پاورپوینت کامل تکدی گری آبستن آسیبهای اجتماعی ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تکدی گری آبستن آسیبهای اجتماعی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تکدی گری آبستن آسیبهای اجتماعی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تکدی گری آبستن آسیبهای اجتماعی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۴۰

قسمت دوم

گدایی از نقطه نظر قانون حقوق جزای ایران

تشریح چگونگی تشکیل و توسعه و انقراض سازمانهای حقوقی و سیر تطور مقررات درباره گدایی، پیچیده و مشکل به نظر
می رسد. با این همه می توان گفت وجود چنین اندیشه ای از نظر معنایی، در قلمرو حقوق جزا به مفهوم امروزی آن بعید بوده است.
بررسی سازمانهای حقوقی نشان می دهد که دستگیری از فقرا و مساکین سرچشمه در تشکیل جوامع و اجتماعات بشری داشته و
چگونگی به وجود آمدن مقررات و سیر تطور آن درباره گدایی همواره مورد توجه بشر بوده است.

در سال ۱۳۲۵ اداره بلدیه طبق قانون بلدیه (۲۰ ربیع الثانی طبق ماده ۲) موظف به مراقبت در رفع تکدی می گردد، در تاریخ
جمادی الاول ۱۳۲۵ هجری قمری (ق دوم – م پنجم از ف دوم) «تکدی و ولگردی جرم و از درجه جنحه » محسوب شده است. قانون
مذبور در ماده ۲۷۷ شرط قابل تعقیب بودن گدایان را:

داشتن صحت مزاج و تمکن از اختیار شغل قرار داده بود.

و در موارد ۲۲۸ و ۲۲۹ یک سلسله به شرح آتی برای جرم گدایی معین کرده بود:

۱- تهدید.

۲- دشنام.

۳- دخول به منزل بدون اجازه صاحب آن یا اهل خانه.

۴- به تزویر خود را علیل و مریض و عاجز نمایش دادن.

۵- اطفال صغیر را وسیله تکدی قرار دادن.

و به شرح مواد ۲۳۰ تا ۲۳۳ کیفیات مشدده مشترکی برای گدایان و ولگردان پیش بینی نموده بود بدین شرح:

۱- تغییر وضع و لباس.

۲- حمل اسلحه.

۳- همراه داشتن سوهان و چنگک و سایر آلات مخصوصه سرقت شکستن حرز.

۴- در صورت داشتن اشیایی معلوم نکردن این که اشیای مزبور به طریق مشروع به دست او آمده است.

۵- حرکت به طور عنف و شدت نسبت به کسی.

۶- تکدی و ولگردی به دست آویز تصدیق و شهادتنامه جعلی.

آیین نامه امور خلافی مصوب ۲۲/۶/۱۳۲۴ مقرر می دارد: اشخاص زیر به هفت تا ده روز حبس تکدیری و از صد تا دویست ریال
غرامت محکوم می گردند. (ماده ۳ بند ۲۶):

۱- کسانی که با وجود قدرت و استطاعت (جسمانی) تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده و از این راه زندگانی می نمایند.

۲- کسانی که رمالی… تعبیر خواب، کف بینی، افسونگری… بخت گشایی و امثال آنها… و اعمال مزبور را پیشه و وسیله کسب و
استفاده خود قرار دهند.

قانون مجازات عمومی مصوب ۷ خرداد ۱۳۵۲ مقرر می دارد: کسانی که وسیله معاش معلوم ندارند و از روی بی قیدی و تنبلی
درصدد تهیه کار برای خود برنمی آیند ولگرد محسوب می شوند. (ماده ۲۷۳) «نسبت به کلیه امور خلافی از قبیل عدم رضایت
نظامات راجعه به بلدیه و نظمیه و صحیح و همچنین عدم رضایت نظامات راجعه به درشکه چیها و شوفرها و حفظ حیوانات و
همچنین راجع به ولگردی و گدائی فحاشی و استعمال الفاظ رکیکه تهیه نموده و مقررات آن پس از تصویب وزارت عدلیه به موقع
اجرا گذاشته خواهد شد.»

ولی در هر حال مجازاتی که به موجب نظامنامه مزبوره مقرر می شود، نباید از یک روز حبس و سه قران غرامت کمتر و از یک هفته
حبس و پنج تومان غرامت بیشتر باشد.

از تاریخ تصویب آئین نامه امور خلافی مورخ ۲۲/۵/۱۳۲۴ به این طرف به تدریج فکر پیشگیری و اصلاح و تربیت گدایان بر سیستم
تنبیه آنان غلبه پیدا کرد.

