پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سرمقاله;مبانی نظری انسجام اسلامی ۲۸ اسلاید در PowerPoint :

۲

امروزه ـ به ویژه با شرایط پیش آمده در عراق پس از اشغال آن توسط آمریکا و انگلیس ـ
کمتر کسی در ضرورت تفاهم و انسجام مسلمانان تردید دارد. اگر هنوز نغمه­های ناسازی
در میان شیعیان یا سنیان به گوش می­خورد؛ باید پذیرفت که یا با انگیزه­ی خدمت به
دشمنان اسلام است یا از روی بی­خبری و ناآگاهی از اوضاع کنونی و بی­تفاوتی و
بی­دردی است. به سختی می­توان پذیرفت که کسانی دلسوز اسلام و مسلمانان باشند و باز
نغمه­ی جدایی سر دهند. چنین به نظر می­رسد و این امید وجود دارد که دست کم در سالی
که به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است مخالفانِ وحدت و برادری شیعه و
سنی جایگاه و پایگاهی در تریبون­های رسمی و در مراکز و محافل عمومی نداشته باشند و
با آنان حداقل چونان دگراندیشان رفتار شود. کسانی که از شعار وحدت اسلامی دست
کشیده­اند یا آن را خلاف تعصب شیعی می­دانند باید رسماً مسؤولیّت ریخته شدن خون
مسلمانان در جنگ­های مذهبی را بپذیرند و باید به هم­سویی خود با دشمنان قسم خورده­ی
اسلام و مسلمانان اذعان و از آن دفاع کنند.

وحدت اسلامی برای آن­که پایدار و ماندگار شود ناگزیر باید بر مبانی استواری بنیان
شود. گرایش­های تقریبی زمانی دوام می­یابد که دلایل و شواهد آن از متن کتاب و سنت
استخراج شود و فقیهان معظّم بر رواییِ آن تأکید کنند و خود پیشگام ترویج و تحقق آن
باشند. امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه طراز اول که زمانه شناس و بلکه تاریخ ساز هم
بود، بی هیچ تردیدی و با صراحت و قاطعیت تمام خواهان وحدت امت اسلامی بود و خود در
این راه گام­های بزرگی برداشت و از همه مهم­تر برخی از بنیادهای نظری آن­را مورد
بررسی قرار داد و بر آن­ها صحّه گذاشت. در این مجال محدود به برخی از این پایه­های
نظری از منظر امام خمینی (ره) نظری می­افکنیم و بحث مبسوط را به فرصتی دیگر وا
می­گذاریم.

۱. از مهم­ترین مبانی نظری تقریب، پذیرفتن مسلمان بودن همه­ی گویندگان شهادتین و
همه­ی پذیرندگان توحید و نبوت است. اسلام ظاهریِ مسلمانان غیر شیعه که مسوّغ جریان
احکام مسلمانان از قبیل ازدواج، ارث و جز آن­ها می­شود، تقریباً مورد اذعان همه­ی
عالمان شیعه است. امّا در مورد اسلام واقعیِ آنان و نجات اخروی ایشان این همداستانی
وجود ندارد. به نظر می­رسد که تا این دیوار بی­اعتمادی و این به رسمیت نشناختن­ها
وجود داشته باشد، نمی­توان به وفاق امت اسلامی خوش­بین بود. امام خمینی از فقیهان
روشن اندیشی است که در این خصوص به صراحت اعلام نظر کرده و فرموده است: اما اعتقاد
به ولایت، بی­تردید در مسلمان بودن معتبر و ملحوظ نیست… امامت از اصول مذهب است
نه دین… و تحقیق آن است که آنچه در حقیقت اسلام ملحوظ است به گونه­ای که ملتزم به
آن مسلمان گفته می­شود، فقط اعتقاد به اصول سه گانه یا چهارگانه یعنی؛ الوهیت،
توحید، نبوت و معاد بنا به یک احتمال می­باشد.([۱])

امام در مکاسب محرمه نیز بر این مطلب تأکید فرموده و اسلام را همان پای­بندی به
توحید و نبوت خاصه دانسته است.([۲])

از این نگاه مسلمانانی که حقانیت امامت برایشان روشن نشده، هرچند به خاطر پای­بند
نبودن به این اصل رفیع از مراتب والای اسلام محروم مانده­اند، از حریم اسلام و
مسلمانی بیرون نبوده، نه فقط در ظاهر، بلکه به واقع مسلمان و مشمول نجات هستند. در
این نگاه، مسلمانان امت واحده­ای هستند که در میان خود اختلاف­هایی در فروع فقهی یا
فروع اعتقادی و در برخی قضایای مهم تاریخی دارند که این اختلاف­ها ـ چه قابل حل
باشند و چه نباشند ـ نباید به وحدت و یگانگی آنان آسیبی بزند؛ همچنان­که میان اهل
سنت و نیز میان شیعیان از این دست اختلافات بسیار است و هیچ­گاه صرف وجود این
اختلافات، مجوز خروج از تسنن یا تشیع نشده است.

۲. دومین مبنایی که می­تواند برای همیشه مجوز و مبنای هم­گرایی مسلمانان باشد؛
تعمیم و توسعه­ی مفهوم تقیّه است. تقیّه، هرچند از ویژگی­های تشیع شناخته می­شود،
اما به واقع اگر به درستی فهم و تبیین شود، مورد قبول همه­ی مسلمانان و مورد تأیید
صریح قرآن کریم است؛ هرچند شیعیان به دلیل اقلیت و در خطر بودن بیشتر بدان پای­بند
بوده­اند، اما تقیّه را عموماً محدود به تقیّه­ی خوفی کرده­اند و جواز آن را محدود
به مواقع خطر دانسته­اند. در این صورت، با زوال خطر جایی برای تقیّه نیست، امّا نوع
مهم­تری از تقیّه وجود دارد که از

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.