پاورپوینت کامل قلم؛ سمبل تفکر و آگاهی;به مناسبت گرامی داشت ۱۴ تیر؛ روز قلم ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل قلم؛ سمبل تفکر و آگاهی;به مناسبت گرامی داشت ۱۴ تیر؛ روز قلم ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قلم؛ سمبل تفکر و آگاهی;به مناسبت گرامی داشت ۱۴ تیر؛ روز قلم ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل قلم؛ سمبل تفکر و آگاهی;به مناسبت گرامی داشت ۱۴ تیر؛ روز قلم ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

۸۲

دیباچه:

قلم از منظر قرآن، سمبل تفکر و آگاهی بشر است و تقدیسش آن گاه کامل می گردد که خداوند بدان قسم یاد می نماید. جنگ جویان با افتخار به شمشیر خویش قسم می خورند، و نویسندگان و اهل قلم به سلاحی که خداوند آن را عزیز شمرده است. در این نوشتار برآنیم تا جایگاه «قلم» را به عنوان سمبل تفکر و آگاهی، در آموزه های اسلامی بنگاریم.

نقش قلم در زندگی انسان

یکی از ابزارهای مهم و ارزنده در بین ملت های گوناگون علاقه مند به حفظ حیات و بقا و تکامل، قلم نویسنده است، و چون قلم، منبع تغذیه و خاستگاه بسیاری از هنرها محسوب می شود، نقش به سزایی در رشد و تعالی فرد و جامعه دارد. تئاتر، سینما و بسیاری از هنرهای دیگر دارای متن و سناریو، به قلم نویسندگان تنظیم می شود.

یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی بشر، آشنایی با قلم و خط است تا مطالب و خواسته های خود را بر جریده روزگار ثبت نماید تا برای آیندگان به یادگار بماند.

قلم؛ وسیله ی حفظ و تداوم تمدن های بشری و پیشرفت و تکامل علوم، و ابزار بیداری اندیشه ها و افکار، وشکل گیری و ترویج مذاهب، و منشأ هدایت و آگاهی بشر است. با پیدایش قلم، برهه های زندگی بشر به دوره ی «تاریخ» و «ماقبل تاریخ» تقسیم می شود. مبدأ تاریخ زندگی انسان از زمان اختراع خط آغاز شد؛ همان زمانی که قلم انسان توانست زندگی او را به تصویر کشد.

قلم؛ حافظ علوم و معارف، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علما، و پل ارتباط گذشته با حال و آینده است.

قلم؛ پیونده دهنده ی انسان های دور از یکدیگر ـ از نظر زمان و مکان ـ است. تشکیل مجمع بزرگ متفکران اعصار گوناگون در اقصی نقاط صفحه زمین از عهده ی قلم بر می آید؛ چرا که قادر است آنان را در کتابخانه ای عظیم گرد هم آورد.

قلم؛ حامل و ناقل افکار و اندیشه هاست. گلوله کلمات هنگامی که از نوک قلم نشانه گیری می شود، می تواند سینه سیاهی را بشکافد و حجاب و تاریکی و سیاهی جهل و ناآگاهی را به صبح امید و پیروزی تحویل دهد.

اگر قلم و هنر نویسنده نبود و بشر نمی توانست با نشانه ها و راز و رمزها آنچه را که می داند بر رخسار کاغذ نقش بندد؛ چگونه آیندگان از اندیشه های گذشتگان و به ویژه گفتارهای ارزنده و سازنده ی انبیا و اولیای دین بهره می جستند؟!

شأن و جایگاه قلم در آموزه های اسلامی آنچنان است که خداوند متعال در قرآن شریف بدان سوگند می خورد و آن را می ستاید و انسان را به ارزش آن توجه می دهد.

قلم در آینه ی قرآن

قرآن کریم کتاب پایانی وحی؛ اصلی ترین و حیاتی ترین پیام های خداوند متعال را در بردارد. واژه «قلم» در این صحیفه آسمانی دو بار به صورت مفرد و دو بار به صورت جمع به کار رفته است.

در نخستین آیاتی که در «جبل النور» و «غار حر» بر قلب مطهر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، به مقام والای قلم اشاره شد: (إقْرَأ بـِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خـَلَقَ خـَلَقَ الإنسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأ وَرَبـُّکَ الأکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بـِالـْْقـَلـَمِ عَلَّمَ الإنسَانَ مَالَمْ یَعْلَمْ)؛ «بخوان به نام پروردگارت که آفرید انسان را از عَلَق آفرید بخوان، و پروردگار تو کریم ترین [کریمان] است همان کس که به وسیله ی قلم آموخت آنچه را که انسان نمی دانست [به تدریج به او] آموخت».