ماده ۲۷۶ در سال ۱۳۶۹ (مصوب یازدهم بهمن ۱۳۶۸) بدین شرح تصحیح شده است. به رئیس قوه قضائیه اجازه داده می شود از
ابتدای سال ۱۳۶۹ علاوه بر درآمدهای موضوع ردیف ۴۱۰۱۰۱ (خدمات قضائی) منظور در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۶۸
درآمدهای جدید مشروحه ذیل را وصول و به حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید.

(تبصره ۱۷) در هر مورد که در قوانین حداکثر مجازات کمتر از ۹۱ روز حبس و یا مجازات تعزیری موضوع تخلفات رانندگی باشد.
از این پس به جای حبس یا آن مجازات تعزیزی، حکم به جزای نقدی از هفتاد هزار و یک ریال تا یک میلیون ریال داده خواهد شد و
هرگاه حداکثر مجازات بیش از ۹۱ روز حبس و احداکثر آن کمتر از این باشد دادگاه است که حکم به بیش از ۳ ماه حبس یا جزای
نقدی از هفتاد هزار و یک تا ۳ میلیون ریال بدهد. در صورتی که در موارد فوق حبس و یا سایر محکومیت های تعزیزی موضوع
تخلفات رانندگی جزای نقدی باشد و به جای حبس یا آن مجازات تعزیزی جزای نقدی مورد حکم قرار می گیرد و دو جزای نقدی
با هم جمع خواهد شد.۲۰

از بحث حقوقی کوتاهی که در مورد تکدی شده متوجه شدیم که این بحث در حقوق جزا وارد شده، و به عنوان امر خلافی محسوب
و به موجب آیین نامه امور خلافی، دولت، موظف به جلوگیری از تکدی و واداشتن گدایان به کارهای مناسب و مفید و نگاهداری و
مراقبت از آنان گردیده است.

عوارض تکدیگری

گدا که بدون ارائه هیچ کار و خدمتی برای دیگران از آنها چشمداشت کمک و توقع پرداخت پول را دارد آثار و عوارض مختلفی در
جامعه دارد، طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل
مهمی در تن پروری، کاهلی و گرایش به بی علاقگی به کار و تلاش باشد.

وقتی که یک متکدی بتواند بدون زحمت و درد سر – از یک صبح تا به شام – صدها توامان به جیب بزند و وقتی در پس پرده
باندهایی باشد که افراد را به گدایی وادارند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است که این حرکت چه ضربه ای به اقتصاد
جامعه وارد خواهد ساخت. هستند گدایانی که ثروت آنها سر به میلیون و شاید میلیونها بزند و از این راه دارای خانه ها و احیانا
آپارتمانها شده باشند و یا پولهای حاصله را بصورت ربوی در اختیار دیگران قرار دهند و خلاصه آن که اکثر افراد متکدی نه به
خاطر برطرف کردن نیازهای زندگی فردی بلکه، به خاطر حاکمیت روح حرص و طمع دست به این عمل زشت می زنند و در واقع
انسانهای مسخ شده و علاقه مند جمع آوری پول و انبار کردن آن هستند.

گدایی سبب کسالت و تنبلی و عامل از بین رفتن روحیه اعتماد به نفس می شود. تکدی نیروها و استعدادهای انسانی را که
می تواند در مسیر و راههای مشروع و معقول قرار گیرند به انجماد و تخدیر می کشاند.

یکی از عوارض تکدی گری، کاهش بهره وری نیروی کار است. ادامه این روند، بخش عمده ای از کارآمدترین نیروی فعال در جوامع
روستایی و شهری را با خطر انتقال مواجه کرده است.

از نظر فردی کسی که به تکدی گری تن می دهد در واقع هیچ قدمی در جهت کمال و رشد خود برنداشته است، چون اساسا
زندگی را از زاویه میزان پولی که احیانا در اثر درازکردن دست دریافت می دارد می سنجد. بنابراین زن و مردی که مناعت طبع و
عزت نفس نداشته باشند بچه هایی را که پرورش می دهند عین خودشان ذلیل از عزت نفس بی بهره هستند.

از نظر اقتصادی، متکدیان هیچ گونه منافع مادی و معنوی برای جامعه ای که در آن می زیند ندارند.

از جمله حضور اینها چهره جامعه را کریه و زشت می کند. حضور این افراد در اج

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.