پاورپوینت کامل توبه، انقلابی در برابر خویشتن ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل توبه، انقلابی در برابر خویشتن ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل توبه، انقلابی در برابر خویشتن ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل توبه، انقلابی در برابر خویشتن ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۰

آدمی موجودی است که کارهای خود را به میزان درجه شعور و
آگاهی که از زندگی و اصالت های آن دارد، انتخاب می کند و وقتی آگاهی ها و
تجربه های در زندگی بیشتر گردد و از دید وسیع تری بهره مند شود حالت بازبینی و
بازسنجی نسبت به کارهای گذشته اش پیدا می کند در این بازبینی نسبت به گذشته
گاهی دچار حالت پشیمانی می شود و کارهایی را که در گذشته انجام داده، ترک کرده
و دیگر آن کار را انجام نمی دهد، بلکه درصدد جبران گذشته بر می آید. البته گاهی
نیز در اثر آلودگی زیاد و وابستگی به اعمال گذشته و عادت به آنها با همان اعمال
خود را سرگرم می سازد و از گذشته خود پیشمان نمی شود.

آن انسانی که با بازبینی گذشته در پرتو آگاهی ها دچار حالت
ندامت و پشیمانی می شود. احساس می کند باید تغییر مسیر دهد و مسیر گذشته را طی
نکند بلکه مسیر جدید برای خود انتخاب نماید این حالت ندامت و پشیمانی از گذشته
و تغییر دادن مسیر را توبه می گویند. در واقع توبه آن است که انسان با ادراکات
و آگاهی های زمان حاضر، اعمال و افکار گذشته اش را زیبنده انسانیت خود نمی بیند
و در آن ها نوعی کوتاهی و تقصیر می بیند و می خواهد آن تقصیر و کوتاهی را جبران
نماید.

یکی از امتیازات انسان

یکی از مشخصات انسان نسبت به حیوانات و یکی از استعدادهای
عالی در انسان مسئله توبه است، توبه یعنی انقلابی درونی علیه خویشتن، نوعی قیام
از ناحیه خود انسان در برابر خود، از ویژگی های انسان است، به گفته برخی
بزرگان، توبه عبارت است از عکس العمل داشتن مقامات عالی و مقدّس روح انسان علیه
مقامات دانی و پست و حیوانی انسان، توبه عبارت است از قیام و انقلاب مقدّس قوای
فرشته صفت انسان علیه قوای بهیمی صفت و شیطان صفت انسان، یعنی انسانی که
انسانیت او بیدار شود علیه قوای بهیمنی و شیطانی و خوی درندگی به پا می خیزد و
آن صفات را از خود دور می کند.

توبه یکی از بایستگی های مؤمنان

یکی از برنامه های مؤمنان آن است که او همیشه در یک حالت
توبه از کوتاهی های گذشته است. برای همین جهت قرآن کریم خطاب به مؤمنان فرمود:
«یا ایها الذین آمنوا توبوا الی اللّه توبه نصوحاً عسی ربّکم ان یکفّر عنکم
سیّئاتکم و یدخلکم جنات تجری من تحتها الانهار یوم لایخزی اللّه النّبی و
الذّین آمنوا معه، نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم یقولون ربّنا اتمم لنا
نورنا و اغفرلنا انّک علی کلّ شی ء قدیر؛(۱) ای کسانی که ایمان آورده اید، از
کارهای ناروا و نامناسبی که داشته اید به سوی خدا بازگشت نمائید، بازگشتی
خالصانه(صادقانه و جدی و صیمیمانه) امید است با این کار پروردگارتان گناهانتان
را ببخشد و شما را در باغ هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد
کند. در آن روزی که خدای سبحان پیامبر و کسانی را که به او ایمان آورده اند،
خوار نمی کند، این در حالی است که نور آن ها از پیشاپیش آنها و از سوی راستشان
در حرکت است و می گویند: پروردگارا نور ما را کامل کن و ما را ببخش که تو بر هر
کاری قادر و توانایی.»

البته در سوره نور نیز خطاب به مؤمنان فرمود: «وتوبوا الی
اللّه جمیعاً ایّها المؤمنون لعلّکم تفلحون؛(۲)ای مؤمنان همه شما به سوی خدا
توبه کنید شاید رستگار شوید.»

برای توضیح آیه مطالبی با عناوین ذیل مطرح و بررسی می شود.

