پاورپوینت کامل محبوب یگانه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل محبوب یگانه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محبوب یگانه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل محبوب یگانه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
۱۶
قسمت دوم
آثار محبت در انسان
چکیدهی سخن:
در شمارهی پیشین بیان شد که عشق به کمال یکی از فطریات بشر است که در او به ودیعه
نهاده شده و این عشق به کمال را فطرت توحیدی، به سوی کمال مطلق سوق میدهد که
درسایهی آن به آرامش حقیقی که آرامش قلب و روان است، دست مییابد.
انسان، به لحاظ این که موجودی مختار است، اگر عقل را حاکم بر نظام اندیشه و عمل خود
قرار دهد و ارتباطش را با منشأ همهی خوبیها که همان کمال مطلق و ذات احدیت است
استحکام بخشد،محبوب حق گشته و مظهر اسما و صفات او میشود و اگر زمام فکر و عمل را
به دست هواهای نفسانی خویش بسپارد، باطل محبوب او میگردد و در نتیجه به اسفل
السافلین هبوط میکند.
پرسشهایی نیز در این زمینه مطرح است که در بحث قبلی عنوان شد. برای ورود به
پاسخها ابتدا معنای محبت که عبارت از میل و رغبت به شیء است، بیان گردید. به
عبارتی گرایش فطری در روح آدمی است که در روابط انسانها با یکدیگر و رابطهی آنها
با خداوند نقش مهمی را ایفا میکند.
از آنجا که محبت از امور اضافی است، نیاز به متعلَّق دارد که در صورت به فعلیت
رسیدن آن، محبوب بالفعل میطلبد و به لحاظ این که محبت و عشق در انسان امری فعلیت
یافته است، محبوب او هم فعلی است. پس علاوه بر ضرورت محبت، محبوب داشتن هم امری
ضروری است.
از مهمترین امور در وجود انسان فطرت عشق به کمال مطلق است که این عشق او را وا
میدارد که در مسیر کمال توقف نداشته باشد و لازمهی عشق به کمال مطلق، وجود کامل
مطلق است و کامل مطلق جز ذات احدیت کسی نیست و چون آن وجود واحد است؛ پس محبوب
حقیقی یکی است و از آنجا که محبوب حقیقی، وجود کامل مطلق یعنی ذات اقدس الهی است،
قلب انسان فقط منزلگاه و حریم خداوند بوده و سزاوار نمیباشد که جز با محبت او پر
شود.
در بحث گذشته نیز به عوامل انگیزش محبت به هم نوع که عبارت از احسان و کمال و فضیلت
و جمال و زیبایی و ابدیت بود، اشاره شد و با اثبات این عوامل در خداوند و این که
خداوند دارای صفات کمالیه و منشأ همه خوبیها و زیباییها است و وجودی ابدی و زوال
ناپذیر است و هستی محض و علیم صرف و قدیر مطلق است، محبت به او امری فطری و جبلّی
در انسان است و تنها باید به او عشق ورزید و او را پاورپوینت کامل محبوب یگانه ۱۲۰ اسلاید در PowerPointی خود دانست.
از آنجا که خداوند محبوبی مبّرا از هر گونه عیب و نقص است، عشق به او چشم حقیقت
بین انسان را باز و گوش باطنی او را شنوا میسازد و دست یافتن به چنین محبوبی و
مشاهدهی تجلّیات او میتواند حرکت در مسیر فطرت را برای انسان آسان سازد و او را
از جلوههای دروغین محبوبهای غیر واقعی برهاند.
حال در این شماره به ادامهی بحث که شامل آثار محبت در انسان، شرک در محبت و
پیامدهای آن میباشد، میپردازیم:
آثار توحید در محبت:
تحرک و پویایی در زندگی، تحمل ناهمواریها تا رسیدن به هدف نهایی و مطلوب جزبا امید
میسرنمیباشد. امید ثمرهی بلاواسطهی محبت و عشق است، هر چند انسانها در میزان
پویندگی و تحمل ناگواریها و داشتن امید متفاوتند ولی در این که عشق و محبت به
محبوب سبب تقویتروحیمیشود با هم متفقاند.
