پاورپوینت کامل سلام، چراغ سبز آشنایی ۷۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سلام، چراغ سبز آشنایی ۷۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سلام، چراغ سبز آشنایی ۷۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سلام، چراغ سبز آشنایی ۷۷ اسلاید در PowerPoint :

۳۷

اشاره

در میان هر ملت و جمعیتی در هنگام برخورد با یکدیگر الفاظ و
آدابی برای اظهار محبت و دوستی وجود دارد. در شریعت اسلام که کاملترین دین الهی
است نیز برای جلب محبت و ایجاد رابطه دوستی و برادری در جامعه اسلامی دستورات
مفید و مؤثری داده است و از آن جمله «سلام» کردن است. در این شریعت انسان ساز
مستحب که در برخورد دو فرد مسلمان، یکی به دیگری سلام کند، یعنی بگوید: «سلام
علیکم»، سلامتی و امنیت بر شما، طرف مقابل در پاسخ این ابراز محبت بگوید: «سلام
علیکم» البته بهتر آن است که در جواب اضافه نموده و رحمت و برکات خداوندی را
برای سلام کننده خواستار گردد. چنان که قران کریم بر این شیوه تأکید نموده
است(۱) در این کتاب آسمانی که کامل ترین کتاب تربیتی و اخلاقی است و جامع هدفها
و روشهای تربیتی در ابعاد فردی و اجتماعی را دربردارد، درباره این خصلت پسندیده
دستورالعملهای اخلاقی بسیار ارزنده ای دارد. ازاین رو، دراین نوشتار مختصر
برآنیم تا با مطالعه در آیات روح بخش قرآن کریم و روایات اسلامی، جایگاه و
اهمیت این سنت پسندیده اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم سلام

«سلام» در لغت به معانی گوناگونی آمده است: به معنای تحیت،
سلامت، صلح و آشتی، تعظیم و تکریم، و به معنای درود گفتن و تهنیت به زبان آوردن
هم به کار رفته است(۲) چنان که در آیه شریفه: «وَالسَّلامُ عَلی مَنِ اتّبَعَ
الهُدی»(۳) به معنای تحیت است.

سلام، اطمینان دادن به فرد مقابل است که: هم سلامتی و
تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو
نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه ورز و دشمن. نیز نوعی درود
و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند.

معنی «سلام علیکم» در اصل «سلام الله علیکم» است، یعنی درود
پروردگار بر تو باد، یاد خداوند تو را به سلامت دارد، و در امن و امان باشی؛ به
همین جهت سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک دشمنی و جنگ محسوب می شود.
این معنای شعار اسلامی سلام است.

کلمه «سلام» از مقدس ترین کلمات است. از پیامبر اسلام(ص)
نقل شده است که: «السلام اسم من اسماء الله وضعه الله فی الارض، فأفشوه
بینکم»(۴) سلام نامی از نامهای خداست، آن را در زمین به امانت نهاده است، پس
سلام را در میان خودتان فاش کنید.

پیشینه سلام

سلام و تحیت، از اموری نیستند که پس از ظهور اسلام حادث شده
باشد، بلکه مصادیق مختلف آن در میان اقوام و ملل پیش از اسلام نیز سابقه دارد؛
در آیات مختلف قرآن کریم تعبیراتی وجود دارد که نشانگر وجود این سنّت در ملل
گذشته دارد، از جمله آنها: در سوره «ذاریات» در داستان حضرت ابراهیم(ع) آمده
است: «هل اتاک حدیث ضیف ابراهیم المکرمین» آیا خبر مهمانهای بزرگوار (فرشتگان
مأمور مجازات قوم لوط) ابراهیم به تو رسیده است؟! «اذ دخلوا علیه، فقالُوا
سَلاما، قال سلامٌ قومٌ منکرون» در آن زمان بر او وارد شدند و گفتند: «سلام بر
تو!» او گفت: «سلام بر شما که جمعیت ناشناخته اید!»

و «السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ
یَوْمَ اُبْعَثُ حیَّا»(۵) و سلام خدا بر من، در آن روز که متولد شدم، و در آن
روز که می میرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد.

این آیات نشانگر آن است که در زمان حضرت ابراهیم و حضرت
عیسی(ع) تحیت و سلام وجود داشته است. از اشعار عرب جاهلی نیز استفاده می شود که
تحیت به وسیله سلام در آن ایام بوده است.(۶) همچنین حکایت شده:

«روزی یکی از اعراب جاهلی جهت شنیدن آیات قرآن کریم به حضور
پیامبر اکرم(ص) رسید و در ابتدای سخن برای تحیت چنین گفت: «انعم صباحا» که حضرت
در جواب فرمود: خدای من تحیت بهتر از این فرستاده و آن این است که بگوییم «سلام
علیکم».(۷)

و نیز در تاریخ، آداب و رسوم مختلفی از ملل پیشین نقل شده
است که شریعت اسلام در بسیاری از موارد برخی از آن عادات و رسوم را نیک و
پسندیده بود، امضاء نموده است که نمونه هایی از آن مانند حج و …را مورد پذیرش
قرار داده است و سپس برخی اصلاحات و تغییرات در آن سنن و آداب انجام داده است و
مواردی که کاستیهایی در آنها وجود داشته است را جبران نموده است. سنت پسندیده
«سلام و تحیت» هنگام دیدار، ورود به خانه و آغاز به سخن گفتن، نیز از مواردی
است که شریعت مقدس اسلام آن را تأیید نموده و دستورات خاصی نیز برای آن وضع
نموده است.

