تلبیه (تلبیات اربع)

دومین شرط از شرایط کیفیت و صحت احرام؛ عبارت است از «تلبیه» و یا «تلبیات اربع» که عبارتند از: «لبَّیک اَلّلهُم لبَّیکَ، لبَّیکَ لا شَریک لَک لَبّیک»، اکتفا به همین مقدار تلبیه کافی است و احرام «حاج» یا «معتمر» صحیح می باشد.

«محقق حلّی» آورده است که احرام در صورتی محقق خواهد گردید که «تلبیات اربع» گفته شود.۱ و شیخ المحقّقین صاحب جواهر از کتابهای معتبر فقهی؛ چونان «الانتصار»، «الغنیه»، «الخلاف» و «التذکره»، به آن نقل اجماع محصّل و منقول نموده است.۲

البته اکثریت قریب به اتفاق فقها با تعبیرهایی چون «الأحوط» و یا «الأحوط الأولی»، گفته اند که: بدنبال «تلبیات فوق» این عبارات را نیز بگوید:

«اِنّ الْحَمدَ واالنِّعمه لَک وَ الْمُلک لاشریکَ لَک لبَیک».

بدیهی است همانطور که اهل اصطلاح می دانند، این قبیل تعبیرات حمل بر «استحباب» و یا «استحباب مؤکَّد» می گردد.

«تلبیه های چهارگانه» یک بار بیشتر واجب نیست، لیکن تکرار و زیاد گفتن آن تا آنجا که «حاج» و یا «معتمر» قدرت دارد، مستحب است؛ بویژه در تعقیب هر نماز واجب و یا مستحبی و بهنگام بالا رفتن از بلندی و یا پایین آمدن از سرازیری و نیز در آخر شب، موقع بیدار شدن از خواب، وقت سوار شدن و هنگام زوال خورشید و همچنین آنگاه که کاروانی را ملاقات می کنند و بالأخره در سحرگاهان.۳

«تلبیات اربع» در تحقّق احرام آنچنان نقش و دخالت دارد که اگر «حاج» و یا «معتمر» آن را فراموش کند، باید به «میقات» برگردد و گفتن تلبیه را تدارک کند.۴

شیخ الطائفه أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی (م۴۶۰ه.) در کتاب «النهایه» آورده است: «تلبیه واجب است و ترک آن به هیچ عنوان جایز نیست… و آنچه از تلبیه، حتما و در شکل فریضه باید گفته شود؛ «تلبیه های چهارگانه» است، آری اگر تلبیات دیگری بر «تلبیات اربع» اضافه کند، دارای فضل و ثواب فراوانی است».۵

بنا به نقل ثقه الاسلام کلینی، معاویه بن عمّار تلبیات کامل را از جعفر بن محمد، امام صادق ـ ع ـ به ترتیب ذیل آورده است:

«لبّیک الّلهمَ لبّیک، لبّیک لاشریک لکَ لبّیک، اِنَّ الحَمدَ والنِّعمَهَ وَ لَکَ الْمُلک لاشریک لَک لَبّیک، لبّیک ذَا المَعارِجِ لبّیک، لبَیک داعیا اِلی دارِالسَّلامِ لبّیک لبیک غفّارَ الذّنوبِ لبّیک، لبیک اهلَ التَّلبِیهِ لَبّیکَ، لبّیکَ ذَا الجَلالِ وَالإِکرام لبّیک، لبّیکَ مرهوباً و مرغوباً اِلیکَ لبَّیک، لبّیک تُبدئ وَ الْمعادُ الیک لبَّیکَ لبّیک کَشّافَ الکُرَبِ العِظامِ لَبَّیکَ، لبَّیکَ عَبدکَ وَ ابْنُ عبدیک لبَّیک، لبّیک یا کریم لبیک».۶

