پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

از مباحثی که باید پیش از ورود در بحث سیره امامان شیعه – علیهم السلام – مورد بررسی قرار گیرد «پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint » است.
باید دید سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) در عرصه استنباط احکام الهی از چه جایگاهی برخوردار است؟

ما این بحث را در دو عنوان پی می گیریم: یکی ارزش حقوقی سیره به طور کلی و دیگری جایگاه سیره امامان(ع) در استنباط
احکام خداوند.

ارزش حقوقی سیره

از دیدگاه پیروان مکتب اهل بیت(ع) مبانی استنباط احکام عبارتند از:

۱- کتاب خداوند «قرآن » که اصلی ترین منبع استنباط است و تنها کتاب آسمانی تحریف ناشده است. (۱)

۲- سنت که عبارت است از گفتار، رفتار، و تقریر معصوم(ع)

۳- اجماع یعنی اجتماع تعدادی از فقها بر حکمی که کاشف از نظریه معصوم باشد. از دیدگاه شیعه اجماع به خودی خود ارزش
حقوقی ندارد، بلکه آن گاه ارزش می یابد که از رهگذر آن نظر پیامبر و امام به دست آید. (۲)

۴- عقل; یعنی حکم قطعی عقل که همه عقلا در همه زمانها با هر ویژگی و خصوصیتی که دارند به آن حکم می کنند، مانند «حکم
به حسن عدل » و «قبح ظلم ». (۳)

در بین مبانی استنباط پس از کتاب خداوند بیشترین کاربرد از آن سنت است، بلکه از جهتی می توان گفت که سنت در ردیف اول
قرار دارد، زیرا در موارد فراوانی فهم کلام خداوند توقف بر تفسیر و توضیح دارد که این مهم از طریق سنت صورت می پذیرد. از
دیدگاه ما سنت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) منبع ارزشمند استنباط است، اهل سنت به جای سنت امامان معصوم(ع)، سیره
صحابه را قرار می دهند که به یاری خداوند به نقد و بررسی این نظریه خواهیم پرداخت.

سنت همان گونه که گفتیم سه بعد دارد: گفتار، رفتار و تقریر معصومان(ع).

خوشبختانه در باب سنت قولی معصومین کارهای ارزشمند و شایسته ای در عالم تشیع صورت گرفته، و حق این بخش از سنت ادا
شده است; تدوین جوامع روایی بزرگ مثل: کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه، وسایل الشیعه، بحارالانوار، مستدرک
الوسایل، از این قبیل است.

اما متاسفانه در بخش سنت فعلی و تقریری پیامبر و معصومین هنوز کار مستقلی به صورت شایسته صورت نگرفته است، گو این
که این سنت نیز در لابه لای سنت قولی به صورت پراکنده وجود دارد که این کار همت محققان سخت کوش را می طلبد تا آستین
همت را بالا زده و در این رابطه کار شایسته و در خور شان و منزلت والای معصومین صورت دهند.

حدود دلالت سنت قولی و تقریری

در این باره چند نکته قابل تامل است:

۱- از آن جا که فعل معصوم ابهام دارد که چگونه صورت گرفته است آیا به نحو وجوب بوده یا استحباب، حداقل دلالتی که دارد این
است که این کار مباح به معنای اعم است که با وجوب و استحباب نیز قابل جمع می باشد و وجوب و استحباب را باید از قراین
خارجی استفاده کرد. و مستند این حداقل این است که بدون تردید معصوم کار حرام و مکروه انجام نمی دهد بنابراین، استفاده
اباحه فعل به استناد کاری که معصوم(ع) انجام داده مسلم است. نیز حداقل دلالتی که از ترک کاری در سیره معصومین داریم این
است که آن کار واجب نبوده است، و حرمت یا کراهت آن را باید از قرائن خارجی استفاده کرد.

۲- برخی از افعال و تکالیفی که پیامبر و امامان معصوم(ع) داشته اند، مختص به آنها بوده است، (۴) مثل وجوب نماز شب بر
پیامبر(ص)، تاسی و اقتدا در این گونه افعال، زمینه ای ندارد. باید در افعالی که اختصاص به این انوار تابناک ندارد آنها را مقتدا و
الگو قرار دهیم. حال اگر در فعلی از افعال آنها شک کردیم که آیا اختصاصی آنهاست یا نه علمای اصول می گویند: اصل بر این است
که اختصاصی نیست، چون قرآن کریم می فرماید: «قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی انما الهکم اله واحد…; بگو من بشری هستم
همچون شما (و امتیازم این است که) به من وحی می شود هرآینه خدای شما خدایی است یکتا…». (۵)

بنابراین جنبه بشری بودن آنان را باید اصل در تاسی قرار داده و اختصاصی بودن را از استثناءات به حساب آوریم.

۳- تقریر معصوم عبارت از این است که شخصی در حضور معصوم کاری انجام دهد یا سخنی بگوید و امام(ع) با این که می توانسته
در صورت نادرستی آن گفتار یا رفتار عکس العمل نشان دهد، چنین نکرده است. از سکوت معصوم با وجود شرایط تقریر، رضایت
معصوم استفاده می شود. شرایط تقریر عبارت است از این که معصوم در وضعیتی باشد که زمینه اظهار نظر داشته باشد، مورد تقیه
نبوده و امام تاب و توان سخن گفتن و اظهار نظر را داشته باشد.

نمونه هایی از استناد به سیره و تقریر

پشتوانه بخش عظیمی از فقه ما را سنت قولی و فعلی و تقریری معصومین تشکیل می دهد. در این جا نمونه هایی از استناد به
سنت فعلی و تقریری را تقدیم می داریم تا با ارائه این نمونه ها پاورپوینت کامل جایگاه حقوقی سیره ۳۵ اسلاید در PowerPoint معصومین تبیین گردد:

۱- سقوط غسل و کفن شهید

از مسلمات فقه ماست که : شهید غسل و کفن ندارد و به تعبیر زیبای مرحوم یحیی بن سعید هذلی: «دمه طهوره و ثیابه کفنه;
خون او غسل اوست و لباسهایش کفن او» لکن این حکم چند قید دارد: (۶)

الف: آن که جهاد به اذن امام عادل و حاکمی صورت گرفته باشد که مشروعیت داشته باشد و یا آن که به منظور دفاع از کیان اسلام
به شهادت رسیده باشد که در این صورت اذن امام نیز شرط نیست.

این که می گوییم امام عادل، حاصل جمع بندی اقوال و نظریات در این زمینه است، در برخی از تعابیر همانند شیخ مفید در
«مقنعه » (۷) ، سلار در «مراسم » (۸) ، محقق حلی در «شرایع » (۹) ، علامه حلی در «قواعد» (۱۰) تعبیر «امام » یا «امام المسلمین » آمده است. از
آ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.