پاورپوینت کامل هجرت یا جهانی کردن اسلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هجرت یا جهانی کردن اسلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هجرت یا جهانی کردن اسلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هجرت یا جهانی کردن اسلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
۷۲
مقدمه
هجرت در تاریخ اسلام، جایگاه مهم و ویژه ای دارد و در آیات متعددی از
قرآن کریم، به عنوان وسیله ای برای توسعه و گسترش اسلام و خارج شدن از
سلطه ظالمان و مستکبران مطرح شده است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز ـ آنگاه که آزار و فشار مشرکان در مکه به اوج خود رسید ـ
از این برنامه استفاده کرد و با بهره گیری از هجرت به عنوان یک تاکتیک، دامنه
فعالیت و مبارزه خود را گسترش داد و به مدینه کشاند و سپس با بهره گیری از
پشتوانه مردمی، قدرتمندانه به مکه بازگشت و آنجا را فتح نمود و به گستره
حکومت اسلامیِ آن روز افزود.
چگونگی هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و مسیر حرکت آن حضرت از مکه به مدینه،
تقریبا در تمامی تواریخ و کتب سیره ذکر شده و بارها در محافل و مجالس،
از آن سخن به میان آمده است.
دانشمند فرزانه و محقق و مدینه شناس بزرگ، مرحوم سیّد محمد باقر
نجفی رحمه الله ، از منظری جدید به موضوع هجرت نگریسته و برای دستیابی به
حقیقت آن، وجب به وجب این مسیر را طی کرده و شاید تنها فرد ایرانی
باشد که چنین توفیقی برایش فراهم شده است.
وی پس از سال ها پژوهش میدانی، سر انجام نتیجه تحقیقاتش را در کتابی با
نام «مسیر هجرت» مکتوب نمود و در آستانه تنظیم نهایی، اجل به سراغش
آمد و جان به خدای رسول صلی الله علیه و آله تقدیم داشت.
خانواده و دوستان ایشان در تلاشند تا با آثار به جای مانده از آن مرحوم، این
اثر، تکمیل و به زیور طبع آراسته گردد که امید است پیش از سالگرد ایشان به
این مهم دست یابند.
این مقاله، مقدمه ای است که مرحوم آقای نجفی خود بر این کتاب نوشته و
اهداف و چگونگی پژوهش در این زمینه را به نگارش درآورده است.
امید است که مورد استفاده خوانندگان محترم میقات قرار گیرد.
هجرت
یکی از معضلات فرهنگیِ تاریخ اسلام! تعریف «هجرت» به معنای «گریز از ترسِ
ماندن و عدم تحمّل شرایط موجود» است. ذهنیّتی که همیشه نوعی فرار از سختی ها و
دردها را توجیه می کند.
با این توجیه و باورِ دینی، قرن هاست که محقّقان مسلمان به مدینه نگریسته اند تا در
سایه آن، هجرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را از مکه تحلیل کنند.
من نیز از زمره مسافرانی بودم که بارها با همین ذهنیتِ تاریخی، به مدینه رفته ام،
اسلام و تاریخ هجرت را خوانده ام. مسافری می ماندم که چون خود را در میان انبوه
همسفران دیده بود، تردیدی نداشت که انگیزه هجرت از مسیر چنین تعریفی گذشته
است.
تا اینکه در سفری که از مدینه به قاهره داشتم، گذرم به مسجد جامع ازهر افتاد، در
حیاط مسجد، استادی را دیدم که از آیات جهاد در قرآن سخن می گفت و هجرت را
یکی از عالی ترین جلوه های آن می دانست! در پایان درس نزدش رفتم و زیرکانه!
پرسیدم، جهاد نترسیدن است! مبارزه و مقاومت است ولی هجرت نتیجه ترس و
ناپایداری! و این خود نشانه تعلّق خاطر به خویشتن!؟… با چهره ای گرفته، نگاهی به من
کرد و گفت: ذهن شما از نوشته های تاریخی و گفته های عوام متأثّر است، حال آنکه در
کتاب قرآن، هجرت، خود را نخواستن است و جهاد نترسیدن از آن… این سیرتِ هر
لحظه او بود!
… مکثی کردم و با شتاب پرسیدم: چگونه می توانم از این صورت های لفظی رها
شوم تا آن سیرت معنوی را بیابم؟ تبسّمی کرد و سر را به زیر انداخت و به آرامی گفت:
نمی دانم! برخاست و با مهربانی دستش را در دستم نهاد و گفت: تا از نفس های خویش
هجرت ها نکنی و با ترک دیارهای خود همنشین مهاجران جهان نشوی، تا غربت ها نبینی
و با غریبان نیامیزی، نمی توانی تفاوت انگیزه ها را در هجرت ها بیابی.
گفتم ولی به هر حال «محمد» صلی الله علیه و آله را می خواستند بکشند که شبانه از مکه خارج
شد، در غاری مخفی گشت و پنهانی به مدینه رفت!… آهی کشید و اخمی کرد و گفت:
هنوز بت پرستان قریش از دهان شما سخن می گویند! سینه را عوض کن تا صدای او را
بشنوی… با خدا حافظی سردی مرا در حیرت هجرت رها کرد و رفت… از همان دم
ساعت ها با این پرسش درونی گلاویز شدم که آیا واقعا مدینه را در سیرت او خوانده ام؟!