۱ـ پیشگیری مقدّم بر درمان

همان طوری که آدمی برای حفظ سلامت جسمی اول باید به سراغ
بهداشت رفته و با رعایت امور بهداشتی خود را از ابتلاء به بیماری حفظ کند و اگر
در صورت عدم رعایت بهداشت و مسئله پیشگیری به بیماری مبتلا شد برای درمان
بیماری اقدام کند و همانطوری که پیشگیری راحت تر از درمان است، برای انسانی که
می خواهد به تهذیب نفس بپردازد پیشگیری و ترک گناه بهترین و راحت ترین راه است،
نفسی که اصلاً آلوده به گناه نشود و با همان صفا و پاکی ذاتی باقی بماند یقیناً
از گناه کاری که بعداً توبه کند افضل می باشد، انسانی که هنوز مزه گناه را
نچشیده و به آن عادت نکرده بهتر و آسان تر می تواند از گناه چشم بپوشد تا آدمی
که به گناه آلوده شد و می خواهد آن را ترک کند از این رو حضرت علی(ع) فرمود:
«ترک الذنب اهون من طلب التوبه؛(۳) ترک گناه آسان تر از طلب توبه است.» اما در
عین حال اگر انسانی گرفتار گناه شد نباید از رحمت خدا مأیوس شده و آن آلودگی را
ادامه دهد بلکه باید بداند که راه سیر معنوی و تکامل روحی و اصلاح نفس هیچگاه
بسته نمی شود، بلکه خدای سبحان راه توبه را به سوی انسان باز نموده و از آنان
خواسته به سویش بازگردند و با آب توبه لوح نفس را از آلودگی ها و پلیدی گناهان
شستشو دهند. زیرا خدا فرمود: «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من
رحمه اللّه انّ اللّه یغفر الذنوب جمیعاً انّه هو الغفور الرحیم؛(۴) به بندگان
من که بر خود ستم کرده اند، بگو: از رحمت خدا مأیوس نشوید که خدا همه گناهان را
می آمرزد و او بخشنده و مهربان است.»

۲ـ ضرورت توبه

الف: برای انسان مؤمنی که به خدا و قیامت و ثواب و عقاب و
بهشت و جهنم و حساب و کتاب روز قیامت اعتقاد دارد و می داند که انسان با مردن
از بین نمی رود، بلکه حیات او پس از مرگ همچنان ادامه پیدا می کند، و انسانی که
می داند سعادت واقعی در عالم ابدیت باید تأمین شود، توبه از گناهانی که باعث
گرفتاری به عذاب جهنم و شقاوت او در عالم ابدیت می گردد از ضروریات است تا با
آن سعادت و رستگاری را برای خود فراهم نماید.

و خدا از در رحمت و لطفش راه توبه را برای بندگانش باز
گذاشته تا با ورود به آن به آن سعادت دست یابند.

درست مانند انسانی که مسموم است و به سلامت خود می اندیشد
هیچگاه در معالجه و اخراج سموم از بدن خود تردید و تأخیر روا نمی دارد از این
رو به سرعت برای معالجه خود اقدام می کند. انسان گناهکار نیز باید بداند گناهان
سمومی هستند که حیات ابدی آدمی را در معرض خطر قرار می دهد و او را از خدا و
فیض و قرب و لقاء پروردگار محروم می سازد. به توبه می پردازد و به فکر جبران
گذشته بر می آید. از این رو قرآن فرمود: اولاً توبه خالص و جدی و صادقانه داشته
باشید و ثانیاً بدانید که این توبه خالص وسیله رستگاری اخروی و سعادت و حیات
معنوی خواهد بود.

ب: با توجه به این که توبه بعد از گناه و نافرمانی و معصیت
است و گناه آدمی را از مقام انسانیت ساقط می کند و او را در ردیف چارپایان و
بلکه پایین تر قرار می دهد «اولئک کالانعام بل هم اضلّ؛ آنان مانند چارپایان
بلکه گمراه ترند.» توبه موجب می شود که آدمی به انسانیت خود باز گردد بنابراین
بر آدمی لازم است انسانیت خود را از طریق توبه باز یابد تا در قیامت به صورت
انسان محشور گردد. زیرا توبه انسان را شستو می دهد از این رو پیامبر گرامی
اسلام فرمود: «التائب من الذنب کمن لاذنب له؛(۵) کسی که از گناه توبه کند
همانند کسی است که اصلاً گناه نکرده باشد.»

۳ـ حقیقت توبه

توبه تنها ندامت و پشیمانی از گذشته نیست بلکه حقیقت توبه
با سه علامت مشخص می شود:

الف: بیزاری قلبی از گناهان گذشته و تنفر و انزجار از آن و
پشیمانی واقعی از آن.

ب: تصمیم جدی داشته باشد که در آینده مرتکب گناه نشود.

ج: تلافی و جبران اعمالی که در گذشته انجام داده و قابل
جبران نیز باشد از باب مثال نماز نخوانده و روزه نگرفته، حال باید آنها را قضا
نماید.

برای همین در آیه مورد بحث فرمود: «ای مؤمنان توبه خالص
کنید توبه ای که از هر جهت خالص باشد، توبه ای که برای همیشه انسان را از معصیت
جدا کند و لذا ارکان را به این ترتیب می توان ذکر کرد ترک گناه، ندامت، تصمیم
بر ترک در آینده، جبران گذشته، استغفار.»

از پیامبر اسلام سؤال کردند: توبه نصوح چیست؟ آن حضرت
فرمود: «ان یتوب التائب ثم لایرجع فی ذنب کما لایعود اللبن الی الضرع؛(۶) توبه
نصوح آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند آن چنان که شیر
هرگز به پستان بر نمی گردد.»

شرائط پذیرش توبه

توبه در صورتی موجب فلاح و رستگاری انسان می شود که شرائط
آن تحقق پیدا کند قرآن کریم در سوره نساء فرمود: «انما التوبه علی اللّه للذین
یعملون السوء بجهاله ثم یتوبون من قریب فاولئک یتوب اللّه علیهم و کان اللّه
علیماً حکیما، ولیست التوبه للذین یعملون السیئات حتی اذا حضر احدهم الموت قال
انّی تبت الآن و لاالذین یموتون و هم کف

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.