پاورپوینت کامل احیای ارزش های دینی و نقش آن در استحکام خانواده ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل احیای ارزش های دینی و نقش آن در استحکام خانواده ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل احیای ارزش های دینی و نقش آن در استحکام خانواده ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل احیای ارزش های دینی و نقش آن در استحکام خانواده ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
۷۰
قسمت اول
از دیرباز که انسان به این دنیا پای نهاده به فکر سرپناهی بوده که خود را در برابر عوامل طبیعی مانند: سیل و زلزله و باد و باران یا حیوانات وحشی و موذی حفظ کند. بنابراین یا بر روی درختان یا غارها و هرجا که می توانسته پناه می گرفته، تا کم کم خانه سازی پیشه کرد و سعی نمود با نقشه و طرح مناسب خانه ای در زمین و جایی مناسب با مناظری دلگشا بسازد، تا هم وسایل اولیه زندگی در آن باشد و هم چنین خطرساز و خطرخیر نباشد، مانند این که در نزدیکی رودخانه یا دریا یا شنزار و… نباشد، از نظر موادی که در ساختمان به کار می رود چه در خانه های چوبی، چه اسکلت های فلزی و بتونی نیز به دنبال این بوده که مقاوم و محکم بوده و از هم نپاشد و تخریب شود، همه این موارد دارای شدت و ضعف و حداقل و حداکثر بوده، لذا بعضی ساختمان ها سخت ترین زلزله ها را تحمل کرده و باقی مانده اند. با توجه به این مطالب زیبایی تشبیه خانواده به ساختمان در کلام ارزشمند پیامبر (ص) روشن می شود که فرمود؛ ما بنی بناءٌ فی الاسلام احب الی الله من التزویج؛ هیچ ساختمانی در اسلام، نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست( ) خانواده اگر بخواهد استحکام یابد، باید در بسترهای مناسب ساخته شود، هم مناظر دل انگیز داشته باشد، هم خطرساز و مرگ آفرین نباشد و هم در برابر مشکلات مقاومت کند.
بهترین الگو برای چنین ساختمان رفیع و زیبایی، خانواده ای است که با همه کوچکی منزل خاکی، بزرگ ترین ساختمان افلاکی و ملکوتی که روحانیون آسمان بدان نظر داشته و از انوار آن بهره مند می شوند یعنی خانه حضرت علی (ع) و فاطمه۳می باشد. تنها خانواده ای که هر دو رکن آن معصوم بودند. در این مقاله سعی نموده ایم که در حد توان و مجال نکاتی از سیره آن بزرگواران۸ را در جهت استحکام خانواده به نمایش بگذاریم تا روشن شود که عمل بر طبق فطرت و پیروی از شریعت چه میوه ای می دهد و چگونه خانه ای بهشتی بر روی زمین خاکی پی ریزی می شود.
خانواده
در تشکیل خانواده مراحلی چون همسرگزینی، ازدواج، فرزند و تربیت او همه نیازمند اراده و تدبیر، همراه با دانش کافی و زیرکی و بصیرت روزافزون و هوشیاری وافر و مجاهدت و سعی کافی، صبر و تحمل بسیار می باشد؛ و وجود الگویی عملی در این راه، کار را برای انسان بسیار آسان و دل پذیر می کند. بسته به میزان دقت در مراحل فوق و کمال یا خلل در آن ها، خانواده به دو شکل کلی تقسیم می شود:
۱. خانواده متزلزل
خانواده متزلزل خانواده ای است آسیب دیده که سلامتی خود را از دست داده است و مانند ساختمانی که در حال تخریب است رو به متلاشی شدن و متارکه دارد. این خانواده دارای ویژگی هایی است از جمله:
– تهی شده از درون که با هر ضربه بیشتر فرو می ریزد.
– آکنده از روابط خصمانه و غیردوستانه است.
– برکناری از مسئولیت ها و محکوم به وانهادگی است.
-دارای مدیریت تجزیه شده به طوری که تصمیم گیری در آن به غایت دشوار است.
– بدون جاذبه کافی برای پایبندی اعضای آن به پیمان زندگی مشترک است.