از آن تاریخ ۲۱ سال گذشت تا توانستم امروز آن درس ها را با هجرت ها و
غربت ها بفهمم، آن ضربه ها را با تحقیق و تأمّل بیابم و با گذر از کوه ها و صحراهای
حجاز بنگارم.
حیرت هجرت
خود را در یک تناقض هولناک دیده بودم؛ از یک سو، تاریخ که با تمامی اسناد
خود نشان از محمّدی می دهد که در پی آزار و تهدید قُرَشیان، شبانه از مکه خارج و به
سوی مدینه هجرت کرد و از سوی دیگر قرآن که با تمامی صراحت پیامبری را نشان
می دهد که ایمان دارد، برانگیخته خداوند است. نه در ابلاغ رسالت واهمه و تردیدی به
خود راه می دهد و نه در ایمان به قدرت و رحمت لایزالی شکی روا می دارد.
هر چه بیشتر آیات هجرت و مهاجران را می خواندم، بیشتر در اسناد تاریخی به
تناقض می افتادم. هر چه بیشتر کتاب های تحلیلی تاریخ زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله را
می خواندم، در اتکال و اتصال محمد صلی الله علیه و آله به خداوند قادر متعال به شک می افتادم،
نمی توانستم صدها اسناد هجرت را نادیده گیرم و نمی توانستم ترک مکه و پناه آوردن به
مردم روستایی دور را با روح رسالت و نبوت توجیه کنم. در این حیرت محقّقانه
نمی توانستم بفهمم چگونه پیامبری که خود را در ید
عنایت و رحمت الهی می یافت و عمیقا باور داشت به: وَ أَنَّ إِلی رَبِّکَ الْمُنْتَهی * وَ أَنَّهُ
هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکی * وَ أَنَّهُ هُوَ أَماتَ وَ أَحْیا (۱) از چند آزار و تهدید به ستوه آمد، دست
کمک به سوی مردم یثرب دراز کرد تا به او و یارانش پناه دهند. از هراس کشته شدن،
جان جوانی را در رختخواب خود سپر بلا سازد تا خود شبانه از مکه بگریزد؟!…
نمی دانستم چگونه سِرّ آن را بجویم؟ بپویم؟ راهی که پایانش را نمی دیدم!…
در این حیرت زدگی از هجرت، چه می توانستم انجام دهم؟ اساس آن نه
بربی اعتقادی بود که خود را در راه گم کرده شماتت کنم و نه ناآشنایی با صدها کتاب
سیره و حدیث و تفسیر و تحقیقات محققان مسلمان و مستشرقان غربی، که خود را به
نادانی و بی خبری متهم سازم…
با این همه احساسی که قادر به شرح و بیان آن نیستم به من اطمینان می داد که
«شک بزرگ» به یک «یافت بزرگ» منتهی می شود. این یافت چه می توانست یا
نمی توانست در بر داشته باشد، مدّ نظر نبود، در پی نتیجه و ثمره و پیامی به این و آن
نبودم، عشق به صِرف رسیدن قوی ترین محرّکی بود که مرا از تفکّر آزاد و پژوهش
مستدل در این راه خسته و آزرده نمی ساخت.
روش پژوهش
مدّت ها در این تأمل و تفکّر ماندم. کتاب ها را سیر می کردم، تا آنجا که پی بردم
سیر در این حیرت با نشستن گوشه ای و خواندن مکرر کتاب ها و پریدن از کول این نظر و
لفظ ، به آن نظر و لفظ ، نتیجه بخش نیست و مرا به منزلگاه مطمئنی نمی رساند.
به خود گفتم باید از تفکّر انتزاعی و تجریدی دور شد، باید مسافرت کرد،
سرزمین های موضوع پژوهش را دید، راه ها و فاصله های جغرافیایی را در نظر آورد تا
بتوان با ذهنی آزاد و روحیه ای پویا اسناد تاریخی هجرت را با واقعیت های جغرافیایی
پالایش و مورد نقد و بررسی قرار داد. تا این محک ها دانسته نشود، ممکن نیست که
بتوان اسناد تاریخی را بر اساس مسیرهای جغرافیایی زمان بندی کرد. ممکن نیست که
بتوان بدون طبقه بندی زمانی، ارتباط اسناد تاریخی مربوط به این واقعه تاریخی را فهمید
و پیوندها را درک کرد.
متأسفانه اسناد تاریخی و سیره، مانند دانه های تسبیح کنار هم نهاده
شده اند بی آنکه دقیقا میان آن ها ارتباطی مشخص شده باشد. در این پژوهش دانستم تا
عامل جغرافیایی را در سلسله اسناد تاریخی وارد نسازیم نمی توانیم تقدم و تأخرهای
اقدامات بت پرستان یا مسلمانان را روشن سازیم.
سیر در این وادی، نیازمند حضور در منطقه ها و انجام پژوهش های میدانی است؛
کاری که به علت صعوبت راه ها
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 