الف. تشابه محب و محبوب؛
انسان موجودی اثر پذیراست و ارتباط با هم نوع، زمینهی تحول و تغییر در خلق وخوی او
را فراهم میسازد. به خصوص اگر در رابطهی طرفینی، محبت و علاقه حاکم باشد که در
این حالت، همت وتلاش صرف پیداکردن بیشترین شباهت به طرف مقابل خواهد شد. پیوستگی
روحی بین این افراد و یک سو شدن آنان در مسیر زندگی، نتیجهی محبت بین آنان است.
برهمین اساس در علم تربیت، برمحور دوستی و دوستیابی توجه و عنایت فراوان شده و
مربیان این علم، ملاکهایی را برای برقراری دوستی با دیگران معرفی کردهاند. در این
زمینه متون دینی ما سفارشهای خاص و مفیدی دارد. نکته مهم این است که ایجاد تشابه
بین محب و محبوب مورد توجه همهی اولیای امر تربیت میباشد.([۱]) قرآن کریم به
عنوان یک کتاب انسانساز، دوستی با برخی از افراد را توصیه نموده و از برقراری
رابطهای که منجر به علاقه و محبت با بعضیافراد و گروهها میشود، برحذر میدارد.
به طور مثال برای منع مؤمنین از دوستی با کفار میفرماید:
)یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری أولیاء بعضهم أولیاء بعض و من
یتولهم منکم فإنه منهم إنّ الله لا یهدی القوم الظالمین([۲])(؛ «ای کسانی که ایمان
آوردهاید یهود ونصاری را دوستان [خود]مگیرید [که] بعضی از آنان دوستان بعضی دیگرند
و هر کس از شما آن ها را به دوستی گیرد، از آنان خواهد بود. آری، خدا گروه ستمگران
را راه نمینماید.»
دلیل نهی خداوند از ولایت کفار، یک سو شدن مؤمنین با کفار و تشابهیافتن به آنان
است، کسی که خدا را محبوب قرار دهد؛ سعی می کند خود را شبیه او بسازد، در نتیجه
مظهر صفات و اسماء او می شود که نمونه کامل آن پیامبر اکرم و ائمه معصومین: هستند.
آنان به دلیل محبت تامی که به خدا دارندالتامین فی محبه الله(([۳]) تشابه کامل به
او پیدا کرده ومجلای تمامی اوصاف او شدهاند. بنابراین تشابه به محبوب به میزان
محبت است.
من به سرچشمه توحید نه خود بردم
راه ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد([۴])
آثار دیگر محبت عبارت است از:
ب .اطاعت از محبوب؛
اگر ذات احدیت، محبوب حقیقی انسان شناخته شود، آثار ذکر شده به صورت خالصانه ظاهر
خواهد شد که در نتیجهی آن بنده جز از خداوند اطاعت نمیکند و به غیر او دل
نمیبندد و به خلوص در عبادت میرسد. درحقیقت اخلاص زمانی به مرحلهی کمال خود
میرسد که قلب انسان به غیر خدا تعلق پیدا نکند، نه تنها به اهداف دنیوی، بلکه به
بهشت و نعمتهای آن و نجات از دوزخ هم دل نبندد. به این لحاظ اخلاص دردین، همان حب
به خداوند است و این که غیر از او محبوبی نداشته باشد.
)و ما أمروا إلاّ لیعبدوا الله مخلصین له الدّین ([۵])(؛ «و فرمان نیافته بودند جز
این که خدا را بپرستند و در حالی که به توحید گراییده اند، دین خود را برای او خالص
گردانند.»
خداوند این نوید را به بندگان مؤمن خود میدهد که برای رسیدن به برجستهترین مقام
انسانی که محبوبیت حق است به دستورات شرع مقدس که توسط پیامبر گرامی ابلاغ میشود؛
عمل نمایند:
)قل إن کنتم تحبون الله فاتبعُونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور
رحیم([۶])(؛ «بگو اگر خدا را دوست دارید،از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و
گناهان شما را بر شما ببخشاید، و خداوند آمرزندهی مهربان است.»
