پاورپوینت کامل اصلاحات حسینی در پرتو کلام وحی ۶۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اصلاحات حسینی در پرتو کلام وحی ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اصلاحات حسینی در پرتو کلام وحی ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اصلاحات حسینی در پرتو کلام وحی ۶۵ اسلاید در PowerPoint :

اصلاحات, اصلاح طلبی, مصلح و واژگانی از این قبیل از رایج ترین اصطلاحات قرآنی است. این کلمات و مشابه آن که بارها در کلام وحی به کار گرفته شده (۱) بیشتر در مقابل فساد و مفسد استعمال می شود. از منظر کتاب آسمانی قرآن, انبیإ الهی به عنوان طلایه داران اصلاحات معرفی شده و آنان با تحمل رسالت سنگین نبوت, تمام هستی خود را در راه مبارزه با فسادهای اخلاقی, اجتماعی, سیاسی و فرهنگی به کار گرفته اند.

از آنجایی که امام حسین(ع) از سویی به عنوان جانشین نبوت و گنجینه دار کلام وحی در تمام حرکات و رفتار و گفتار به عنوان الگوی کاملی برای امت محسوب می شود که باید آنان از رفتار آن امام(ع) سرمشق بگیرند, هم چنان که خودش فرمود: ((فلکم فی اسوه;(۲) قیام من سرمشق شماست.)) و از سویی نیز قیام جاویدان خویش را با شعار اصلاح طلبی و مبارزه با فسادهای گوناگون عصر اعلام نموده و در تبیین حرکت خویش می فرماید: ((انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی;(۳) من برای اصلاح در میان امت اسلام به پا خاسته ام)) و هم چنین آن حضرت در پایان سخنرانی معروف خویش در سرزمین منی اصلاح واقعی را در جامعه اسلامی خواستار شده و معنای روشنی از اصلاحات به دست داده و فرمود: ((اللهم انک تعلم انه لم یکن ما کان منا تنافسا فی سلطان و لا التماسا من فضول الحطام ولکن لنری المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک و یإمن المظلومون من عبادک و یعمل بفرائضک و سننک و احکامک;(۴) خدایا! همانا تو می دانی آن چه از ما سرزده (حرکت و مبارزه) به عنوان رقابت در به دست آوردن قدرت سیاسی و یا به دست آوردن ثروت و نعمت های دنیوی نبوده است, بلکه ما می خواهیم اصول و ارزش های دین تو را در جامعه حاکم کرده و در شهرهای تو اصلاحات نماییم برای بندگان ستم زده ات امنیت به وجود آورده و زمینه عمل به فرامین و احکام تو را فراهم نماییم.))

با توجه به نکات فوق در این نوشتار سعی شده تا اهداف اصلاح طلبانه امام حسین(ع) در حماسه عاشورا براساس مبانی وحیانی آن بررسی و در حد گنجایش مقام به برخی از مقاصد قرآنی آن حضرت پرداخته شود. به امید آن که با پیروی از آن اسوه راستین اصلاحات بتوانیم به صلاح و مصلحت واقعی خویش در دنیا و آخرت دست یابیم.

O اولین گام اصلاحات

در مکتب امام حسین(ع) آغازین قدم های اصلاح با خودسازی مصلحان برداشته می شود. اصلاح طلبان حسینی با الهام از پیام وحی, اولین گام های اصلاحی را در تربیت نفس خویش برداشته و اصلاح اخلاق و رفتار خویش را زیربنای اصلاحات حقیقی می دانند. آنان این پیام آسمانی رسولان الهی را سرلوحه حرکات خویش قرار داده و هر صبح و شام آن را زمزمه می کنند که: ((ما ارید ان اخالفکم الی ما انهاکم عنه ان ارید الا الاصلاح ما استطعت;(۵) من هرگز نمی خواهم چیزی را که شما را از آن باز دارم خودم مرتکب شوم, که رفتار و گفتارم با هم مخالف باشند, و تا حد توانایی می خواهم به سوی اصلاح قدم بردارم)).

