پاورپوینت کامل نــماز۴ ۷۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نــماز۴ ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نــماز۴ ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نــماز۴ ۷۸ اسلاید در PowerPoint :
۴۷
پیشتر گفته شد در جست و جویی ـ هرچند نافراگیر ـ تنها محدّث بحرانی صاحب حدائق
را یافتیم که میگوید: این دیدگاه که “نمازگزاری که نافله نمیخواند یا در سفر است
یا در روز جمعه نماز عصر را زود و پس از نماز ظهر بخواند خوب و مستحب است” از شهرت
بیشتری برخوردار است. و گفتیم جز او کسی را در این جست و جو نیافتیم که با هم
خوانی نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را مطلوب و مستحب بداند.
اکنون هنگام آن است که ببینیم مفاد ادلّه در این مسأله چیست و میدانیم که اینجا
چیزی جز قرآن و حدیث نمیتواند دلیل باشد؛ زیرا در این مسأله عقل حکم و قضاوتی
ندارد و اجماع نیز منعقد نیست.
قرآن چه میگوید؟
قرآن مجید از وقت نمازها اینگونه یاد میکند:
۱. وَ أقِم الصّلوه طرفیِ النّهارِ وزُلفاً مّن الّیلِ إنّ الْحَسَناتِ یُذهِبنَ
السّیِّئاتِ ذلکَ ذِکری للذّ اکِرینَ([۱]): نماز را در دو نیمهی روز صبح، ظهر
و عصر و شب هنگام مغرب و عش([۲]) برپا دار، بیشک خوبیها، بدیها را از میان
میبرد. این پندی است برای پندگیران.
۲. أقِم الصّلوه لدُلوکِ الشّمسِ إلَی غَسَقِ الّیْلِ وَقُرءانَ الْفَجرِ إنّ
قَُرءانَ الْفَجرِ کانَ مَشهود([۳]): نماز را از نیمهی روز تا نیمهی شب ظهر
و عصر و مغرب و عش به جای آور، همچنین خواندنی سپیده دم نماز صبح را. خواندنی
سپیده دم دیده میشود.([۴])
۳. یأیُّها الّذینَ ءامَنُوا لِیستئْذِنکُم الّذین ملکَت أیْمانُکُم والّذینَ لَمْ
یبلُغوا الْحُلُمَ مِنکم ثلث مَرّ تٍ مّن قَبْلِ صَلَوه الْفجرِوحینَ تضعُون
ثِیابَکُم مِّن الظّهیرهِ ومِن بَعدِ صَلَوه العِشاءِ ثَلثُ عوراتٍ لّکُم لیسَ
عَلیکُم ولاَ عَلیهِم جُناحُ بعدَ هُنّ طوّافون عَلیکُم بعضُکُم علی بعضٍ کذلکَ
یُبیِّنُ اللهُ لَکُم الأیاتِ واللهُ علیمٌ حکیم([۵]): ای مؤمنان! بردگانتان و
کسانی از شما که بالغ نشدهاند هرگاه بخواهند به شما سر بزنند در سه هنگام باید
برای سرزدن اذن بگیرند: پیش از نماز بامداد، در نیمروز که [برای زدودن خستگی] جامه
از تن بر میگیرید و پس از نماز عشا. این وقتها ویژهی خود شماست. در وقتهای دیگر
نه بر شما و نه بر آنها گناهی نیست که با هم رفت و آمد داشته باشید….
توضیح: در آیههای یکم و دوم از سه آیهی بالا، رهنمود روشنی به باهم خوانی یا جدا
خوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا به چشم نمیخورد. اما از آیهی سوّم که
میگوید بردگان و کودکان چنانچه پس از نماز عشا بخواهند نزد شما بیایند باید اذن
بگیرند، به خوبی میفهمیم که آن هنگام، از وقتهای خصوصی انسانهاست که آنها
معمولاً در آن وقت جامهی کامل از تن در میآورند و آهنگ خوابیدن میکنند. این
هنگام، هنگامی است که پاسی از شب گذشته است و مردم کارهای سرشب خود را انجام
دادهاند و کم کم آمادهی خوابیدن میشوند. نماز عشا چنانچه دیر خوانده شود چنین
است، اما اگر زود هنگام و بیدرنگ پس از نماز مغرب خوانده شود که مردم پس از آن
نمیخوابند!
