پاورپوینت کامل امام عسکری(ع) و استفاده وسیع از علم غیبی ۷۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل امام عسکری(ع) و استفاده وسیع از علم غیبی ۷۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل امام عسکری(ع) و استفاده وسیع از علم غیبی ۷۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل امام عسکری(ع) و استفاده وسیع از علم غیبی ۷۲ اسلاید در PowerPoint :

می درخشد زهره زهرا امام عسکری

می کند روشن دو عالم را امام عسکری

می دهد نور جنان از چهره تابان او

همچو پیغمبر بود زیبا امام عسکری

امام حسن عسکری(ع) در ماه ربیع الثانی (هشتم، دهم، و یا چهاردهم) ۲۳۲ ه.ق در مدینه منوّره بدنیا آمد، و بانور خویش خانواده و شهر مدینه و قلوب شیعیان را نورانی نمودو در هشتم ربیع الاول بوسیله معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید. پدر بزرگوارش حضرت هادی(ع) و مادر مکرمه اش «حدیثه» که بنام «سوسن» نیز یاد شده است در عظمت او گفته شده است: «و کانت من العارفات الصّالحات و کفی فی فضلها انّها کانت مفزع الشیعه بعد وفاه ابی محمّدٍ؛(۱) او از زنان عارفه و آشنا به مسائل و صالحه (و نیکوکار) بود، در فضیلت او همین بس که بعد از شهادت ابی محمد(حسن عسکری(ع)) پناهگاه (و نقطه اتکای) شیعیان بود.» آن حضرت در سن ۲۲ سالگی پدر را از دست داد، و بعد از ۶ سال امامت، در سال ۲۶۰ ه.ق در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید و در خانه خود سامرّا در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد(۲) خلفای ستمگر دوران آن حضرت عبارتند از: ۱- المعز باللّه (۲۵۲ – ۲۵۵) ۲- المهتدی باللّه(۲۵۵ – ۲۵۶) ۳- المعتمد باللّه(۲۵۶ – ۲۷۹). آنچه پیش رو دارید (به مناسبت شهادت حضرت عسکری(ع)) نگاهی است به استفاده وسیع حضرت از علم غیبی و آگاهی خدادادی که ما با ذکر اسباب و علل این عمل نمونه هایی از پیشگوییهای غیبی آن حضرت ارائه می دهیم به امید آن که باعث آگاهی بیشتر و محبّت افزونتر به مقام و منزلت آن امام همام شود. قرآن و علم غیبی معصومان(ع) در قرآن کریم آیاتی داریم که علم غیب را مخصوص خداوند متعال می دانند مانند: «و عنده مفاتح الغیب لایعلمها الّا هو؛(۳) در نزد او کلیدهای غیب است جز او کسی کلیدهای غیب را نمی داند.» و امثال آن(۴) ولی استثنایی که در این آیه آمده «عالم الغیب فلایظهر علی غیبه احداً الّا من ارتضی من رسول؛(۵) دانای غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی سازد مگر رسولانی که آنان را برگزیده…» نشان می دهد که اختصاص علم غیب به خدای متعال به این معنی است که غیب را مستقلاً و از پیش خود (و بالذّات) کسی جز خدای متعال نمی داند، ولی ممکن است پیغمبران پسندیده و مرضی حق به تعلیم الهی و خدایی از غیب آگاه شوند و امکان دارد پسندیدگان دیگر همچون امامان معصوم(ع) نیز به تعلیم خاص پیامبر اکرم(ص) و امامان قبلی از علوم غیبی و پنهانی برخوردار شوند،(۶) چنان که آیات دیگر و روایات فراوان و دلیل عقلی این مسئله را تأیید می کند. از قرآن کریم به دو آیه بسنده می کنیم: ۱- «…لیکون الرّسول شهیداً علیکم و تکونوا شهداء علی النّاس؛(۷) در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی شما را “مسلمان” نامید، تا پیامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم.»یقیناً مراد از “تکونوا” همه مردم نیست چون اولاً اتحاد شاهد و مشهور علیه لازم می آید.