اختصاص سوره در شأن قلم و سوگند خداوند به آن و آثار و نقش بی شماری که از خود بر صفحه و لوح بر جای می گذارد، شگفت زا است، البته تجلیل از یک قطعه نی، یا هر چیزی شبیه به آن، و کمی ماده سیاه رنگ، و نیز سطرهایی که بر صفحه ای ناچیز رقم می خورد، منظور نیست.

سوره ی مبارکه علق به روشنی جایگاه قلم را در وادی تعلیم و تعلم بیان می فرماید:

* قلم وسیله ی زدودن جهل بشر و ابزار تعلیم اوست: (… وَرَبـُّکَ الأکْرَمُ الـَّذِی عَلَّمَ بـِالْقَلَم).

* همان خدایی که به وسیله «قلم» انسان ها را تعلیم داد و به او، آنچه نمی دانست آموخت: (عَلَّمَ الإنسَانَ مَالَمْ یَعْلَمْ).

* از عبارت: (الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ) می توان دریافت که خداوند، نوشتن را به انسان آموخت و توانایی این کار بزرگ را که مبدأ تاریخ بشر، و سرچشمه علوم و فنون تمدن هاست، در او ایجاد کرد؛ از این رو نقش قلم در «تعلیم کتابت» و «آموزش علوم» آشکار می گردد.

* عظمت سوگند به قلم هنگامی آشکار می گردد که به زمان نزول این آیه شریفه توجه شود. آن زمان قلم ارزش چندانی نداشت، و آنچه در نزد مردم مقدس می نمود، شمشیر و اسب بود، و نه نوشته و ابزار آن. ابن خلدون در مقدمه ی کتاب تاریخ می نویسد: «این قوم بر حسب طبیعت، وحشی و یغماگر بود و موجبات وحشی گری چنان در میان آن ها استوار، که همچون خوی و سرشت آنان شده بود و از این خوی لذت می برد؛ زیرا در پرتو آن از قیود فرمان بری حکام و قوانین سر باز می زد و نسبت به سیاست و کشورداری، نافرمانی می کرد. پیداست که چنین خوی و سرشتی، با عمران و تمدن منافات دارد… خوی آن ها غارتگری بود. هرچه را در دست دیگران می یافت، می ربود و تاراج می کرد…».

در سراسر سرزمین «مکه» ـ مرکز عبادی و سیاسی و اقتصادی حجاز ـ خواندن و نوشتن به فراموشی سپرده شده بود. در چنان محیطی، نزول این آیات بیانگر اهمیت ویژه «علم و قلم» در نزد خداوند است.

شاعر عرب نیز با استناد به آیات سروده است:

إذا أقسم الأبطال یوماً بسیفهم و عدّوه مما یجلب المجد والکرم

کفی قلم الکتاب فخراً و رفعهً مدی الدهر أن الله أقسم بالقلم!

آن روز که جنگ جویان به شمشیر سوگند یاد می کردند، و از آن به بزرگی یاد می نمودند، قلم نویسندگان افتخار سوگند الهی را کسب نمود، و پیامبر اعظم(ص) جامعه ای را بنا نهاد که «قلم» بر «شمشیر» رجحان یافت، و نظام اجتماعی بر آزادی بیان و قلم و تراوش فکر و اندیشه استوار گردید.

قلم در آینه کلام معصوم(ع)

پیشوایان معصوم(ع)که مفسران واقعی کلام وحی اند؛ درباره قلم، سخنان گران سنگ به یادگار گذاشته اند.

رسول اعظم(ص) فرمود: «ثَلاثَهٌ تَخـْرُقُ عَلَی الحُجبُ وتَنـْتَهـِی إلی ما بَیْنَ یَدَی الله: صریرُ الأقلامِ العُلماء و وَطّیءُ أقدام المُجَاهِدین و صَوْتُ مَغازِلِ المُحْصَنَات؛ سه صدا و صوت حجاب ها را پاره می کند و به پیشگاه با عظمت خدا می رسد؛ صدای گردش قلم دانشمندان هنگام نوشتن، طنین گام مجاهدان در میدان جهاد و آوای چرخ نخریسی زنان پاک دامن».

نیز فرمود: «إنّ أول ما خـَلَقَ اللهُ القلمُ، فقالَ لَه أکتُب فَجَری بـِمَا هُو کائنٌ إلی الأبد؛ به درستی نخستین چیزی که خداوند آفرید، قلم بود؛ پس به او فرمان داد بنویس! و او آنچه را بود و تا روز قیامت خواهد بود، نوشت».

هرچند منظور از قلم در این روایت، قلم تقدیر و قضا و قدر است، اما هرچه هست، بیان نقش قلم در سرنوشت بشر و مقدرات او است.

هلال بن یسا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.