پاورپوینت کامل حکم حکومتی در سیره پیامبر اعظم(ص) ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حکم حکومتی در سیره پیامبر اعظم(ص) ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حکم حکومتی در سیره پیامبر اعظم(ص) ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حکم حکومتی در سیره پیامبر اعظم(ص) ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
۵۵
سخن آغازین:
قرار و ثبات از خصیصههای اصلی شریعت اسلام است، اما مقتضیات زمان درحال تغییر و تطور؛ از اینرو شارع مقدس برای پیشبرد اهداف بشر براساس قوانین محکم الهی راه کار نشان داده است. یکی از آنها احکام لازم الإجرای صادر شده از سوی حاکم اسلامی به نام احکام حکومتی است، که نقش مهمّی در پویایی سیستم قانونگذاری اسلام دارد.
بررسی احکام حکومتی پیامبر اعظم(ص)، در مقام و جایگاه نخستین حاکم اسلامی، برای امروز بشر نیز مفید و راهگشاست. سعی این نوشتار تبیین همین موضوع است.
برای روشن شدن محدودهی بحث، پس از توضیح مفهوم حکم حکومتی شاخصهای اصلی آن را بیان میکنیم.
تعریف اوّل:
صاحب جواهر۱ در مقام بیان تفاوت فتوا و حکم؛ حکم را به گونهای تعریف میکند که شامل حکم حکومتی نیز میشود: و أمّا الحکم فهو إنشاءُ انفاذٍ من الحاکم لامنه تعالی لحکم شرعی أو وضعی أو موضوعهما فی شیءٍ مخصوص([۱])؛ حکم عبارت است از فرمان حاکم نه خدای متعال بر عمل کردن به حکم شرعی تکلیفی، یا عمل به حکم وضعی، یا عمل به موضوع آن دو در مورد خاص.
اگرچه صاحب جواهر در مقامِ تعریف حکم قضایی است، اما در پایان بحث تصریح میکند که چون از اطلاق مقبولهی عمربن حنظله برای حاکم [جامع الشرایط]، جعل ولایت استفاده میشود، تعریف مذکور همچنان که حکم قضایی را شامل میشود، حکم حکومتی را نیز در بر میگیرد. ([۲])
تعریف دوّم:
علامه طباطبایی(ره) پس از تقسیم احکام اسلامی به دو قسم ثابت و متغیر، وظیفهی وضع قوانین و مقررات دستهی دوّم را که بر حسب مصالح مختلف زمانها و مکانها اختلاف پیدا میکند بر عهدهی حاکم، یا ولی امر مسلمین میداند. ایشان احکام و مقررات قابل تغییر، یا اختیارات والی و به تعبیر دیگر احکام حکومتی را چنین توصیف میکند:
در سایهی قوانین شریعت و رعایت موافقت آنها، ولی امر میتواند یک سلسله تصمیمات مقتضی به حسب مصلحت وقت گرفته، طبق آنها مقرراتی را وضع نماید و به اجرا در آورد. مقررات نامبرده لازم الإجرا و مانند شریعت دارای اعتبار است؛ با این تفاوت که قوانین آسمانی ثابت و غیر قابل تغییر بوده، و مقررات وضعی، قابل تغییر و در ثبات و بقا تابع مصلحتی است که آنها را به وجود آورده است، و چون زندگی جامعهی انسانی در تحول و رو به تکامل است، طبعاً این مقررات، تدریجاً تبدّل پیدا کرده، جای خود را به بهتر از خود خواهد داد.([۳])
تعریف سوّم:
نویسندهی کتاب احکام حکومتی و مصلحت پس از نقد و بررسی دو تعریف یاد شده تعریف پیشنهادی خود را چنین باز میگوید:
احکام حکومتی عبارت است از: فرمانها و دستورالعملهای جزیی، وضع قوانین و مقرّرات کلی و دستور اجرای احکام و قوانین شرعی که رهبری مشروع جامعه، با توجه به حقّ رهبری که از جانب خداوند متعال، یا معصومان: به وی تفویض گردیده است و با حفظ مصلحت جامعه، صادر میکند.([۴])
تعریف چهارم:
آخرین تعریف را از یک صاحبنظر حقوق اسلامی نقل میکنیم:
حکم حکومتی؛ آن حکمی است که ولی جامعه بر مبنای ضوابط پیشبینی شده، طبق مصالح عمومی، برای حفظ سلامت جامعه، تنظیم امور آن، برقراری روابط صحیح بین سازمانهای دولتی و غیر دولتی با مردم، سازمانها با یکدیگر، افراد با یکدیگر در مورد مسایل فرهنگی، تعلیماتی، مالیاتی، نظامی، جنگ و صلح، بهداشت، عمران و آبادی، طرق و شوارع، اوزان و مقادیر، ضرب سکّه، تجارت داخلی و خارجی، امور ارزی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، نظافت و زیبایی شهرها و سرزمینها و سایر مسایل مقرر داشته است.([۵])
