پاورپوینت کامل دانشور نوآور ابتکارات شهید آیت الله سید مصطفی خمینی ۹۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دانشور نوآور ابتکارات شهید آیت الله سید مصطفی خمینی ۹۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دانشور نوآور ابتکارات شهید آیت الله سید مصطفی خمینی ۹۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دانشور نوآور ابتکارات شهید آیت الله سید مصطفی خمینی ۹۰ اسلاید در PowerPoint :
دیدگاه های عارفانه آیت اللّه مصطفی خمینی در عرفان نظری و عملی به درجاتی عالی دست یافت، بحثهای عرفانی وی هم در رساله هایی به طور مستقل و بصورت حواشی بر تألیفات حکما و عرفا قابل مشاهده است و نیز در مطالب تفسیری او می توان این نگرش را ملاحظه کرد. او عقیده دارد تا زمانی که انسان در عالم طبیعی زندگی می کند از مالکیت الهی که بر وی ظاهر می گردد بهره ای ندارد ولی وقتی به عالم مثال ارتقا یافت احاطه اش به صور علمی و قوای نفس آشکار می شود و چون به جهان آخرت رسید که قیامت عظمی و رجعت کبراست متوجه حالات قبلی خود می گردد و برای او مشخص و روشن می شود که ذات الهی مالک همه چیز است و توحید افعالی را بعد از فنای ذاتی درک می کند. در روشن کردن معنای وحدت وجود و این که با وحدت موجود بستگی ندارد مثالی را می آورد: برحسب ظرفیت های گوناگون آب بر روی کره زمین فراوان است و این تنوع و تکثر با نابودی ظرف ها چون دریاها، اقیانوس ها، چشمه ها، رودخانه ها و خلیج ها از بین می رود، در واقع این قالب ها و مرزها، محدودیت به وجود می آورند و گرنه در حقیقت آب کمی و زیادی وجود ندارد، کسی هم که وحدت ذاتی وجود را می پذیرد عنوان های اسباب کثرت را اعتباری می داند و با تمسّک به ثنا و عبادت از این قشرها، لباس های فرسوده و فناپذیر و حصرها رها گردد، کثرت قابل مشاهده برای وجود، خارج از حقیقت آن هستند و حصول کثرت برای وجود به وسیله اعیانی که عارض بر آن هستند ممکن نیست هر چند این کثرت وهمی را نمی شود جدا کرد. به نظر مصطفی خمینی سوره حمد از چهار سفر معنوی حکایت می کند و ایشان این برابر سازی اسفار اربعه با سوره حمد را از بخشندگی ها و مهربانی های الهی نسبت به خود می داند سوره فاتحه چگونگی سلوک اصحاب ایمان و ایقان و ارباب انس و عرفان را بیان می کند. در سفر به سوی خدا، حق در حجاب خلق دیده می شود و در رجوع این سفر، خلق در حجاب حق نمود پیدا می کند و می گوید ایاک نعبد و ایاک نستعین و چون در این حال که حال صحو بعد از محو است می خواهد ثابت بماند می گوید: اهدنا الصراط المستقیم و این سیر معنوی به بزرگان اصحاب ایمان و عرفان که به حق از خلق در حجابند اختصاص دارد. بنابراین صراط مستقیم حالت برزخی کبرا و متوسط بین محو مطلق و صحو کلّی تام است و اهدنا الصراط المستقیم اشاره دارد که سعادت بشر به گونه کلّی در اختیار انسان نمی باشد، بر خلاف شقاوت آدمی که در حوزه اختیار اوست، طلب هدایت به صراط مستقیم برای آن است که تمامی شرایط سعادت فراهم گردد. سالک پس از سه سفر اوّلی، تحت اسماء الهی یعنی ربّ، رحمن الرحم و مالک یوم الدین اقدام به سفر چهارم روحانی خود می کند.