پاورپوینت کامل هشدارهای نبوی ; تلوّن و چند رنگی ۳۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل هشدارهای نبوی ; تلوّن و چند رنگی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هشدارهای نبوی ; تلوّن و چند رنگی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل هشدارهای نبوی ; تلوّن و چند رنگی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :

۱۷

قال علی(ع): فأیّاکم والتلوّن فی دین اللّه فأنّ جماعهً فیما تکرهون من الحق خیرٌ من فرقهٍ فیما تحبّون من الباطل، و انّ اللّه سبحانه لم یعط احداً بفرقه خیراً ممّن مضی و لاممّن بقی(۱)

زنهار از موضع گیریهای رنگارنگ در دین، که اتحاد بر محور حق هر چند که شما را ناخوش آید به از پراکندگی در باطل است. گرچه شما را خوش آید زیرا بی گمان در تاریخ گذشته و آینده بشر هرگز خداوند با اختلاف خیری را ارزانی کسی نداشته و نمی دارد.

در این حدیث شریف یکی از هشدارهای مهم اجتماعی از زبان کسی بیان شده است که خود در کوران مبارزه و در بحران رویدادهای اجتماعی و کشمکش ها و نزاع ها قرار داشته است.

تلوّن و تدیّن

جریانات اجتماعی با دو صبغه و دو مشخصه از یکدیگر شناخته می شود جریان پایبند به دین و ارزشهای انسانی و اسلامی که رنگ خدایی دارد و قرآن از آن به عنوان صبغه اللّه(۲) نام برده است این جریان چون حق است یکرنگ و یک چهره بیشتر ندارد. رنگ او هم ثابت و پایدار است و هیچ موقعیتی و شرایطی نمی تواند رنگ او را دگرگون و جابجا سازد.

در برابر، جریانی است که هر روز رنگ عوض می کند، تابع شرایط سیاسی و اجتماعی است، هر روزی زیر پرچمی قرار می گیرد و پای عَلَمی سینه می زند و در یک کلام نان به نرخ روز می خورد و فرزند رویدادها و رخدادهای اجتماعی است، هرجا منفعت و نام و نانی داشته باشد همانجا قبله اوست.

این جریان که همواره در بستر تاریخ جاری و ساری بوده است جریان نفاق و تلوّن و هر روز به رنگی درآمدن است علی(ع) که خود سردمدار جبهه حق و سردار یک رنگ جریان تدیّن است. نسبت به جریان مقابل یعنی تلوّن هشدار داده و پیروان جبهه حق و امّت اسلام را نسبت به آن بیداری بخشیده است در کتاب شریف نهج البلاغه این واژه تلوّن در چندین جا به کار رفته است:

در شمارش اوصاف و ویژگیهای منافقان می فرماید:

واحذّرکم اهل النفاق فأنّهم الضّالّون المضلّون و الزّالون المزلّون و یتلوّنون الوانا و یفتنون افتنانا؛(۳) (ای بندگان خدا) من تمامی شما را از منافقان و دورویان برحذر می دارم که اینان گمراهانی گمراهگر و لغزندگانی لغزش زایند، به رنگهای گونه گون در می آیند و از ترفندهای رنگارنگ بهره می گیرند.

یکی از دردسرهای بزرگ مصلحان در طول تاریخ وجود انسانهای رنگ به رنگ با موضع گیریهای بی ثبات و ناپایدار بوده است، این دسته از مردم خون به دل مصلحان کرده اند و آنان را در اوج اقتدار به مظلومیت کشانده اند. امام علی(ع) از حضور این گونه کسان با این ویژگی در زمان پیامبر(ص) یاد می کند و می فرماید:

و نشهد انّ محمداً عبده و رسوله خاض الی رضوان اللّه کلّ غمره و تجرّع فیه کلّ غصّه و قد تلوّن له الأدنون و تألّب علیه الأقصون.(۴)

با تمام وجود بر این حقیقت گواهی می دهیم که محمّد(ص) بنده و فرستاده اوست که در راه خشنودی خدا در امواج گونه گون خطر غوطه ور شد، و انواع شرنگهای درد را سر کشید و عمری خون دل خورد. نزدیکانش هر روز رنگ دیگر کردند، آنان که با وی فاصله ای بسیار دور داشتند در دشمنی او همدست شدند.