و نیزخطاب به حضرت داوود۷ میفرماید:
«أنی حبیب من أحبّنی و جلیس من جالسنی ومونس لمن آنس بذکری…؛([۷]) حقیقتاً با کسی
که من را دوست داشته باشد، دوست هستم و با کسی که همنشینی مرا برگزیند، همنشین
خواهم بود وبا کسی که به ذکر من انس گیرد، مأنوس خواهم بود ….»
اگر انسان حبیب الله شود، کار او کار خدا، حرف او حرف خدا و دید او دید خداست و
انسان میتواند به این مقام برسد. در کلام الهی، محبوبیت انسان نزد خداوند بر
پایهی محبت به ذات الهی بنا شده همان طور که مجالست و مؤانست به ذکر او، قرب الهی
را به دنبال میآورد.
امام صادق۷ در روایتی میفرماید:
«من سرّه أن یعلم انّ اللهَ یحبّه فلیعمل بطاعه الله ولیتّبعنا؛([۸]) هرکس خوشحال
میشود که بداند خدا او را دوست دارد، باید به قوانین الهی عمل کند و از ما پیروی
نماید.»
ذکر این نکته خالی از وجه نیست اگر بگوییم، در سایهی محبت به خداوند، محبت او را
خدای متعال در دل دیگران قرار میدهد.
)إنّ الّذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا(([۹]) « کسانی که ایمان
آورده و کارهای شایسته کردهاند،به زودی [خدای[ رحمان برای آنان محبتی [دردلها[
قرارمیدهد.»
دلالت آیه شریفه براین است که محبوبیت در دلها ثمرهی محبوبیت در بارگاه الهی است
که آن هم نتیجهی اطاعت از اوامر خداوند و تسلیم وخضوع در برابر حق است.
ج. حشر با محبوب؛
سومین اثرمحبت الهی این است که انسان در زندگی جاوید [آخرت[ درعین قرب به خداوند،
با آنان که محبوب ذات اقدس الهیاند محشور و قرین خواهد بود.رسول خدا به مردی که
ابراز محبت فراوان به او میکرد، به این آیه استشهاد میفرمود:
)ومن یطع الله والرّسول فاولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النّبیین و الصّدیقین و
الشهداء و الصّالحین و حسن اولئک رفیقاً(([۱۰])؛ «وکسانی که از خدا و پیامبر اطاعت
کنند،در زمرهی کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی[ با پیامبران
و راستان و شهیدان و شایستهگانند و آنان چه نیکو همدمانند.»
در روایات تاریخی آمده است که فردی از رسولاکرم راجع به قیامت پرسید، حضرت
فرمودند: «برای آن چه آماده کردهای؟» عرض کرد: «محبت شما خاندان را» حضرت فرمودند:
«تو با کسی هستی کهدوستش داری.» ([۱۱])
همین مطلب از مولای متقیان حضرت علی۷ در پاسخ شخصی که در نیم روزی سوزان از آنحضرت
درخواست موعظه کرده بود؛ نقل شده است که فرمود: «انت مع من أحببت و لک ما اکتسبت ؛
([۱۲])تو با هر آن چه دوستش داری همراه خواهی بود و هرآنچه به دست آورده ای برای تو
خواهد بود.»
درجای دیگرآمده است: «من أحبحجراً حشره الله معه؛([۱۳]) کسی که سنگی را دوست داشته
باشد خداوند او را با آن [سنگ[ محشورخواهد کرد.» به هرحال آیات و روایات از
محبوبهای دروغین برحذر داشته و ما را بهسوی محبوب حقیقی راهنمایی میکند چرا که
محبت ودیعهای الهی است و نباید آن را نثار محبوبهای دروغین و غیرحقیقی کرد.
د. فانی شدن در محبوب؛
اثر دیگری که بر توحید درمحبت مترتب است،تهی شدن قلب از هر مشغله و انس گرفتن به
ذکر محبوب حقیقی و فانی شدن دراوست به طوری که خلوت با او را بر هر کار دیگری
ترجیح میدهد.
