پاورپوینت کامل نقش آبزیان در حیات بشر ۴۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقش آبزیان در حیات بشر ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش آبزیان در حیات بشر ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش آبزیان در حیات بشر ۴۷ اسلاید در PowerPoint :
۶۹
اشاره:
اگرچه صید آبزیان بیقصد و غرض صورت نمیگیرد، امّا مصرف آنها به حساب نیازهای
انسانی متفاوت است. بهرهبرداری غذایی و نیز استفادههای زینتی ـ زینتهای آرایشی و
نگهداری آنها در آکواریوم ـ ، تفریحی، ورزشی، اقتصادی، صنعتی، آزمایشگاهی و
دارویی از مصارف عقلایی آبزیان شمرده میشود که بسیار قابل توجه بوده و باید در جای
خود بررسی گردد. در این نوشتار گذری کوتاه بر این مباحث داریم:
استفاده زینتی
با اینکه انسانها دارای سلیقههای گوناگون میباشند، امّا در بهکارگیری اشیای
مختلف زینتی سازگارند. آبزیان یکی از منابع مهمّ دستیابی به تزیینات به شمار
میآیند که گاه با انجام تغییرات ساده یا پیچیده، طراوت بخش فضای زندگی هستند. دو
کفهایها و حلزونهای دریایی به خوبی دارای این اثرند. برخی حلزونها به عنوان
دکمههای زینتی برای لباس استفاده میشوند و گونههایی از صدفها و مرواریدها در
جواهرسازی کاربرد دارند.
فقه اسلام نه تنها این امور را نهی نمیکند، بلکه نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن
تشویق مینماید؛ چرا که کشش و گرایش انسان به زیبایی ودیعهی الهی و جزو ارزشها
به شمار میآید.
همچنان که صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان در ذیل آیهی شریفهی: (….
وَتَسْتَخْرِجوُا مِنْهُ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا…)([۱]) میفرماید: مقصود از
استخراج زینت برای پوشیدن لؤلؤ و مرجانی است که از دریا گرفته میشود و زنان خود
را با آن میآرایند.([۲])
استفاده تفریحی
نگهداری آبزیان در آکواریوم و کلکسیونها از جمله استفادههای تفریحی مجاز است.
صید ورزشی نیز از اقسام استفاده تفریحی میباشد.
آبزیان یکی از منابع عمدهی اقتصاد بعضی کشورها به حساب میآیند. درآمد ارزی حاصل
از صید، فروش و صادرات این نعمتهای الهی میتواند به عنوان یکی از شاخصهای رشد
ارز و نیز اشتغال زایی شمرده شود.
قواعد عمومی قراردادها مانند وجود شرایط کافی برای طرفین قرارداد؛ همچون قصد،
اختیار، بلوغ و نیز قواعد عمومی کالای مورد معامله از جمله؛ معلوم بودن کالا و
قابلیت تسلیم آن و … که در فقه معاملات آمده است باید رعایت شود. ازاینرو
میتوان گفت: بهرهمندی عقلایی و شرعیخواه در زمینه خرید و فروش و تجارت یا دیگر
کاربردهای اقتصادی بلامانع است.
استفاده صنعتی
استفاده از آبزیان در امور صنعتی و آزمایشگاهی تا آنجا که مغایر قواعد عمومی فقه
آبزیان نباشد، بدون اشکال است. میتوان از روغن ماهی و بعضی سموم آبزیان برای
درمان بیماریها استفاده نمود. استفادهی درمانی از فرآوردههای ماهی بدون فلس با
اجازهی مجتهد جامع الشرایط و به تشخیص پزشک متعهد در شرایط اضطراری نیز یکی از
موضوعات روز است که در نوشتارهای بعدی به این گونه مصارف میپردازیم. این مقاله
نگاهی به بررسی استفاده تغذیهای به عنوان مشهورترین مصرف دارد.
استفاده تغذیهای
توجه عموم انسانها در طول تاریخ به آبزیان نگاه تغذیهای بوده است. امروز نیز این
موضوع بخش عمدهای از مطالعات و پژوهشهای علمی را به خود اختصاص داده است.
تغذیه از ماهی
ماهی مشهورترین نوع از اقسام آبزیان به شمار میآید. کشور ما با داشتن آبهای شمال
و جنوب امکان دسترسی به این نعمت الهی را بسیار آسان کرده است. با این وجود نوع
ماهیها به حسب دریا متفاوتاند:
۱. ماهیهای دریای خزر (حوزهی جنوبی دریای خزر؛ بخش آبهای ایران).
۲. ماهیهای خلیج فارس و دریای عمان.
