پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
۲
امروزه ـ به ویژه با شرایط پیش آمده در عراق پس از اشغال آن توسط آمریکا و انگلیس ـ
کمتر کسی در ضرورت تفاهم و انسجام مسلمانان تردید دارد. اگر هنوز نغمههای ناسازی
در میان شیعیان یا سنیان به گوش میخورد؛ باید پذیرفت که یا با انگیزهی خدمت به
دشمنان اسلام است یا از روی بیخبری و ناآگاهی از اوضاع کنونی و بیتفاوتی و
بیدردی است. به سختی میتوان پذیرفت که کسانی دلسوز اسلام و مسلمانان باشند و باز
نغمهی جدایی سر دهند. چنین به نظر میرسد و این امید وجود دارد که دست کم در سالی
که به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است مخالفانِ وحدت و برادری شیعه و
سنی جایگاه و پایگاهی در تریبونهای رسمی و در مراکز و محافل عمومی نداشته باشند و
با آنان حداقل چونان دگراندیشان رفتار شود. کسانی که از شعار وحدت اسلامی دست
کشیدهاند یا آن را خلاف تعصب شیعی میدانند باید رسماً مسؤولیّت ریخته شدن خون
مسلمانان در جنگهای مذهبی را بپذیرند و باید به همسویی خود با دشمنان قسم خوردهی
اسلام و مسلمانان اذعان و از آن دفاع کنند.
وحدت اسلامی برای آنکه پایدار و ماندگار شود ناگزیر باید بر مبانی استواری بنیان
شود. گرایشهای تقریبی زمانی دوام مییابد که دلایل و شواهد آن از متن کتاب و سنت
استخراج شود و فقیهان معظّم بر رواییِ آن تأکید کنند و خود پیشگام ترویج و تحقق آن
باشند. امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه طراز اول که زمانه شناس و بلکه تاریخ ساز هم
بود، بی هیچ تردیدی و با صراحت و قاطعیت تمام خواهان وحدت امت اسلامی بود و خود در
این راه گامهای بزرگی برداشت و از همه مهمتر برخی از بنیادهای نظری آنرا مورد
بررسی قرار داد و بر آنها صحّه گذاشت. در این مجال محدود به برخی از این پایههای
نظری از منظر امام خمینی (ره) نظری میافکنیم و بحث مبسوط را به فرصتی دیگر وا
میگذاریم.
۱. از مهمترین مبانی نظری تقریب، پذیرفتن مسلمان بودن همهی گویندگان شهادتین و
همهی پذیرندگان توحید و نبوت است. اسلام ظاهریِ مسلمانان غیر شیعه که مسوّغ جریان
احکام مسلمانان از قبیل ازدواج، ارث و جز آنها میشود، تقریباً مورد اذعان همهی
عالمان شیعه است. امّا در مورد اسلام واقعیِ آنان و نجات اخروی ایشان این همداستانی
وجود ندارد. به نظر میرسد که تا این دیوار بیاعتمادی و این به رسمیت نشناختنها
وجود داشته باشد، نمیتوان به وفاق امت اسلامی خوشبین بود. امام خمینی از فقیهان
روشن اندیشی است که در این خصوص به صراحت اعلام نظر کرده و فرموده است: اما اعتقاد
به ولایت، بیتردید در مسلمان بودن معتبر و ملحوظ نیست… امامت از اصول مذهب است
نه دین… و تحقیق آن است که آنچه در حقیقت اسلام ملحوظ است به گونهای که ملتزم به
آن مسلمان گفته میشود، فقط اعتقاد به اصول سه گانه یا چهارگانه یعنی؛ الوهیت،
توحید، نبوت و معاد بنا به یک احتمال میباشد.([۱])
امام در مکاسب محرمه نیز بر این مطلب تأکید فرموده و اسلام را همان پایبندی به
توحید و نبوت خاصه دانسته است.([۲])
از این نگاه مسلمانانی که حقانیت امامت برایشان روشن نشده، هرچند به خاطر پایبند
نبودن به این اصل رفیع از مراتب والای اسلام محروم ماندهاند، از حریم اسلام و
مسلمانی بیرون نبوده، نه فقط در ظاهر، بلکه به واقع مسلمان و مشمول نجات هستند. در
این نگاه، مسلمانان امت واحدهای هستند که در میان خود اختلافهایی در فروع فقهی یا
فروع اعتقادی و در برخی قضایای مهم تاریخی دارند که این اختلافها ـ چه قابل حل
باشند و چه نباشند ـ نباید به وحدت و یگانگی آنان آسیبی بزند؛ همچنانکه میان اهل
سنت و نیز میان شیعیان از این دست اختلافات بسیار است و هیچگاه صرف وجود این
اختلافات، مجوز خروج از تسنن یا تشیع نشده است.
۲. دومین مبنایی که میتواند برای همیشه مجوز و مبنای همگرایی مسلمانان باشد؛
تعمیم و توسعهی مفهوم تقیّه است. تقیّه، هرچند از ویژگیهای تشیع شناخته میشود،
اما به واقع اگر به درستی فهم و تبیین شود، مورد قبول همهی مسلمانان و مورد تأیید
صریح قرآن کریم است؛ هرچند شیعیان به دلیل اقلیت و در خطر بودن بیشتر بدان پایبند
بودهاند، اما تقیّه را عموماً محدود به تقیّهی خوفی کردهاند و جواز آن را محدود
به مواقع خطر دانستهاند. در این صورت، با زوال خطر جایی برای تقیّه نیست، امّا نوع
مهمتری از تقیّه وجود دارد که از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 