جایگاه سلام در آیات و روایات

واژه «سلام» بیش از ۴۰ بار در قرآن کریم بکار رفته است؛
گاهی خداوند خود، بر بندگان برگزیده اش، یعنی انبیاء(ع) سلام می فرستد «سَلامٌ
عَلیَ المُرْسَلِینَ».(۸) و «قِیلَ یا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنّا وَ
بَرَکاتٍ عَلَیْکَ…»(۹) و «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ»(۱۰) سلام خود
پاداشی برای بندگان صالح است. از رشدیافتگان و راهیان بهشت با «سلام و تحیت»
استقبال می شود.

«و عبادالرحمن… اولئک یجزون الغرفه بما صبروا و یلقون
فیها تحیّهً و سلاما»(۱۱) آنها (عبادالرحمن) کسانی هستند که درجات عالی بهشت در
برابر شکیبائیشان به آنان پاداش داده می شود. و در آن با تحیت و سلام روبه رو
می شوند.

و از همه بالاتر خداوند به آنها سلام و تحیت می گوید،
چنان که در آیه ۵۸ سوره «یس» می فرماید: «سلام قولاً من رب رحیم» برای آنها
سلامی است از سوی پروردگار رحیم و در آیه ۲۳ و ۲۴ سوره «یونس» می فرماید: «و
الملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم» فرشتگان از هر دری بر آنها وارد
می شوند و به آنها می گویند، سلام بر شما.

در این که معنای «تحیت» و «سلام» در اینجا یکسان است یا
تفاوت دارد؟ در میان مفسران اختلاف است،، ولی با توجه به این که تحیت در اصل به
معنی دعا برای زندگی و حیات دیگری است، و سلام از ماده سلامت است، و به معنی
دعا برای کسی است، بنابراین چنین نتیجه می گیریم که واژه «تحیت» به عنوان
درخواست حیات است و واژه «سلام» برای توأم بودن این حیات با سلامت است، هر چند
گاهی ممکن است این دو کلمه به یک معنی بیاید. البته تحیت در عرف معنی وسیعتری
پیدا کرده و آن هرگونه سخنی است که در آغاز ورود به کسی می گویند و مایه
خوشحالی و احترام و اظهار محبت نسبت به او می باشد.

فرشتگان هنگام دخول اهل بهشت آنها را با سلام و تحیت داخل
می نمایند: «اُدْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الخُلُود»(۱۲) و «اِنَّ
المُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ. اُدْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِینَ.»(۱۳)

همچنین تحیت اهل بهشت نیز سلام است و شکر الهی «دَعْویهُمْ
فِیها سُبْحانَکَ اللّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فِیها سَلامٌ وَ آخَرُ دَعْویهُمْ
أَنِ الحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمِین.َ»(۱۴)

همچنین یکی از نامهای بهشت نیز دارالسلام است «وَاللّهُ
یَدْعُوا إِلی دارِالسَّلام…»(۱۵)

افزون بر آیات فراوانی که درباره تحیت و سلام وجود دارد، در
منابع روایی اصیل اسلام نیز احادیث فراوانی وارد شده است که به ذکر چند روایت
بسنده خواهیم کرد.

دین اسلام یک دین اجتماعی است، ضمن این که دستورهای فردی
زیادی نیز قرار داده است؛ نماز جماعت، حج، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از
منکر و… دستورهای اجتماعی اسلام هستند. جعل این گونه قوانین توسط شارع در
قبال اجتماع بیانگر اهمیت او به اجتماع و تشویق توده مردم به حضور در جامعه
اسلامی است.

سلام کردن و برخورد خوب، یکی از درهای مهم در برقراری روابط
اجتماعی سالم است که این همه مورد تأکید دین مبین اسلام قرار گرفته است.

سلام در ایجاد رابطه دوستی و محبت و تقویت روح تعاون و
همکاری و همدلی بین مسلمانان نقش قابل توجهی دارد. اسلام تأکید زیادی بر روی حب
و بغض دارد و از صفات مؤمنین، حبّ به مؤمن و بغض نسبت به دشمنان اسلام است.(۱۶)

سلام، خود هدیه و صدقه نیکی است، پیامبر اسلام(ص) درباره
فرمود: «من الصدقه أن تسلّم علی الناس و انت طلق الوجه»(۱۷) از جمله صدقه، این
است که به مردم سلام کنی و همواره گشاده رو باشی.

هرگز شایسته نیست از سلام کردن که خود بذرافشانی مهر و محبت
و دوستی است مضایقه کنیم. به فرموده امام صادق(ع): «البخیلُ مَن یبخِلَ
بِالسّلام»(۱۸) بخیل، کسی است که از سلام دادن به دیگری بخل ورزد.

