پاورپوینت کامل برابری زن و مرد در هدف خلقت ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برابری زن و مرد در هدف خلقت ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برابری زن و مرد در هدف خلقت ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برابری زن و مرد در هدف خلقت ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
این مقاله در صدد پاسخ گویی به این سؤال است که زن و مرد در هدف خلقت با هم برابر و یکسانند یا چنان که طبیعت در تسخیر انسان است و برای خدمت او آفریده شده است زن برای مرد خلق شده است و باید در خدمت مرد باشد، یا خیر؟ با مطالعه این مقاله پاسخ این پرسش را دریابید. یکی از مهمترین پرسش هایی که هر کس از خود می پرسد آن است که ما برای چه آفریده شده ایم و هدف آفرینش انسان ها و آمدن آن ها به این جهان چیست؟ اگر ما انسان ها روی این کره خاکی زندگی نمی کردیم کجای عالم خراب می شد و چه مشکلی به وجود می آمد، آیا ما باید بدانیم چرا آمدیم و چرا می رویم؟ در جواب این سؤال می گوئیم: انسانی که خدا را شناخته و به او با اسماء و صفات حسنایش معرفت پیدا کرده است جواب سؤال خود را به راحتی می یابد زیرا وی از یک سو می داند که خالق این جهان حکیم است، حتماً برای آفرینش او حکمتی است و از سوی دیگر هنگامی که به اجزاء و اعضای بدن خود می نگرد برای آن هدف و فلسفه ای می یابد:اگر خانه ای می سازد برای هدفی است، با توجه به این دو نکته است که انسان خداپرست و مؤمن می یابد که جهان آفرینش هدفی داشته و او باید بکوشد با نیروی عقل و علم آن را بیابد و آن را مشخص سازد و برای رسیدن به آن گام بردارد. اما آیا خدای سبحان از آفرینش جهان هستی و از جمله انسان می خواهد نقصی را از خود برطرف کند یا نیازی از نیازهای خود را تأمین نماید با آن که او غنی مطلق و کامل مطلق است نه نقصی در او راه دارد و نه نیازی تا بخواهد با آفرینش جهان و انسان آن را بر طرف نماید. با توجه به بی نیازی و کمال مطلق الهی او را برای رفع نیاز یا نقص نمی آفریند بلکه هدف آفرینش او پیشرفت و تکامل است و انسان ها نیز برای پیشرفت و تکامل آفریده شده اند. به عبارت دیگر: خدای سبحان به مقتضای حکمتش در آفرینش جهان و انسان هدفی داشته و به مقتضای غنا و کمال لایتناهی داشتن هدف او از آفرینش چیزی نیست که به ذات او برگردد پس باید هدف او از خلقت جهان و انسان چیزی باشد که مایه کمال مخلوقات باشد. و در واقع موجودات را برای تکامل آن ها آفریده است. از این رو در آیات قرآن از عبث نبودن خلقت انسان سخن می گوید و می فرماید: «افحسبتم انما خلقناکم عبثاً و انکم الینا لاترجعون»(۱) آیا گمان کرده اید که ما شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما بازگشت نمی کنید و اگر انسان عبث و بیهوده خلق نشده است پس هدف از خلقت او چیست؟ قرآن کریم در آیات متعددی از هدف خلقت انسان سخن گفته است. در جایی می گوید: هدف خلقت آزمایش و امتحان انسان ها از نظر حسن عمل است، «الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملاً»(۲) او کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را آزمایش کند که کدامین بهتر عمل می کنند. در جایی هدف خلقت را علم آگاهی از قدرت و علم الهی می داند و می فرماید: «اللّه الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان اللّه علی کل شی ء قدیر و انّ اللّه قد احاط بکل شی ء علماً»(۳) خدا کسی است که هفت آسمان را آفریده و از زمین نیز مانند آن خلق کرده است فرمان او در میان آن ها نازل می شود تا بدانید خدا بر هر چیز تواناست و علم او به همه موجودات احاطه دارد. در برخی آیات هدف اصلی آفرینش را رحمت می داند و می فرماید: «ولوشاء ربّک لجعل الناس امه واحده و لایزالون مختلفین الامن رحم ربّک و لذلک خلقهم»(۴) اگر پروردگارت می خواست همه مردم را امت واحده و بدون هیچ گونه اختلاف قرار می داد ولی آن ها همواره مختلفند مگر آن چه پروردگارت رحم کند و برای همین رحمت آن ها را آفریده است. و از برخی آیات استفاده می شود که هدف آفرینش عبودیت و سرسپردگی و بندگی در برابر خدا است: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»(۵) من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند. با تأمل در این آیات و مفهوم آن استفاده می شود که این آیات هیچ ناسازگاری ندارد زیرا این اهداف، برخی مقدّماتی و برخی متوسط و برخی هدف نهایی اند. هدف اصلی همه، عبودیت و بندگی