با استفاده از تعاریف یاد شده میتوان شاخصههای حکم حکومتی را به صورت زیر بیان کرد:
۱. تشخیص مصلحت، یا مفسدهی ملزمه از جانب حاکم؛ اگرچه تمام احکام شرعی در نظر شیعه تابع مصالح و مفاسد واقعی است، اما مصالح و مفاسد هر یک از احکام سه گانهحکم اوّلی، ثانوی و حکومتی یک نواخت نیست؛ زیرا مصلحت و مفسده در احکام اولیه به متعلَّق آن که فلسفهی احکام نامیده میشود، ارتباط دارد و علم به آن مختص شارع مقدس است. ممکن است عقل انسان تنها اندکی از آن را درک کند و نه تمام حکمت احکام را؛ زیرا مصالح و مفاسد احکام حکومتی را حاکم شرع تشخیص میدهد؛ یعنی هرگاه حاکم اسلامی به تنهایی، یا به کمک مشاوران صاحب صلاحیت، تشخیص دهند که انجام، یا ترک عملی خاص برای جامعهی اسلامی لازم است؛ چنانچه مصلحت، یا مفسدهی آن عمل ملزمه باشد، موافق آن، حکم به وجوب، یا حرمت آن میکند، مانند: حکم به حرمت استعمال توتون در زمان میرزای شیرازی، که اگرچه وی حکومت را در دست نداشت، اما صلاحیت این امر را دارا بود و منظور ما نیز همین است.
۲. ارتباط با جامعه؛ حوزه و قلمرو حکم حکومتی، جامعهی اسلامی است؛ از اینرو احکام حکومتی در همین محدوده صادر میشود؛ در حالی که احکام اولی محدود به جامعه نیست و در تمام ابعاد و شؤون جریان دارد.
۳. صدور از جانب حاکم؛ همانگونه که پیداست، باید حکم حکومتی از ناحیهی حاکم اسلامی صادر گردد؛ چه پیامبر اعظم(ص) حاکم اسلامی باشد، و چه ائمه اطهار: و چه ولی فقیه؛ زیرا منظور از حاکم، کسی است که صلاحیت حکومت کردن را دارد، نه اینکه لزوماً حکومت را در دست داشته باشد.
حکم حکومتی را میتوان از جهاتی تقسیمبندی نمود. در اینجا به مهمترین آنها اشاره میشود:
الف. از نظر مصدرحاکم؛ یا جزء احکام حکومتی رسولالله۹ است، یا ائمه اطهار:، یا از ناحیهی فقهای جامع الشرایط.
ب. از نظر آثار و نتایج؛ به احکام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جزایی و عبادی تقسیم میشود. ([۶])
با روشن شدن مفهوم حکم حکومتی، به بررسی جایگاه این مسأله در دورهی حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) میپردازیم.
سابقه احکام حکومتی در اسلام مربوط به قبل از تشکیل حکومت اسلامی است. پیامبر اکرم(ص) در سیزده سال نخست بعثت، با اینکه هنوز حکومت اسلامی بر پا نشده بود، احکام حکومتی صادر فرمود. مبنای این احکام، مصالح نظام امور مسلمانان و گزینش بهترین راه برای حفظ آنان و تبلیغ هر چه بهتر اسلام بنابر تشخیص پیامبر گرامی اسلام(ص) بود؛ از آن جمله:
۱. فرمان رسول خدا(ص) به آن دسته از مسلمانان مکّه که زیر شکنجهی دشمن به سر میبردند برای هجرت به حبشه، که بار نخست دوازده نفر و پس از آن هفتاد نفر اقدام نمودند.
۲. صدور فرمان تقیّه در مقابل دشمنان، مانند: فرمان به عمّار یاسر که اگر دشمنان تو را مجبور به بدگویی از پیامبر نمودند، آن را انجام بده.
۳. دستور رسول خدا(ص) به مصعببن عمیر، دربارهی عزیمت به مدینه و تعلیم قرآن و احکام به تازه مسلمانان. از هنگام حضور حضرت در مدینه و تشکیل حکومت، تمامی احکام و فرامین صادره از سوی آن حضرت که به اصلاح جامعهی اسلامی منتهی گشت، به مرحلهی اجرا در میآمد. این احکام همان احکام حکومتی نام داشت و شامل: تشکیل سپاه، برقراری پیمان برادری بین مسلمانان و انعقاد عهدنامه با گروههای مختلف مدینه و خارج از آن، و نیز امضای صلحنامههای مختلف با دشمنان گوناگون، فرستادن دستههای نظامی به اطرافسریهه، صدور فرمان جنگ و اعزام سفیر به دربار شاهان و … بود.
برخی از احکام حکومتی رسول اعظم(ص) عبارت است از:
۱. حکم به قطع درختان خرمای بنیالنضیر؛ حکم اوّلی اسلام، ممنوعیت قطع درختان است؛ همان گو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 