صاعقه عشق به هر جا فتاد
نام و نشان سوخته بر باد داد([۱۴])
امام صادق ۷ فرمود:
«حبّ الله إذا أضاء علی سرّ عبد أخلاه عنکل شاغل و کلّ ذکر سوی الله ظلمه و
المحبّ أخلص النّاس سرّاً لله تعالی و أصدقهم قولاً و أوفاهم عهداً؛ ([۱۵]) نور
محبت خدا هرگاه برعمقجان بندهای بتابد او را از هر مشغلهای تهی گرداند [واقعیت
این است که[ هر یاد وذکری جز [یاد[ خدا تاریکی است. دوستدار خداوند از نظر حقیقت
جان, خالصترین آنهاست و از لحاظ گفتار، راستگوترین و درعهد، باوفاترین.» نشانهی
انسان محب خلوت با محبوب است.
خداوند در وحی به حضرت موسی۷ فرمود: «کذب من زعم أنه یحبّنی فاذا جنّه اللیل نام
عنّی، ألیس کلّ محبّ یحبّ خلوه حبیبه؛ ([۱۶]) دروغ میگوید کسی که ادعای دوستی مرا
دارد و شب هنگام چشم ازعبادت من فرو میبندد.»
در ارتباط وحیانی خداوند با حضرت داوود۷آمده است:
«یا داوود من أحب حبیباً صدق قوله و من رضی بحبیب رضی فعله ومن وثق بحبیب اعتمد
علیه و من اشتاق إلی حبیب جدّ فی السیّر إلیه؛([۱۷]) ای داوود! هرکس محبوبی را دوست
داشته باشد، سخنش را باور کند و هرکس از محبوبی خوشش آید، کارش در نظر او پسندیده
آید و هر کس به محبوبی اعتماد داشته باشد، به او تکیه کند و هر کس شیفتهی محبوبی
باشد، برای دین اوکوشد.»
پرسش و پاسخ
در روایات، عشق و محبت به یک چیز نکوهش شده، به طور مثال: «حبّک للشیء یعمی و
یصّم؛([۱۸]) علاقهات به هر چیزی، تو را کور و کر میکند.» و یا «عین المحب عمیه عن
معایب المحبوب و أذنه صمّاء عن قبح مساویه»([۱۹]) امام رضا۷میفرماید: «الحبّ داعی
المکاره؛([۲۰]) عشق و محبت مایهی گرفتاری است.»کلامی از مولی الموحدین حضرت علی۷
درنهج البلاغه آمده است:
«ومن عشق شیئا أعشی (أعمی) بصره و أمرض قلبه فهو ینظر بعین غیر صحیحه و یسمع بأذن
غیر سمیعه؛([۲۱]) هرکس به چیزی عشق ناروا ورزد نابینایش میکند و قلبش را بیمار
کرده، با چشمی بیمار مینگرد و با گوشی بیمار میشنود.»
سؤال این است که چگونه محبت الهی و اولیای او با مضمون این روایات قابل جمع است؟
پاسخ این پرسش از مطالب گذشته روشن میشود که عشق و محبت علاوه بر این که مایهی
گرایش محب به محبوب است،حتی سبب میشود که محب نقص و عیب محبوب را نبیند، اما اگر
محبوب انسان، ذات مبّرای از هرگونه عیب و نقص؛ یعنی خداوند متعال و یا وجود مطهر و
معصوم اولیا باشند دغدغهای در بین نیست، چرا که محبوب واقعی جز خوبی و جمال محض
نیست و عشق به او چشم حقیقت بین انسان را باز و گوش باطنی او را شنوامیسازد. دست
یافتن به محبوب حقیقی و مشاهدهی تجلیات او میتواند انسان را از دل بستگی به دنیا
و جلوههای دروغین آن برهاند تا حرکت او در مسیر فطرت ادامه یابد.
