پاورپوینت کامل زنان؛ و پرسش های پیش رو فرزانه حکیم زاده ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زنان؛ و پرسش های پیش رو فرزانه حکیم زاده ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زنان؛ و پرسش های پیش رو فرزانه حکیم زاده ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زنان؛ و پرسش های پیش رو فرزانه حکیم زاده ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

۵۰

پرسش: آیا نقل قصه ی ملکه ی سبأ در قرآن کریم، دلیل جواز حکومت و امارت زنان است؟!

پاسخ: برخی صاحب نظران آیات ۲۲ تا ۴۴ سوره ی نمل را شاهدی بر اثبات جواز حکومت و
مدیریّت زنان بر جامعه دانسته اند. یکی از آیات که به صراحت از حکومت ملکه ی سبأ
سخن می گوید، چنین است: (… إنّی وَجَدْتُ امْرَأهً تَمْلِکُهُمْ وَأوتِیَتْ مِنْ
کُلِّ شَیءٍ وَلَها عَرْشٌ عَظیمٌ)؛ من [آن جا] زنی را یافتم که بر آن ها سلطنت می
کرد و از هر چیزی به او داده شده بود و تختی بزرگ داشت..

درباره ی این آیه گفته شده است:

قرآن کریم زن را درچهره ی ملکه ی سب به ما می شناساند؛ همان انسانی که مهار عقل
خویش را در دست داشت و پیرو عواطف خود نشد؛ زیرا مسؤولیّتش موجب رشد عقلی و تکامل
فکری وی شده بود؛ به گونه ای که می توانست بر مردانی که در او شخصیتی نیرومند،
خردمند و توانمند سراغ داشتند، حکم براند.

شبیه به این نکته، آن است که قرآن در ستایش از حضرت یحیی او را حصور نامید. یکی
از معانی حصور ترک ازدواج است؛ در حالی که عزوبت و مجرد زیستن در روایات زیادی
نکوهش شده است؛ بنابراین ستایش از حضرت یحیی (ع) به معنای ترویج فرهنگ تجرد نیست؛
چرا که در دیگر آیات و روایات تأکید زیادی بر ازدواج شده و تجرد مذمت گردیده است.

به همین دلیل برخی از مفسران گفته اند:

یحیی (ع) همانند عیسی (ع) بر اثر شرایط خاص زندگی و اجبار به سفر های متعدّد برای
دین خدا، ناچار به مجرد زیستن بوده است.؛ از این رو عمل یک قوم کافر و ستاره پرست
که زنی را برای حکم رانی پذیرفته اند یا بدان سبب که از همه هوشمند تر بود، یا به
آن دلیل که تخت سلطنت را از پدرش به ارث برده بود، نمی تواند برای مسلمانان و
موحّدان راهنما باشد تا آن را دلیل جواز حکومت و امارت زنان بدانیم. از سوی دیگر
ملکه ی سبأ، نمونه ای از زنان نادر و کمیاب است که خصوصیات رفتاری او نمی تواند
منشأ قانون برای عموم افراد گردد.

از این گذشته، مهم ترین دلیل نفی جواز حکومت زنان آن است که ورود زنان به عرصه ی
سیاست و فعالیّت های گسترده ی سیاسی اجتماعی و فقدان آن ها در محیط خانه و خانواده
صدمات جبران ناپذیری را در پی دارد. قرار گرفتن زنان در رأس جامعه و عهده داری مهم
ترین مسؤولیت اجتماعی؛ اوّلاً: نیازمند توان جسمی و روحی بالا است که عموم زنان از
آن برخوردار نیستند و حداقل در شرایط و زمان های خاص از توان لازم بی بهره اند، و
ثانیاً: پذیرش این مسؤولیت مستلزم اختلاط گسترده با مردان و برخوردهای متعدد زنان
با مردان نامحرم است که مفسده انگیزی و آثار سوء این اختلاط، شارع را بر آن داشته
تا زنان را از حضور در چنین جایگاهی معاف دارد.

شیخ مفید(ره) آورده است: زمان امیر مؤمنان(ع) مردی از شرکت در جنگ جمل و همراهی با
عایشه منصرف شد؛ چرا که به یاد حدیثی از رسول خدا(ص) افتاد که وقتی نزد آن حضرت(ره)
از ملکه ی سبأ، نامی برده شد، آن حضرت فرمود: لا أفلح قوم تدبّرهم إمرأه؛ آن قوم
که تدبیر امورشان به دست زنی باشد، رستگار نخواهند شد. .

با نگاه اجمالی به محتوای سوره ی نمل و توجه به مکی بودن آن و زمان نزول آن در می
یابیم که تا آن زمان هنوز رسول خدا (ص) حکومت تشکیل نداده بود تا آیات به شیوه ی
حکومت داری و مسایل مربوط به آن عنایت داشته باشد، بلکه آیات مکی برای توجه دادن
مردم به توحید و یکتاپرستی و ترس از عذاب الهی و پذیرش دعوت پیامبر اکرم(ص) بود. در
حقیقت داستان ملکه ی سبأ حامل این پیام است که آن زن با وجود امکانات فراوان و
اقتدار و عظمت، تسلیم پیامبر الهی شد و در برابر دعوت توحیدی حضرت سلیمان(ع) با
هوشمندی و درایت برخورد کرد و از لجاجت و مخالفت پرهیز نمود.

اگر در مجموعه ی آیات و روایات شرح و تفسیر آیات سوره ی نمل اشاره شده بود که حضرت
سلیمان(ع) پس از آگاهی از هوش و توان مندی ملکه ی سبأ، او را در سرزمین خویش برای
ادامه ی حکومت ابقا نمود، یا به وزارت و معاونت خویش برگزید، می توانستیم این آیات
را دلیل جواز حکومت زنان و تأیید حکمرانی آنان بدانیم.

پرسش: حورالعین چه معنایی دارد. آیا فقط مخصوص مردهاست؟

پاسخ: لغت نامه ها از معنای حورالعین چنین گفته اند:

حورالعین: سیاه چشم؛ کسی که سیاهی چشم او بر سفیدی آن غلبه دارد و این نهایت زیبایی
چشم است. و چون چشم زیبا به صورت هر شخص، زیبایی خاص می بخشد؛ بنابراین حورالعین؛
یعنی کسی که زیبایی خاص دارد. از سوی دیگر چون حورالعین انسانی بهشتی است و به
عنوان نعمت بهشتی به مؤمنان اعطا می

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.