پاورپوینت کامل ویژگی های عمره سال ۸۱ ۹۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ویژگی های عمره سال ۸۱ ۹۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ویژگی های عمره سال ۸۱ ۹۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ویژگی های عمره سال ۸۱ ۹۷ اسلاید در PowerPoint :

۱۰۴

موقعیت بزرگ عملیات عمره سال ۱۳۸۱ ، حاصل تلاش، ایثار و از خود
گذشتگی های جمعی از یاران صادق و عاشقی بود که در انجام این خدمت
بزرگ و الهی تنها دغدغه شان همان کلام همیشگی مراد دل های خسته شان
در دوران اسارت یعنی حجت الإسلام و المسلمین ابوترابی بود که همواره
تأکید می نمودند: پاک باش و خدمتگزار.

آنچه در طول انجام این عملیات بزرگ به چشم می خورد نظم،
انسجام، همدلی و یکپارچگی مجموعه عوامل اجرایی و دست اندرکار
در ارائه خدمات به ضیوف الرحمان بود به طوری که آنانی که
صادقانه به قضاوت نشستند، بارها بر این همه نظم و ایثار در خدمات،
تأکید نمودند.

انجام عملیات بزرگ عمره سال ۸۱ که برای اولین بار در طول تاریخ،
تعداد زائران اعزامی، به مرز ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار نفر رسید، دارای
ویژگی های بسیار ارزشمندی بود که به منظور احترام به این تلاش های
صادقانه و حفظ این ارزش ها و تأکید بر ماندگاریِ آن ها در سنوات بعد،
به قسمتی از آن ها اشاره می شود:

آزاد سازی عمره

از جمله اهداف سازمان حج و زیارت تحقّق آرزوهای دیرینه مشتاقان زیارت
حرم نبوی صلی الله علیه و آله و مسجدالحرام و امکان تشرف آنان بدون هرگونه محدودیت زمانی
است. ازاین رو، بر اساس برنامه ریزی جامعی که در طول سه سال گذشته، با استفاده از
فرصت پیش آمده در قوانین جدید عمره عربستان سعوی انجام گرفت، سازمان حج و
زیارت با همکاری دو شرکت «اَرَس» و «وادی نور» موفّق به زمینه سازی لازم برای
تشرف صدها هزار مشتاق سفر عمره شد.

بر همین اساس در عمره سال ۸۱ در یک برنامه جامع و منسجم، عمده زائران
ثبت نام شده، از قبل، به همراه جمع بسیاری از زائران جدید، توفیق تشرّف پیدا کردند؛
به طوری که از مجموع ۲۶۰ هزار نفر اعزامی، حدود ۱۷۰ هزار نفر از آن ها زائرانی
بودند که در سال ۸۱ اقدام به ثبت نام نموده و در همان سال نیز مشرّف شدند.

بنابراین، می توان عمره سال ۸۱ را به عنوان نقطه عطفی در نوع اعزام زائران و گذار
از مرحله ۱۸ ساله انتظار طولانی برای تشرّف به عمره و رسیدن به شرایط ایده آل ثبت
نام و اعزام همزمان نامید. سالی که زائران گرامی بدون گرفتار شدن در محدودیت های
زمانی و احتمالاً تبعات منفی آن، توانستند به این سفر معنوی مشرّف شوند.

آمار بالای تشرف زائران در سال ۸۱ بیانگر این واقعیت بود که در صورت داشتن
یک برنامه ریزی منسجم و استفاده از ظرفیت های موجود، می توان آزاد سازیِ عمره را
آنگونه سازماندهی نمود که نه تنها پیامد منفی در ارائه خدمات و سرویس دهی نداشته
باشد، بلکه در مقابل، زائر ایرانی همچون گذشته به عنوان الگوی نظم مطرح شود.