(۱) ایشان در پژوهش های تفسیری و عرفانی خویش بر این باور است که: روز قیامت اکنون وجود دارد اگر روز قیامت اکنون نباشد نمی توان عالم قبر را برزخ دانست زیرا میان نیستی و هستی حاجزی تصوّر نمی گردد، برزخ یعنی مانع و فاصله میان دو چیزی که وجود دارند، به اعتقاد وی قیامت درون حجاب های آسمان ها و زمین است، تا هنگامی که انسان در این حجاب ها قرار گرفته است، این ویژگی از فهم او فاصله دارد ولی اگر آن موانع را فرو بگذارد و مقام عنداللهی بیابد،قیامت بر او آشکار می گردد، او درباره دوزخ و جنّت هم چنین دیدگاهی دارد، آتش هم اکنون قلب و روح انسان مغرور و عاصی و غرق در گناه و خلاف را می سوزاند ولی حجاب ها وی را از درک سوختن و احساس درد و سوزش محروم نموده است، با مرگ، این حجاب ها برداشته شد واو آشکارا و از روی یقین می داند دوزخ وجود دارد چنان که خداوند می فرماید: «و انّ جهنم لمحیطه بالکافرین».(۲) موعظه ای ملکوتی ای برادر حقیقی ام و ای عزیزم، گول ژرف نگری ها و مسایل دقیقی که در این کتاب هاست نخور و به درک کلیات و ظرایف علوم قانع مشو، چه با این همه، حمّال معانی و مفاهیم و بارکش لطایف و ظرایف گردی. از اخبار و آثار، به ظواهر آن ها که خود حجاب و پوشش حقایق اند بسنده مکن، آن چه وظیفه توست، آن است که در ربّ که تو را بپرورید و از روی لطف و عنایت ناخوشایندی ها را از تو باز داشت و نعمت هایش را بر تو فرو ریخت، تدبّر کنی، دانش ها،فن ها، مسایل فکری و برتری هایی از این دست، مادامی که قلب تو را متحوّل و نورانی نکنند و اخلاق شایسته را در تو پدید نیاورند تاریکی و سیاهی اند که در مسیر آینده تو(دنیا، برزخ، قیامت و…) مایه سنگینی و وبال تو خواهند بود. تو هر آن برای نجات از شومی پیامدها و آثار این دانش ها و دریافته ها و صور، به خدا پناه بری چرا که علم هم بزرگ ترین حجاب است و هم نوری است که خداوند آن را بر هر که خواهد به بخشاید بنابراین برنامه کوتاه، در عوامل و اسباب پرورش و رشد خود بیندیش، بنگر که تو ذرّه ای از نطفه پست و پلیدی بودی که از پدر به رحم مادر منتقل شدی، چگونه آن نطفه خون بسته شد، سپس تبدیل به علقه و گوشت سفت تا شده گردید، بعد از آن، از همان تکه گوشت اعضای گوناگون برآمد. استخوان های منظم، رباطها، ناخن ها، رگ ها، روده ها، و… را با نظم و هماهنگی ویژه و استواری که از هم نپاشد تولید شد. بعد از آن در هر یک از این اندام ها گونه هایی از نیروی بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، و لامسه پدید آمد، سپس در سینه مادر، بهترین و مناسب ترین مایع به حال تو که شیری لذیذ، گوارا و خوشخور است، به ودیعت نهاده شد. سپس خداوند مهرورز، دل مادر و پدر را به تو پر از محبت کرد و در زوایای جان و کنج دل آنان، دوستی، شیفتگی و عشقت را نهاد، تا از آن چه به تو روی آورد نگهبانی کرده و ناخوشایندی هایی که به تو هجوم می آورند و به میلیون ها شمار آنان می رسد از تو دور کند، بنگر به آن چه برای رشد و بالندگی بُعد مادی و برطرف کردن نیازهای جسمی است آفریده است از خوراکی ها، آشامیدنی های گوناگون، همگون و ناهمگون. وقتی در این ساحت نعمت های مادی، ساعتی اندیشیدی و دقیقه ای به درنگ فرو رفتی به مسایل روحی، آداب اخلاقی و اعتقادات باطنی، درنگ کن که خداوند تعالی که آگاه به همه اسرار و عوالم است نیازهای تو را در دیگر آفاق و زمان ها و میدان ها نیز دیده و همه وسایل که تو را از آفات و بلاهایی که رنج ها و گرفتاری های دنیوی در برابر آن بسیار کم و آسان است، آماده ساخته است، پیامبران را فرستاد، کتاب ها فرستاد. پیامبران بزرگوار و گرامی رنج ها کشیدند بیرون از شما و این نبود مگر برای نگهداری تو، از مجازات پیامدهای کارهایت در برزخ و قیامت چه آنان طبیب جان ها، که برای هدایت و تربیت بشر و کمال رساندن او بر انگیخته شده اند وقتی تو اهل بصیرت و اندیشه شدی و متوجه زوایا و گستردگی این همه لطف و نعمت گشتی، آیا دوستی، شیفتگی و عشق