شرک در محبت و پیامدهای آن:
اگر غیرخدا محبوب ما شود چه پیامدهایی دارد؟
شرک عبارت است از اعتقاد به موجود واقعی یا خیالی که در وجود یا صفتی از صفات و یا
فعل خود با ذات الهی همسان لحاظ شود. مسلم است که این موجود هرچه باشد، مخلوق خدا و
معلول او است [ادلهی توحید هر گونه استقلال در ذات و صفات و فعل را از غیرخدا نفی
میکند[ پس؛ از خود چیزی ندارد و هر چه که به او تعلق دارد، عاریت است. با این وجود
آیا محبت به چنین موجودی عقلانی است؟ روشن است که در این صورت محبت بین خداوند و
محبوب دیگر تقسیم شده است واین همان محبت شرک آلود است که به آن«شرک در محبت»
گویند. اینگونه محبت به تبع غیرعقلانی بودن شرک، امری نامعقول وناپسند است؛ زیرا
انسان دو حقیقت نیست که دو روح و دو قلب داشته باشد بلکه هر انسان تنها یک قلب و یک
پایگاه فکری دارد و اگر آن را غیر خدا پر کند جایی برای دوستی خدا باقی
نمیماند.([۲۲])چنان که خداوند این حقیقت را بازگو فرموده و«ما جعل الله لرجل من
قلبین فی جوفه»([۲۳]) ولی اگر محبت به دیگران در راستای محبت الهی باشد جلوهای از
محبت حقیقی و مظهر آن خواهد بود. قرآن کریم در مذمت محبت غیر توحیدی [شرک در محبت[
آن را ناپایدار و به خانهی عنکبوت تشبیه میکند: )مثل الذین اتخذوا من دون الله
اولیاء کمثل العنکبوت إتخذت بیتا و انّ أوهن البیوت لبیت العنکبوت…(([۲۴]) خانه
عنکبوت از آن جهت مثال زدنی است که از خانه جز اسم، چیز دیگری ندارد و سستترین
بناها است.
در جای دیگر از ضعف محبوب و محبّی که محبت خود را به غیرخدا نثار کرده یاد میکند
و با ذکر مثالی آموزنده انسان غفلتزده را متوجه میسازد:
)یا ایّها النّاس ضرب مثل فاستمعوا له إنّ الذین تدعون من دون الله لن یخلقوا ذبابا
و لو اجتمعوا له و ان یسلبهم الذباب شیئا لایستنقذوه منه ضعف الطالب و
المطلوب(([۲۵])
نکتهای که آیه شریفه بر آن تأکید دارد این است که غیرخدا نه قدرت بر ایجاد چیزی
حتی به قدر یک مگس که از کوچکترین جانداران است را دارند و نه به تنهایی بر تدبیر
امور توانمندند؛ پس سزاوار نیست که به عنوان تکیهگاه محبوب حقیقی انسان انتخاب
شوند.
پیامدهای شرک در محبت:
۱. تأثیرپذیری؛
عنوان شد که به دلیل تأثیر پذیری انسان از دیگران، یکی از جهاتی که خداوند مسلمین
را دربرقراری رابطه با کفار نهی فرموده این است که نباید آنان را به عنوان دوست
اختیار کرد: )لایتخذ المؤمنون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین و من یفعل ذلک فلیس
من الله فی شیء الا أن تتقوا منهم تقیه و یحذّرکم الله نفسه والی الله
المصیر(([۲۶]) افراد با ایمان نباید کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند،هر کس
چنینکند هیچ رابطه وپیوندی با خداوند ندارد مگر این که از آنها تقیه کنید،خداوند
شما را از [نافرمانی[ خود برحذر میدارد و بازگشت[شما[ به سوی اوست.» ونیزمی
فرماید: )یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض
و من یتولهم منکم فإنّه منهم ان الله لا یهدی القوم الظالمین(؛ ([۲۷]) «ای کسانی که
ایمان آوردهاید یهود و نصاری را دوست خود قرار ندهید آنها اولیای یکدیگرند و کسانی
از شما که با آنان دوستی کنند از آنها خواهند بود،خداوند جمعیت ستم کار را دوست
ندارد.»