برنامه ریزی دقیق شرکت های اَرَس و وادی نور موجب گردید که نه تنها مسؤولان
وزارت حج عربستان بلکه مسؤولان محترم ایرانی که توفیق تشرف پیدا کرده بودند نیز
بارها از این نظم و انسجام و تلاش عوامل ستادی تقدیر و تشکّر نمایند.

بدیهی است آنچه در شرایط فعلی مهم است، حفظ شرایط به دست آمده در آزاد
شدن عمره است که نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید، انسجام و برنامه ریزی دقیق می باشد
و با عنایت به هماهنگی سازمان حج و زیارت با شرکت های مجریِ عملیات و همچنین
تجربیات غنی و ارزشمند گذشته، به خصوص عمره سال ۸۱ ، استمرار این موقعیت ویژه
در سال های آینده قابل اجرا می باشد. ضرورت توجه به مشکلات عمره سال ۸۱ و
پیشگیری از بروز آنها در سال های بعد، از موارد اجتناب ناپذیر برای حفظ این موفقیت
بزرگ است.

تمرکز مدیریت شرکت های ایرانی

از دیگر ویژگی های مهم عمره سال ۸۱ حضور دو شرکت ارس و وادی نور به
عنوان شرکت های طرف قرارداد ایرانی بود. به منظور پیشگیری از هرگونه تبعات منفی
مقرر گردید تدابیر و تصمیم گیری های این دو شرکت به صورت متمرکز انجام شود و این
امر موجب گردیدتانه تنهااهداف شرکت های سعودی درشکستن تمرکز وایجاد رقابت
ناسالم میان شرکت های طرف قرارداد ایرانی محقق نشود بلکه با انسجام ستادهای اعزام
در ایران و همچنین ستادهای عملیاتی در عربستان، زمینه رقابت دو شرکت سعودی مودّه
و حسام در جهت بالابردن سطح کیفی خدمات و منافع و مصالح زائر ایجاد شود.

هماهنگی ستادها و عوامل اجرایی

موفّقیت در عملیات عمره، به دلیل گستردگی و پراکندگی خاص آن، مستلزم ایجاد
نظم و داشتن ارتباط سالم و هماهنگی دقیق میان ستادهای عملیاتی در عربستان و ایران
است. هرگونه عدم انسجام و همکاری تعریف شده میان ستادهای مکه، مدینه، جده و
ایران می تواند تبعات منفیِ بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد که
خسارت های آن به صورت مستقیم در عدم سرویس دهی نامناسب، متوجه زائران
خواهد شد. همکاری، همدلی و تعصّب عزیزان مسؤول در ستادهای عمره سال ۸۱ و
همچنین انسجام و هماهنگی میان مدیریت های شرکت های ارس و وادی نور و ارتباط
آنها با طرف های قرارداد، مسؤولیت بعثه مقام معظم رهبری، دفتر نمایندگی سازمان حج
و زیارت در عربستان، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و… از جمله
ویژگی های مهم و باارزش عمره سال ۸۱ بود. حضور مدیرعامل شرکت ارس به عنوان
مسؤولیت مستقیم هماهنگی عملیات عمره، استفاده از مدیران و عزیزانی که آشنایی
کامل به زبان عربی و انگلیسی داشتند در مسؤولیت های ستادی، در حل مسائل و
مشکلات احتمالی در عربستان نقش انکار ناپذیری را ایفا نمود.

برگزاری جلسات مستمر میان ستادها، جلسات هماهنگی با حضور همه مسؤولان
ذیربط در عربستان، جلسات دو هفته یک بار با کنسولگری محترم جمهوری اسلامی
ایران در جده، برگزاری جلسات مشترک ستادها به صورت ماهیانه و جلسات منظم با
طرف های قرارداد، آنچنان نظم و انسجامی را حاکم نموده بود که همه جا برکات این
یکپارچگی و حضور فعال مسؤولان ستادی، انسجام ویکنواختی در تصمیم گیری ها
واعمال نظارت دقیق در نحوه سرویس دهی مطلوب به زائران در طول عملیات عمره،
به چشم می خورد.

