پاورپوینت کامل اخبار حج وحرمین شریفین ۱۰۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اخبار حج وحرمین شریفین ۱۰۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخبار حج وحرمین شریفین ۱۰۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اخبار حج وحرمین شریفین ۱۰۹ اسلاید در PowerPoint :

۱۸۵

بازتاب فتوای بن جبرین در مورد سادات:

روزنامه الوطن عربستان سعودی فاش کردکه فتوای شیخ
عبدالله عبدالرحمان بن جبرین در مورد نسب سادات و
تشکیک او در وجود ذریّه رسول الله صلی الله علیه و
آله و سلم و این که اهل
بیت^ و به تبع آنان، اشراف و ساداتِ فعلی، مزایای
دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پس از آن را ندارند، باعث
برانگیختن واکنش گروهی از علما و بزرگان اشراف
عربستان گردید؛ به طوری که در بیانیه ای از
بن جبرین خواستند فتوای خود را لغو و از سادات عذر
خواهی کند.

شریف دکتر حاتم عونی، عضو مجلس شورای سعودی و
استاد علم حدیث دانشگاه امّ القری، در این مورد
گفت: مهمترین ایراد بر فتوای شیخ، تشکیک او در
سلسله انساب آل بیت^است؛ زیرا وی در فتوای خود
اعلام می کند که اکنون هیچ اعقابی از ذریه رسول
الله صلی الله علیه و آله و سلم و آل او باقی نمانده است. بنابراین، عمل به
احکام شرعی مربوط به اهل بیت^در حال حاضر مصداق
ندارد … البته در هر خاندان و قبیله ای، افراد
مدعی وجود دارند که چهره آن را مخدوش و باعث
تشکیک در اصل و نسب می گردند ولی بن جبرین، به طور
عام، در نسب سادات تشکیک و آن را رد می کند که از
نظر ما پذیرفته نیست و هر انسان آشنا به مقتضیات
عدل و انصاف، آن را رد می کند و ما از شیخ
می خواهیم اظهارات خود را پس بگیرد و عذرخواهی
کند. ما اذعان داریم که صِرف ادعای انتساب به اهل
بیت^صحّتِ نسبِ مدعی به اثبات نمی رسد و علمای
انساب به خوبی این نکته را می دانند، لیکن به صرف
وجود مدعیان نسب، نمی توان یک خاندان یا یک قبیله
را منکر شد.

از همین رو، گروهی از علما و دانشمندان اشراف؛ از
جمله دو تن از اعضای مجلس شورای عربستان، طی
بیانیه ای که برای بن جبرین فرستاده اند، از وی
درخواسته اند فتوای خود را پس بگیرد و عذر خواهی
کند. آن ها اقدام بن جبرین را بی سابقه
خوانده اند.

به گزارش روزنامه یاد شده، گروهی از اشراف
عربستان، که خودرا «جماعه من ذریّه
محمّد صلی الله علیه و آله و سلم وأهل الکرام من الأشراف والساده»
معرفی کرده اند، دربیانیه ۵ صفحه ای برائت ذمّه
خود به فتوای بن جبرین پاسخ دادند.

بن جبرین در فتوای خود گفته است: در دوران حیات
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و پس از رحلتش، امتیازهایی برای آن ها
در نظر گرفته شده بود؛ زیرا پیامبر صلی الله علیه
و آله و سلم ایشان را از
دریافت زکات ،که از پس مانده های مردم بشمار
می رود، نهی کرده بود (اشاره به پرداخت خمس به
سادات)، لیکن این امتیاز در حال حاضر کم رنگ و
ضعیف شده است؛ زیرا آن ها از نسبِ هاشمیِ خود دور
شده اند. در حالی که ساداتِ نخستین، در جدّ سوم با
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اشتراک نسب داشتند ولی سادات کنونی پس از
۳۰ یا ۴۰ نسل با پیامبر اشتراک نسب دارند.
بنابراین، امتیاز مزبور، از آن ها سلب می گردد!

در بیانیه «جماعه من ذریّه محمّد…» عنوان شده
است که این فتوا از نظر شرعی تجاوز و تعدّی خطرناک
به شمار می رود که موجب طعن و تشکیک در انساب ملل
و قبایل و هتک حرمت نسب اشراف می گردد؛ زیرا بر
دلایل واهی و فاقد ارزش علمی مبتنی است. در
حالی که انساب عرب طی قرن های متمادی، ثابت
وتغییرناپذیر بوده است.