براساس برخی پژوهشها تا کنون حدود ۱۰۰ گونه ماهی در جنوب دریای خزر یافت شده
است.([۳]) از انواع ماهیهای خلیج فارس و دریای عمان نیز تا کنون ۳۸۰ گونه شناسایی
گردیده است.([۴])
تغذیه از غیر ماهی
خوردن آبزیان غیر از ماهی و میگو در فقه ما حرام است و بر این مطلب ادعای اجماع شده
است. در برخی از روایات نیز این حکم آمده است. از آنجمله در روایت موثق عمار از
امام صادق(علیه السلام) نسبت به حیوان دریایی به نام ربیثا پرسش شد. امام۷ فرمود: ای عمار ما
آن را از ماهیها نمیدانیم.([۵]) تعلیل به اینکه حیوان نام برده از ماهیها
نیست؛ نشان دهنده این است که از حیوانات دریایی فقط ماهی قابلیت خوراکی برای انسان
را دارد.
همچنین دربارهی برخی از آبزیان تصریح به حرمت تغذیه شده است، مانند: گوشت صدفهای
دریایی یا رودخانهای و همچنین گوشت قورباغه، خرچنگ و لاک پشت.
شیخ کلینی۱ با سند از امام کاظم۷ نقل کرد که حضرت فرمود: لایحلّ أکل الجرّی، ولا
السلحفاه، ولا السرطان. قال: و سألته عن اللحم الذی یکون فی أصداف البحر والفرات،
أیؤکل؟ قال: ذلک لحم الضفادع، لایحلّ أکله؛ خوردن ماهی جری (از ماهیهای بی فلس)،
لاک پشت و خرچنگ حلال نیست. راوی از خوردن گوشت درون صدفهای دریایی و رودخانهای
پرسید، امام۷ فرمود: حکم آنها حکم گوشت قورباغه را دارد و حلال نیست.([۶])
خوردن مارهای آبزی نیز تحریم گردیده است و دلیل آن اطلاق روایتی از امام صادق(علیه
السلام) است
که فرمود: لایؤکل من الحیّات شیء.([۷])
مصرف ماهی از نگاه قرآن و روایات
ماهی از جمله غذاهای قدیمی بشر است.
آیهی شریفهی: (وَهُوَ الَّذی سَخَّرَالْبَحْرَ لِتَأکُلوُا مِنْهُ لَحْماً
طَرِیّاً وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَری الْفُلْکَ
مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعلَّکُمْ تَشْکُرُون)([۸]) که به
آیهی شیلاتی مشهور است، اشاره به گوشت تازهی ماهی دارد. علامه بزرگوار طباطبایی۱
میفرماید: … مقصود از خوردن گوشت تازه از دریا، خوردن گوشت ماهی است که از دریا
صید میشود.([۹])
خوردن ماهی در روایات نیز مورد تأکید است. امام کاظم۷ فرمود: بر شما باد به خوردن
ماهی؛ چرا که اگر آن را بدون نان بخوری برای تو کافی است و اگر همراه نان بخوری بر
تو غذایی دلنشین است.([۱۰])
هرگاه رسول خدا۹ ماهی میل میکرد، میفرمود: اللّهم بارک لنا فیه و أبدلنا به
خیراً منه.([۱۱])
البته مباحث فقهی صید و نیز شرایط ماهی مورد استفاده در تغذیه و دیگر مصارف مورد
بحث در کتابهای فقهی آمده است.
در روایات بر حرمت استفاده خوراکی از ماهی بدون فلس مانند: مار ماهی اشاره شده است.
در برخی روایات نیز خوردن آن دسته از ماهیانی که دارای فلس بوده، ولی به دلایلی،
هنگام صید، فاقد فلس شوند، جایز شمرده شده است. در روایت صحیح از حمّاد بن عثمان از
امام صادق(علیه السلام) نسبت به خوردن ماهی سؤال شد، امام۷ فرمود: آنچه که فلس داشته باشد،
خوردنش جایز است.
حمّاد از ماهی کنعت پرسش مینماید. امام۷ میفرماید: خوردنش جایز است. حمّاد
میگوید: کنعت ماهی بدون فلس است. امام۷ میفرماید: بلی و لکنّها حوت سیئه الخلق
تحتکّ بکل شی فاذا نظرت فی أصل أذنها وجدت لها قشر.([۱۲])
بلی، و امّا کنعت ماهی بد خُلقی است که خودش را به هر چیزی میزند (و در نتیجه
پولکهایش میریزد)؛ اگر به کنار گوشش نگاه کنی در آن فلسهایی میبینی.
میگو را نیز از جنس ماهی فلسدار میدانند.
امام خمینی (ره) در مسأله سوم از کتاب اطعمه و اشربه میفرماید: الإربیان المسمی فی
لسان اهل هذا الزمان بالروبیان من جنس السمک الذی له فلس فیجوز أکله.([۱۳])
چند نکته
۱. مراد از فلس آن چیزی است که در عرف به آن پولک گفته میشود. چنانچه عرف
گونههایی از ماهیها را بدون فلس بداند، استفاده غذایی از آن ماهی جایز نیست. از
این نظر ماهیها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
الف. ماهیهای دارای فلس دایم.
ب. ماهیهای دارای فلس غیر دایم.
ج. ماهیهای بدون فلس.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 