این وجود بزرگ و با عظمت، کریم و بخشنده مهربان و مهرور،در دلت پدید نمی آید که تو را شیفته او کند، با این همه، اگر این حال برایت پیش نیاید، مرگ برای تو بهتر از زندگی است چه نیکو گفته است گوینده بلند مرتبه: «بل هم اضلّ سبیلاً»(۳) ولی اگر شیفتگی و عشق در جانت پدید آمد، بر تو باد به فزونی آن تا در قلب تو غیر او هیچ نماند آیا پسندیده است بر انسان آگاه، به همه سوی های قضایا که خود را به غیر از پروردگار عزیز و سربلندی بسپارد که درباره او گفته شده است: «او را بندگانی دیگر جز تو هست ولی تو را ربّی جز او نیست».(۴) شگفتا! چگونه در خدمت به او و انجام وظایف عبادی و اطاعت او سهل انگاری می کنی، گویا تو را جز او پرورش دهنده و پروردگارهایی است، در حالی که چنان خداوند رحیم تو را مورد لطف قرار می دهد و می پرورد که گویا بنده ای جز تو او را نیست، منزّه است او، چه همه مهر و رحمت او عظیم است و تربیت او کامل. بنابر آن چه تقدیر شد و به نگارش آمد و تا حدّ برهان و شهود ابلاغ شد و به تو رسید، در اقدام به آن چه که از تو می خواهد، سستی مکن، از گردن کشان و سرپیچندگان از آن چه فرمان داده است یا بازداشته، مباش، بکوش که همه وجودت در گرو خواسته او و مصروف مقاصد او گردد. از مهم ترین خواسته های خداوند، اقدام و اهتمام به کارهای مسلمانان و هدایت بشر به راه راست است، پس تو هم در گسیل مردم و توجه آنان به آخرت و کوچک کردن دنیا نزد آنان و بزرگ کردن دینداری در دلشان، مظهر اسم ربّ باش که خداوند یار و مددکار است.(۵) آشنایی با علوم غریبه شهید سید مصطفی خمینی با علم حروف و اعداد آشنایی کافی داشت، او با این دانش ها در یکی از سفرهای خود به شهر ابهر(از توابع استان زنجان) نزد شیخ زین العابدین معروف به امام ابهری متوفی:۱۳۸۹ ه.ق از بزرگان این فن آشنا شد.(۶) آن شهید دانشور، دانش حروف و اعداد را از علوم شریف می داند که عهده دار معارف غریبه است و از مبادی علمی و دقیق برخوردار است. این علم در زمان های گذشته، توسط صاحب نظران تدوین یافته و علم جفر و رمل را هم در بر می گیرد. از منابع او در علم حروف و اعداد کتاب های شمس المعارف الکبری و لطایف العوارف امام احمد بن علی بونی است. توجه به علم اعداد، حروف و اوقاف در تفسیر قرآن از ویژگی های این مفسّر است. بر اساس منابع عرفانی حضرت امام جعفر صادق(ع) نخستین کسی است که علم جفر را با حروف صامت برابر کرد و کتاب خدا را در بردارنده چهار موضوع دانست: «عبارات، اشارات، لطایف و حقایق».(۷) دکتر محمد علی لسانی فشارکی می نویسد: نگرش جامع الاطراف مفسّر به همه دانش ها در کنار دانش تفسیر قرآن کریم و تمامی آنها را در خدمت قرآن کریم و تفسیر آن دانستن تا آن جا مؤثر افتاده است که در بخشی از تفسیر حتی علوم غریبه نیز با تفصیل نسبی مطرح شده اند، توجیه عمده مفسّر برای وارد کردن این علوم در تفسیر این است که هرچند بی خبران از این علوم بغض و عنادی آشکار با این علوم و صاحبان آن ها دارند، از آن سوی دیگر این علوم نزد اهلشان شأنی راسخ و نزد صاحبانشان شرافتی خاص دارند و این چنین اختلاف نظر امری طبیعی است.(۸) مفسّر به مناسبت تفسیر بسم اللّه الرحمن الرحیم به علم حروف، اعداد و اوفاق پرداخته و حدود پنج صفحه را به تبیین این علوم در ارتباط با بسمله و ترسیم مربعات مربوطه و توضیح آن ها اختصاص داده است.