خداست و مسأله علم و دانش و امتحان و آزمایش اهدافی هستند که در مسیر عبودیت قرار می گیرند و رحمت واسعه خداوند نتیجه این عبودیت است. پس هدف عبادتی است که نتیجه آن تکامل انسان است. در واقع عبودیت اوج تکامل یک انسان است زیرا عبودیت آخرین درجه خضوع در برابر معبود است و کسی در برابر معبود به تعظیم و خضوع می پردازد که به او نزدیک باشد پس کسی که در برابر معبود قرار می گیرد به او نزدیک است. بنابراین عبودیت آن است که انسان جز به معبود واقعی یعنی کمال مطلق نیندیشد. جز در راه او گام بر ندارد و هرچه غیر اوست فراموش کند و در تمام زمینه ها مطیع او بوده و در برابر ذات پاک نهایت تسلیم را داشته باشد و این است هدف نهایی آفرینش انسان که خدا برای وصول به آن میدان آزمایشی فراهم ساخته و به او علم و آگاهی عنایت کرده تا در اقیانوس رحمت او غرق شود. و انسانی که برای این هدف والا آفریده شد باید با اختیار و اراده خویش به سوی آن هدف گام بردارد. پاسخ به یک سؤال اگر خدا انسان ها را برای عبادت آفریده است پس چرا عدّه ای از انسان ها در مسیر کفر گام برمی دارند با این که اراده خدا بر عبودیت اوست؟ در جواب می گوییم: هدف از خلقت عبادت اجباری نبوده است بلکه هدف عبودیت همراه با اراده و اختیار است. در واقع خدای سبحان انسان را آفریده و زمینه را برای عبودیت و اطاعت و بندگی او فراهم ساخته و او را از درون و بیرون مجهز کرده است از درون به او عقل و فطرت و عواطف و قوای مختلف عنایت کرده و از بیرون پیامبران و کتب آسمانی و برنامه های تکاملی را برای او مهیا نموده است و این انسان است که خود باید از این زمینه ها و امکانات بهره برداری کرده و خود را به تکامل و قرب الهی نایل گرداند. با توجه به این که هدف خلفت انسان عبودیت خداست در این هدف بین زن و مرد تفاوتی نیست زیرا هر دو انسانند و هر دو از روح و فطرت الهی برخوردارند، زمینه های تکاملی از طرف خداوند در نهاد آن ها قرار داده شده است پس در این هدف خلقت هر دو یکسانند، اما برخی خواستند بگویند که زن و مرد در هدف خلقت برابر نیستند که در ادامه به این پندار پاسخ داده می شود. خلقت موجودات بر انسان بر اساس آموزه ها و تعالیم قرآن اشرف مخلوفات نظام آفرینش است، از این رو خدای سبحان پس از بیان مراحل خلقت انسان و آفرینش او پس از ایجاد روح در او،با عنوان احسن الخالقین به خودش تبریک گفت و فرمود: «فتبارک اللّه احسن الخالقین»(۶) و در جایی که از آفریده های دیگر و رابطه آن ها با انسان سخن می گوید می فرماید: «اللّه الذی سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره ولتبتغوا من فضله و لعلّکم تشکرون و سخّرلکم ما فی السموات و الارض جمیعاً منه انّ فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون.»(۷)خدای سبحان همان کسی است که دریا را مسخر شما کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن حرکت کنند و بتوانید از فضل او بهره گیرید و شاید شکر نعمت هایش را بجا آورید، او آن چه در آسمان ها و آن چه در زمین است همه را از سوی خودش مسخر شما ساخته است، در این نشانه های مهمی است برای کسانی که اهل فکرند. در سوره ابراهیم نیز فرمود: «اللّه الذی خلق السموات و الارض و انزل من السماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقالکم و سخّرلکم الفلک لتجری فی البحر بامره و سخّرلکم الانهار و سخّرلکم الشمس و القمر دائبین و سخّرلکم اللیل و النهار.»(۸) خداوند همان کسی است که آسمان ها و زمین را آفریده و از آسمان آبی نازل کرده و با آن میوه های مختلف را خارج ساخت و روزی شما قرار داد و کشتی را مسخّر شما گردانید تا بر صفحه دریا به فرمان او حرکت کنند و نهرها را نیز مسخّر شما گرداند، خورشید و ماه را که با برنامه منظمی در کارند به تسخیر شما درآورد و شب و روز را نیز مسخّر شما قرار داد. از این آیات استفاده می شود که موجودات مختلف آسمان و زمین در تسخیر انسان قرار داده شده است و این نشان می دهد که انسان از دیدگاه قرآن آن قدر عظمت دارد که همه این موجودات به فرمان خدای سبحان مسخّر او گشته اند یعنی یا زمام اختیارشان به دست انسان است و یا در خدمت منافع انسان حرکت می کنند در هر حال آن قدر به او عظمت داده شده است که به صورت یک هدف عالی در مجموعه آفرینش درآمده است. خورشید برای او نور افشانی می کند، انواع گیاهان را می رویاند و مسیر زندگی را به او نشان می د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 