پاورپوینت کامل حیات وحدت آفرین؛ نگاهی بر سیره ی امام موسی صدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حیات وحدت آفرین؛ نگاهی بر سیره ی امام موسی صدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حیات وحدت آفرین؛ نگاهی بر سیره ی امام موسی صدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حیات وحدت آفرین؛ نگاهی بر سیره ی امام موسی صدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

۸

از ویژگی های بارز فکری و نظری امام موسی صدر آشنایی عمیق و تحلیلی ایشان با قرآن و
سیره نبوی و کلام مولی امیرالمؤمنین و به ویژه زندگی سراسر متنوع و عبرت آموز
معصومین: است. مواضع و تصمیمات ایشان در مقاطع و شرایط گوناگون، گاه صبوری و
بردباری، در حالتی دیگر تندی و قاطعیت، در بزنگاهی نرمی و ملاطفت، در برهه ای دیگر
کوبندگی و انعطاف ناپذیری، در زمانی انقلابی و در حالتی دیگر مسالمت جویانه و
پندآموز، همه و همه نشان از آن دارد که امام موسی صدر به آرمان های بلند الهی مؤمن،
پای بند و سازش ناپذیر است. در انتخاب راه و مسیر برحسب شرایط زمان و مکان،
عاقلانه و مدبّرانه انتخاب راه و روش می کند؛ از همین رو گاه جنگیدن را جهاد می
داند و گاه نجنگیدن را به عنوان مسیری انقلابی توصیه می کند.

هنگامی که آرای خلاف مشهور ایشان را نزد بزرگان نجف از جمله: آیات عظام حکیم و
خویی(ره) بردند، با کمال حیرت مشاهده کردند که آن بزرگان بر رفتار امام موسی صدر
صحه گزارده و آن را برخاسته از آرای محکم فقهی و حمل بر ضرورت و اقتضای زمان اعلام
نمودند.

برای ایجاد وحدت اسلامی لازم بود که ابتدا شیعیان جایگاه شایسته خود را بیابند و
آن گاه به اتحاد با برادران اهل تسنن روی آورند؛ امری که افراد نادان از روی حقد و
کینه و عداوت تلاش امام موسی صدر را در این جهت زمینه ی ایجاد در امت اسلامی می
انگاشتند.

انسجام اسلامی و وحدت ملی در نظر و سیره امام موسی صدر

رابطه با اتحاد فرق مذهبی و وحدت ملی در لبنان، به عنوان نموداری از امت اسلامی؛
امام موسی صدر چنین می فرماید: پابرجایی وطن و وحدت امت و سلامت اجتماع، اموری
هستند که تنها با عدل فراهم می شوند؛ چیزی که امروز ایجاد فرصت مساوی برای همه
شهروندان خوانده می شود؛ در غیر این صورت جامعه نابود می گردد..

در مورد انگیزه خود برای ایجاد وحدت و سلامت اجتماع و تحقق عدالت می گوید: تلاش های
مستمر و فزاینده ما برای درمان این مصیبت ها، از ژرفای ایمانم به خدا و دوستی ام به
وطن و انسانیت سرچشمه می گیرد.

اصول کلیدی مبانی نظری و منش عملی امام موسی صدر در جهت تقویت اتحاد اسلامی عبارت
است از:

نگرش نظام مند به جهان هستی، مبتنی بر میزان و عدل.

تنیدگی تمامی اجزای عالم در یکدیگر و جاری و ساری بودن مشیّت الهی در همه آن ها.

انسان نیز منظومه ای از اجزای این عالم است، که در تمامی ذات خود، چه در ابعاد
مادی و چه در وجوه معنوی دارای سازمانی سازگار و هماهنگ با نظام حاکم بر آفرینش
است.

هرگونه عمل و نظر انسان بر عالم هستی اثر می گذارد؛ همچنان که او نیز از آن ها
اثر می پذیرد.

هرچه از انسان صادر شود، حتی در مقام فکر و معنا، فناپذیر نیست.

براساس نکات یاد شده سرنوشت هیچ انسانی جدا از سرنوشت دیگر انسان ها نیست.

مذهب، خون، قبیله، نژاد، ملیت، تعلقات فردی و گروهی، اختلاف در زبان و گویش و …
هیچ یک وجه امتیاز انسانی از انسان دیگر به شمار نمی آید.

انسان به عنوان اشرف مخلوقات بر تمامی اجزای عالم حاکم است و همه چیز می تواند
تحت اراده و اختیار قرار گیرد.

از آن جا که انسان از تمامی مواهب عالم بهره مند است و در مسیر تکامل مادی و
معنوی خود، تمامی کارگزاران هستی را در اختیار دارد (ابر و مه و خورشید و فلک)، به
این مجموعه مدیون بوده و غفلت از آن موجب خسران وی خواهد بود.

کمال انسانی جز در جمع و جماعت حاصل نمی آید.

ماهیت یک مجموعه انسانی، ماهیت یک وحدت است، نه یک شرکت (بسان شرکت های تجاری
نیست).

ابتنای پایه های جماعت انسانی را میزان و عدل شکل می دهد و همین ها لازم و
ملزوم بقا و حیات طیبه ی انسان می باشد. ایمان به این دو اصل و عمل در مسیر آن ها،
سعادت این جهانی و فلاح و رستگاری ابدی او را تضمین می کند، و غفلت از آن ها خسران
وی را سبب می شود: )إنّ الإنسان لفی خسر، إلاّ الّذین آمنوا و عملو الصالحات(.

