پاورپوینت کامل در آستان امامان ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در آستان امامان ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در آستان امامان ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در آستان امامان ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
۹
امامان حجتهای خداوند
در زیارت جامعه کبیره امامان سلام اللّه
علیهم اجمعین را به عنوان حجت خداوند
«حجته» می خوانیم.
واژه حجت
«حجت» از ریشه «حج» است. «حج یعنی
قصد» برخی از مشتقات این واژه عبارتند از:
۱ـ حج خانه خدا چرا که حاجی قصد خانه
خدا را جهت ادامه مناسک آن دارد.
۲ـ «محجه» راه روشن چه راه ظاهری، چه
راه معنوی بدانجهت که راهی این چنین
مقصود است و برای رسیدن به مطلوب از
آن استفاده می شود.
۳ـ «حجت» به معنای برهان و دلیل
است زیرا که از رهگذر آن اثبات مدعی قصد
می شود و با آن در بحث و گفتگو غلبه
حاصل می شود.(۱)
امامان حجت خداوند
امامان (صلوات اللّه و سلامه علیه)
حجت بالغه خداوند هستند، همانگونه که
قرآن حجت خداوند است، عترت هم عدل
قرآنند و همان حجت را دارند. امیرمؤمنان
علی(ع) در جایی از نهج البلاغه می فرماید:
«و کفی بالکتاب حجیجا»(۲) قرآن برای
حجت کافی است در جایی دیگر می فرماید:
«انا شاهد لکم و حجیج یوم القیامه
عنکم»(۳) من شاهد شما و حجت خداوند در
روز قیامت بر شما هستم.» و این همان
محتوای حدیث متواتر ثقلین است که پیامبر
اکرم(ص) این دو یادگار گرانبها را برای امّت
بعد از خود باقی گذارد.
حضرت امیرمؤمنان علی(ع) از نبی
اعظم(ص) نقل می فرمایند که حضرت
فرمود: «انا و علیٌ و فاطمه و الحسن و
الحسین و تسعه من ولد الحسین حجج اللّه
علی خلقه اعداؤنا اعداء اللّه و اولیاءنا
اولیاء اللّه»(۴) من، علی، فاطمه،حسن،
حسین و نه فرزند حسین حجت های خدا بر
خلق او هستیم، دشمنان ما دشمنان خدا،
دوستان ما دوستان خدا هستند.
«اباصلت هروی» خادم حضرت امام
رضا(ع) می گوید:
امام رضا(ع) با هر کس با زبان خودش
سخن می گفت به خدا سوگند که فصیح ترین
مردم و آگاه ترین آنها به هر زبان و امتی بود
روزی به آن حضرت گفتم ای پسر پیامبر من
تعجب می کنم که شما با همه این زبانها با
اختلافی که دارند آشنا هستید!!
حضرت فرمود: «یا ابا الصلت انا حجه
اللّه علی خلقه و ما کان لیتخذ حجه علی قوم
و هو لایعرف لغاتهم»(۵) ای اباصلت من
حجت خدا بر بندگان او هستم و خداوند
کسی را که آشنای به زبان قومی نباشد
حجت بر آنان قرار نمی دهد.
روایات در این زمینه فراوان است ما به
همین دو روایت بسنده می کنیم.
امامان برترین ها
«حجت» خداوند جایگاهی والا دارد،
معصوم است، به اذن خداوند ولایت تکوینی
دارد، برترین است در همه عرصه ها. اینست
که حجت خداست. از باورهای مسلم
اعتقادی ما آن است که امام در زمان خودش
باید برترین مردم آن عصر باشد.
مرحوم علامه حلّی در شرح تجرید که:
«الامام یجب ان یکون افضل من رعیته»
امام باید از رعیت خویش افضل باشد زیرا
سه صورت فرض می شود:
۱ـ آنکه امام در فضیلت با آنان مساوی
باشد در اینصورت امامت او بی وجه است
چون ترجیح بدون مرجح قبیح است.
