پاورپوینت کامل مفهوم شناسی و مصداق یابی اهل بیت(علیهم السلام) ۱۱۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مفهوم شناسی و مصداق یابی اهل بیت(علیهم السلام) ۱۱۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۱۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفهوم شناسی و مصداق یابی اهل بیت(علیهم السلام) ۱۱۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مفهوم شناسی و مصداق یابی اهل بیت(علیهم السلام) ۱۱۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۹۶

ضرورت شناخت اهل بیت(علیهم السلام)

شاید برخی چنین تصور کنند که گفتگو در باره «اهل بیت» و تلاش در جهت شناخت آنان،
مسأله ای است متعلق به گذشته و در عصر حاضر، اثری بر آن مترتب نیست. بنابراین، چه
ضرورتی دارد که درباره آن به بحث و گفتگو بپردازیم؟

اما اگر به کلام خداوند و سنت نبیّ گرامی(صلی الله علیه وآله) مراجعه و در آن
بیندیشیم، به وضوح در خواهیم یافت که مطالعه و پژوهش در باره این مسأله و شناخت
مفهوم و مصادیق اهل بیت پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) برای امّت اسلامی، امری
کاملا حیاتی است.

خداوند در قرآن کریم، اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) را از هر گونه آلودگی پاک
و پاکیزه دانسته(۱) و محبت و دوستیِ آنان را به عنوان مُزد رسالتِ نبیّ گرامی(صلی
الله علیه وآله) ، بر همه مسلمانان فرض دانسته است.(۲)

رسول گرامی نیز که سخن ایشان تأیید شده با کلام خداوند می باشد،(۳) در حدیث متواتر
«ثقلین» با بیان جمله «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَنْ
تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی…»(۴) اهل بیت را
همتای کتاب خدا به شمار آورده و استمرار هدایت امّت اسلامی را پس از خود، تنها در
پرتو تمسک به قرآن و عترت میسر دانسته است. و اعلام داشته که این دو، تا قیام قیامت
با هم بوده و هیچگاه از یکدیگر جُدا نخواهند شد.

۱ . } إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ
یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً{ احزاب: ۳۳ ; «خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خاندان
]پیامبر [بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.»

۲ . } قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی{
.

۳ . } وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی{ نجم : ۳ و ۴

۴ . صحیح مسلم، کتاب فضائل صحابه ح ۳۶; سنن ترمذی ۵ / ۳۲۹. سلفیه; مستدرک حاکم
۳/۱۴۸; مسند احمد ۳/۱۷; معجم کبیر طبرانی ۵/۱۹۰ و ۲۰۵، چاپ عراق;

—————————————————

صفحه ۱۹۷

—————————————————

«وَ لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ…»(۱)

و در حدیث «سفینه» اهل بیت(علیهم السلام) را به کشتی نوح تشبیه کرده و نجات امت
اسلامی را تنها در پرتو تمسک به کشتی هدایتِ آنان، میسّر دانسته است.(۲)

آری، تأمل در کلام خداوند و سخنان رسول گرامی، و نقش اهل بیت در هدایت و وحدت امّت
اسلامی، ضرورت شناختِ مصادیق اهل بیت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را بیش از پیش
روشن می سازد. و هر فرد مسلمانِ متعهدی را وامی دارد تا به درستی، این اسوه های
طهارت و پاکی را بشناسد و آنان را الگوی زندگیِ خود قرار دهد، و در جهان پرحادثه
کنونی، بر کشتی نجات اهل بیت سوار شده و خود را به ساحل نجات رساند. این همان
حقیقتی است که پیشوای مذهب شافعی نیز در سروده خود به آن اشاره دارد. وی می گوید:

ولمّا رأیت الناس قد ذهبت بهم *** مذاهبهم فی أبحر الغیّ والجهل

رکبتُ علی اسم الله فی سفن النجا *** وهم اهل بیت المصطفی خاتم الرسل(۳)

«هنگامی که دیدم مذاهب گوناگون، مردم را به دریاهای جهل و گمراهی سوق داده است، با
نام خدا بر کشتی های نجات اهل بیت مصطفی(صلی الله علیه وآله) خاتم پیامبران، سوار
شدم.»

پس چنان نیست که این مسأله، متعلق به روزگاران گذشته باشد، بلکه همانگونه که تدبر
در قرآن و پیروی از کتاب الهی، مسأله ای است نو و مورد نیاز; شناخت و پیروی از
همتای قرآن، یعنی اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) نیز مسأله ای است تازه و مورد
نیاز.