وحدت انسان ها زمانی محقق می شود که همگان به این اصول واقف بوده و با درک و
تفاهم واحترام به حدود و آزادی های دیگری در این مسیر حرکت کنند. نیروهای کارگزار
آفرینش نیز در این صورت مددکار و یاور او خواهند بود.

ادیان همگی جز این رسالتی نداشتند که راه تشکیل چنین جمع و جماعتی را به انسان
بنمایانند. انسان آگاه و مؤمن و تلاشگر دو وظیفه اصلی دارد؛ با عوامل مانع بر سر
راه تکامل خود از هر سنخ و قماش بستیزد و در پیمودن مسیر عدل و حق بر دیگری سبقت
بگیرد. به یاری مستمندان و رنج دیدگان و ستم کشیدگان بشتابد، و با زورگویان و
مستکبران و ستمگران مبارزه کند.

ادیان یکی بودند و هدفی مشترک را پی می گرفتند؛ جنگیدن در برابر خدایان زمینی و
طاغوت ها و یاری مستضعفان و رنجدیدگان؛ و این دو نیز نمودهای حقیقتی یگانه هستند؛
… ادیان یکی بودند و یکدیگر را مورد تصدیق قرار داده اند. خداوند به واسطه این
ادیان مردم را از تاریکی ها به سوی نور بیرون کشید و آنان را از اختلافات ویرانگر
نجات داد و آنان را پیمودن راه صلح و مسالمت آموخت… ادیان یکی بودند؛ زیرا در
خدمت هدفی واحد بودند: دعوت به سوی خدا و خدمت به انسان! و این دو نمونه های حقیقتی
یگانه هستند… ادیان یکی بودند؛ زیرا نقطه آغاز همه آن ها؛ یعنی خدا، یکی است و
هدف آن ها؛ یعنی انسان، یکی است و بستر تحولات آن ها؛ یعنی جهان هستی، یکی است… و
چون هدف را فراموش کردیم و از خدمت انسان دور شدیم، خدا نیز ما را به حال خود گذاشت
و از ما دور شد، و ما به راه ها و پاره های گوناگونی بدل گشتیم، و در پی خدمت به
منافع خاص خود بر آمدیم، و معبودهای دیگر، جز خدا را بر گزیدیم، و انسان را به
نابودی کشاندیم.

از دیدگاه امام موسی صدر وحدت ملی منافاتی با وجود اختلافات طبیعی و خدادادی
ندارد، چه اگر خداوند می خواست همه را یکسان و برابر خلق می کرد. ادیان گرچه همگی
یکی بودند، اما به مذاهب گوناگون تقسیم شدند.

مذهب راه یا منش خاصی است که به افرادی معین اختصاص دارد؛ مثلاً تشیع و تسنن نه
دو دین که دو مذهب از دینی واحد هستند، که فتنه سیاست از اموی گری متعصب گرفته تا
صفوی گری متعصب، میان آن ها جدایی افکند. از این اختلاف که تنها به واسطه سیاست های
پدید آمد، شایسته بود که اجتناب شود. چه تشیع و تسنن، از یک سرچشمه، از یک پیامبر و
از یک کتاب نشأت گرفته اند. با همین سیاق می توان در مورد همه ادیان سخن گفت. آن ها
یکی هستند، خدایشان یکی است، و سرچشمه شان نیز یکی است، اما آمیختگی با برخی
تفسیرها، برخی دخل و تصرف ها و برخی شیوه های خاص، چهره ای از آن ها به نمایش
گذاشته است، که گویی ادیانی متفاوت و به دور از هم هستند.

اصول همه ادیان، توحید، نبوت و معاد است، اما زوایدی که با آن ها آمیخته است، به
اجتهادات و برداشت های مشخص افراد یا پیروان این ادیان مربوط است…

رفتار امام موسی صدر با دارندگان سلایق گوناگون، با دگراندیشان، با منتقدین سیاست
های ایشان، با مخالفان و حتی با دشمنانشان نمودار نگرش و پای بندی ایشان به اصول
ذکر شده بود. مدارا و مروت و گذشت و چشم پوشی در یک سو، اخلاص و محبت و یاری رسانی
و احترام به شخصیت افراد در سوی دیگر از جلوه های بارز سلوک رفتاری و منش فردی
ایشان بود.

معظم له اصل به رسمیت شناختن طرف مقابل؛ درک و شناخت افکار و آمال انسان ها راه گفت
وگو و جدال احسن و سپس اطمینان داشتن به یکدیگر را زمینه ساز ایجاد احترام متقابل و
هم یاری آحاد یک واحد انسانی می دانست. تلاش بی وقفه امام موسی صدر برای نزدیکی با
فرق گوناگون مسیحی و یهودی در عین حفظ تمامی اصول و موازین شرعی تا آن جا که او را
رمز لبنان نامیدند، از پای بندی به اصول ذکر شده نشأت می گیرد. جایگاه امام در دل
جوانان اهل تسنن و جان فشانی آن ها در سازمان حرکت المحرومان نیز نمود دیگری از
این حقیقت است. موفقیت ایشان در پایان بخشیدن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.