متمایز بودن سطح خدمات با سنواتگذشته

همانگونه که در بخش جمع بندی عملیات عمره و نمودارهای مقایسه ایِ ارائه شده
ملاحظه گردید، کیفیت سطح خدمات در عمره سال ۸۱ نسبت به سالهای گذشته تفاوت
قابل توجهی داشته است که به صورت مختصر به آن اشاره می گردد:

اسکان و امکانات اقامتی

در سال ۸۱ استفاده از هتل های درجه یک و ۵ ستاره، رشدی معادل صد درصد
نسبت به سال های گذشته داشته است؛ چرا که در سال ۸۰ فقط پانزده درصد از زائرین
اعزامی به هتل های درجه یک (۵ ستاره) اقامت داشته اند، در حالی که در سال ۸۱ این
آمار به بیش از ۳۵% اسمی و ۱۰۰% واقعی رسید. همچنین تبدیل هتل های مودّه و کرم
شرایتون مدینه از درجه یک به دو در شرایطی که این هتل در طول سال های گذشته به
عنوان هتل ۵ ستاره اجاره می گردید و همچنین تنزّل دادن درجه هتل های برج العالم در
مکه و نجم مبارک و الشرق در مدینه از درجه دو به سه، از دیگر ویژگی های عملیات
عمره سال ۸۱ به شمار می رود.

در سال های گذشته هتل های شهدا و دارالطیبه به عنوان هتل های ۵ ستاره اجاره
می شدند، در حالی که در عمره سال ۸۱ برای نخستین بار از شبکه زنجیره ای هتل های
شرایتون در مکه و مدینه و همچنین هتل های زنجیره ای مرکور و حیاه ریجنسی استفاده
گردید. بنابراین، یکی از موارد رضایت مندی بالای زائران حاکی از ارائه خدمات
مناسب در زمینه اسکان بوده است. لازم به ذکر است که برای نخستین بار کلیه هتل های
اجاره شده در مدینه منوره، در منطقه مرکزی مدینه و با فاصله کمتر از ۱۵۰ متر متمرکز
شده بودند و در مکه نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، برای زائران مستقر در هتل هایی
که در فاصله بیش از ۳۰۰ متری از حرم اسکان داشتند امکانات حمل و نقل بسیار
مناسب در طول شبانه روز فراهم گردید.

در طول عمره سال ۸۱ تنها مورد، آن هم در همان یک ماهه اول عملیات و بر
اساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط ستاد مکه، موارد اعتراضی از هتل دلّه اجیاد
مشاهده شد که بلافاصله ضمن هماهنگی لازم با طرف قرارداد، نسبت به اجاره هتل
بسیار مناسب سماهر و انتقال زائران از دله اجیاد به این هتل اقدام گردید که این موضوع
را می توان از جمله اقدامات بسیار مهم در عملیات عمره سال ۸۱ دانست.

حمل و نقل و تدارکات

ازدیگر ویژگی های عملیات عمره سال ۸۱ استفاده از ناوگان زمینی شرکت های
«حافل» و «نقل الجماعی» برای انتقال زائران در مسیرهای جده، مدینه و مکه بود.
بهره گیری از توانمندهای مدیریتی و ایجاد رقابت سالم میان دو شرکت حمل و نقل
زمینی فوق الذکر موجب گردید که زائران عمره سال ۸۱ از بالاترین و کیفی ترین
ظرفیت های خدمات حمل و نقل زمینی در عربستان برخوردار شوند.

