پاورپوینت کامل فقه و زندگی مراتب امر به معروف و نهی از منکر ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فقه و زندگی مراتب امر به معروف و نهی از منکر ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فقه و زندگی مراتب امر به معروف و نهی از منکر ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فقه و زندگی مراتب امر به معروف و نهی از منکر ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

۶۹

در شماره­ی قبل آورده شد که امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است که در
صورت فقدان آن شرایط، تکلیفی متوجه مکلف نیست. بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط،
هر مکلفی موظف به انجام این فریضه است. اینک سؤال اساسی این است که «مکلف چگونه
باید عمل کند. آیا با نرمخویی برخورد کند؟ یا با خشونت؟ و یا … اگر راهی جز ضرب و
شتم و یا حتی قتل نباشد، وظیفه چیست؟»

مراجع عظام تقلید مراتبی را برای امر به معروف و نهی از منکر بیان فرموده­اند که با
وجود هر یک نوبت به مرتبه­ی بعدی نمی­رسد.

پیش از بیان مراتب امر به معروف و نهی از منکر، لازم است متذکر شویم که برای انجام
این فریضه­ی الهی، نباید فقط به بیان مسأله­ی شرعی اکتفا شود، بلکه مکلف باید امر و
نهی کند.

از این رو به کسی که نماز نمی­خواند، باید گفت: «نماز را به­جا آور» بنابراین؛ صِرف
گفتن «نماز بر تو واجب است» کافی نمی­باشد، مگر آن­که همین مقدار برای او کافی باشد
و تارک نماز را به سمت انجام نماز وادارد.

آمر به معروف و ناهی از منکر باید سلسله مراتبی را در عمل خود رعایت کند.

حضرت امام۱ در بیان آن مراتب می­فرمایند:

>المرتبه الاولی _ ان یعمل عملاً یظهر منه انزجاره القلبی عن المنکر وانه طلب منه
بذلک فعل المعروف و ترک المنکر و له درجات کغمض العین, والعبوس والانقباض فی الوجه,
و کالاعراض بوجهه او بدنه و هجره و ترک مراودته و نحو ذلک<([1])

مرتبه­ی اول: آن­که کاری کند که نشان دهنده­ی ناراحتی او از معصیت باشد و با
این­کار انجام واجب و ترک معصیت از او خواسته شود. این عمل درجاتی دارد: مانند
بی­توجهی کردن به فرد, اخم کردن, چهره در هم کشیدن, روی گرداندن, پشت کردن, ترک
کردن و قطع رفت و آمد و مانند آن.

البته توجه به این نکته لازم است که آمر به معروف و ناهی از منکر در همین مرتبه نیز
باید سلسله درجات را رعایت کند. از این رو اگر با اخم کردن, شخص دست از معصیت بر
می­دارد, مکلف به همین مقدار اکتفا نموده و معاشرت با وی را ترک نکند.

>المرتبه الثانیه: الامر والنهی لساناً<([2])

مرتبه­ی دوم؛ امر و نهی زبانی است. امر و نهی زبانی هم به چند صورت می­تواند باشد:
گفتار نرم, آمرانه برخورد کردن و تندی در گفتار, که در این­جا هم مانند مرتبه­ی قبل
رعایت ترتیب لازم است.

مطلب دیگر آن­که آن­چه مکلف باید در انجام این فریضه مد نظر قرار دهد؛ تنها رعایت
این مراتب نیست هرچند رعایت این­ها هم لازم است اما علاوه بر این مسأله مکلف باید
حال و وضعیت فرد عاصی را نیز مورد نظر قراردهد, یعنی باید راهکاری را انتخاب کند که
در عین تأثیر, کمتر موجب آزار شخص شود. مثلاً اگر امر و نهی با گفتار نرم در مورد
فردی مؤثر است و کمتر از اخم کردن وی را آزار می­دهد, لازم است فرد با بیان نرم و
آرام او را از عمل زشتش باز دارد و نباید برای این کار از اخم کردن و… استفاده
کند.

حضرت امام۱ در این باره می­فرمایند: >لو کان بعض مراتب القول اقل ایذاء و اهانه من
بعض ما ذکر فی المرتبه الاولی یجب الاقتصار علیه و یکون مقدماً علی ذلک …
والاشخاص آمراً و مأموراً مختلفون جدّاً, فربّ شخص یکون اعراضه و هجره اثقل و اشد
ایذاء و اهانه من قوله و امره و نهیه فلابد للامر والناهی ملاحظه المراتب
والاشخاص؛ اگر بعضی از مراتب گفتار از جهت اذیت و اهانت کمتر از آن­چه که در
مرتبه­ی اول ذکر شده باشد, واجب است بر آن اکتفا نماید و مقدم بر آن می­باشد… و
افراد آمر و مأمور جداً مختلف می­باشند پس چه بسا شخصی که اهانت و اذیت اعراض و ترک
رابطه کردن برای او از جهتی سنگین­تر و شدیدتر از قول و امر و نهی­اش می­باشد.
بنابراین آمر و ناهی باید ملاحظه­ی مراتب و افراد را بنماید.<([3])

>المرتبه الثالثه: الانکار بالید, لو علم او اطمأن بأنّ المطلوب لایحصل بالمرتبتین
السابقتین وجب الانتقال الی الثالثه وهی اعمال القدره مراعیا للأیسر فایسر؛ ([۴])
توسل به زور و جبر است، اگر بداند یا اطمینان داشته باشد که ترک منکر یا انجام واجب
با دو مرحله­ی قبلی محقق نمی­شود, اعمال قدرت واجب است البته با رعایت مراتب.<

حضرات آیات بهجت, فاضل و خامنه­ای دامت اضلالهم([۵]) نیز سلسله مراتب فوق را لازم
می­دانند, امّا حضرت آیهالله تبریزی دام ظله مرتبه­ی دوم امر و نهی زبانی را بر
مرتبه­ی اول مقدم می­دارند, ایشان می­فرماید:

>ولکن الظاهر تقدیم الانکار باللسان علی الانکار القلبی … و قدیلزم الجمع
بینهما<([6])

امّا ظاهراً این است که امر و نهی با زبان بر انکار قلبی مرتبه­ی اول مقدم است
… و گاه لازم است جمع بین دو مرتبه.

حضرت آیهالله مکارم دام ظله نیز می­فرماید: «امر به معروف و نهی از منکر مراتبی
دارد که بعضی از این مراتب احتیاج به اجازه­ی حاکم شرع ندارد و بعضی دارد. آن­چه
احتیاج به اجازه­ی حاکم شرع ندارد، همان امر به معروف با زبان و دل و نصیحت کردن یا
اعراض و بی­اعتنایی و ترک مراوده نمودن است و اگر تأثیر نکرد، جایز است با کلمات
تند و خشن که خالی از گناه باشد یا با توسل به زور به این طریق که جل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.