لذا فتوای مزبور موجب سوء استفاده دیگران شده و
زمینه طعن و تشکیک در نسب اهل بیت را مهیّا ساخته
و اشراف را در معرض تطاول جاهلان عامه مردم قرار
داده است. چنین فتوایی، طعن آشکار و واضح در نسب
انکار ناپذیر اشراف به شمار می رود.

صادر کنندگان بیانیه و امضاکنندگان آن، در اثبات
ادعای خود، به فتاوای متواترگروهی از مفتیان
عربستان و اظهارات پیشوایان مذهبی خود در فضیلت
اهل بیت^و صحّت نسب آن ها استناد کرده اند.
مشخصات تعدادی از امضا کنندگان این بیانیه به شرح
زیر است:

ـ شریف هزاع بن شاکر عبدلی، عضو سابق شورای شهر
مکه.

ـ شریف دکتر حاتم عونی وشریف دکتر محمد الفعر،
اعضای مجلس شورای عربستان.

ـ شریف دکتر عبدالله بن حسین شنبری، رییس گروه
تاریخ دانشگاه امّ القری.

ـ شریف دکتر علی عبدلی، استاد قضاوت در دانشگاه
امّ القری.

ـ شریف دکتر عبدالله بن فرج آل عون، رییس سابق
گروه مطالعات اسلامی دانشکده تربیت معلم مکه.

ـ شریف دکتر عصام بن ناهض الهجاری، استاد مطالعات
اسلامی دانشگاه طیبه.

ملاحظات: شاید انگیزه صدور فتوای یاد شده،
حرکت های اخیر برخی از اشراف دراثبات حقوق سادات
در دریافت خمس واشاره به برخی ازامتیازات آن ها در
رهبری جامعه اسلامی باشد؛ به طوری که حکومت را
به واکنش غیر مستقیم واداشته است. گفتنی است
مشابه چنین حرکت هایی در دوران ملک عبدالعزیز و
ملک فیصل صورت گرفته بود که واکنش آنان را بر
انگیخت. به نظر می رسد تلاش بر این است که با
چنین فتواهایی، موضوع حقوق سادات به طور ریشه ای
منتفی گردد و راه بر مطالبات و حرکت های بعدی
سادات بسته شود.

خط مشی جدید در تبلیغات مذهبی

به گزارش روزنامه منطقه ای «الشرق الاوسط»، دکتر
توفیق السدیری، معاون امور مساجد تبلیغ و ارشاد
وزارت اوقاف و امور اسلامی عربستان، در مصاحبه با
روزنامه یادشده اعلام کرد: وزارت متبوع درصدد است
با مشارکت برخی از مؤسسات بخش خصوصی، دوره های
آموزشی ویژه کسب مهارت های رفتاری، ارتباط گیری و
برخورد با توده های مردم، برای مبلّغین مذهبی
برگزار کند.

با توجه به آشفتگی حاکم بر بخش تبلیغ مذهبی در
عربستان در سال های گذشته و حکم فرمایی اجتهاد
شخصی و تمایلات فردی در اجرای آن، وزارت ارشاد و
اوقاف عربستان در صدد ارتقای این فعالیت برآمده
است. وی افزود: از دهه نود قرن گذشته؛ یعنی دوران
همبستگی و ارتباط نزدیک میان پیام و جریان بیداری
(اسلامی)، آشفتگی و بی نظمی بر صحنه تبلیغ امور
مذهبی حکمفرما است. وی سپس با اشاره به وجود برخی
از موارد قصور در ساماندهی بخش تبلیغ مذهبی در
عربستان گفت : وزارت متبوع درصدد بهبود عملکرد
آکادمی ائمه جمعه، جماعات و خطبای وابسته به وزارت
ارشاد و اوقاف می باشد.

صحنه تبلیغ مذهبی در عربستان، امروزه شاهد قطب
بندی شدید است. از یک سو نیروهایی وجود دارند که
مایل اند اعتدال بر پیام تبلیغ حاکم شود و از سوی
دیگر گروهی میل دارند این پیام، حالت تندرویِ
کنونی را حفظ کند. این تضادها در استعفای مبلّغ
معروف، عایض قرنی، نمایان است. نامبرده در دسامبر
۲۰۰۵ م. به دنبال انتقادات شدید تندروها، از
اظهاراتش در مورد عدم لزوم استفاده زنان از روبند
(نقاب) مجبور به استعفا شد ولی در سال ۲۰۰۶ از
استعفای خود برگشت. این رخداد به وضوح نشان می دهد
که ارتباط پیام بیداری با پیام تبلیغ همچنان
پابرجاست و گسستگی جزئیِِ کنونی، منجر به بروز سه
گرایش در صحنه تبلیغ مذهبی در عربستان گردیده است.