پیشوایان معصوم ما(علیهم السلام) ـ از قضا ـ هم با گفتار و هم با رفتار خود همین
معنا را تأیید کردهاند:
۱. از پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) گزارش میشود که فرموده است: إنّ الله کره
لکم أیّتها الأُمّه أربعاً و عشرین خصله و نهاکم عنها … و کره النوم قبل العشاء
الإخره و کره الحدیث بعد العشاء الإخره([۶]): خداوند ۲۴ خوی و رویه را برای شما خوش
نداشته و شما را از آنها باز داشته است. یکی از آنها خوابیدن پیش از نماز عشاست و
دیگری شب نشینی و گفت و شنید پس از نماز عش.
۲. امام صادق(علیه السلام) در روایت صحیحهای فرموده است: …. کان رسول الله(صلی
الله علیه و آله) یصلّی العتمه ثم ینام([۷]): پیامبر(صلی الله علیه و آله) نماز عشا
را میخواند و میخوابید.
از آیهی سورهی نور با کمک گرفتن از دو حدیث بالا، به خوبی در مییابیم که وقت
نماز عشا، اندکی پیش از خوابیدن و پس از انجام کارهای سرِ شب است و نه در آغاز شب و
چسبیدهی به نماز مغرب.
روایات چه میگویند؟
قرآن را اکنون بر سر مینهیم و به حدیث که روشنگر قرآن است، میپردازیم.
دربارهی جداخوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا، حدیثهایی از پیشوایان
معصوم(علیهم السلام) به دست ما رسیده است که خواندنی و شنیدنی است. ما این حدیثها
را به ده دسته تقسیم میکنیم و مورد کنکاش قرار میدهیم و از خدای بزرگ برای
درستنگری به آنها یاری میجوییم.
دسته یکم: روایاتی است که سربسته از پنج نماز واجب در هر شبانه روز روز و وقتهای
آنها یاد میکند، مانند:
۱. امام صادق(علیه السلام) از پدرانش از پیامبر(صلی الله علیه و آله) گزارش میکند
که فرموده است:
لایزال الشیطان هائباً لإبن آدم ذعِراً منه ما صلّی الصّلوات الخمس لوقتهنّ، فإذا
ضیّعهنّ اجترءعلیه فأدخله فی العظائم([۸]): آدمی تا وقتی که هر یک از نمازهای
پنجگانهی خود را در وقت خودش بخواند شیطان از او ترسان و هراسان است و آنگاه که
آن نمازها را تباه سازد، شیطان بر او چیره و او را به گناه بزرگ رهنمون میشود.
۲. ابانبن تغلب در روایتی که صحیحه است میگوید: کنتُ صلیتُ خلف أبی عبدالله(علیه
السلام) بالمزدلفه، فلمّا انصرف التفت إلیّ فقال یا أبان الصّلوات الخمس المفروضات
من أقام حدودهنّ و حافظ علی مواقیتهنّ لقی الله یوم القیامه و له عنده عهد یدخله
الجنّه، و من لم یُقم حدودهنّ و لم یحافظ علی مواقیتهنّ لقی الله ولاعهد له إن شاء
عذّبه و إن شاء غفرله([۹]): در سرزمین مزدلفه([۱۰]) پشت سر امام صادق(علیه السلام)
نماز خواندم، امام(علیه السلام) نماز را که به جای آورد رو به من کرد و فرمود:
ابان، کسی که نمازهای واجب پنجگانه را پاس دارد و هر یک را در وقت خود بخواند خدا
را در روز واپسین دیدار کند در حالی که بر عهده گرفته است که او را به بهشت ببرد و
کسی که اوقات نمازهای پنجگانه را پاس ندارد خدا را دیدار کند در حالی که بهشت بردن
او را بر عهده نگرفته است، او را اگر خواست عذاب میکند و اگر خواست میآمرزد.