۲ـ آنکه امام پائین تر از برخی از رعیت
باشد اینهم محال است چون ترجیح مفضول
بر فاضل قبیح است هم عقل دلالت می کند
هم قرآن کریم: «… افمن یهدی الی الحق
احقّ ان یتبع امن لایهدی الّا ان یهدی
فمالکم کیف تحکمون»(۶)… آیا کسی که
هدایت به سوی حق می کند برای پیروی
شایسته تر است یا آن کس که خود هدایت
نمی شود مگر هدایتش کنند شما را چه
می شود چگونه داوری می کنید.
۳ـ آنکه امام افضل از دیگران باشد. با
ابطال دو فرض گذشته این فرض بر مسند
می نشیند بنابراین باید امام از دیگران افضل
باشد در همه حوزه ها! علم، دین، کرم،
شجاعت و تمامی فضائل نفسی و بدنی.(۷)
جایگاه امامت در نگاه برجسته گان
مکتب تشیع چنین جایگاهی است. بنابراین
اینکه کسانی امامان معصوم ما را تنها در حدّ
عالمانی با تقوا و نیکوکار معرفی می کنند و
نه بیشتر این پائین آوردن سطح والای
معصومین در حد عالمانی معمولی است!!
همانگونه که غلو در شأن معصومین(ع)
انحرافی بزرگ است، این تحلیل نیز ناشی
از بی معرفتی گویندگان آن به مقام
والای معصومین سلام اللّه علیهم اجمعین
است و اینهم انحرافی است که باید با آن
مقابله شود.
مرحوم شعرانی گوید: «باید دانست که
بحث در حد فضائل و علوم و مناقب و مرتبه
قرب معصومین و ارتباط آنان با موجودات عالم
غیب و قدرتشان بر معجزه و امثال آن از وظائف
علم کلام خارج است و آنها از دقائق علوم است
و از احادیث معتبره در امامت و تدبر در مفاد آنها
استنباط باید نمود و عجیب است که گروهی
جاهل در عهد ما از ضروریات مذهب غافلند
بحدی که حتی لطف و عصمت و علم امام را در
امور دینی انکار می کنند…»(۸)
مقام والای امامان(ع)
در اینجا مناسب می دانم با توجه به
جریانی که نمی خواهند امامان را در جایگاه
والای بایسته ببینند، و بی معرفتی در حق
امامان روا می دارند گزیده ای از روایت بلند
حضرت امام رضا(ع) را در رابطه با جایگاه
امام بیاورم امید که مایه تنبه ناآگاهان باشد:
«…الامام کالشمس الطالعه المجلّله بنورها
للعالم و هی فی الافق بحیث لاتنالها
الایدی و الابصار؛…امام مانند خورشید
طالع است که نورش عالم را فرا می گیرد و
خودش در افق است بنحوی که دستها و
دیدگان به آن نرسد.»
«الامام البدر المنیر و السراج الزاهر و
النور الساطع و النجم الهادی فی غیاهب
الدجی و اجواز البلدان و القفار و لجج
البحار؛ امام ماه تابان، چراغ فروزان، نور
درخشان و ستاره ای است راهنما در شدّت
تاریکیها و رهگذر شهرها و کویرها و گرداب
دریاها». (یعنی زمان جهل و فتنه و
سرگردانی مردم).
«الامام الماء العذب علی الظماء و
الدال علی الهدی و المنجی من الردی؛ امام
آب گوارای زمان تشنگی و رهبر به سوی
هدایت و نجات بخش از هلاکت است.»
«الامام النار علی الیفاع الحار لمن
اصطلی و الدلیل فی المهالک من فارقه
فها لک؛ امام آتش روشن روی تپه
(راهنمای گمگشتگان) است وسیله گرمی
سرما زدگان و رهنمای هلاکت گاههاست هر
که از او جدا شود هلاک می شود.»
«الامام السحاب الماطر و الغیث
الهاطل و الشمس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 