شیخ عبدالمحسن العبیکان، مشاور قضایی وزارت
دادگستری عربستان نیز در مصاحبه با الشرق الأوسط،
در این مورد می گوید: پیام تبلیغ در عربستان با
گونه دیگری از پیام بیداریِ اسلامی گره خورده، ولی
در حال حاضر به استقلال گرایش دارد، در حالی که طی
۱۶ سال گذشته از یکدیگر تفکیک ناپذیر بودند.

در نتیجه، به روش های دیگری متوسّل می شوند که در
پیام قبلی تبلیغ خود، به آن ها متوسل نمی شدند.
العبیکان سه گرایش حاکم بر صحنه تبلیغ مذهبی
عربستان را به شرح زیر معرفی می کند:

۱. عده ای به نادرست بودن رفتارهای گذشته خود
پی برده وبه اعتدال روآورده اند.

۲. برخی به دخالت در امور سیاسی ادامه می دهند، در
حالی که تبلیغ مذهبی باید به دور از مسائل سیاسی
انجام شود.

۳. گروهی دیگر، به ادامه تحریک، تکفیر، غلوّ و
تندروی در سخنرانی های خود و در خطبه های جمعه
مشغول اند و برای بیان مطالب خود، روش های پیچیده
و مخفی به کار می گیرند و بعضی از آن ها آشکارا
به این روش ادامه می دهند.

به نظر العبیکان، مشکل کنونی تبلیغ دین درعربستان،
پرداختن به مسائل سیاسی، به جای مسائل اجتماعی
است. لذا بر ضرورت پرهیز مبلّغین و فعالیت های
تبلیغی از سیاست تأکید و اظهار می دارد: آری سیاست
بخشی از دین است ولی آنچه که در گذشته و حال در
تبلیغ مذهبی مطرح است، با سیاست مرتبط به دین
تعارض دارد. نامبرده ضمن انتقاد از مبلّغان مذهبی،
که در سخنرانی های خود به مسائل سیاسی می پردازند،
گفت: پرداختن به امور سیاسی، مختص سیاستمداران و
رهبران جامعه است، نه ائمه مساجد، مدرسین، خطبا و
مانند آن.

السدیری مبلّغان مذهبی عربستان را به دو طیف تقسیم
می کند که طیف نخست، مبلّغان رسمی و طیف دوم
مبلغان همکار می باشند که تعدادشان به صدها نفر
می رسد و طبق مکانیزم خاص انتخاب می شوند و برای
مبلّغان رسمی دوره های آمورزش تبلیغ در آکادمی
ائمه جمعه و جماعات و در دانشگاه های سعودی برگزار
می گردد و مشارکت مبلّغان افتخاری (همکار) در این
دوره ها امکان پذیر است.

حضور نخستین روحانی شیعه در شهر عنیزه، در منطقه
قصیم

به گزارش روزنامه فرامنطقه ایِ «الشرق الأوسط»،
استاندار استان عنیزه، از توابع ایالت (منطقه)
قصیم، که به آن دژ تسخیر ناپذیر سلفیت (وهابیت)
گفته می شود، در اقدامی نمادین، از روحانی شیعه
اهل منطقه شرقیه سعودی، به نام شیخ محمد صفار، جهت
شرکت و حضور در نخستین جشنواره فرهنگ و میراث
فرهنگی عنیزه دعوت کرده اند تا برای ۲ روز میهمان
آن استان باشد. با حضور روحانی یاد شده در عنیزه،
این استانِ سلفی، برای نخستین بار است که یک
روحانی شیعه را در خود جای می دهد. البته پیش تر
شیخ حسن صفار، در یکی از جلسات گفتمان ملّی در
ریاض با شیخ معروف قصیم (سلیمان العوده) دیدار و
گفتگو کرده بود.

تغییر برخی از مطالب دروس تاریخ دوم متوسطه سعودی

به گزارش روزنامه «عُکاظ»، به نقل از مشاور
فرهنگیِ دربار و دبیرکلّ مرکز گفتمان ملّی ملک
عبدالعزیز، درخصوص تغییر برخی از مطالب درسی مربوط
به مذاهب اسلامی سعودی گفت: کارشناسان ذی ربط
دولتی، در حال بررسی تعدیل برخی از دروس تاریخ
کلاس دوم در مورد مذهب اسماعیلیه سلیمانیه در
نجران می باشند؛ زیرا مفاد این درس با واقعیت های
این طایفه همخوانی ندارد.

