پاورپوینت کامل محمدی زیستن;قسمت چهارم ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل محمدی زیستن;قسمت چهارم ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محمدی زیستن;قسمت چهارم ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل محمدی زیستن;قسمت چهارم ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
۹
اشاره:
در شمارگان گذشته از دعوت اسلام به زندگی محمدی و روانسازی زندگی و ساده زیستی و
از ناپسندی سخت گیری درزندگی گفتیم و سپس به نمونههایی از سختگیریهای مطلوب،
اشاره کردیم. آنگاه دو مورد از سختگیریهای نامطلوب را نیز بر شمردیم. اینک آنچه
بدان پرداخته میشود، ادامهی سختگیریهای نکوهیده از نظر اسلام است.
گونه هایی ازسخت گیرهای ناپسند درامور زندگی
و توصیهی اسلام به روانسازی این امور
۳. سختگیری در ازدواج؛ ازدواج زیباترین و آسانترین راه انس و الفت بین زن و مرد
است. قرآن از این نوع ارتباط به لباس تعبیر کرده است،([۱]) زیرا ازدواج فرصتی است
تا انسان به کمک نزدیکترین فرد به خویش، کاستیها را جبران و نازیباییها را
بپوشاند و برکمالات خود بیفزاید؛ همان گونه که نقش لباس چنین است.
اساسیترین گزینه در این امر، زیبایی طبیعی انتخاب همسر است که علاوه بر دارا بودن
خصوصیات یاد شده بتواند با ایجاد الفت و محبت، مایه آرامش روحی و تسکین خاطر انسان
شود.
با این وجود گاه بدون توجه به معیارهای اساسی، امور دیگری چون ثروت، مقام، شهرت،
تحصیلات و …، ملاک اساسی افراد در ازدواج قرار میگیرد. و گاه توجه به این امور
با گزینه “کفو” همتا بودن که در روایات به عنوان ملاک انتخاب همسر مطرح شده است،
توجیه میگردد. غافل از اینکه تعمیم معنای “کفو” به این موارد هرگز مورد پذیرش
شریعت نیست، بلکه مراد از کفو آنچنان که از روایات فهمیده میشود، فقط همتایی در
دین و آیین است نه غیر آن. همچنان که پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) فرمود:
المؤمن کفو المؤمنه والمسلم کفو المسلمه.([۲])
دین تنها عاملی است که فرد را در تمامی زمانها و مکانها از طغیان و سرکشی در
مقابل انجام تکالیف و وظایف باز میدارد، و سایهی رحمت و مودت الهی را بر زندگی
میگستراند. در حالی که قوانین و آنچه در دادگاههای خانواده میگذرد ـ هرچند
وظیفهاش پیشگیری از تخلّفها است ـ هرگز نمیتواند رحمت و عطوفت و محبت را که
لازمه زندگی است بر محیط خانوادگی حاکم کند. انسان متدیّن با التزام به احکام شریعت
خود را در پنهان و آشکار ملتزم و مقید به تعهدات نموده و در زندگی مشترک نیز به عهد
و پیمان خویش با همسر، وفادار است. در این صورت تلاش هر یک از زن و مرد در جهت
تزیین و تکمیل یکدیگر و گستراندن بستر رحمت و آرامش و مودت در زندگی است که بقا و
استحکام چنین عهدی در سایهی دین میسّر است.
انسان متدین خود را به صفات و اخلاق حمیده و پسندیده آراسته میسازد و از اوصاف زشت
و ناپسند که آفت زندگی فردی و اجتماعی است، گریزان میباشد. پیامبر اکرم(صلی الله
علیه و آله) نسبت به اخلاق فردی در ازدواج چنین سفارش فرمود: إذا جاءکم من ترضون
خلقه و دینه فزوّجوه إلاّ تفعلوه فکی فتنه فی الأرض و فساد کبیر ؛ هرگاه مردی که
از اخلاق و دین او راضی هستید به خواستگاری شما آمد بپذیرید؛ چرا که اگر چنین نکنید
موجب فتنه و فساد بزرگی در زمین خواهید شد.([۳])
امام باقر(علیه السلام) در پاسخ یکی از اصحاب خود به نام علیبن اسباط که به دنبال
شناخت ملاکهای گزینش همسر برای دختر خویش بود فرمایش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و
آله) را نقل فرمود: فهمت ما ذکرت من أمر بناتک و إنک لاتجد أحداً مثلک فلا تنظر
فی ذلک رحمک الله([۴]) ؛ آنچه را که در رابطه با دخترانت گفتی که فردی مانند خودت
برای آنها نمییابی، متوجه شدم، ولی به این توجه نداشته باش، بلکه به دین و اخلاق
آنها اکتفا کن که اگر چنین نکنی به اشاعهی فساد و ایجاد فتنه در روی زمین کمک
کردهای.
این روایت به خوبی ثابت میکند که مراد از کفو، همتا بودن در تمامی شؤون نیست، بلکه
همتایی در دین منظور است، امّا گزینههای دیگر همچون: پول، ثروت، مقام، شهرت و
تحصیلات به عنوان عامل اساسی برای انتخاب همسر شناخته نشده است. پیامبر اکرم(صلی
الله علیه و آله) فرمود: کسی که به جهت زیبایی همسری را برگزیند، در او رفتارهایی
خواهد دید که نمیپسندد و کسی که به جهت مال، همسری را برگزیند خداوند او را به حال
خود رها خواهد کرد. به سراغ دینداران بروید. کسی که به خاطر دین با فردی ازدواج
کند، همه امور را خداوند برای او جمع خواهد کرد.([۵])
دربارهی ثروت از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: الکفو أن یکون عفیفا
و عنده یسار؛ کفو دختر مسلمان فردی است که با عفت باشد و در حد کفایت بتواند زندگی
را تأمین کند.([۶]) توانایی اداره زندگی از جهت اقتصادی امری است که باید مورد
توجّه قرار گیرد، ز
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 