نوع خدمات و کیفیت اقلام تهیه شده برای تغذیه زائران نیز در مقایسه با سال های
گذشته از شرایط مناسب تری برخوردار بود و با درایت و جدّیت مدیریت های تدارکاتی
شرکت های ارس و وادی نور در عربستان، تلاش گردید تا برای طبخ غذا از بهترین اقلام
خوراکی استفاده شود به طوری که در طول عملیات عمره برای نخستین بار از گوشت گرم
گوسفند ذبح شده و همچنین گوشت مرغ بومی تازه در تغذیه زائران استفاده گردید. پر
واضح است که تهیه گوشت گرم در عربستان نه تنها دارای مشکلات مربوط به خود
می باشد بلکه به لحاظ قیمت نیز این نوع گوشت به طور متوسط در هر کیلو حداقل ده ریال
گران تر از گوشت های وارداتی می باشد که با پافشاری و پیگیری شرکت های ارس و
وادی نور این اقدام شایسته در بالابردن کیفیت خدمات برای عملیات های عمره و حج
انجام شد. قابل ذکر آنکه تنها مشکل موجود در امر تدارکات، عدم تجربه کافی عزیزان
مجمع ایثارگران در تهیه به موقع اقلام تدارکاتی و بعضا توزیع نامناسب مواد خوراکی با
کیفیت پایین تر از شرکت های ارس بود که در بخش مشکلات به آن اشاره خواهد شد.

تشکیلات، برنامه ریزی و به کارگیرینیروی

انسانی مناسب

نوع خدمات، با توجه به گستردگی عملیات عمره، به گونه ای است که داشتن برنامه و
تشکیلات مناسب و بهره مند شدن از نیروی انسانیِ کارآمد و خلاّق می تواند از بروز
بسیاری از بحران ها جلوگیری کند؛ از جمله ویژگی های مهم عمره سال ۸۱ ، داشتن
برنامه زمان بندی مصوّب و پیروی جدی از آن، در طول عملیات بوده است. همچنین
جذب و به کارگیری نیروی انسانی لایق، باتجربه و دارای ظرفیت متناسب با حجم
عملیات، از دیگر نکات برجسته و مهم نسبت به سال های گذشته بود.

حضور جمعی از آزادگان، که صادقانه و بی آلایش تشنه خدمت به
ضیوف الرحمان وزائران حریم یار بودند، و نیز آشنایی این عزیزان به زبان عربی و
همچنین خلاقیت های برخاسته از عشق و اخلاص آن ها به اینگونه خدمات، موجب
گردید تا بارها و بارها شاهد صحنه های زیبایی از عالی ترین مراتب ایثاروگذشت درارائه
خدمات به زائران خانه خداباشیم. در همین راستا نه تنها گرمی هوای فرودگاه های جدّه و
مدینه، یا بار سنگین کارومشکلات متعددآن، خللی برروحیه این عزیزان وارد ننمود
بلکه به عکس، ظرفیت این عزیزان در تحمّل فشارها و سختی ها که نشانگر تجربه
سال های رنج و مصیبت در دوران اسارت بود، جلوه ای زیبا از اوج اخلاص آنان را به
نمایش گذاشت. اخلاق نیکو و احترام متواضعانه به زائران، که ازآموخته های آنان
ازالگوی اخلاق وفضیلت زنده یاد، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر
ابوترابی بود، زائران محترم را بارها و بارها به تحسین واداشت،به طوری که در این
خصوص با موارد بسیار زیادی از حضور زائران دردفتر وستادهای عملیاتی مواجه
شدیم که همراه با ابلاغ سپاس و قدردانی خود همواره دعاگوی خدمتگزاران و
دست اندرکاران عمره بودند.

افزون بر این، حضور عزیزان آزاده در کنار دیگر مدیران با تجربه و دلسوز ستادی،
موجب ایجاد ارتباطات بسیار منسجم با دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، بعثه مقام
معظم رهبری و کنسولگری عربستان سعودی گردید که به یقین می توان آن را از جمله
ویژگی های عمره سال ۸۱ قلمداد کرد.

نقش کنسولگری جمهوری اسلامیایران در روند
عملیات عمره

از جمله اقدامات مهم که نتایج بسیار مفید و قابل توجهی را نیز به دنبال داشت،
حضور فعال کنسولگری محترم جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع عملیات و
هماهنگی و ارتباط با ستادهای جده، مکه و مدینه بود.