ثانیاً همه مردم از اعمال یکدیگر اطلاع ندارند تا در قیامت گواهی دهند، معلوم می شود ” شهداء” افراد خاصی هستند که در آیه مشخص شده اند. امام باقر(ع) در توضیح این آیه فرمود: «فرسول اللّه(ص) الشّهید علینا بما بلغنا عن اللّه تبارک و تعالی نحن الشّهداء علی النّاس یوم القیامه…؛(۸) پس رسول خدا(ص) گواه است بر ما نسبت به آنچه به ما رسیده است از خدای بلند مرتبه و ما گواه بر مردم هستیم در روز قیامت.» و از خود پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود: «عنی بذلک ثلاثه عشر رجلاً خاصّهً دون هذه الامّه ثمّ قال أنا و اخی و احد عشر من ولدی؛(۹) مقصود از این آیه فقط سیزده مرد است، نه تمام امّت (اسلامی) سپس فرمود: «آن سیزده نفر) من و برادرم(علی(ع)) و یازده نفر از فرزندانم (از نسل علی و حسین(ع))». در روایت دیگر می خوانیم که پیامبر(ص) گواه بر آل محمد(ص) و آل محمد(ص) گواه بر مردم است.(۱۰) توجه داریم که گواهی بر اعمال مردم در روز قیامت لازمه ضروری و حتمی آن این است که بر تمامی اعمال مردم، از ریز و درشت، از ظاهر و پنهان آگاهی و نظارت دقیق داشته باشند لازمه قطعی این آیه علم غیب داشتن امامان معصوم(ع) است. ۲- «و قل اعملوا فسیری اللّه عملکم و رسوله و المؤمنون…؛(۱۱) بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می بیند، و بزودی به سوی دانای نهان و آشکار، بازگردانده می شوید، و شما را به آنچه کردید خبر می دهد.» از امام صادق(ع) از این آیه پرسش شد، فرمود: «والمؤمنون هم الائمّه؛(۱۲) (مراد) از مؤمنان امامان(معصوم) هستند.» و امام باقر فرمود: «ما من مؤمنٍ یموت او کافرٍ یوضع فی قبره حتی یعرض عمله علی رسول اللّه(ص) و علی امیرالمؤمنین علیه السلام و هلمّ جرّاً الی آخر من فرض اللّه طاعته علی العباد فذلک قوله «قل اعملوا…؛(۱۳) هیچ مؤمنی از دنیا نمی رود، و هیچ کافری در قبر نهاده نمی شود مگر این که اعمالش بر رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) عرضه می شود و همین طور ادامه می یابد تا آخرین کسی که خداوند طاعت و پیروی او را واجب نموده است.» روایات فراوانی داریم که می رساند امامان از امور غیبی اطلاعات دارند که در ضمن برخی از آنها بیان شد، در این قسمت فقط به بخشی از یک روایت بسنده می کنیم. امام هشتم فرمود: «فان محمّداً کان امین اللّه فی خلقه فلمّا قبض کنّا اهل البیت ورثته، فنحن امناء اللّه فی ارضه، عندنا علم البلایا و المنایا…؛(۱۴) محمد(ص) امین خدا در میان خلقش بود، هنگامی که قبض روح شد ما اهل بیت وارث او شدیم. پس ما (نیز) امینان خدا در زمینش هستیم، در نزد ما علوم بلایا و اخبار مردم است (و ما از اوضاع مردم آگاهی داریم)». و از نظر عقلی نیز امام بحسب مقام نورانی خود، کاملترین انسان زمان خود و مظهر تمام اسماء و صفات خدایی هستند و بالفعل به همه چیز عالم و به هر واقعه شخصی آشنا می باشند و بحسب وجود عنصری و خاکی خود هرگاه بخواهند به چیزی توجه کنند حقایق غیبی برای او روشن و آشکار می گردد.(۱۵) استفاده وسیع از علم غیبی از شخص پیامبر اکرم(ص) گرفته تا امامان معصومان(ع) درموارد متعددی از علم غیبی و پیشگویی های غیبی و پنهانی در موارد لازم و ضروری استفاده نموده اند، در مواردی که اساس حقانیت اسلام با مصالح عالی امت (همچون مشروعیت امامت آنان) در معرض خطر قرار می گرفت از این آگاهی به صورت “ابزار” هدایت استفاده می کردند تا آنجا که می توان گفت پیشگوییها و گزارشهای غیبی امامان، بخش مهمّی از زندگینامه آنان را تشکیل می دهد، ولی با یک نگاه گذرا به زندگانی امام حسن عسکری(ع) در می یابیم که آن حضرت بیش از امامان دیگر آگاهی غیبی خود را آشکار نموده و از آن بهره برده است.(۱۶) شاهد مدّعا شاهد مدّعا تحقیق یکی از نویسندگان معاصر در این زمینه است، وی در گزارشی از کرامات و خبرهای غیبی و اقدامات خارق العاده امام عسکری(ع) می نویسد: “قطب راوندی” در “خرائج” جمعاً چهل مورد، و “سید بحرانی” در “مدینه المعاجز” صد و سی و چهار مورد را یادآور شده است. راز استفاده وسیع از علم غیبی در این قسمت، این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم که چرا حضرت عسکری(ع) به صورت گسترده از علم غیبی استفاده و بهره برده است. ۱- شرائط نامساعد اوّلین عاملی که می توان به آن اشاره نمود شرائط نامساعد و جوّ اختناقی است که برای حضرت عسکری و پدر بزرگوارش پیش آمد. از زمانی که امام هادی(ع) به صورت اجباری به سامرا منتقل گردید، به شدّت تحت کنترل بود، از این جهت امکان معرّفی فرزندش “حسن” به عنوان جانشین و امام بعدی برای شیعیان وجود نداشت، و کوچکترین گامی در این مسیر می توانست جان فرزندش را به شدّت به خطر اندازد. به همین دلیل کار معرّفی امامت، حضرت عسکری(ع) به شیعیان و گواه گرفتن در این باب در ماههای پایانی عمر امام هادی(ع) صورت گرفت.