پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
۱۱
انسان عاقل و سالم، خواهان نظافت و پاکیزگی است و از اشیا و مواد کثیف و آلوده به
نجاست و پلیدی گریزان میباشد. پیامبران الهی از جمله پیامبر اعظم اسلام(صلّی الله
علیه و آله) در زمینهی طهارت و نظافت، آموزههای ارزشمندی دارند و اشیا و مواد پاک
و آلوده را به بشر معرفی کردهاند. تفاوت انواع نجاسات و روشهای تطهیر ظروف،
البسه، بدن و اشیای ثابت و منقول را آموختهاند. آنچه در میان انبوه اشیای موجود در
عالم دنیا نجس تلقی شده عبارت است از:
۱. ادرار انسان و حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
۲. مدفوع انسان و فضله حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
۳ و ۴ و ۵ . مردار، خون و منی حیوانات خون جهندهدار،
۶ . سگ صحرایی،
۷. خوک صحرایی،
۸ . کفار حربی که البته برخی فقها، اهل کتاب را هم مشمول این حکم دانستهاند.
۹. مشروبات الکلی؛ چه از انگور به دست آید یا خرما و هرگونه مایعات مست کننده دیگر.
۱۰. آبجو که فقاع نامیده میشود.
۱۱. برخی دیگر از اشیا؛ همچون عرق شتری که عادت به خوردن نجاست دارد و عرق جنب از
حرام و آب انگوری که جوشیده، ولی هنوز دو سوم آن تبخیر نشده را برخی از فقهای
بزرگوار نجس میدانند.
بهداشت و نظافت اسلامی ایجاب میکند که بدن و لباس مسلمان به نجاسات یاد شده آلوده
نباشد؛ چنانچه از روی عمد تطهیر نشود، مانع صحت و قبولی نماز ـ مهمترین عبادت
روزانه ـ است. در غیر حال نماز گاهی مشمول حکم کراهت و گاهی از مصادیق کار حرام به
شمار میآید.
دیگر آلودگیها که نجاست محسوب نشده، ولی سبب نفرت معمول انسانها میباشد عبارت
است از: عرق بدن، اخلاط سر و سینه، مردار حیواناتی که خون جهنده ندارند، مانند: لاک
پشت، سوسک، مارمولک، قورباغه، خرچنگ، مار، پشه، مگس، و زنبور که از مصادیق اشیای
خبیثه است و فطرت انسان از آنها نفرت دارد و شایسته و مناسب نیست که محیط زندگی و
لباس و بدن انسان به آنها آلوده باشد.
احکام شست و شو و غسلهای واجب و مستحب و رهنمودهای اسلام در زمینهی دفن فضولات و
مواد زاید بدن مثل مو، ناخن، و اعضای جدا شده از انسان، و نیز اموات، بخشی از
رهنمودهای شگفت آفرین اسلام در قلمرو بهداشت و نظافت محیط زندگی بشر است.
درسیره و سخن پیامبر گرامی(صلّی الله علیه و آله) مطالب ارزشمندی در زمینهی طهارت
و نظافت به چشم میخورد.
آن بزرگوار فرمود:
۱. الطهور نصف الإیمان؛([۱]) پاکیزگی نیمی از ایمان است.
۲. اوّل ما یحاسب به العبد طهوره؛([۲]) نخستین چیزی که بنده مورد حسابرسی قرار
میگیرد، مسأله پاکیزگی و طهارت اوست.
۳. لاتقبل صلاه بغیر طهورٍ؛([۳]) نماز بدون طهارت قبول نمیشود.
حدیث معروف النظافه من الایمان نیز در منابع متعدد از رسول اکرم(صلی الله علیه و
آله) نقل شده است.([۴])
نظافت بدن، دهان، دندان، بینی، لباس، خانه، لوازم زندگی، کوچه، محل رفت و آمد، فضای
کار و تحصیل و عبادت؛ همچون: نظافت مساجد، مدارس و مراکز تجمع مسلمین از امور مهمی
است که مورد توجه ویژه اسلام قرار گرفته است. شواهد فراوانی از قرآن و سنّت و سخنان
عترت پیامبر(علیهم السلام) و روش زندگی آنان و سیرهی مسلمانان در زمینهی توجه و
مراقبت بر طهارت و نظافت وجود دارد. یکی از محققان مسلمان چنین مینویسد:
تأکید درباره بهداشت شخصی و اجتماعی در میان مسلمانان قدیم نتیجهی تأثیر مستقیم
تعلیمات فقه اسلامی بوده است.([۵])
مسلمانان صدر اسلام در سایهی تربیت نبوی(صلی الله علیه و آله) در قرون نخستین
آنچنان به پاکیزگی عادت کردند که یک نویسندهی اروپایی در گزارشی از آن روز
مسلمانان چنین مینویسد:
مسلمان اگر یک دینار بیشتر در دست نداشته باشد، حاضر است غذا تهیه نکند و با آن
پول صابون خریده، پاکیزگی و نظافت خود را تأمین نماید.([۶])
احکام الهی در زمینهی طهارت و نظافت، سختگیری بیجا بر انسان نیست، بلکه هدف؛ پاک
سازی بشر از پلیدیهای ظاهر و باطن است، تا او از نعمتهای الهی بهتر و بیشتر
بهرهمند گردد. در سوره مائده آمده است: … مَا یُرِیدُ اللهُ لِیَجْعَلَ
عَلَیْکُم مِّن حَرَجٍ ولکِن یُریدُ لِیُطَهِّرَکُم وَلِیُتِمَّ نِعمَهَ اللهِ
عَلَیْکُم ….([۷])
فلسفهی آفرینش آب و نزول باران، پاکیزگی و نظافت ظاهر و باطن انسان شمرده شده است.
گرچه زندگی بدون آب، امکان پذیر نیست، ولی خداوند در سوره انفال آیه یازدهم، چهار
هدف برای نزول باران بر شمرده است:
۱. پاکیزگی مسلمانان،
۲. زدودن پلیدی شیطان از آنان،
۳. تقویت قلوب مؤمنین،
۴. و تثبیت و استوارسازی گامهای ایشان.
…و یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 