مراد از اهل بیت(علیهم السلام)

مقصود از اهل بیت در این نوشتار، معنای لغویِ آن، که شامل همه بستگان و همسر و
فرزندان می شود نیست. بلکه مقصود، اصطلاحی است که قرآن کریم آن را در آیه تطهیر در
مورد اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) به کار برده است.

} إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ
یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً{ .

اقوال مفسّران در مصادیق اهل بیت(علیهم السلام)

مسلمانان به پیروی ازقرآن کریم وسخنان پیامبر(صلی الله علیه وآله)کلمه اهل بیت
رادراهل بیت پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله)استعمال کرده اند و این مسأله به گونه ای
شهرت یافته که اراده معنای دیگری از این کلمه، محتاج

۱ . صحیح مسلم، کتاب فضائل صحابه، ح۳۶ ; سنن ترمذی ج۵ ، ص۳۲۹ ; سلفیه; مستدرک
حاکم، ج۳، ص۱۴۸ ; مسند احمد، ج۳، ص۱۷ ; معجم کبیر طبرانی، ج۵ ، صص۱۹۰ و ۲۰۵، چاپ
عراق

۲ . صحابی رسول خدا ابوذر از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود:

«مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ مَثَلُ سَفِینَهِ نُوح، مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ
مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ». مستدرک حاکم، ج۲، ص۳۴۳ ; مجمع الزوائد، هیثمی، ج۹،
ص۲۶۵، دارالفکر ۱۴۱۴ هـ ; تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج۱۲، ص۹۱ ; حلیه الاولیاء،
ابونعیم، ج۴، ص۳۰۶ ; دارالمنثور، ج۴، ص۴۳۴

۳ . دیوان امام شافعی، جمع آوری از: محمد عبدالرحیم، ص۳۳۴، دارالفکر.

—————————————————

صفحه ۱۹۸

—————————————————

قرینه است.(۱) با این وجود، شماری از مفسّران اهل سنت در این مسأله تشکیک نموده و
ضمن پذیرفتن اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) (علی(علیه السلام)، فاطمه(علیها
السلام) ، حسن و حسین(علیهما السلام)) به عنوان مصادیق آیه، اشخاص دیگری را نیز جزو
مصادیق اهل بیت دانسته اند. اهم اقوال آنان چنین است:

۱ . گروهی، به جز علی(علیه السلام)، فاطمه(علیها السلام)، حسن و حسین(علیهما
السلام) ، همسران پیامبر را نیز جزو اهل بیت دانسته اند.(۲)

۲ . برخی مصداق اهل بیت را خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) و همسران حضرت دانسته
اند.(۳)

۳ . برخی معتقدند منظور از اهل بیت، تنها زنان پیامبرند. این قول را عکرمه به
سعیدبن جبیر و ابن عباس نسبت داده است.(۴)

۴ . برخی معتقدند مصادیق اهل بیت همه بنی هاشم اند، یعنی آل علی، و آل عقیل، و آل
جعفر، و آل عباس. این قول از زید بن ارقم نقل شده است.(۵)

۵ . عقیده بسیاری از مفسّران بر این است که منظور از اهل بیت، پیامبر خدا(صلی الله
علیه وآله) علی(علیه السلام) ، فاطمه(علیها السلام)، حسن و حسین(علیهما السلام)
هستند.

این قول را شماری از همسران پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) مانند: امّ سلمه، عایشه
و زینب و جمع زیادی از صحابه مانند: سعدبن ابیوقاص، ابوسعید خدری، وائله بن اسقع،
ابن عباس، علی بن ابی طالب، حسن بن علی، جعفر بن ابی طالب، جابر بن عبدالله، عمر بن
ابی سلمه، براء بن عاذب، و توبان، غلام پیامبر خدا، نقل کرده اند.(۶)

در پاره ای از روایات، افزون بر افراد یادشده، در ذیل قول پنجم، از سایر امامان
دوازده گانه هم نام برده اند.(۷)

شیعه امامیه، بر این است که آیه تطهیر همه امامان دوازده گانه را شامل می شود،
اتفاق نظر دارند.(۸)

اکنون باید دید آیه شریفه چه کسانی را شامل می شود، و چه کسانی از دایره شمول آیه
خارج اند.

ما برای بررسیِ این مسأله، از قراین درونی و برونی آیه مورد نظر، مدد می جوییم.