بنابراین اگر در مراحل نخست حرکت های اصلاح طلبانه, مدعیان اصلاحات در اندیشه پاکسازی وجود خود از آلودگی های دنیوی و اندیشه های فسادانگیز نباشند چطور آنان خواهند توانست در سطح اجتماع که از هر طرف عوامل شیطانی برای گسترش فساد و تباهی و بی بند و باری تلاش می کنند, قدم های مثبت بردارند, آیا کسانی که در کشور وجود خود به سوی اصلاحات حرکت نمی کنند می توانند در پهنای اجتماع مدیریت رشد و ترقی و مقابله با انحرافات را به عهده بگیرند. بلی هم چنان که گفته اند:

ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند که شود هستی بخش

از دیدگاه قرآن رهبران جنبش اصلاحات لازم است که از پاکیزه ترین و خوش سابقه ترین انسان های اجتماع باشند آنان گذشته از این که در خودسازی و تهذیب نفس از افراد پیش قدم در جامعه هستند. در نزد افکار عمومی نیز باید از نظر فضائل اخلاقی و مدیریت اجتماعی به عنوان فردی مورد اعتماد به شمار آیند.

خداوند متعال از قول قوم صالح نقل می کند که: ((قالوا یا صالح قد کنت فینا مرجوا قبل هـذا;(۶) ای صالح تو پیش از آن که ادعای نبوت خود را مطرح کنی در میان ما فردی مورد اعتماد و مایه امیدواری بودی)).

حضرت سیدالشهدا(ع) هنگامی که ندای اصلاح در جامعه سرداد و مردم را برای مبارزه با انحرافات و تباهی در جامعه فراخواند از نظر دوست و دشمن فردی خود ساخته و مورد اعتماد و اطمینان بود تا جایی که معاویه بن ابی سفیان به فرزندش یزید گفته بود: ((حسین احب الناس الی الناس;(۷) حسین بن علی(ع) محبوب ترین چهره جامعه مسلمانان می باشد)).

به هر حال اگر امام حسین(ع) از اصلاح و تغییرات اجتماعی و سیاسی سخن می گفت, در حالی بود که در سیره عملی آن بزرگوار خودسازی, توجه به نماز, اخلاص, رضا, توکل به معبود یکتا, عرفان و معنویت, ایثار و صبر و استقامت جایگاه ویژه ای داشت.

O اهداف قیام عاشورا

حرکت های اجتماعی که برای اصلاح جامعه و دگرگون کردن اوضاع نابسامان آن صورت می گیرد باید براساس نقشه ای حساب شده و اهداف خاصی ـ که در آن نیازهای مردم و جامعه منظور شده باشد ـ طراحی و اعلام شود.

این اهداف که بازگو کننده اندیشه ها و دغدغه های رهبران نهضت می باشد لازم است به صورت شفاف و با زبان عموم مردم و به صورت گسترده در جامعه اعلام و به مردم تفهیم شود. چرا که در غیر این صورت حرکتی کور و ناموفق خواهد بود.

حضرت اباعبدالله(ع) اهداف متعالی قیام خود را در قالب پیام های مختلف ـ که برگرفته از کلام وحی و سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) بود ـ در فرصت های مناسب به صورت روشن و شفاف بارها اعلام کرده و بر آن پافشاری می نمود.

در این جا برخی از این اهداف والا و حیاتی را می خوانیم:

۱. برقراری قسط و عدالت

از دیدگاه بلند حضرت حسین(ع) کسی لیاقت و شایستگی زمامداری بر مسلمانان را داراست که رفتار و گفتار و حرکاتش در جهت اجرای قانون حق و گسترش عدالت باشد. آن حضرت می فرماید: ((فلعمری ما الامام الا العامل بالکتاب و القائم بالقسط, الدائن بدین الحق, الحابس نفسه علی ذات الله;(۸) به جان خودم سوگند! فردی شایستگی زمامداری بر مسلمانان را ندارد مگر این که قانون خدا را محترم شمرده و به آن عمل کند, برای گسترش عدالت قیام کرده و متدین به دین حق باشد و جان خود را در راه خدا گرو بگذارد)).

حضرت سیدالشهدا(ع) این مرام خود را به همه اعلان کرده و توسط دوستان و یارانش همه جا به آن اشاره می کرد. حضرت مسلم بن عقیل سفیر باکفایت آن گرامی در دارالاماره کوفه ضمن اشاره به فلسفه نهضت حضرت حسین(ع), خطاب به عبیدالله بن زیاد در مورد احترام به قانون الهی و ایجاد عدل و داد در جامعه سخن گفته و فرمود: ((فإتینا لنإمر بالعدل و ندعوا الی حکم الکتاب;(۹) آمده ایم[ تا مردم و حاکمان را] به سوی عدالت و قانون خدا دعوت کنیم)).

