پاورپوینت کامل پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) و منشور بزرگ حقوقی تربیتی ;قسمت هشتم ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) و منشور بزرگ حقوقی تربیتی ;قسمت هشتم ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) و منشور بزرگ حقوقی تربیتی ;قسمت هشتم ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) و منشور بزرگ حقوقی تربیتی ;قسمت هشتم ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۰

داد و ستد در نگاه نبوی

یکی از ضروریات زندگی اجتماعی، داد و ستد و خرید و فروش است. بسیاری از تولید
کنندگان محصولات کشاورزی، دامی، صنعتی و صاحبان حرفه­ها و مشاغل و نیروهای فعّال در
بخش­های گوناگون خدمات فرهنگی، درمانی، و دفاعی محصولات و خدمات دارند، که
افزون بر نیازهای شخصی و خانوادگی ایشان است و نیز خواسته­هایی دارند که به دست
دیگران قابل تأمین است. تجارت و تبادل کالاها و خدمات مشکل هر دو گروه را حل می­کند
و این راه و روش تمام عقلای گیتی است. نیاز انسان­ها به یکدیگر یکی از تدابیر
حکیمانه الهی است که در ایجاد تمدّن و همفکری و همکاری و گسترش علوم و تسهیل زندگی
اجتماعی نقش کلیدی دارد.

هدایت بشر در زمینه­ی داد و ستد و معامله یکی از بخش­های مهم فقه و حقوق کشورهاست.

در قرآن کریم واژه­ی تجارت هشت بار آمده است. گاهی داد و ستدهای دنیوی مورد توجه
است و گاهی داد و ستد کالاهای اخروی و استفاده از سرمایه­ی دنیا برای دست یابی به
نیازها وخواسته­های جهان دیگر مورد تأکید و تشویق است.

واژه­ی بیع با معنای عام و شامل هرگونه داد و ستد دنیوی و اخروی نیز هشت بار در
قرآن کریم به کار رفته است. همچنین این کلمه به معنای بیعت و تعهد سیاسی و نظامی
نسبت به نظام اسلامی در موارد متعدد استعمال شده است.

در مجموع کلمه­ی شِری به معنای فروش و واژه­ی اشتری به معنای خرید ۲۵ بار
محور گفتگوی قرآن است. این واژه­ها بیشتر در داد و ستدهای فرهنگی و عقیدتی و تبادل
ارزش­های جاوید و اخروی با کالاهای موقت و کم ارزش دنیوی به کار رفته است و ارزان
فروشی آخرت و سرمایه­های جاودانه به قیمت­های ناچیز دنیوی و فروش یوسف به ثمن نجس
مورد انتقاد قرآن کریم است.

در داد و ستد مسایل فراوانی مطرح است، شرایط فروشنده و خریدار، شرایط عوضین، آداب
تجارت، شرایط قرارداد تجارت و تسلیم پول و کالا و مسایل مربوط به ربا، بخشی از
مسایل مورد ابتلا در فعالیت­های تجاری و خرید و فروش است. این مباحث در تمام منابع
فقهی از جمله در جلد اول تحریر الوسیله­ی امام خمینی (قدس سره) تحت عنوان کتاب المکاسب
والمتاجر آمده است.

فقه و حقوق اسلامی ریشه در قرآن و حدیث دارد و رهنمودهای پیامبر اعظم صل الله علیه
و آله و سلم و پیشوایان
معصوم: راهنمای زندگی در همه­ی فعالیت­ها از جمله در قلمرو خرید و فروش است.

فرازهایی از منشور نورانی پیامبرگرامی صل الله علیه و آله و سلم به بایده و نبایدهی خرید و فروش
اختصاص دارد که توجه و عمل به آن­ها گشایشگر بسیاری از اختلافات، خصومت­ها و توقعات
بی­جا است و موجب استواری صلح و صفا و برادری در جامعه­ می­شود.

متن رهنمودهای رسول رحمت۹ در حدیث مناهی در زمینه داد و ستد بدین شرح است.

۱. و نهی أن تباع الثمّار حتّی تزهو ـ یعنی تصفّرأو تحمّرـ ؛ پیامبرگرامی صل الله
علیه و آله و سلم از
فروش میوه­ها (مثل خرم) قبل از آن­که برسد و زرد یا قرمز گردد، منع فرمود.

۲. و نهی عن المحاقله ـ یعنی بیع التمر بالرّطب والزّبیب بالعنب و ما أشبه ذلک ـ ؛
پیامبرگرامی صل الله علیه و آله و سلم از داد و ستد محاقله یعنی فروش خرمای کهنه و مانده به رطب وخرمای
تازه و نیز فروش کشمش به انگور تازه و مانند آن نهی فرمود.

این گونه خرید و فروش که در فقه نوعی معامله ربوی محسوب می­شود، تبادل جنس واحد؛
همچون: گندم با گندم، جو با جو، شیر با شیر، برنج با برنج و … به میزان بیشتر
است. به این گونه داد و ستد ربای معاملی در برابر ربای قرضی گویند که نسبت به
همه­ی اشیای مکیل و موزون ممنوع است، ولی در اشیای معدود عرفی و مشهور مانعی
ندارد.([۱])

۳. و نهی عن بیع النّرد؛ نیز پیامبرگرامی صل الله علیه و آله و سلم از فروش نَرد که نوعی ابزار قمار و
بازی است، منع فرمود.

ابزار این بازی شبیه شطرنج و مرکب از یک تخته و سی مهره است. ۱۵ مهره­ی سفید و ۱۵
مهره­ی سیاه دارد و به آن تخته نرد هم گفته می­شود.([۲])

در روایات متعدد از بازی با این ابزار، به دلیل برد و باخت معمول در آن زمان یا به
صورت کلی منع شده است؛ همچنان که در فقه الرضا علیه السلام آمده است:

والّلاعب بالنّرد کمثل الّذی یأکل لحم الخنزیر و مثل الّذی یلعب بها من غیر قمارٍ
کمثل الّذی یضع یده فی الدّم و لحم الخنزیر([۳])؛ کسی که با نرد قمار بازی می­کند؛
مثل کسی است که گوشت خوک می­خورد و آن­کس که بدون قمار با آن بازی می­کند، مانند
کسی است که دست در خون و گوشت خوک فرو برده است.

در من لایحضره الفقیه به نقل از امام صادق (علیه السلام) آمده است:

لاتقبل شهاده شارب الخمر ولاشهاده اللاّعب بالشّطرنج والنّرد([۴])؛ گواهی دادن
میگسار مقبول نیست. همچنین شهادت کسی که با شطرنج و تخته نرد بازی می­کند، قبول
نمی­شود.

برخلاف شایعاتی که می­گوید: امام خمینی (قدس سره) شطرنج را حلال فرموده است؛ متن فتوای حضرت
امام (قدس سره) در کتاب تحریر الوسیله چاپ مؤسسه تنظیم و آثار نشر آثار امام خمینی
(قدس سره) (بهار
۱۳۷۹) چنین است:

حرام است فروش هر چیزی که ابزار کار حرام باشد به طوری که استفاده از آن منحصر در
حرام باشد، مثل آلات لهو، عودها، نرامیر و سازها و امثال آن و آلات قمار مانند تخته
نرد و شطرنج و امثال آن.

امام خمینی (قدس سره) این موضوع را که آیا واقعاً شطرنج از ابزار قمار بودن بیرون است، به
شخص مکلّف واگذار فرمود و خود در این موضوع داوری نکرد.([۵])

بدون تردید هیچ فقیهی در تاریخ اسلام وجوب یا ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.