قرائن درونی

۱ . کسانی که همسران پیامبر خدا را مشمول آیه می دانند، به این نکته تمسک کرده اند
که

۱ . قاموس قرآن، سید علی اکبر قریشی، ج۱، ص۱۳۷

۲ . تهذیب تاریخ دمشق، ج۴، صص۲۰۸ و ۲۰۹ ; تفسیر کبیر، فخر رازی، ج۲۵، ص۲۰۹ چاپ
سوم; فتح القدیر، شوکانی، ج۴، ص۲۰۸ ; دارالمعرفه; الجامع لأحکام القرآن، قرطبی،
ج۱۴، ص۱۸۳ دار احیاء التراث العربی بیروت.

۳ . تهذیب تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج۴، ص۲۰۹ ، دار احیاء التراث العربی بیروت.

۴ . در المنثور سیوطی، ج۶، ص۶۰۲ دار الفکر; فتح القدیر شوکانی، ج۴، ص۲۷۸، دار
المعرفه.

۵ . معجم کبیر طبرانی، ج۵، ص۱۸۲، ح ۵۰۲۶ ; درالمنثور، ج۶، ص۶۰۵ ; فتح القدیر، ج۴،
ص۲۸۰ ; قرطبی، ج۴، ص۱۸۳

۶ . شواهد التنزیل، حاکم حکانی ۲/۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۳، ۵۰، ۳۰، ۲۷، ۲۶،
۲۸، ۲۹; تفسیر ابن کثیر ۳/۴۹۳، ۴۹۴، ۴۹۲; مستدرک حاکم ۳/۱۵۰، ۱۴۶، ۱۴۷; در المنثور
۶/۶۰۵، ۶۰۳، ۶۰۴; تفسیر طبری ۲۲/۸، ۷; تلخیص المستدرک ذهبی ۳/۱۴۷; سنن کبری، بیهقی
۷/۶۳;

مشکل الآثار، طحاوی ۱/۳۳۲، ۳۳۴; مسند احمد ۱/۳۹۱، و ۶/۴۵ و ۱۰/۱۷۷ و ۱۹۷;

صحیح مسلم، کتاب فضائل صحابه باب ۴; و کتاب فضائل، باب فضائل اهل بیت النبی۹ باب ۹،
سنن ترمذی، کتاب مناقب باب ۲۱، و ۳۲; فرائد السمطین ۲/۲۲، ۱۸، ۱۵.

۷ . آیه التطهیر فی احادیث الفریقین، سیدعلی موحد ابطحی، ج۱ و۲، ۱۴۰۴ هـ .

۸ . جوامع الجامع، طبرسی، ص۳۷۲

—————————————————

صفحه ۱۹۹

—————————————————

جملات پیش و پس از آیه تطهیر، همگی درباره همسرانِ پیامبر(صلی الله علیه وآله) است.
اما باید توجه داشت که مسأله یادشده نه تنها دلالتی بر شمول آیه نسبت به زنان
پیامبر(صلی الله علیه وآله) ندارد، بلکه همین مسأله، خود قرینه روشنی است بر این که
مخاطب آیه تطهیر، کسانی غیر از همسران پیامبرند; چرا که در جملات پیشین و پسینِ
آیه، تمامی ضمایر به صورت مؤنث آمده (کنتنّ، امتعکنّ، اسرحکنّ، تدرن، لستن،
اتقیتنّ، فی بیوتکنّ).

در حالی که در آیه تطهیر، جهتِ خطاب تغییر کرده و ضمایر آن، به صورت مذکر
«عَنْکُمُ» ، «یُطَهِّرَکُمْ» آمده است و این به وضوح دلالت دارد که مصادیق آیه
کسانی غیر از همسران پیامبرند.

۲ . لسان آیه تطهیر، لسان مدح و ستایش و حاکی از مقام بلند اهل بیت است; در حالی که
لسان آیه های مربوط به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) لسان پرهیز دادن و
ترساندن است. به همین دلیل، هرگز نمی توان هر دو لسان را مربوط به یک گروه دانست.

۳ . مفاد آیه تطهیر، اعطای نوعی مصونیت از گناه و لغزش و عصمتِ دارندگان مقام تطهیر
است; در حالی که همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) به اتفاق مسلمانان، مصون و
معصوم از خطا و گناه نبوده اند.

۴ . منظور از «اراده» در آیه شریفه تطهیر «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ…» اراده تکوینی
است. حال با توجه به این نکته، می توان پرسید: آیا مراد از زدودن پلیدی از اهل
بیت(علیهم السلام) در آیه شریفه، دور ساختن و دفع پلیدی است; یعنی این که آنها از
خارج هیچ گونه پلیدی نداشته اند. یا برداشتن و رفع آن است؟ یعنی آلودگی بوده اما
خداوند آن را برطرف کرده است.