آری، براستی سلام دادن به دیگری نه تنها چیزی از قدر و
جایگاه انسان نمی کاهد و هیچ ضرر و زیان مادی، آبرویی و…ندارد، بلکه محبت آور
و صفابخش است و خداپسند و سیره رسول خدا(ص) و روش و منش اولیاء الهی است. به
علاوه، نشانه ای از تواضع و فروتنی و نداشتن کبر است. انسانهای متواضع، نه تنها
زیان نمی بینند، بلکه عزّت و محبوبیّت هم پیدا می کنند.

امام صادق(ع) در روایت دیگری فرمود: «مِنَ التّواضُعِ اَنْ
تُسلِّمَ عَلی مَنْ لَقیتَ»(۱۹) از نشانه های فروتنی این است که به هر کس
برخوردی، سلام دهی.

سلام روزنه رحمت و مغفرت خداوند است: «ان من موجبات المغفره
بذل السلام و حسن الکلام» بشارتی است از رسول حق(ص) که از موجبات رحمت و آمرزش
الهی، ادای سلام و نیکی کلام است.

از دلائل اهمیت سلام کردن، جواز ردّ سلام در نماز، بلکه با
شرائطی وجوب آن است؛ تکلم نمودن در نماز و لو این که کلام دو حرف باشد، موجب
بطلان نماز است، و لی در مورد جواب سلام استثناء شده است. در کتاب شریف «عروه
الوثقی»، وجوب ردّ سلام در نماز را لازم می دانند و آن را از واجبات کفائی
می شمرند.

ادب و آداب سلام

الف) ابتداء به سلام

آغاز کردن به سلام در برخورد با برادران ایمانی، یکی از
عوامل نیرومند جلب محبت است. در روایات اسلامی تأکید فراوان بر شیوه پسندیده
(ابتداء به سلام) شده، تا آنجا که در منابع روایی وارد شده که: اگر کسی پیش از
سلام، شروع به سخن کرد، جواب ندهید؛ چنان که امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل
می کند که فرمود: «مَنْ بَدَءَ بالکلام، قبلَ السّلامِ فَلا تُجیبوهُ»(۲۰)

همچنین آن حضرت در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) نقل
می کند که آن حضرت(ص) فرمود: «اولیَ الناس باللّه و رسوله من بدأَ بالسلام»(۲۱)
نزدیکترین و مقرّب ترین مردم به خدا و رسولش کسی است که ابتداء به سلام نماید.

امام سجاد (ع) فرمود: «از اخلاق مؤمن، انفاق به قدر قدرت، و
سعت در معیشت به اندازه توانایی مالی، به عدالت رفتار کردن با مردم و ابتداء به
سلام است.»(۲۲)

در روایات آمده که «سواره» بر «پیاده»، و آنها که مرکب
گرانقیمت تری دارند، به کسانی که مرکب ارزانتر دارند، سلام کنند، و گویا این
دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشی از ثروت و موقعیتهای خاص مادی است، در حالی
که در این عصر فراصنعتی می بینیم که تحیت و سلام را وظیفه افراد پائین تر
می دانند و شکلی از استعمار و استعباد و بت پرستی به آن می دهند. و این بیانگر
دور شدن از اخلاق اسلامی است.

از رفتارهای بسیار درخور توجه پیامبراکرم(ص) و پیشوایان
معصوم(ع) تقدم در سلام (ابتداء به سلام) بود؛ آن بزرگواران به همه، حتی به
کودکان و نوجوانان سلام می کردند. البته ناگفته نماند، این سخن منافات با
دستوری که در بعضی از روایات وارد شده که افراد کوچکتر از نظر سن، بر بزرگتر
سلام کنند ندارد؛ زیرا این یک نوع ادب و تواضع انسانی است و ارتباطی با مسئله
اختلاف طبقاتی و تفاوت در ثروت و موقعیتهای مادی ندارد.

تقدم در سلام کردن نه تنها به عنوان یک رفتار نیکو مورد
توجه بوده، نشان دهنده رشد شخصیت، فروتنی و نفی کبر و غرور و منش جاهلانه است،
بلکه خود سرمشق خوبی برای تمرین مهارت های کلامی و اخلاقی است. روشن است توقع
«سلام» از دیگران هرگز نمی تواند از اخلاق پسندیده اجتماعی باشد. بنابراین، به
جای آن که از دیگران انتظار سلام داشته باشیم، شایسته تر این است که خود با
تأسی از اولیای معصوم الهی همیشه با چهره ای گشاده و متبسم، در سلام کردن از
دیگران پیشی بگیریم و این سبقت در خیرات است.

ب) کیفیت سلام

در شریعت مقدس اسلام به برخورد صحیح و نیکو بسیار تأکید شده
است و یک نوع تحیت خاص که همان استفاده از کلمه «سلام» است، مورد تأکید و سفارش
قرار گرفته است. در میان جوامع مختلف از الف

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.