(۱۷) به گونه ای که هنگام رحلت حضرت هادی هنوز بسیاری از شیعیان از امامت امام حسن عسکری آگاهی و اطلاع نداشتند. به این جهت مجبور بود حضرت جهت معرّفی خویش از علوم غیبی و پیشگوییهای پنهانی استفاده کند، این نکته را در داستان اول (مرد همدانی و علوی) داستان پنجم(ناصبی) داستان ششم (نوه ابوذر غفاری) و داستان ابوالادیان به خوبی می توان مشاهده کرد. ۲- مطرح شدن امامت محمد! عامل دیگر در این زمینه اعتقاد گروهی از شیعیان به امامت “محمد بن علی” برادر حضرت عسکری(ع) در زمان حیات حضرت هادی بود، هر چند حضرت با آن مبارزه می کرد ولی با این حال عدّه ای تلاش داشتند مسئله را تبلیغ و تثبیت نمایند. پس از شهادت امام هادی(ع) گروهی از نادانان و خیانت کاران همچون “ابن ماهویه” این پندار را دستاویز قرار داده به انحراف و گمراه ساختن افکار شیعیان از امامت حضرت عسکری(ع) پرداختند.(۱۸) ۳- اختناق شدیدتر هر چند امام جواد(ع) و حضرت هادی(ع) در اختناق به سر می بردند، ولی اختناق دوران عسکری(ع) به شدّت بیشتر از آن دو بزرگوار بود، اوّلاً حضرت را در محلّه “عسکر” و پادگان نظامی سکونت اجباری دادند، ثانیاً حضرت را ناگزیر کرده بودند که هر هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه در دربار حاضر شود و ثالثاً حضرت را زندانی نمودند و در زندان نیز توسط برخی جاسوسان تحت کنترل و نظر بود.(۱۹) لذا به هیچ وجه نمی توانست حضرت آنچنان که باید خود را معرّفی کند. مجموع این عوامل باعث شده بود که گروهی نسبت به امامت آن حضرت تشکیک روا دارند، و حضرت را مورد امتحان و آزمایش قرار دهند.(۲۰) و یا در این زمینه مکاتبه نمایند.(۲۱) که از داستان های آتی بخوبی این مسئله را می توان متوجّه شد. تا آن جا حضرت مورد شک و تردید قرار گرفته بود که در پاسخ گروهی از شیعیان در این زمینه دردمندانه فرمود: «ما مُنِی احدٌ من آبائی بمثل مامُنیتُ به من شک هذه العصابه فی فان کان هذا الامر امراً اعتقد تموه و دِنتُم به الی وقتٍ ثمّ ینقطع فللشّک موضعٌ و ان کان متّصلاً ما اتّصلت امور اللّه فی معنی هذا الشک؟؛(۲۲) هیچ یک از پدرانم، آن گونه که من گرفتار تردید (گروهی از) شیعیان شدم مورد تردید واقع نشدند، اگر این موضوع (امامت) که شما به آن معتقد و پای بندید موقت و منقطع بود، جای شک و تردید داشت و اگر امامت امری است پیوسته و مستمر که (چنین است) تا امور الهی جریان دارد پابرجاست، دیگر این شک و تردید چه معنا دارد؟» حضرت عسکری برای زدودن زنگار این شک و تردیدها و برای حفظ یاران و دلگرمی آنها، و یا هدایت گمراهان ناگزیر بود از علوم غیبی استفاده کند، و این راه بهترین راه برای هدایت و جلب مخالفان و تقویت ایمان و زدودن شک و تردید، از دل شیعیان بود. شیخ حرّ عاملی در “اثبات الهداه” صد و سی و شش مورد، و علّامه مجلسی در “بحارالانوار” هشتاد و یک مورد را ثبت کرده اند و این آمار به خوبی نشان از آن دارد که گزارشهای غیبی از ناحیه آن حضرت و استفاده از این علم خدادادی وسیع بوده است. نمونه هایی از خبرهای غیبی حضرت ۱- خبر از تصمیم دو نفر ابوالقاسم کاتب راشد نقل می کند: که مردی از سادات علوی برای کار و کوشش، و تحصیل روزی از خانه خود در سامراء خارج شد و در خارج شهر به مردی از اهل همدان برخورد نمود که آمده بود و می خو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.