پاورپوینت کامل ضرورت نبوت از دیدگاه عقل ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ضرورت نبوت از دیدگاه عقل ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ضرورت نبوت از دیدگاه عقل ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ضرورت نبوت از دیدگاه عقل ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
با تجزیه و تحلیل بحث حکمت الهی و نظام احسن آفرینش به این نتیجه می رسیم که جهان براساس حکمت الهی آفریده شده و در نظام احسن هستی، انسان موجودی است مختار و آزاد و با این اختیار و آزادی، مراحل تکامل خویش را طی می کند و به آنچه که شایستگی آن را دارد، نائل می گردد.
از طرف دیگر اقتضای حکمت خداوندی این است که موجبات و زمینه های استکمال موجوداتی را که به تدریج به کمال خویش نائل می شوند، فراهم گرداند. به عنوان نمونه موجودات عالم ماده که در لحظه آفرینش واجد تمامی کمالات خود نیستند، باید در اثر حرکت جوهری به این کمالات نائل شوند و براساس حکمت الهی و نظام احسن هستی، می بایست شرایط این حرکت استکمالی فراهم باشد تا لغویت و بیهوده کاری در فعل الهی لازم نیاید. انسان نیز که یکی از موجودات این عالم به شمار می رود، از این قاعده مستثنی نیست و با افعال اختیاری، راه کمال خود را طی می کند. مبادی و پایه های این افعال اختیاری، سه چیزند:
۱ـ شناخت و آگاهی ـ قدرت ـ امیال و گرایش ها.
تفاوت و تعدد امیال و گرایش ها در وجود انسان، مقتضی وجود تعارض و تضاد خاصی بین بعضی گرایش ها با بعضی دیگر است و در این میان، این انسان است که باید با اختیار و آزادی، دست به گزینش و انتخاب صحیح بزند. لازمه این انتخاب و گزینش، برخورداری از شناخت و آگاهی کافی نسبت به هدف نهایی خلقت و نیز نسبت به میل و گرایش آدمی در جهت آن هدف نهایی است.()
هدف و کمال نهایی انسان
در جهان بینی اسلامی، تنها کمال حقیقی و هدف غایی در حرکات و افعال انسان، قرب الهی است و این جز با افعال اختیاری انسان تحصیل نمی شود. جهان مادی با محدودیت های خاص خود نمی تواند محل تحقق سعادت و کمال نامحدود باشد و لازمه عدل خداوندی نیز این است که جهانی دیگر، به دور از محدودیت های مادی وجود داشته باشد تا ظرف این سعادت، پایدار و نامحدود باشد و انسان بتواند در آن جهان به هدف غایی خویش نائل گردد.
طریق تحصیل کمال نهایی
پس از شناخت سعادت و کمال نهایی، این سئوال مطرح می شود که آیا راه تضمین شده و مطمئنی برای رسیدن به چنین کمال و سعادتی وجود دارد و در صورت وجود چنین طریق قابل اطمینانی، آیا این راه قابل شناخت هست یا نه؟
راه و ابزار شناخت کمال
لازمه حکمت الهی است که انسان با آزادی و اختیار و انتخاب خویش، کمال و سعادت خود را تحصیل نماید و لذا بدیهی است که باید راه مطمئن و تضمین شده ای برای تحصیل چنین کمالی وجود داشته باشد. از سوی دیگر، می بایست امکان شناخت این راه برای انسان وجود داشته باشد و انسان هم از آن آگاه گردد.
به بیان دیگر از آنجا که در نظام خلقت خداوندی، انسان موجودی کمال جو و سعادت طلب آفریده شده است، ضرورتاً آنچه را هم که اسباب تحصیل این سعادت است، بایستی دراختیار داشته باشد، در غیر این صورت مستلزم صدق لغویت در نظام تکوین خداوندی است.
اگر شخصی از شما بخواهد که حتماً در جلسه خاصی شرکت کنید و در غیر این صورت پیامدهای ناخوشایندی برای شما خواهد داشت و در عین حال آدرس جلسه مذکور را به شما ندهد، آیا این دعوت در نظر شما امری عبث و بیهوده نیست؟
بی شک خداوندی که تحصیل کمال حقیقی، یعنی تقرب به خویش را بر هر فردی لازم می داند و سرلوحه دعوت انبیاء و ادیان را نیز همین امر دانسته و به کسانی که در مسیر دیگری قدم برمی دارند وعده عذاب و دوزخ داده است، ضرورتاً راهی را برای شناخت و رسیدن به این سعادت تعیین کرده است.
میزان کارایی ابزارهای شناخت
برای شناخت های حصولی، جز دو ابزار حس و عقل ابزار دیگری در اختیار انسان نیست. اینک به ارزیابی میزان کارایی این دو ابزار شناخت می پردازیم تا ببینیم آیا می توانند راه سعادت و کمال حقیقی را به انسان بشناسانند و همه افعالی را که برای تحصیل این کمال لازمند، به او معرفی کنند؟
از دیدگاه ما، حس و عقل (جدای از وحی) قادر به ارائه چنین راهی نیستند و این مطلب را از دو طریق می توان اثبات کرد:
راه تجربی
تجربه هزاران سال تاریخ بشریت نشان می دهد که عقل و حس انسان هیچگاه قادر به تأمین سعادت حقیقی او نبوده اند و انسان نه تنها درمورد سعادت اخروی که در همین زندگی محدود دنیوی هم نتوانسته است با حس و عقل خویش به سعادت واقعی و زندگی سعادتمندانه ای نائل شود.
«عدالت اجتماعی» هنوز هم یک آرمان خیالی و ایده آل ذهنی صرف بوده و هرگز جامه عمل نپوشیده است. قوانین بشری دائماً ماده و تبصره تازه می خورند و اندکی بعد لغو و دگرگون می شوند. علوم انسانی که رابطه مستقیم با ابعاد وجودی انسان دارند، نیازها و کشش های او را تعیین می کنند و محل آراء و عقاید مختلف و اندیشه های گوناگونند، می توانند در جهت رسیدن انسان به کمال واقعی خود مؤثر واقع شوند، ولی حتی در علم اخلاق هم که رابطه مستقیم با افعال اختیاری انسان و سعادت آدمی دارد، اختلافات مبنایی و غیرمبنایی فراوانی دیده می شود و شاید این اختلافات و تفاوت افکار و اندیشه ها کمتر از علوم طبیعی نباشد، بنابراین عجز و ناتوانی ابزار شناخ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 