۳. همانند حدیث ۱ را امام رضا(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله) گزارش
فرموده است.([۱۱])
دسته دوم: روایاتی است که چند و چون نافلههای شبانه روزی را آموزش میدهد و از لا
به لای آنها گرایش به جداخوانی نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا به دست میآید،
مانند:
۴. از احمدبن محمدبن أبی نظر با سند صحیح روایت شده است که میگوید: قلت لأبی
الحسن(علیه السلام) إنّ أصحابنا یختلفون فی صلاه التطوّع … فأخبرنی بالّذی تعمل
به أنت کیف هو حتی أعمل بمثله. فقال أصلّی واحده و خمسین رکعه، ثم قال أمسک ـ و عقد
بیده ـ الزّوال ثمانیه، و أربعاً بعد الظهر، و أربعاً قبل العصر، و رکعتین بعد
المغرب و رکعتین قبل العشاء الإخره و رکعتین بعد العشاء من قعود تعدّان برکعه من
قیام، و ثمان صلاه اللیل، و الوتر ثلاثاً، و رکعتی الفجر؛ والفرائض سبع عشره؛ فذلک
إحدی و خمسون([۱۲]): به امام کاظم(علیه السلام) گفتم همکیشان ما دربارهی نمازهای
نافله با هم اختلاف دارند… خوب است بگویید شما آنها را چگونه میخوانید تا من هم
همان را برنامهی خود قرار دهم. امام(علیه السلام) فرمود: من در شبانه روز ۵۱ رکعت
نماز میخوانم، بشمار ـ و خود با انگشتانش میشمرد ـ سر ظهر ۸ رکعت، پس از نماز ظهر
۴ رکعت، پیش از نماز عصر ۴ رکعت،([۱۳]) دو رکعت پس از نماز مغرب، دو رکعت پیش از
نماز عشا،([۱۴]) دو رکعت نشسته پس از نماز عشا که یک رکعت به شمار میآید، ۸ رکعت
نماز شب، [شفع و] وتر ۳ رکعت، نافلهی صبح ۲ رکعت و نمازهای واجب ۱۷ رکعت، این شد
۵۱ رکعت.
۵ . سلیمانبن خالد هم حدیثی مانند حدیث بالا را از امام صادق(علیه السلام) گزارش
میکند([۱۵])؛ و همچنین است چند حدیث دیگر.
دسته سوم: روایاتی است که به مؤمنان سفارش میکند که پس از به جای آوردن نمازی چشم
به راه رسیدن وقت نماز دیگر که وقت آن فرا خواهد رسید باشند، مانند:
۶ . پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرموده است: من حبس نفسه علی صلاه فریضهٍ
ینتظر وقتها فصلاّها فی أول وقتها فأتمّ رکوعها و سجودها و خشوعها ثم مجدّ الله
عزّوجلّ و عظّمه و حمده حتی یدخل وقت صلاهٍ أُخری لم یلغُ بینهما، کتب الله له
کأجرا لحاجّ المعتمر و کان من أهل علّییّن([۱۶]): کسی که دلبستهی نمازی که واجب
است باشد، وقت آن را انتظار کشد و در نخستین هنگام رسیدن وقت، آن را با رکوع و سجود
نیکو و دل آرامی به جای آورد و سپس به ستایش خدای بزرگ بپردازد تا آنگاه که وقت
نمازی دیگر برسد و در میان دو نماز، خود را به کارهای بیهوده نیالاید، خدا پاداش
کسی که حج و عمره به جای میآورد برای او خواهد نوشت و از بلند جایگاهان خواهد
بود.