– به دور از چشم اندازی از فردای روشن و امیدبخش می باشد.
-سرشار از انتقاد به شکلی ستمگرانه، مستقیم و پیوسته نسبت به یگدیگر است. ( )
۲. خانواده مستحکم (متعادل و متکامل)
خانواده مستحکم خانواده ای است که، پس از حصول تعادل به تکامل و بالندگی می رسد و آن زمانی است که حداکثر قابلیت ها و توانایی های وجودی اعضای آن کشف شود و مورد پرورش، توسعه و گسترش قرار گیرد. در این مرحله نه تنها افراد مشکلی ندارند و از تعادل لازم برخوردارند، بلکه در دفع آسیب های روانی و اجتماعی سایرین و خانواده های وابسته گام برمی دارند و هدف هایی فراتر از منافع شخصی در سر می پرورانند؛ بنابراین خانواده متعادل و متکامل هر دو مرتبه از خانواده مستحکم هستند ولی یکی برتر از دیگری است. ( )
خانواده متعادل دارای ویژگی هایی است از جمله:
– نظر به همسر به عنوان فردی با ارزش و باکرامت انسانی و مستعد کمال و تحول و علاقمند به پیشرفت و ترقی.
– همدردی و تبادل عاطفی پیوسته داشتن به شیوه های قلبی، کلامی، عملی، در برابر انجماد عاطفی.
– مثبت گرایی و برخورد سازنده و هنر خوب دیدن در برابر منفی گرایی و برخورد مخرب.
– همگرایی و هماهنگی در تصمیمات و اندیشه ها و کنش ها تا رسیدن به حد مرکزیتی متحد و مقتدر؛ همانند قطبی واحد در تصمیم گیری و هدایت زندگی به سوی کمال در برابر واگرایی ها و ناهماهنگی ها.
-حق سالاری و رفتار منطقی به دور از زورگویی و فخرفروشی. به بیان دیگر آگاهی، تنظیم، تدوین انتظارات و خواسته ها و توقعات در حدی منطقی و پرهیز از غیرمنطقی بودن خواسته ها و انتظارات.
– خوشرویی و گشاده رویی در برابر تلخ کامی ها.
– بزرگ منشی و بزرگواری، گذشت و تغافل، عیب پوشی و رازداری نسبت به هم. ( )
با توجه به ساختار زندگی های متزلزل و مستحکم و چگونگی رفتارهای افراد خانواده با یکدیگر، اکنون پرسشی که پیش روی ماست این است که چگونه به ارزش های موجود در زندگی خانوادگی حضرت علی (ع) و فاطمه۳ می توان پی برد؟
برای فهم و احیای این ارزش ها باید به سیره آن بزرگواران رجوع کرد. سیره یعنی نوع حرکت و عملکرد، سبک رفتار و شیوه کردار و منش ( )، روش و راه و رسم و سلوک و طریقه اداره آن ها ( ) به عبارت روشن تر سیره یعنی صحیفه اعمال و کیفیت سلوک آن ها ( ) برای به دست آمدن سیره خانوادگی حضرت زهرا و علی۸ می توان از سه راه بهره جست:
۱. مراجعه به نقل های تاریخی و تحلیل آن ها؛ این روش گرچه بسیار مفید است ولی با توجه به کمبود اسناد و مدارک تاریخی در این زمینه ما را از دسترسی کامل به سیره آن بزرگواران در این باره باز می دارد.
۲. مراجعه به روایات اهل بیت:؛ از این راه می توان از خصوصیات بیشتری پرده برداشت و بهره وافری برد مانند کلماتی که حضرت زهرا۳ درباره امیرالمومنین (ع) دارد و متقابلاً کلماتی که ایشان درباره حضرت زهرا۳ فرموده اند.
