پاورپوینت کامل در آستان امامان امامان برهان حق ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل در آستان امامان امامان برهان حق ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در آستان امامان امامان برهان حق ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل در آستان امامان امامان برهان حق ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

۹

از ویژگیهایی که در زیارت جامعه امامان
علیهم السلام را به آن می خوانیم «برهان»
است…«نوره و برهانه و رحمه اللّه و
برکاته» اینک باید ببینیم مقصود چیست؟

واژه برهان

برخی واژه «برهن» که ریشه برهان
است رباعی مجرد دانسته و «نون» را اصلی
می دانند و بعضی دیگر آن را از ریشه «بره
یبره» دانسته و نون را زائد می دانند. این دو
قول را مصباح المنیر فیومی آورده است.(۱)

این تفاوت در ریشه تأثیری در معنای
آن ندارد زیرا که اکثر اهل لغت برهان را به
معنای دلیل روشن گرفته اند (۲) راغب
اصفهانی آنرا محکم ترین دلیل گرفته
است.(۳)

در صورتی که واژه برهان را از «بره
یبره» بگیریم آنچنان که مؤلف «التحقیق» به
آن گرایش دارد(۴) برگرفته از سفید و روشن
گشتن است.(۵) و اشتقاق برهان از آن
روست که با آن مدعا روشن می گردد.

واژه برهان در منطق

برهان به عنوان یکی از صناعات خمس
در منطق عبارت است از قیاسی که تشکیل
یافته از یقینیات و قهراً نتیجه یقینی را در
پی خواهد داشت.

خواجه نصیر طوسی در اساس الاقتباس
گوید:

«برهان قیاسی بود مؤلف از یقینیات تا
نتیجه یقینی از او لازم آید بالذات و به اضطرار
زیرا لازم از مقدمات یقینی بالذات و بالاضطرار
یقین بود.»(۶)

واژه برهان در قرآن

این واژه در قرآن به معنای دلیل روشن
و روشنگر است چه برگرفته از مقدمات
یقینی باشد یا نه، با این خصوصیت برهان
در قرآن وسیع تر از آن است که در منطق
مطرح است، گرچه در نتیجه که مفید علم
قطعی بودن است با آن یکسان است. این
واژه ۸ بار در قرآن آمده است.(۷) در ۵ آیه
برهان به معنای «حجت» است به عنوان
نمونه: «و من یدع مع اللّه الهاً آخر لابرهان
له….»(۸) و هر کس معبود دیگری را با خدا
بخواند مسلماً هیچ دلیلی بر آن نخواهد
داشت.

مشرکان استناد به دلایل واهی همچون
تقلید کورکورانه از نیاکان و خرافات دیگر
دارند و برهان ندارند.

«ام اتخذوا من دونه آلهه قل هاتوا
برهانکم…»(۹)

آیا آنها جز خدا معبودانی برای خود
انتخاب کرده اند بگو دلیل خود را بیاورید.(۱۰)

در برخی آیات «برهان» به معنای معجزه
است که خود دلیلی بزرگ و یقین آور است
به عنوان نمونه: «اسلک یدک فی جیبک
تخرج بیضاء من غیر سوء و اضمم الیک
ضیاحک من الرهب فذانک برهانان من
ربک الی فرعون و ملائه انهم کانوا قوماً
فاسقین.»(۱۱)

دستت را در گریبان خود فرو بر هنگامی
که خارج می شود سفید و درخشنده است
بدون عیب و نقص و دستهایت را بر
سینه ات بگذار تا ترس و وحشت از تو دور
شود. این دو (یعنی معجزه عصا و ید بیضاء)
برهان روشن از پروردگارت به سوی فرعون
و اطرافیان اوست که آنان قومی فاسقند.

در این آیه از دو معجزه حضرت موسی
به صراحت به عنوان «برهانان» یاد شده
است.(۱۲)

و در برخی از آیات از علم شهودی به
عنوان برهان یاد شده است: «و لقد همّت به
وهمّ بها لولا ان رأی برهان ربّه…»(۱۳) آن
زن قصد او کرد و او نیز اگر برهان پروردگار را
نمی دید قصد وی می نمود….

«برهان ربّ» یوسف را از غلتیدن در
وادی گناه رهانید این برهان همان دلیل
روشن الهی است که نوعی علم شهودی
است سؤال: آیا «معجزه» و «علم شهودی» از
مقدمات یقینی نیست؟! پس چرا این موارد
را برهان منطقی ننامیم؟!

پاسخ آنکه: «آنچه قابل نقل و انتقال ذهنی
و صالح برای نقد و گفتگوی علمی است و
می تواند در مواجهه با دیگران مطلبی را اثبات یا
ابطال کند دانشی است که از راه مبادی عقلی یا
مبانی نقلی یا تلفیقی از این دو حاصل شود و به
صورت برهان منطقی یا جدال احسن درآید. اما
اگر به صورت علم شهودی، تجربه باطنی و مانند
آن حاصل شود و واجد شرایط باشد تنها
می تواند مطلب را برای خود مشاهده گر و تجربه
کننده مبرهن و مستدل کند و بدون تبدیل به علم
حصولی قابل نقل و انتقال نیست یعنی نمی توان
به دیگری گفت چون من در مشاهدات عرفانی و
تجربیات باطنی ام چنین یافتم پس تو نیز بدان
معتقد باش. آری خودش می تواند پس از عرضه
مشاهدات و تجربیات خود بر وحی قرآنی یا
سنت قطعی معصومان به محتوای آن یقین
حاصل کند و به مضمون آن معتقد شود.»(۱۴)

امامان برهان خداوند

امامان معصوم برهان خداوند هستند،
آنان برهان توحید ذات مقدس ربوبی، برهان
دین او هستند. در کتاب شریف اصول کافی
بابی تحت این عنوان آورده است که:

«ان الآیات الّتی ذکرها اللّه عزّ و جلّ فی
کتابه هم الائمه» اینکه مراد به آیاتی که
خداوند در کتابش فرموده ائمه علیهم السلام
هستند. مقصود آن است تأویل برخی از آن
آیات امامان معصوم(ع) هستند.

داود رقی گوید از امام صادق(ع) پرسیدم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.