رهبران نالایق و مردمان متلوّن

هرگاه در رأس یک جریان انسان های بی کفایت و رهبران ناشایسته و نااهل قرار گیرند، پیروان آن جبهه و جریان نیز دچار انحراف و گمراهی و گردنکشی و چند چهره ای خواهند شد، علی(ع) در ترسیم جامعه دینی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و حاکمیت جریان سقیفه و بویژه خلافت دومی چنین فرموده است:

فَمُنِیَ الناس لعمر الله بخبطٍ و شماس و تلوّنٍ و اعتراض، فصبرت علی طول المده و شدّه المحنه…؛(۵) سوگند به خدا! مردم در حکومت دومی در ناراحتی و رنج مهمی گرفتار آمده بودند و دورویی ها و انحراف ها در آن دوران رخ نمود. و من در این مدت طولانی محنت زا و عذاب آور، چاره ای جز صبر و شکیبایی نداشتم.

باغبان اسلام بذر سالم و نهال پاک و پاکیزه دین و دیانت را به شایستگی پاشید و کاشت، لکن مزرعه دین و بوستان رسالت پس از او دچار آفتها و آسیبهای فراوان گردید، و نااهلان و نامحرمان به درون جامعه دینی نفوذ کردند و ریزش بزرگ تاریخی در آن زمان صورت گرفت و جلو رشد و رویش اسلام گرفته شد.

جریان آفت آفرین حاکمیت بنی امیّه مانند لشکر ملخ به مزرعه دین حمله ور شد و همه ارزشهای راستین اسلام ناب محمدی(ص) را مورد تهاجم و تاخت و تاز قرار داد تا آنجا که از اسلام جز اسمی باقی نماند و فرهنگ جاهلیت دوباره جان گرفت و آموزه های دینی یکی پس از دیگری رنگ باخت.

در نامه هایی که بین امام علی(ع) و معاویه ردّ و بدل شده است کاملاً جریان نفاق و تلوّن با جریان صداقت و تدیّن روبروی هم قرار گرفته اند و هر کسی اندک بصیرتی داشته باشد می فهمد که بر امام حکیم و حلیم و بصیر علی بن ابی طالب(ع) در آن مقطع تاریخی چه گذشته است.

در یکی از نامه ها به معاویه، حضرت تعبیر تیه را به کار گرفته است که نتیجه تلوّن است، انسانهایی که از مدار حق خارج می شوند ره به جایی نمی برند و حرکتشان سرانجامی ندارد، بعد از طی مسیر دوباره بر می گردند به همان نقطه که حرکت را شروع کرده اند، کسی که از سیر الی اللّه محروم شد گرفتار تیه فی الأرض می شود قرآن درباره بنی اسرائیل متلوّن و رنگ به رنگ می فرماید:

قال فأنها محرّمه علیهم اربعین سنه یتیهون فی الأرض ؛(۶) (از طرف خداوند به موسی چنین وحی فرستاده شد که): این جمعیت از ورود در این سرزمین مقدّس که مملو از انواع مواهب مادی و معنوی بود تا چهل سال محروم خواهند ماند. و در بیابانها به مدت چهل سال باید سرگردان باشند.

کسی که در حرکت تیه قرار گیرد و صراط مستقیم را رها سازد چشم و دیده دلش کور می شود، نشانه این گونه کسان آن است که همواره درجا می زنند و نه تنها پیشرفت و حرکت روبه جلو ندارند بلکه پسرفت هم دارند.

علی(ع) به معاویه می نویسد: و انّک لذهّابٌ فی التّیه روّاغٌ عن القصد؛(۷) تو همواره در ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.