پاورپوینت کامل توحید فتوا )۳( ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل توحید فتوا )۳( ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل توحید فتوا )۳( ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل توحید فتوا )۳( ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
۳۶
در بخش نخست این بحث گفتیم که یکی از مراجع عظام تقلید با نشر فتوایی دربارهی
رؤیت هلال به اعتبار اکثریت و استنباط حکم شرعی ـ هرچند به واسطهی تشخیص موضوع
ـ صحه گذاشته است و گفتیم که این ایده، پدیدهای نویدبخش و مبارک است.([۱]) در بخش
دوم هم گفتیم: پشتوانهی مشروعیت تقلید و دلیل بر حجیت فتوای مجتهد برای غیر مجتهد
بنای عقل است.([۲]) در این شماره در پنج بند سخن را پی میگیریم:
۱. در علم اصول، بنای عقلا ـ و هر دلیل غیر لفظی دیگر مانند: تواتر معنوی، تواتر
اجمالی، اجماع، شهرت فتوای، سیرهی متشرّعه و … ـ را “دلیل لبّی” مینامند و گویا
همهی علما بر این عقیدهاند که محدودهی دلالت دلیل لبّی “قدر متیقن” است.
مثلاً چنانچه شهرت فتوایی حاکی از این بود که زن میتواند دستها تا مچ و روی خود
را ـ با شرایطی ـ در برابر نامحرم باز بگذارد و آنها را نپوشاند و دلیل ما بر این
مطلب تنها همین شهرت که دلیل لبّی است یا چیزی مانند آن ـ مثلاً اجماع ـ بود و دلیل
لفظی بر آن نداشتیم و سپس ندانستیم که آیا زن در باز گذاشتن صورت باید به همان
اندازه که در وضو شسته میشود، بسنده کند یا تا اندازهای بیش از آن را هم میتواند
باز بگذارد؟ پاسخ این است که در چنین جایی باید به همان اندازهای که در وضو شسته
میشود که قدر متیقّن است بسنده کند و بیشتر از آن را باز نگذارد، زیرا دلیل ـ بنا
به فرض ـ لبّی است. اطلاق یا عموم که با استناد به آن، حکم را میتوان بر همهی
افراد و اجزاء متعلَّق جاری نمود، ویژهی دلیل لفظی است و دلیل لبّی از این ویژگی
بیبهره است.
شهید آیهالله سیدمحمدباقر صدر۱ میفرماید: هذه الدّلالات انما تتحقق فی اثبات حکم
للمکلّف عند افتراض وحده الظّروف المحتمل دخلها فی الحکم الشرعی، فإن الفعل لمّا
کان دالاً صامتاً ولیس له اطلاق، فلایعین ما هی الظروف التی لها دخل فی اثبات ذلک
الحکم للمعصوم. فما لم نحرز وحده الظروف المحتمل دخلها، لایمکن أن نثبت الحکم؛([۳])
این گونه دلالتها )دلالت شرعی غیر لفظی( تنها در جایی کارساز است که همهی
ویژگیهایی که احتمال میدهیم در حکم شرعی دخالت دارد وجود داشته باشد؛ زیرا فعل
)فعل پیشوای معصوم که دلیل شرعی غیر لفظی است( از آنجا که لفظ ندارد و از اینرو
نمیتواند اطلاق [یا عموم] داشته باشد، نمیتواند ویژگیهایی را که از دیدگاه
پیشوای معصوم۷ در اثبات حکم دخالت داشتهاند، بازگو کند. پس ما، تا به یگانگی کاری
که در نظر داریم، با کاری که امام۷ کرده است پی نبریم، نمیتوانیم حکم را بر موضوع
بار نماییم.
امام خمینی۱ نیز میفرمایند: إنّ الدّلیل علی جواز رجوع الجاهل إلی العالم لیس
الاّ بناء العقلاء … و هو دلیل لبّی لااطلاق له حتی یتمسک بإطلاقه؛([۴]) دلیل بر
تقلید غیر مجتهد از مجتهد چیزی جز بنای عقلا نیست … و آن دلیلی لبی است که اطلاق
ندارد تا به اطلاق آن استناد شود.
۲. موضوع حکم شرعی آنگاه که دستخوش دگرگونی شود، حکم نیز دگرگون میشود. مثلاً آب
مطلق، چنانچه براثر افزودنیهایی به آن، مضاف شود، دیگر پاک کننده نیست و خود نیز
بر اثر برخورد با چیز نجس یا متنجس، پاکی خود را از دست میدهد. مثال دیگر اینکه
خون چنانچه در آب کر مستهلک شود دیگر نجس نیست یعنی ـ از دیدگاه عرف ـ خونی درمیان
نیست تا نجس باشد. مثال دیگر شطرنج است. بازی با شطرنج ـ بنابر نظر برخی ازفقها ـ
چنانچه برای برد و باخت نباشد و به شطرنج به عنوان ابزار برد و باخت نگاه نشود، و
این بازی گونهای ورزش فکری یا سرگرمی دانسته شود، حرام نیست.([۵])
زمان و مکان نیز در حکم اثرگذار میباشند. مثلاً میدانیم در رکعت اول و دوم نماز
در وسعت وقت، خواندن یک سورهی کامل پس از سورهی حمد، واجب است. اما اگر وقت تنگ
بود به گونهای که هرگاه جز سورهی حمد سورهی دیگری بخوانیم نماز قضا میشود و حتی
یک رکعت آن هم در وقت قرار نمیگیرد، به سورهی حمد باید بسنده کرد و سورهیی دیگر
نباید خواند.