۳. شناساییی همسر شایسته از نظر قرآن و روایات؛ بدیهی است حضرت علی (ع) امام کل است و حضرت زهرا۳ بهترین زنان ( ) بنابراین هردو برترین و بافضیلت ترین مردمان (پس از رسول الله ۹) از تمامی جهات می باشند. این دو بزرگوار عالی ترین درجه عصمت را دارا هستند، پس باید در تمامی جزئیات و کلیات از قوه به فعل درآمده باشند. بنابراین آنچه در روایات در رابطه با حسن برخورد زن و شوهر و تجسم عینی ارزش های انسانی بین ایشان آمده است باید در زندگی حضرات۸ وجود داشته باشد. زیرا آن ها مظهر عمل به سخنان خود بوده و آنچه خود گفته اند پیش از آن عمل نموده اند؛
در اینجا به مواردی از ارزش های خانواده متکامل که در زندگی حضرات۸عینیت یافته می پردازیم این ارزش ها را می توان به دو قسم تقسیم کرد: قبل از ازدواج و پس از آن.
الف. ارزش های متکامل ترین خانواده قبل از ازدواج
۱. کفو بودن: یکی از آموزه هایی که در ازدواج بسیار مهم است و علاوه بر جنبه های مثبتی که در زندگی دارد سد محکمی در برابر دشواری ها و مشکلات می باشد، مسئله همتایی بین زن و شوهر می باشد که از آن در روایات به کفویت تعبیر شده است.
در تاریخ آمده است که فاطمه زهرا۳ خواستگاران متعددی داشت ولی پیامبر (ص) دست رد به سینه آن ها زد. پیامبر (ص) که ناراحتی آن ها را شنیدند، فرمودند: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمد (ص) خداوند می فرماید: اگر علی (ع) را نمی آفریدم، برای حضرت فاطمه۳ همانندی بر روی زمین پیدا نمی شد. ( )
از این که پیامبر (ص) به مسئله کفو بودن ایشان اشاره فرمود می توان نکاتی را در گستره دایره برابری دریافت که اهمیت ویژه ای در زندگی آینده همسران و استحکام خانوادگی داشته باشد؛ از جمله:
۱- هم شأن و رتبه بودن در گفتار و کردار و منطق در همسران، آنان را به تفاهم و درک متقابل برای رسیدن به کمال یاری می دهد.
۲- همتایی در اعتقادات (ایمان به خدا، رسول، قیامت و ….) موجب تکامل در سیر و سلوک ملکوتی خواهد شد.
۳- همانندی در اصالت خانوادگی و دوری از بی بندوباری، باعث همدردی و غمخواری و تسلی خاطر یکدیگر شده و کامیابی ها حاصل می شود.
۴- هم گونی در سطح معیشت و داشتن توقعات واقع بینانه.
از این رو به راستی تنها علی (ع) همتای فاطمه۳ در عظمت و زیبایی باطن به شمار می آمد و از سوی دیگر فقط فاطمه۳ در خور همسری با وارث فضیلت های نبوی بود.
۲. خواستگاری: یکی از بزرگ ترین درس هایی که سیره اهل بیت : به ما می دهد این است که وقتی پسری در خود شرایط ازدواج را دید و از سوی دیگر وقتی دختری خواستگاران گوناگون داشت، نزد آنان امور زودگذر مهم نباشد، بلکه ساخته شدن و کمال یافتن روح آدمی اهمیت داشته باشد.
در برخی روایات آمده، وقتی خواستگاران حضرت فاطمه۳ مایوس شدند، به سراغ حضرت علی (ع) رفته و او را به خواستگاری از حضرت فاطمه۳ تشویق نمودند. ( )
وقتی مجلس خواستگاری به طور رسمی تشکیل شد، امیرالمؤمنین (ع) در حالی که عرق شرم در جبینش هویدا بود در برابر رسول خدا (ص) نشست، ایشان پس از مقدماتی پرسیدند: آیا فاطمه را به ازدواج من در می آورید؟ ( )
حضرت با تقاضای امام موافقت نمود، اما رخصت طلبید تا این پیشنهاد را با فاطمه۳ مطرح سازد، پیامبر (ص) مطلب را با حضرت فاطمه۳ در میان گذاشته فرمودند: دخترم فاطمه! پسر عمویت علی از تو خواستگاری کرده است، پاسخ تو چیست؟
فاطمه۳ پرسیدند: پدرجان، نظر شما چیست؟ پیامبر (ص)فرمودند: خ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 