سپس امام ـ ع ـ فرمود: تلبیات مزبور را پس از هر نماز واجب و مستحب و بهنگام سیر و حرکت و ورود به وادی و منزل و ملاقات کاروانها و آنگاه که از خواب بیدار می شوی و در سحرگاهان و در حد مقدور، تکرار کن و با صدای بلند لبّیک بگو۷ …، همه انبیا و مرسلین به این تلبیات، لبیک می گفتند. وجمله «لبّیک ذا المعارج» را فراوان تکرارکن؛ زیرا رسول خداـ ص ـ به هنگام تلبیه گفتن، این جمله را زیاد می گفتند. و نخستین شخصیتی که در تاریخ تلبیه گفت، حضرت ابراهیم ـ ع ـ بود.

آنگاه حضرت خطاب به راوی این چنین ادامه داد: خداوند شما را به انجام مناسک حج و زیارت بیت اللّه الحرام دعوت فرمود. پس به دعوت ذات اقدس الهی بوسیله «تلبیه» پاسخ گویید…۸

* * *

۳ ـ پوشیدن دو جامه احرام

سومین شرط از شرایط صحت اِحرام، پوشیدن دو جامه است پس از کندن لباسهای دوخته که یکی را «ازار = لنگ» و دیگری را «رداء = عبا» می نامند.۹

محقق حلی در کتاب «شرایع» تحت عنوان «واجبات اِحرام»، سومین واجب از واجبات احرام را «لبس ثوبی الإحرام = پوشیدن دو جامه احرام» دانسته و می نویسد:

پوشیدن دو جامه مزبور واجب است و آنچه را که در نماز پوشیدن آن جایز نیست، در احرام هم جایز نمی باشد. حال آیا پوشیدن حریر برای زنها جایز است؟ برخی از فقها فتوای به صحت داده اند؛ زیرا پوشیدن حریر در نماز برای زنان جایز است.۱۰ ولی بعضی از آنها در احرام نهی نموده اند و این به احتیاط نزدیکتر است.۱۱ محرم می تواند بیش از دو جامه احرام بپوشد و نیز می تواند آنها را تعویض کند، امّا بهنگام طواف بهتر آن است در همان دو لباسی که در حال احرام پوشیده است، طواف خانه خدا را بجای آورد.۱۲

شیخ مفید در «باب صفه الإحرام» می نویسد:

«و یلبس ثوبی احرامه یأتزر باحد هما، و یتوشحّ۱۳ بالآخر، او یرتدی به».۱۴

و محرم باید دو جامه احرام را یکی به عنوان «اِزار» و دیگری را به عنوان «وشاح» یا «ردا» بپوشد. جالب توجه این که شاگرد برجسته و پرآوازه شیخ مفید ـ ره ـ ؛ یعنی شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی ـ اعلی اللّه مقامه ـ عین عبارت استاد خویش را بدون کم و زیاد در کتاب «النهایه…» خود آورده است.۱۵

آنگاه شیخ مفید بهترین و شایسته ترین لباس را جهت احرام، جامه ای می داند که از پنبه و یا کتاب سفید بافته شده باشد.۱۶

و شیخ صدوق بهترین اوقات را برای احرام، موقع ظهر و پس از فراغت از نماز ظهر دانسته و سپس می نویسد: «سزاوارتر آن است که احرام پس از نماز واجب انجام پذیرد، ولی در صورت عدم امکان، شش رکعت نماز مستحبی بخواند و سپس محرم گردد. و اگر نتوانست تنها به دو رکعت بسنده کند؛ بدین ترتیب که در رکعت اوّل پس از حمد، سوره «قُلْ هُوَاللّه اَحَد» بخواند، و در رکعت دوّم بعد از خواندن سوره مبارکه حمد، سوره «قُلْ یا اَیُّهَا الکافرون» را قرائت کند.۱۷

فقیه عالیمقام مرحوم «شیخ محمد حسن نجفی»، صاحب جواهر، پس از بررسی مجموعه «نصوص و فتاوی» در زمینه پوشیدن لباس احرام، این چنین استنباط می کند:

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.