مثال دیگر: میدانیم عقلا درمان بیماری را لازم میدانند و شرع هم این حکم عقلایی
را تأیید میکند. درمان یک بیماری در مکان و زمانی که به پزشک درس خواندهای دسترسی
نیست به این است که نزد کسی که میگویند چیزی از درمان سر در میآورد برویم؛ و
آنجا و آنگاه که به پزشک عمومی دسترسی داریم باید نزد او برویم و چنانچه پزشک
متخصص در دسترس است باید به او مراجعه کرد. همچنین، چنانچه بیمار، بسیار عزیز و
بیماری او بسیار مهم است و میتوان برای درمان او شورای پزشکی تشکیل داد، همین کار
را باید کرد و این یک وظیفه و یک تکلیف است.
محقق )مقدس( اردبیلی۱ دربارهی اینکه احکام شرعی با دگرگون شدن موضوعات، دگرگون
میشوند میفرماید: إن الأمر صعب ولایمکن القول بکلیّه شیء بل تختلف الأحکام
باعتبار الخصوصیات و الأحوال و الأزمان والأمکنه والأشخاص و هو ظاهر. و باستخراج
هذه الأختلافات والأنطباق علی الجزئیات المأخوذه من الشرع الشریف امتیاز أهل العلم
والفقهاء شکرالله سعیهم و رفع درجاتهم؛([۶]) کار ـ فقاهت ـ دشوار است و نمیتوان
یکسره چیزی گفت. احکام شرعی با توجه به خصوصیات و حالات و زمانها و مکانها و
اشخاص، دگرگون میشوند و این روشن است )و در آن جای سخنی نیست(. برجستگی علما و
فقهای بزرگ ـ که خدا تلاشهای آنان را ارج گذارد و جایگاهشان را بالا برد ـ از
همینجا آشکار میشود که بتوانند ویژگیهایی را که در حکم اثر گذارند، بشناسند و به
دیدگاه شرع شریف اسلام پی ببرند و آن را بر موارد و مصادیق مورد ابتلا جاری سازند.
کلینی۱ حدیثی را از امام صادق۷ نقل میکند که آن حضرت به مخاطب خود میفرماید:
أرأیتک لوحدثتک بحدیثٍ العام ثم جئتنی من قابل فحدثتک بخلافه بأیّهما کنت تأخذ؟
قال کنت آخذ بالأخیر، قال رحمک الله؛([۷]) بگو ببینم چنانچه امسال نزد من بیایی و
من چیزی به تو بگویم و سال آینده بیایی و من ـ در همان باره ـ جور دیگری سخن بگویم
کدام را میگیری [و به کار میبندی]؟ او گفت: سخن تازهی شما را. حضرت فرمود: رحمک
الله [یعنی آفرین].
۳. هماندیشی و رایزنی در میان انسانها، هرکس و در هر جایگاهی که باشند؛ معجزآسا،
کارساز و سودمند است. آنگاه که میبینیم شخصیت بینظیری چونان پیامبر اکرم۹ از سوی
خداوند متعال مأمور به مشورت شده است و او در انجام این فرمان در کارها با این و آن
و با مردم مشورت میکند، و امامان معصوم: نیز چنین بودهاند، تکلیف دیگران در هر
پایه از دانش و سن و تجربهای که باشند، معلوم است.
مراجع عظام تقلید ـ بنابر این ـ هرگاه مستقیم یا غیر مستقیم در شناسایی حکم خدا در
هر موضوع و هر رخدادی و در چگونگی بازگو کردن آن، با هم گفتگو کنند و به رایزنی
بپردازند، بیشک ارج و ارزش و اعتبار رأی مشترک میان آنان، بارها و بارها بیشتر از
نظر هر یک از آنها به صورت تکی و انفرادی است، هرچند صاحب یک نظر، اعلم علی
الإطلاق باشد. شما خوانندهی گرامی آیا نیازمودهاید که در سادهترین کارها هرگاه
با کسی مشورت کنید چیزی تازه یا چیزهای تازهای بر شما پدیدار میگردد؟ کار هرچه
مهمتر باشد نیاز آدمی در آن به مشورت، بیشتر است؛ و چه کاری مهمتر از استنباط حکم
خدا در موضوعات؟!
اگر گفته شود: رویهی فقها و فتوا دهندگان این است که دیدگاههای خود را اولاً در
مجلس درس بر فضلا عرضه میکنند و این، خود گونهای از مشورت است. ثانیاً هر مرجع
تقلیدی جلسهی استفتاء دار
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 