این معنا، در چند حدیث دیگر نیز دیده میشود.([۱۷])
دستهی چهارم: حدیثهایی است که به گونهای جدایی اوقات نمازها از یکدیگر را
میرساند، مانند:
۷. علی(علیه السلام) میفرماید: تعاهدوا أمر الصّلاه … و شبّهها رسول الله(صلی
الله علیه و آله) بالحمّه تکون علی باب الرّجل فهو یغتسل منها فی الیوم و اللّیله
خمس مرّات، فما عسی أن یبقی علیه من الدّرن([۱۸]): نماز را پاس بدارید …
پیامبر(صلی الله علیه و آله) آن را به حمّامی مانند دانسته است که جلو خانه کسی
باشد و او در هر شبانه روز پنج بار در آن خود را بشوید که با این کار چرکی بر بدن
او نخواهد ماند.
۸ و ۹. همانند حدیث بالا حدیث موثق دیگری است که از امام باقر(علیه السلام) گزارش
شده است([۱۹])، و حدیث سوّمی که صدوق۱ آن را گزارش کرده است.([۲۰])
۱۰. امام صادق(علیه السلام) میفرماید: آنگاه که آدم از بهشت به زمین آمد هالهای
سیاه سراپای او را پوشاند. آدم از این رخداد اندوهگین شد و میگریست. جبرئیل فرود
آمد و به او گفت: چرا گریه میکنی؟ آدم گفت: از این سیاهیای که بدن مرا در بر
گرفته است. جبرئیل گفت: هم اکنون هنگام نخستین نماز است، برخیز نماز به جای آور،
آدم نماز خواند و سیاهی تا گردنش فرو کش کرد. وقت دومین نماز که شد جبرئیل فرود آمد
و گفت: وقت نماز دیگر است، برخیز نماز بخوان. آدم نماز خواند و سیاهی تا ناف او
پایین آمد. جبرئیل در وقت نماز سوّم فرود آمد و او را به نماز یادآور شد، آدم نماز
خواند و سیاهی تا زانوانش فرو افتاد. وقت نماز چهارم باز جبرئیل پایین آمد و آدم را
به نماز یادآور شد و با خواندن چهارمین نماز روزانه آن سیاهی تا [مچ] پای او پایین
آمد. سخن کوتاه، با نماز پنجم که جبرئیل در وقت آن فرود آمد و آدم را به نماز
رهنمون شد، سیاهی یکسره از بدنش زدوده شد و آدم از این رهایی خدا را سپاس گفت و
ستایش کرد. جبرئیل گفت: آدم، نماز با فرزندان تو نیز همان میکند که با تو کرد، هر
یک از آنها که در شبانه روز پنج بار نماز بخواند از گناهان پاک میشود، همانگونه
که تو از سیاهیای که گرفتار آن بودی رها گشتی.([۲۱])
۱۱. امام حسن مجتبی(علیه السلام) در روایتی که صحیحه است، میفرماید: کسانی از
یهودیان نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمدند و داناترین آنها از پیامبر(صلی
الله علیه و آله) چیزهایی پرسید. یکی از پرسشهای او این بود که چرا خدا نمازهای
پنجگانه را در پنج وقت بر پیروان شما واجب کرده است؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله)
پاسخ داد: ظهر هنگام، همهی آفریدگان به ستایش خدا میپردازند و خدا از اینرو نماز
ظهر را بر من و پیروان من واجب کرد… عصر، هنگامی است که آدم(علیه السلام) به
درختی که نباید به آن دست زند؛ دست زد و از میوهی آن خورد و خدا او را از بهشت
بیرون کرد، خدا از اینرو نماز عصر را واجب کرد… مغرب وقتی است که خدا توبهی آدم
را پذیرفت و نماز مغرب از اینرو واجب گردید. نماز عشا برای یاد کرد گور و تاریکی
روز باز پسین است، این نماز مایهی روشنی گور آدمی و روشنی راه او هنگام گذشتن از
پل صراط خواهد شد. و نماز صبح … نمازی است که هم فرشتههای شب و هم فرشتههای صبح
آن را میبینند.([۲۲])
۱۲. امام رضا(علیه السلام) در روایتی صحیحه میفرماید: نمازهای پنجگانه از اینرو
در پنج وقت نهادینه شده و زودتر و دیرتر نهاده نشده است لم تُقدّم و لم تُؤخّر که
… خدای عالمیان میخواست مردم کار روزانهی خود را با ستایش و پرستش ا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 