عرضه لباس های حاوی عبارات توهین آمیز نسبت
به ساحت مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

به گزارش روزنامه «المدینه»، اداره امر به معروف و
نهی ازمنکر جدّه، مقادیری لباس زنانه را که در
فروشگاهی واقع در یکی از مراکز بازرگانی جدّه عرضه
شده بود، به دلیل درج عبارات توهین آمیز به ساحت
مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مصادره کردند. نیروهای امر
به معروف نیز در بازرسی های خود، از فروشگاهی
درمحلّه صفار، در جده، لباس زنانه کشف کردند که
نام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با عبارات توهین آمیز بر آن درج
شده بود. نیروهای امر به معروف، علاوه بر مصادره
کردن آن لباس ها، فروشندگان را نیز بازداشت کردند
تا در بازجویی ها مشخص شود که آیا از مطالب مندرج
روی لباس ها آگاهی داشته اند یا نه.

دستگیری مدّعیان مهدویت در عربستان سعودی

به دنبال انتشار اخبار رسانه های مختلف خبری در
مورد دستگیری افراد یک گروه مسلّح مخالف حکومت در
عربستان، خبرنگار روزنامه فرامنطقه ای «الشرق
الأوسط» نوشت: رهبر این گروه فردی ۵۰ ساله است که
سابقه مشارکت در جنگ افغانستان را داشته و از
توانایی های بالای رهبری و فرماندهی، تجربه
سازماندهی و فعالیت تشکیلاتی برخوردار بوده و
بسیار فعال و پر جنب و جوش توصیف شده است.
به گزارش روزنامه یاد شده، وی ادعای مهدویت دارد
و توانسته است ده ها نفر از اتباع عربستان و
کشورهای عربی و آفریقایی را به خود جذب کند و در
جوار کعبه، از آن ها در خصوص مسائل سه گانه زیر
بیعت بگیرد:

۱. پیروی و اطاعت بی چون و چرا.

۲. تلاش برای تحقّق اصول خود.

۳. برافراشتن پرچم جهاد.

بیعت کنندگان، برای پرهیز از جلب توجه نیروها
امنیتی، به دو دسته تقسیم شده و با مدّعی مهدویت
بیعت کردند. تعداد ۶۱ نفر از بیعت کنندگان از
اتباع کشور سعودی بودند. مهمترین اهداف این گروه
انجام عملیات انتحاری برای ترور مسؤولان بلندپایه
سعودی، تخریب تأسیسات نفتی و پالایشگاه ها و حمله
به پایگاه های نظامی (بیگانه) در خارج و داخل
عربستان به شمار می رود. در بیانیه وزارت کشور
سعودی آمده است : نامبرده توانسته بود ده ها جوان
را جذب و آموزش نظامی کند و برای ارتقای
توانایی های جسمانی آن ها، اقداماتی انجام دهد و
برخی از آن ها را برای طی دوره های آموزشی خلبانی
به کشورهای دیگر بفرستد تا از این مهارت برای
انجام عملیات تروریستی در داخل و خارج از عربستان
بهره برداری نماید. نامبرده برای تأمین نیازهای
مالی گروه خود، به جمع آوری پول ازمردم با پوشش
سرمایه گذاری در شرکت های صوری پرداخت و از این
رهگذر توانست مبالغ هنگفتی جمع آوری کند.

منابع مختلف فاش کردند: این گروه دارای ۷ هسته
تشکیلاتی بوده که هسته هفتم آن، از ۹ نفر؛ ازجمله
تعدادی اتباع نیجریه، یمن و سعودی تشکیل شده بود و
هدف آن ها حمله به زندان ردیس برای آزادی برخی از
زندانیان گروه بود.

تأسیس انجمن انساب در سعودی

به گزارش روزنامه عربستانیِ «الوطن»، دبیرکلّ خانه
فرهنگ، ملک عبدالعزیز پادشاه سعودی، با تأسیس
انجمن انساب (نسابه ها) در سعودی موافقت کرد و
عضویت نسب شناسان در آن، با پرداخت مبلغ بسیار
اندک که حالت نمادین دارد، صورت می گیرد. این
انجمن کتب و مقالات مربوط به انساب و قبایل را به
روش علمی به ثبت خواهد رساند. بنا به اظهارات
نامبرده، علاوه بر تأسیس انجمن مزبور، خانه فرهنگ
ملک عبدالعزیز برنامه های دیگری برای آینده در دست
بررسی دارد و ازجمله سیره شریف نبوی، دائره
المعارف تاریخ عربستان سعودی، مستند سازی زندگی
اجتماعی در عربستان، ثبت میراث فرهنگی و مردمی و
دائره المعارف حج، که کلیه کتب و نوشته های مربوط
به حج در سرتاسر جهان را در بر خواهد گرفت.