اگر فرض نخست منظور باشد، در این صورت تمام زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) یا دست
کم بیشتر آنان، پیش از اسلام در پلیدی (شرک و کفر) بوده اند و در نتیجه از حکم آیه
خارج اند.

و اگر فرض دوم منظور باشد، (برداشتن پلیدی) چاره ای نداریم جز آن که پیامبر خدا(صلی
الله علیه وآله)را از حکم آیه خارج بدانیم; زیرا در زندگی پیامبر هیچ گونه پلیدی
وجود نداشته است. در حالی که پیامبر خدا به طور قطع در حکم آیه داخل است. پس فرض
نخست ثابت می شود و فرض دوم منتفی می گردد و زنان پیامبر به طور قطع از حکم آیه
خارج می گردند.(۱)

۵ . مقصود از اهل بیت در آیه تطهیر، اهل بیت پیامبرند که منحصراً ساکن یک خانه بوده
اند; یعنی فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین و دو فرزندشان حسن و حسین(علیهما السلام) . و
این که برخی

۱ . تفسیر جوامع الجامع، ص۳۷۲

—————————————————

صفحه ۲۰۰

—————————————————

گفته اند مقصود از آیه، همسران پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)هستند، درست نیست،
چون خانه های همسران آن حضرت یک خانه نیست، بلکه خانه های متعدد بوده است که اینان
در آن ساکن بوده اند. دلیل این مطلب، سخن خداوند در صدر آیه تطهیر است که می گوید:
«وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ»(۱)که خطاب متوجه کسانی است که در خانه های پیامبر(صلی
الله علیه وآله) می زیسته اند.

قرائن برونی:

افزون بر قرائن درونی آیه، قرائن برونی دیگری نیز وجود دارد که همسران پیامبر(صلی
الله علیه وآله) را از شمول آیه تطهیر خارج می سازد.

از جمله:

۱ . بدون شک در آیه تطهیر، از سوی خداوند مقام بزرگی برای اهل بیت ثابت و به همه
مسلمانان اعلام شده است. حال چگونه می توان تصور کرد که همسران پیامبر(صلی الله
علیه وآله) از سوی خداوند به چنین مقام ارجمندی نایل آمده باشند، اما خود آنان از
وجود چنین فضیلتی برای خود غافل باشند; چنان که حتی یک نفر از آنان، برای یک بار هم
که شده، چنین فضیلتی را برای خود یادآور نشده و دیگران بدان توجه نداده باشد؟!

نه تنها تاریخ از آنان چنین چیزی نقل نکرده، بلکه از قول خود آنان نقل کرده که گفته
اند: آیه تطهیر در حق غیر ایشان (یعنی خمسه طیبه) نازل شده است.(۲)

۲ . محدثان شیعه و سنی، در شأن نزول آیه تطهیر، روایات متواتری از پیامبر(صلی الله
علیه وآله) نقل کرده اند که بر اساس آن روایات، مصادیق اهل بیت عبارت اند از:
پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)، علی(علیه السلام)، فاطمه(علیها السلام)، حسن و
حسین(علیهما السلام) .

به نظر می رسد بهترین راه برای تعیین دقیقِ مصادیق اهل بیت، مراجعه به روایاتی است
که از قول خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) ، به تفسیر آیه شریفه می پردازد.

آری، چگونه می توان باور کرد که پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) در حدیث ثقلین و
سفینه و امان و… تمسک به اهل بیت(علیهم السلام) را مایه سعادت دنیا و آخرت امّت
اعلام کند، اما با این وجود، اهل بیت خود را معرفی نکند و مصادیق اهل بیت را در
هاله ای از ابهام باقی گذارد؟

حقیقت آن است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مواضع متعددی، آن هم در اجتماع
باشکوه صحابه، اهل بیت را معرفی نموده است تا هیچ عذر و بهانه ای برای هیچ کس باقی
نماند.

۱ . احزاب / ۳۳

۲ . پس از این، در این باره مباحث بیشتری بیان خواهیم داشت.

—————————————————

صفحه ۲۰۱

—————————————————

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) به عنوان یگانه کسی که بی هیچ اختلاف، صلاحیت تفسیر
قرآن، و بیان معانیِ پنهان آن را داراست،(۱) و به تصریح قرآن کریم، هیچ گاه از خود
سخنی نمی گوید و گفتارش برخاسته از وحی الهی است،(۲) در تعیین مراد از آیه تطهیر و
بیان مصادیق آن، دو شیوه مؤثر برگزیده است:

۱ . شیوه بیان گفتاری. ۲ . شیوه بیان رفتاری.