برقراری عدالت اجتماعی و عملی کردن احکام خداوند همان چیزی است که پیامبران الهی برای آن مبعوث شده اند و در قرآن کریم خداوند متعال بارها به آن تإکید می نماید و می فرماید: ((ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.))(۱۰)

از منظر بینش قرآنی در اصلاحات اجتماعی و سیاسی یکی از مهم ترین انگیزه ها باید همان گسترش عدالت باشد چرا که اگر به این موضوع حیاتی بی توجهی شود و زورمداران, ثروتمندان و حکمرانان برای تکیه بر اریکه قدرت, نفع خود را در سلطه طلبی انحصارگرایی و از میان بردن قسط و عدل ببینند, یقینا به گواهی تاریخ و تجربه و براساس سنت الهی جامعه را در آستانه بحران و فروپاشی قرار خواهند داد و اراده خداوند بر این تعلق گرفته که در صورت رواج ظلم و ستم و بی عدالتی ارکان چنین جامعه را متزلزل و نابود گرداند.

اگر این هدف متعالی از منظر اصلاح طلبان نادیده انگاشته شود و منافع شخصی و گروهی بر ایجاد عدالت در میان مردم ترجیح داده شود تدریجا روحیه ناامیدی, نگرانی در میان مردم اوج گرفته و با توسعه یافتن فسادهای اقتصادی, سیاسی و اجتماعی, منافع مردم از میان رفته و قانون الهی فراموش خواهد شد. بدین جهت اصلاح طلبان راستین این پیام آسمانی را ـ که قیام اباعبدالله(ع) نیز در پرتو آن صورت گرفت ـ همیشه نصب العین خود قرار می دهند که: عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت طلبان را دوست دارد.(۱۱)

۲. بازگرداندن عزت مسلمانان

توجه به عزت و خودباوری در سیره حماسی امام حسین(ع) یکی دیگر از مقاصد متعالی آن حضرت است. از زمانی که پیامبر گرامی اسلام رحلت کرده بود عزت مسلمانان ـ که در پرتو اطاعت از رسول اکرم(ص) به وجود آمده بود ـ هر روز تضعیف شده و تدریجا از میان آنان رخت بربسته بود تا آنجایی که در زمان معاویه مردم به عنوان بردگانی حلقه به گوش, در زیر فرمان حاکمان خودسر اموی به سر می بردند. آنان بدون این که از خود حرکتی نشان دهند و در مورد احقاق حقوقی که اسلام برایشان به ارمغان آورده بود قدمی بردارند حق حیات خود را در اطاعت از زمامداران مستبد می دانستند. امام حسین(ع) در خطبه آتشین و روشنگرانه خود در سرزمین منی به این حقیقت تاریخی اشاره کرده و می فرماید: ((فالارض لهم شاغره و ایدیهم فیها مبسوطه و الناس لهم خول لایدفعون ید لامس, فمن بین جبار عنید و ذی سطوه علی الضعفه شدید مطاع لایعرف المبدیء المعید;(۱۲) زمین در تسلط آنان (حاکمان بنی امیه) است و دستشان (برای هر تجاوز و جنایتی) از هر جهت باز است. مردم بردگان آنان به شمار میآیند آن گونه که هر دستی که بر سرشان کوبیده شود قدرت دفاع ندارند. گروهی از این جباران کینه توز بر بینوایان چیره گشته و گروهی دیگر نیز فرمانروایانی هستند که نه خدا را می شناسند و نه روز معاد را باور دارند.

آن حضرت برای جبران حقارت مسلمانان و بر گرداندن عزت واقعی به آنان قیام نمود و به عنوان الگو و اسوه عزتمندان حقیقی, ندای هیهات منا الذله را سر داده و به ملت های تحقیر شده جهان, راه به دست آوردن عزت و افتخار را آموخت که عزت حقیقی فقط در سایه توجه به خدا و در پرتو عمل به قانون الهی است و این همان پ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.