مخفی گاه های باندهای سرقت و دزدی در کوه های
معابده در مکه مکرمه

به گزارش روزنامه عُکاظ، مدتی است موارد سرقت و
دزدی و سرقت مسلّحانه در منطقه معابده افزایش
یافته و بیشتر دزدان، پس از ارتکاب سرقت و دزدی،
در کوه های صعب العبور معابده پناه می گیرند و
برای مدتی در پناه گاه های خود، در کوه های مزبور
پنهان می شوند؛ به طوری که تعدادی از اهالی معابده
در مصاحبه ای با روزنامه عکاظ، خطاب به نیروهای
امنیتی، درخواست کردندکه با یورش به کوه های
معابده، این منطقه را از لوث وجود دزدان و سارقین
پاکسازی نمایند. به گفته سخنگوی پلیس مکه، اغلب
دزدان و سارقان منطقه معابده، از افراد دارای
تخلّف اقامتی هستند.

۶ پدیده نامطلوب در حج و پیشنهادهای ۲۹ گانه شورای
عالی بازسازی مکه، مدینه و مشاعر در این زمینه

شورای عالی بازسازی مکه و مدینه، مطالبات خود را
در مورد مبارزه با ۶ پدیده نامطلوب در موسم حج به
پایان برده و ۲۹ پیشنهاد در این باره ارائه کرده
است. به نوشته روزنامه عکاظ، پدیده های نامطلوب
عبارت اند از :

۱. رعایت نشدن نظافت وانتشار بوی نامطبوع جوی ها.

۲. افتراش در مشاعر.

۳. پخت و پز در خیابان ها و معابر، با استفاده از
لوازم گازسوز.

۴. تکدّی گری.

۵ . دست فروشی و دوره گردی.

۶. اصلاح و تراشیدن موی سر در معابر و اماکن
عمومی.

در این گزارش، علّت شیوع پدیده ردیف اول، کمبود
ظروف جمع آوری زباله و تأخیر در تخلیه آن ها، نبود
یا شکستگی سرپوش های جوی ها و مجرای فاضلاب ها،
ناآگاهی حجاج و انداختن زباله وآشغال در اماکن
متفرقه ذکر شده است.

در این گزارش، مغازه ها، واحدهای توزیع، کمک های
مردمی، پیمانکاران تغذیه و مؤسسات مطوّفین مقصر
شناخته شده اند. درگزارش شورای مزبور، پیشنهادهای
۴ گانه زیر برای از بین بردن این پدیده ارائه شده
است.

۱. انتخاب تجهیزات و تکنیک های مناسب جمع آوری و
دفع آشغال و زباله.

۲. بازنگری در برنامه ها، طرح ها و راهکارهای
عملیات نظافت، از قبیل ساختار اداری، تعداد افراد
و نوع تجهیزات مورد استفاده.

۳. آگاه سازی.

۴. کاهش منابع آشغال ساز.

اما در مورد پدیده دوم (افتراش)، علت آن موارد زیر
تشخیص داده شد:

وجود محوطه های باز، سازگاریِ جسمانی انسان ها با
وضعیت منا (مانند: وضعیت ناشی از محیط غیر
بهداشتی، کودها، میکروب ها، بیماری ها و سرو صدا)
ضعف انگیزه های مذهبی و اخلاقیِ افتراش کنندگان،
فراهم بودن امکانات لازم مانند: آب، سایه، تغذیه و
سرویس های بهداشتی، عدم اطلاع رسانی کافی و
ناآگاهی نسبت به خطرات و جنبه های منفی افتراش، که
باعث ایجاد مزاحمت برای حجاج می گردد، افزایش
ظرفیت چادرها، نارضایتی حجاج ازتجهیزات وموقعیت
چادرهای مرحله سوم، واقع در خارج از محدوده منا،
دوری برخی چادرها از منطقه جمرات؛ به خصوص برای
عابرین پیاده، نقص شبکه حمل و نقل و نظا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.