مصداق آیه تطهیر در بیان گفتاری پیامبر(صلی الله علیه وآله) :

طبق روایات فراوانی که از طریق شیعه و سنی به دست ما رسیده، پیامبر گرامی(صلی الله
علیه وآله) پس از نزول آیه تطهیر، پارچه ای به دست گرفت و علی(علیه السلام)،
فاطمه(علیها السلام)، حسن و حسین(علیهما السلام) را به زیر آن بُرد و سپس فرمود:

«اللَّهُمَّ هَؤُلاَءِ أَهْلُ بَیْتِی وَ عِتْرَتِی فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ
وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً» .(۳)

«پروردگارا! اینان اهل بیت من و اهل و خاندان من هستند، پس هرگونه آلودگی را از
آنان دور گردان و به طور کامل پاکشان نما.»

تعداد این روایات که نزد شیعه و سنی به «حدیث کِساء» شهرت یافته، به ده ها مورد
بالغ می شود و جمع کثیری از صحابه پیامبر خدا آن را نقل کرده اند.

ام سلمه همسر پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) که طبق نقل بیشتر روایات، این جریان
در خانه او روی داده، از پیامبر تقاضا می کند تا اجازه دهند او نیز به جمع اصحاب
کسا بپیوندد و از این فیض بزرگ بهره مند شود، اما پیامبر خدا از پیوستن او به جمع
اصحاب کسا مانع شده و با تعابیر محبت آمیزی چون: «یرحمکِ الله، انتِ علی مکانِکِ و
أنتِ علی خیر و إلی خیر، وإنّک مِن أزواج النبیّ و…»(۴) «رحمت خدا بر تو باد، تو
همواره به راه خیر و صلاح بوده ای و… از او دلجویی می کند. از همسران پیامبر به
جز امّ سلمه، عایشه(۵) و زینب(۶) نیز عین ماجرای فوق را نقل کرده و تصریح کرده اند
که آیه تطهیر در مورد خمسه طیبه نازل شده است.

بجز همسران پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) شمار زیادی از بزرگان صحابه(۷) نیز در
احادیثی که از آنان نقل شده، تصریح کرده اند که آیه تطهیر در مورد خمسه طیبه، یعنی
پیامبر(صلی الله علیه وآله)، علی(علیه السلام)، فاطمه(علیها السلام)، حسن و
حسین(علیهما السلام) نازل شده است.

تعیین مصداق آیه تطهیر در بیان رفتاری پیامبر(صلی الله علیه وآله) :

روش دیگری که پیامبر برای تعیین مراد از آیه تطهیر، و بیان مصادیق آن برگزیدند، این

۱ . } وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ
إِلَیْهِمْ…{ . نحل : ۴۴

۲ . } وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی{ نجم : ۳ و ۴

۳ . شواهد التنزیل ۲/۳۴، ۳۸، ۴۳، ۴۴، ۵۰; تفسیر ابن کثیر ۳/۴۹۲ و ۴۹۴; مستدرک حاکم
۳/۱۴۶ و ۱۵۰; مشکل الآثار، طحاوی ۱/۳۳۴; تفسیر طبری ۲۲/۷ و ۸; سمند احمد ۱۰/۱۷۷;
مصنف ابن ابی شیبه ۶/۳۷۰ کتاب فضائل باب ۱۸.

۴ . همان.

۵ . همان.

۶ . فرائد السمطین، ج۲، ص۱۸

۷ . اسامی آنان و منابعی که سخنان آنها در آن ثبت شده پیشتر در صفحه ۵ گذشت.

—————————————————

صفحه ۲۰۲

—————————————————

بود که با به کار بردن شیوه ای ابتکاری و فراموش نشدنی، در مدت زمانی نسبتاً
طولانی، به معرفی اهل بیت پرداختند. بدینسان که سپیده دم، هنگامی که برای اقامه
نماز صبح از خانه خارج می شدند، به در خانه فاطمه(علیها السلام) رفته، می فرمود:

«السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه ُ
أَهْلَ الْبَیْتِ } إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ
الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا{ اَلصَّلاهُ رَحِمَکُمُ اللهُ».

«درود و رحمت و برکات خدا بر شما اهل بیت باد. «خداوند اراده نمود تا هرگونه پلیدی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.