پاورپوینت کامل فلسفه امامت و غیبت امام(عج) ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فلسفه امامت و غیبت امام(عج) ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فلسفه امامت و غیبت امام(عج) ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فلسفه امامت و غیبت امام(عج) ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

فلسفه امامت، نصب رهبری دینی و اجتماعی برای امت اسلامی است. مسلم است که اگر امام حاضر و در دسترس و مرئای مردم باشد، این نقش به نحو احسن ایفا می شود و هرچه رهبر یک امت از مردم گوشه گیری کرده و منزوی گشته و از دید مردم مخفی باشد، تأثیرش و راهبریش نیز به حداقل و بلکه به هیچ می رسد. با توجه به این دو مطلب، مخفی بودن امام دوازدهم(عج) از همان کودکی از دید مردم و ارتباط با شیعیان محدود، آن هم فقط توسط نواب خاص در غیبت صغری و سپس بدون هیچ نائب معینی ماندن، چگونه با حکمت و فلسف وجودی امام و ولی، قابل جمع است.

این شبهه و ابهام از این جا ناشی شده که برخی بسان اهل سنّت و سایر صاحب نظران سیاسی امارت، امامت، وصایت و خلافت ائم هدی(ع) را بسان موقعیت سایر زمامداران طول تاریخ، در ادار اجتماع و برقراری نظم و امنیّت و اجرای حدود و تعزیرات و مانند این ها منحصر انگاشته اند. طبق این پندار اگر امام پیشوای مردم است، باید ظاهر باشد و الاّ هیچ یک از این امور تحقق نخواهد یافت. به همین دلیل وجود امام غایب را بدون ثمر و بی فایده انگاشته یا به کلی آن را منکر شده اند.

در حالی که در فرهنگ قرآن و ائم هدی(ع)، وجود مقدس ولی الله یا امام، مصداق کامل انسانیت و رابط و واسط میان عالم طبیعت و عالم ربوبی است. اگر امام روی زمین نباشد، طومار هستی پیچیده شده و زمین اهلش را در خود فرو می برد. امام به منزله ترانسفورموتوری است که برق کارخانه را به هزاران لامپ می رساند. اشراقات و افاضات عوالم غیبی، اول بر آینه پاک وجود امام تابیده، سپس به وسیله وی بر سایرین جریان می یابد. پس امام قلب عالم وجود است که همیشه حضور دارد، لکن ظهور یا غیبت او در ترتب این آثار تفاوتی ندارد.

امام سجاد(ع) فرمود: «ما پیشوای مسلمین و حجت بر اهل عالم و سادات مؤمنین و رهبر نیکان و صاحب اختیار مسلمین هستیم. ما امان اهل زمین هستیم، چنان که ستارگان امان اهل آسمان اند. اینکه آسمان بر زمین فرود نمی آید، مگر وقتی که خدا بخواهد، به واسطه ماست. باران رحمت حق به واسطه ما نازل شده و برکات زمین به یُمن وجود ما خارج می شود. اگر ما روی زمین نبودیم، زمین اهلش را در خود فرو می برد. از روزی که خدا آدم را آفریده تا کنون، هیچ گاه زمین از حجت خالی نبوده است، ولی آن حجت گاهی ظاهر و مشهور و گاهی غایب و مستور بوده است. تا قیامت نیز از حجّت خالی نخواهد شد و اگر امام نباشد، خدا پرستش نمی شود».[۱]

علت غیبت ناشی از عدم حکمت الهی یا ضعف امام نمی باشد؛ زیرا از جانب خداوند متعال و وجود مقدس امام، منع فیضی وجود ندارد؛ بلکه تقصیر و کوتاهی از ناحیه خود افراد است. اگر این وجودات مکدّر نبود و قادر به پذیرش انوار ملکوتی امام می شد، امام نیز بالعیان نور الهی خویش را بر آنان می تابانید. وظیفه هر فرد منتظر است که در راه اصلاح نفوس و امور اجتماعی جمیع مسلمین و حتی عموم جهانیان کوشش کند. اگر در راه رشد افکار عمومی و آشنا نمودن جهانیان با حقایق اسلام و نزدیک شدن به هدف مقدس امام زمان(عج) کوشش نماید و جامعه انسانیت را، گرچه یک قدم کوتاه باشد، به سوی هدف نزدیک تر کند؛ لحظه لحظ انتظارش عبادت، بلکه افضل عبادات خواهد بود. اگر در روایات وارد شده که «انتظار فرج یکی از بزرگ ترین عبادات است»،[۲] به جهت همین خصیصه و فایده باشد.[۳]

در دوران غیبت، نحوه انتفاع مردم از آن وجود مقدس، بسان انتفاع مردم از خورشید پشت ابر می باشد. وجوه تشبیه امام غائب به خورشید پشت ابر از چند جهت است:

۱. اگرچه خود ایشان از دیده ها مستور است، لکن برکات علم، هدایت، امدادها و سایر فیوضات و خیرات به یمن آن جناب به خلق رسیده و حقایق و معارف بر موالیانش ظاهر گشته و بلاها و فتنه ها از ایشان رفع می شود؛ چنان که در عصر هر حجتی چنین بوده است: ((و ما کان الله لیعذبهم و أنت فیهم))[۴]؛ «چنین نباشد که در حالی که تو (که رحم للعالمینی) در میان ایشان هستی، اینان را عذاب کند».

۲. همان گونه که در روز ابری مردم چشم انتظار کنار رفتن ابرهای تیره و بهره گیری از نور مستقیم خورشید هستند، در دوران غیبت نیز مردم چشم انتظار رؤیت خورشید موعود هستند؛ پس منکر ایشان بسان منکر وجود خورشید در روز ابری است.

۳. همان گونه که آثار وجود خورشید، از پشت ابر هم بر مردم نمایان می گردد، از جانب امام غائب نیز برکات و فیوضاتی نمایان می شود و حجت را بر همگان تمام می نماید؛ چنان که اصل انتظار فرج نیز دارای برکات و حکمت های فراوان می باشد. امام سجّاد(ع) می فرماید: «انتظار فرج از اعظم فرج است».[۵]

۴. همان گونه که افاضات خورشید بدون چشم داشت قدردانی یا اجر و مزد و مانند آن است و توجه و امهال مردمان به حالش تفاوتی نمی کند، افاضات امام غائب(عج) نیز فارغ از هرگونه چشم داشت است و عدم توجّه و عنایت مردمان به برکات وجود و حضور ایشان سبب منع فیوضات نشده و ایشان همیشه در حال دعا و استغفار برای موالیان خویش می باشند.[۶] امام(عج) دارای ولایت باطنی و نفوذ بر قلب ها و نگاهبان دین و ایمان مردم است.

با نظارت دقیق بر تمامی ریزجزئیات زندگی شیعیانش احاط علمی داشته، در حل و فصل امور ضروری مردم و دفاع از کیان اسلام دخالت غیرعلنی نموده، از مشکلات مسلمین گره گشایی و از گرفتاران دست گیری می نمایند. احیاناً تشکیلاتی را تأسیس یا بر هم می زند تا مقدمات تأسیس حکومت عدل جهانی فراهم شود؛ هرچند مردم متوجه این مطلب نبوده و خود را از این جهت وامدار وجود با برکتش ندانند. پس حق منعم را ادا نکرده و به قدر جرع آبی هم به یاد آن سرور نباشند.

۵. همان گونه که ابر مانع رؤیت خورشید می گردد، گناهان و قساوت قلب نیز مانع و ستر رؤیت امام(عج) می شود و همان گونه که تا ابر کنار نرود، خور

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.