(۹) سید مصطفی عقیده دارد همه موجودات جلوه گاه تمامی اسماء و صفات الهی هستند، بر اساس تفسیر اوفاقی و علوم غریبه از این آفریده ها می توان به «ب»،«الف»، «س» و «سیم» اشاره کرد، هر یک از این اسم ها افزون بر جلوه فراگیر وقتی گفته می شود: «ب» یعنی بهجه اللّه یعنی این ویژگی در آن ها چیرگی دارد، «الف» در میان سه حرف یاد شده در بیرون آمدگی و برگرفتگی از اصل، پوشیدگی و در پرده قرار دارد و این در پردگی به حق نزدیک تر است. الف به سبب استواری، صفت فعل حق و اول عدد و حروف و ام الکتاب است، در همه حروف رکن بوده و مخرج آن به قلب از همه حروف نزدیک تر است و قلب مبدأ اول در عالم انسان است و به باور وی «ب» در بسمله چون آیینه صاف است که تنها الف را در خود باز می تاباند و «س» ضمن نمایاندن غیر، ادراک را به خود فرا می خواند و «م» مبدأ ظهور کثیر است. سین به منای سناء الحق و روشنایی حضرت حق است، «م» از دایره امکان حکایت دارد و برزخ مالک و مملوک است. ذات غیبی اسم و رسم ندارد و شمار صفت ها و اسماء از ذات در آن منتفی است و از آن تعبیر به «الف» و حضرت احدیث می شود، مرتبه با تعین اسماء ذات که حضرت و احدیت و «ب» نامیده می شود. اگر جلوه اسمایی نبود عالم در تاریکی می ماند و از این جلوه به فیض اقدس تعبیر می شود و «ب» واسطه تکوین و پیوند تعلق وجود از واجب به ممکن است. بنابراین الف وجود مطلق عام حقیقی واجبی و «ب» وجود اضافی اعتباری امکانی وحدانی است و نقطه تحت «ب» عبارت است از صورت ممکن و تعیین آن پس «الف» ویژه مرتبه وجود مطلق «ب» ویژه مرتبه نبی مطلق (حضرت رسول اکرم(ص)) و نقطه ویژه ولی مطلق (خاتم الاولیاء) است، چون همان گونه که «ب» با نقطه برجستگی امتیاز می یابد، نبوت نیز، با ولایت برجستگی و امتیاز می یابد. به تعبیر دیگر، مرتبه ذات غیبی که همان غیب الغیوب و در حجاب مطلق است و نمی توان به آن علم یافت و مقام الجمع و غماء نامیده می شود و مرتبه ذات با تعیین این که در مرتبه فروتر قرار دارد، مقامات تفصیلی و غماء خوانده می شود. آن علامه شهید می نویسد: بیم از به درازا کشیدن سخن و ناسازواری آن سبب شده است که بیش از این به علم و اوفاق و طلسمات اشاه نشود و گرنه روشن می کردم این که نقل شده امام علی(ع) برای عبداللّه بن عباس از شب تا صبح در بقیع از «ب» سخن می گفته، به چه معناست. نگرش ها و نقدهای اصولی در عصر شیخ انصاری دانش اصول به شکوفایی و بالندگی رسید و گسترش یافت، رفته رفته از محدوده خود پا را فراتر نهاد، بزرگانی چون آیت اللّه بروجردی و امام خمینی کوشیدند این علم را از زواید، اضافات و نکات غیر ضرور پالایش کنند، سید مصطفی که از خرمن دانش، بینش و بصیرت این دو فروغ فقاهت خوشه ها چید و خود ستاره ای تابناگ گردید از آیت اللّه بروجردی و والدش شیوه هایی را آموخت و مجموعه افکار اصولی خود را به حوزه ها ارائه داد ابتکارش در این عرصه آن است که علاوه بر پیگیری روش استادان خود، دانش اصول را با تحریر نوین، پیراستن و آراستن ویژه مطرح ساخت و در این وادی به نوآوری ها و ابداعاتی ناب دست یافت. وی تأکید کرد اصول مقدمه ای بر فقه است و نمی توان مانند دیگر دانش های اعتباری و حقیقی بر آن علم نهاد. مقدمه چینی های فراوان، ذکر دلیل های گسترده و یادآوری های اضافی در پایان بحث ها بیان گر آن است که این دانش بی جهت و غیر اصولی رشد یافته و کمتر در مسیر تکاملی گام نهاده است، او می افزاید به دلیل همین تورّم غیر ضرور علم اصول از هدف اصلی خود که پرورش افکار و پیدایش نیروی استنباط می باشد دور شده و دچار بخش بندی های گوناگون و احتمالات فراوانی در طرح مسایل شده که هیچ گونه ضرورتی ندارد زیرا حوزه اصولی دو محور است: آفرینش مس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 