و میتوان دریافت که این ملاک نهی، در هرگونه ارتباط که انسان را از یاد خدا غافل
کند و سبب جایگزینی محبت و عشق الهی گردد، قابل تعمیم است،چرا که دو نقیض در یک
زمان و در یک جا جمع نمیشوند. قرآن میفرماید:
)یا ایها الذین آمنوا لاتتخذواء اباءکم و اخوانکم اولیاء ان استحبوا الکفر علی
الایمان و من یتولهم منکم فاولئک هم الظالمون(؛([۲۸]) «ای کسانی که ایمان آوردهاید
هرگاه پدران و برادران شما کفر را برایمان ترجیح دهند آنها را ولی خود قرار ندهید
وکسانی از شما که آنها را یاورخود قرار دهند ستمگرند.»مقصود از نفی ولایت پدرو یا
برادر دراین سخن شریف، نفی رابطه نسبی بین افراد یک خانواده نمیباشد؛
بلکه تبعیت از آنان درعقیده و عمل است، زیرا ولایت موجب اتحاد،امتزاج و کشش روحی
است درحقیقت سیرهی کفر که پیروی از هوای نفس وپرستش شیطان و خروج از راه فطرت است
جایگزین سیرهی «جامعهی دینی» که بر اساس پیروی ازحق وسعادت انسانها است، خواهد
شد. )ومن یتولهم فانّه منهم( دلیل اینکه از قبیل آیه فوق ولایت به معنای محبت آمده
این است که ولایت مستلزم تصرف محبوب در امور محب است که متأثر از خواست روحی و یا
پاسخی به علاقه او نسبت به ولی میباشد از همین رو اگر انسان کسی را به عنوان ولی و
دوست انتخاب کند، ناخواسته به خاطر محبتی که به او دارد از اخلاق و روحیّات او
تأثیر میپذیرد.([۲۹])
از جمله مصادیق مورد نهی الهی این آیه شریفه است: )قل إن کان اباءکم أبناءکم و
إخوانکم و أزواجکم و عشیرتکم و أموال اقترفتموها و تجاره تخشون کسادها و مساکن
ترضونها احبّ الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربّصوا حتی یأتی الله بأمره
و الله لا یهدی القوم الفاسقین(؛([۳۰]) « بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و
همسران و طایفه شما و اموالی که به دست آورده اید و تجارتی که از کساد شدنش
میترسید و خانههایی که به آن علاقه دارید درنظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در
راه او محبوب تر است در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند و
خداوند جمعیت فاسق را هدایت نمیکند.»
موارد ذکر شده دریک امر مشترکند و آن ترجیح محبوبهای غیر حقیقی بر محبوب واقعی و
غفلت از وظیفهی مهم اطاعت ازخدا و رسول گرامیاش است.
۲. انحراف از مسیر فطرت؛
اثر دیگر محبت به غیرخدا،ایجاد اختلال در سلامتی روح و روان انسان و در نتیجه
انحراف از مسیر فطرت حقجو و کمال خواه میباشد، درحالی که شخص خود را در مسیر
هدایت میبیند: )ویحسبون أنهم مهتدون(([۳۱]) باطل را حق میانگارد و اسباب شقاوت را
عوامل سعادت آفرین میپندارد. قرآن کریم علت انحراف از مسیرحق را برگزیدن دوستی
شیاطین به جای محبت و دوستی خداوند معرفی میکند و میفرماید: )فریقاً هدی و
فریقاً حق علیهم الضلاله انهم اتخذوا الشیاطین اولیاء من دون الله و یحسبون انهم
مهتدون(؛ ([۳۲]) جمعی هدایت شده و جمعی گمراهی بر آنها حتمی است زیرا آنها به جای
خداوند شیاطین را ولی خود اختیار کرده وگمان میکنند که هدایت یافتهاند.» در
واقع باطل را حق پنداشته و بدون توجه به دنبال آن میروند زیرا هیچ کس با اعتراف به
این که باطل،باطل است از آن تبعیت نمیکند بلکه باطل را حق میپندارد و به دنبال آن
میرود که این ضلالتی حتمی و قطعی است.([۳۳])
پرسش و پاسخ
۱. ممکن است این پرسش به ذهن آید که چگونه دوستی مؤمنین با کفار سبب انحراف آنان از
مسیر حق میشود درحالیکه کفار نیز مانند مؤمنین،انسان و اثر پذیرند و چرا احتمال
ندهیم که کفار در ارتباط با مؤمنین هدایت شوند.
در پاسخ میتوان گفت:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 