تشکیل جلسات مستمر و منظم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدوی،
کنسول محترم، به صورت هر دو هفته یک بار در مکه و مدینه با ستادهای ذیربط و
حضور ایشان در کاروان های خاص، همچون کاروان های دانشجویی و پاسخ به
پرسش های عزیزان دانشجو و همچنین حضور ایشان به منظور استقبال از هیأت ها و
شخصیت ها در فرودگاه و… برخورد گرم و پدرانه شان با مسؤولان عملیات عمره سال
۸۱ در عربستان، موجب دلگرمی و احساس مسؤولیت بیشتر همه عزیزان گردید. در
واقع برخورد مسؤولانه، دلسوزانه و صادقانه کنسول محترم و همکاران ایشان موجب
گردید که طرف های قرارداد نیز باور نمایند که پشتیبانی این قرارداد سنگین از طریق نظام
صورت گرفته و هرگونه کوتاهی می تواند تبعات جدی به دنبال داشته باشد.

از دیگر نتایج و برکات ملاقات های متعدد کنسول محترم با طرف های قرارداد،
پایبندی جدّی
آن ها به مفاد قرارداد و تأکید
مسؤولان هر دو شرکت نسبت به
پاسخگویی مطالبات و درخواست های زائران ایرانی بود.

بهره گیری از خدمات دو شرکتهواپیمایی

بر اساس هماهنگی سیاستگذاران عمره با مسؤولان سعودی و پافشاری سازمان
هواپیمایی کشوری عربستان مبنی بر استفاده از هواپیمایی سعودی برای انتقال زائران
ایرانی، مقرر گردید در سال ۸۱ شرکت های ارس و وادی نور از امکانات پروازی
خطوط سعودی در برنامه های عملیات عمره نیز استفاده نمایند. این تصمیم به صورت
طبیعی مستلزم برنامه ریزی جامع و تلاش مضاعفی در تهیه دو جدول پروازی مختلف
برای هر شرکت بوده و در نتیجه چهار جدول پروازی برای کل عملیات تهیه گردید.

حضور دو ناوگان بزرگ حمل و نقل هوایی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ـ
هما» و «هواپیمایی سعودی» امتیازات مثبتی در سهولت انتقال زائران فراهم نمود و با
افزایش پتانسیل پروازی، این امکان برای مسؤولان عمره به وجود آمد تا با فراغت و
پشتوانه بیشتری نسبت به برنامه ریزی در چگونگی افزایش
اعزام زائران اقدام نمایند. قابل ذکر است که بالا بردن ظرفیت های پروازی در فرودگاه
جده می توانست پیامد ترافیک حمل و نقل برای این فرودگاه را به دنبال داشته باشد.
لیکن به دلیل پرواز مستقیم هواپیماهای سعودی به مدینه، هیچگونه خللی در این زمینه
به وجود نیامد و این وضعیت علاوه بر ایجاد تسهیل در عملیات پروازی، امکان تشرف
مستقیم مشتاقان زیارت حرم نبوی صلی الله علیه و آله و قبرستان بقیع را پس از بیست سال فراهم آورد.

اگر چه پرواز مستقیم هواپیمای سعودی به مدینه منوره موجب ایجاد تسهیلات
مناسب برای انتقال زائران گردید اما به دلیل عدم آشنایی عوامل پروازی خطوط سعودی
با پروازهای عمره زائران ایرانی و نداشتن تجربه لازم مشکلات متعددی در ابتدای
عملیات به وجود آمد که برای دستیابی به راهکارهای جدید و پرهیز از این مشکلات در
سال های آتی، به ذکر مواردی که زائران را دچار مشکل و سرگردانی جدّی نموده بود،
اشاره می گردد.

۱ ـ عدم پایبندی و رعایت تفاهمات امضا شده اولیه در طول اجرای عملیات،
توسط مسؤولان هواپیمایی سعودی.

۲ ـ تفاوت ق

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.