پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی;بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله) ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

۱۱

انسان عاقل و سالم، خواهان نظافت و پاکیزگی است و از اشیا و مواد کثیف و آلوده به
نجاست و پلیدی گریزان می­باشد. پیامبران الهی از جمله پیامبر اعظم اسلام(صلّی الله
علیه و آله) در زمینه­ی طهارت و نظافت، آموزه­های ارزشمندی دارند و اشیا و مواد پاک
و آلوده را به بشر معرفی کرده­اند. تفاوت انواع نجاسات و روش­های تطهیر ظروف،
البسه، بدن و اشیای ثابت و منقول را آموخته­اند. آنچه در میان انبوه اشیای موجود در
عالم دنیا نجس تلقی شده عبارت است از:

۱. ادرار انسان و حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،

۲. مدفوع انسان و فضله حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،

۳ و ۴ و ۵ . مردار، خون و منی حیوانات خون جهنده­دار،

۶ . سگ­ صحرایی،

۷. خوک صحرایی،

۸ . کفار حربی که البته برخی فقها، اهل کتاب را هم مشمول این حکم دانسته­اند.

۹. مشروبات الکلی؛ چه از انگور به دست آید یا خرما و هرگونه مایعات مست کننده دیگر.

۱۰. آب­جو که فقاع نامیده می­شود.

۱۱. برخی دیگر از اشیا؛ همچون عرق شتری که عادت به خوردن نجاست دارد و عرق جنب از
حرام و آب انگوری که جوشیده، ولی هنوز دو سوم آن تبخیر نشده را برخی از فقهای
بزرگوار نجس می­دانند.

بهداشت و نظافت اسلامی ایجاب می­کند که بدن و لباس مسلمان به نجاسات یاد شده آلوده
نباشد؛ چنانچه از روی عمد تطهیر نشود، مانع صحت و قبولی نماز ـ مهم­ترین عبادت
روزانه ـ است. در غیر حال نماز گاهی مشمول حکم کراهت و گاهی از مصادیق کار حرام به
شمار می­آید.

دیگر آلودگی­ها که نجاست محسوب نشده، ولی سبب نفرت معمول انسان­ها می­باشد عبارت
است از: عرق بدن، اخلاط سر و سینه، مردار حیواناتی که خون جهنده ندارند، مانند: لاک
پشت، سوسک، مارمولک، قورباغه، خرچنگ، مار، پشه، مگس، و زنبور که از مصادیق اشیای
خبیثه است و فطرت انسان از آن­ها نفرت دارد و شایسته و مناسب نیست که محیط زندگی و
لباس و بدن انسان به آن­ها آلوده باشد.

احکام شست و شو و غسل­های واجب و مستحب و رهنمودهای اسلام در زمینه­ی دفن فضولات و
مواد زاید بدن مثل مو، ناخن، و اعضای جدا شده از انسان، و نیز اموات، بخشی از
رهنمودهای شگفت آفرین اسلام در قلمرو بهداشت و نظافت محیط زندگی بشر است.

درسیره و سخن پیامبر گرامی(صلّی الله علیه و آله) مطالب ارزشمندی در زمینه­ی طهارت
و نظافت به چشم می­خورد.

آن بزرگوار فرمود:

۱. الطهور نصف الإیمان؛([۱]) پاکیزگی نیمی از ایمان است.

۲. اوّل ما یحاسب به العبد طهوره؛([۲]) نخستین چیزی که بنده مورد حسابرسی قرار
می­گیرد، مسأله پاکیزگی و طهارت اوست.

۳. لاتقبل صلاه بغیر طهورٍ؛([۳]) نماز بدون طهارت قبول نمی­شود.

حدیث معروف النظافه من الایمان نیز در منابع متعدد از رسول اکرم(صلی الله علیه و
آله) نقل شده است.([۴])

نظافت بدن، دهان، دندان، بینی، لباس، خانه، لوازم زندگی، کوچه، محل رفت و آمد، فضای
کار و تحصیل و عبادت؛ همچون: نظافت مساجد، مدارس و مراکز تجمع مسلمین از امور مهمی
است که مورد توجه ویژه اسلام قرار گرفته است. شواهد فراوانی از قرآن و سنّت و سخنان
عترت پیامبر(علیهم السلام) و روش زندگی آنان و سیره­ی مسلمانان در زمینه­ی توجه و
مراقبت بر طهارت و نظافت وجود دارد. یکی از محققان مسلمان چنین می­نویسد:

تأکید درباره بهداشت شخصی و اجتماعی در میان مسلمانان قدیم نتیجه­ی تأثیر مستقیم
تعلیمات فقه اسلامی بوده است.([۵])

مسلمانان صدر اسلام در سایه­ی تربیت نبوی(صلی الله علیه و آله) در قرون نخستین
آن­چنان به پاکیزگی عادت کردند که یک نویسنده­ی اروپایی در گزارشی از آن روز
مسلمانان چنین می­نویسد:

مسلمان اگر یک دینار بیشتر در دست نداشته باشد، حاضر است غذا تهیه نکند و با آن
پول صابون خریده، پاکیزگی و نظافت خود را تأمین نماید.([۶])

احکام الهی در زمینه­ی طهارت و نظافت، سخت­گیری بی­جا بر انسان نیست، بلکه هدف؛ پاک
سازی بشر از پلیدی­های ظاهر و باطن است، تا او از نعمت­های الهی بهتر و بیشتر
بهره­مند گردد. در سوره مائده آمده است: … مَا یُرِیدُ اللهُ لِیَجْعَلَ
عَلَیْکُم مِّن حَرَجٍ ولکِن یُریدُ لِیُطَهِّرَکُم وَلِیُتِمَّ نِعمَهَ اللهِ
عَلَیْکُم ….([۷])

فلسفه­ی آفرینش آب و نزول باران، پاکیزگی و نظافت ظاهر و باطن انسان شمرده شده است.
گرچه زندگی بدون آب، امکان پذیر نیست، ولی خداوند در سوره انفال آیه یازدهم، چهار
هدف برای نزول باران بر شمرده است:

۱. پاکیزگی مسلمانان،

۲. زدودن پلیدی شیطان از آنان،

۳. تقویت قلوب مؤمنین،

۴. و تثبیت و استوارسازی گام­های ایشان.

…و یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.