پاورپوینت کامل گفت و گویی با دکتر محمد مددپور ; آوینی، از پنجره نگاه شرقی ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گفت و گویی با دکتر محمد مددپور ; آوینی، از پنجره نگاه شرقی ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گفت و گویی با دکتر محمد مددپور ; آوینی، از پنجره نگاه شرقی ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گفت و گویی با دکتر محمد مددپور ; آوینی، از پنجره نگاه شرقی ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

۶

عصر صنعتی، برنامه ریزی ما را به هم زد، ازدحام مرکب های آهنین موجب شد تا با ۲۰ دقیقه تاخیر به اتاق دکتر محمد مددپور در
حوزه هنری برسیم، برداشت شخصی ما از نگاه شرقی استاد این بود که اگر ضرورت تدریس در دانشگاه و دست یابی به آخرین کتب
چاپ شده از سوی وی نبود باید امروز در جایی غیر از تهران به ملاقاتش می شتافتیم . شاید در روستایی دورافتاده که معماریش ما
را به سنت های پیشینه پدرانمان پیوند می داد . . .

تالیف بیش از ۴۰ عنوان کتاب در مدت ۲۰ سال از تلاش خستگی ناپذیر وی خبر می داد، در حالی که دانشجویان و صاحبان اندیشه
در انتظار به گیشه آمدن کتاب هفت جلدی «آرای متفکران و سیر حکمت » ایشان هستند . ما در این ملاقات و گفت و گو درصدد
آنیم تا از پنجره نگاه شرقی استاد، شهید آوینی را به تصویر کشیم، استاد مددپور یک جلد از کتاب «سیر و سلوک سینمایی » را به
سینمای اشراقی و شهید آوینی اختصاص داده است .

با عرض سلام و تشکر از این که وقت خود را در اختیار نشریه پرسمان قرار دادید، فکر می کنم برای شروع بحث، بهتر است واژه هنر
را از نظر لغت و ریشه معنا کنید .

به گفته بزرگان – از نظر لغت و لفظ و اتیمولوژی (ریشه شناسی) یعنی حق شناسی; اتیموس در زبان یونانی هم معنای «ریشه » دارد
و هم به معنای «حق » است و حق هم در اصطلاح عربی و اسلامی یعنی هستی، ظهور هستی و تحقق هستی – هنر در ادبیات
فارسی شامل همه فضائل و کمالات انسانی است; یعنی به هر فردی که واجد کمالاتی بوده، هنرمند اطلاق گردیده است . ریشه
اصلی کلمه هنر از زبان سانسکریت گرفته شده . در آن جا، به صورت «سنر» آمده و چون سین سانسکریت معمولا در اوستایی
تبدیل به «ها» می شود، «سنر» تبدیل به «هنر» شده است; مانند اسورا که به اهورا تبدیل شده است . «سو» در زبان سانسکریت به
معنای نیک و فضیلت است، به معنای کمال است و نر به معنای مرد . ریشه هنر امروز به صنع و صنعت و تصویر و تجسم و تخیل و
ابداع برمی گردد که همه این ها با ساختن در زبان فارسی هم ریشه اند، از ریشه «آر» یا «ار» در زبان فارسی و سانسکریت گرفته شده
است . این ریشه در زبان اروپایی هم رفته; مثلا در زبان فرانسوی «بذار» به معنای هنرهای زیبا است و یا در زبان انگلیسیFineart همان معنای هنرهای زیبا را بیان می کند . در زبان یونانی هم کلمه «آروته » یعنی فضیلت که با معنای هنر متناسب
است .

بعد از تعریف هنر در می یابیم که تمام هنرها مانند نقاشی و ادبیات و . . . در سینما جمع می شود و سینما مجموعه ای است از همه
این هنرها . آیا چنین تعریفی از سینما درست است و سینما چه رابطه ای با تکنولوژی دارد؟

سینما به عنوان واپسین هنر، هنر عصر تکنولوژی است; همان طور که تراژدی هنر اول و هنر بزرگ بوده . امروزه از شعر خبری
نیست و سینما جایگزین این هنرها شده است; هنرهای امروز کمابیش در فضای سینمایی سیر می کنند . شعر مادر هنرها و منبع
الهام همه هنرمندان بوده است . امروز سینما در واقع بنیاد و ذات و جوهر هنر را در خودش به نمایش می گذارد و از این منظر
شعر عصر مدرن و تکنولوژی است; در واقع، با تجسم شعر به وسیله تغییرات و گرافیک های کامپیوتری و specialeffect
می توان قدرت بشر را با سینما بروز و ظهوربخشید .

سینما برای خودش یک ساختار تکنولوژیک دارد و مقتضیات مخصوص به خود را دارا است; مثلا اقتضای کودکی این است که دائما
باید کهنه اش را عوض کرد; یا مقتضیات جوانی غفلت است . به هر حال، هر چیزی مقتضیات و لوازم خودش را دارد . ذات سینما
هم تکنولوژی است . تکنولوژی هر روز مقتضیات خودش را بر جهان تحمیل می کند . به رغم این که تکنولوژی توسط انسان خلق
شده، این تکنولوژی است که بر انسان حکم می راند . یکی از همین مقتضیاتی که تکنولوژی بر انسان تحمیل کرده ظهور سینما
است یا به قولی سینما در دل تکنولوژی نهفته بوده است . هایدگر می گوید: من در شعر پرنیدس صدای انفجار هسته ای را می شنوم
. حالا نگاه این شعر چگونه بوده که ۲۵۰۰- ۲۶۰۰ سال پیش زمینه ساز انفجار بمب هسته ای با تفکر فورد، انیشتین و بوهر و . . . شد .
وقتی شما بذری رامی کارید، نتیجه اش را هم خواهد داشت . سینما نه تنها جدا از عالم مدرن نیست بلکه تعین و تحقق آن است .
همان طور که تفریح اقتضای بیکاری و . . . است; همه این ها هم به پارادایم های تمدنی وابسته است که نامش را اومانیسم نهاده اند .
سینما هم مانند جهان امروز بشر مدار است . بشر در سینما همه کاره است چه مستند، چه سینمایی و . . . .

تعریفی که در ابتدای سخن از هنر ارائه شد، خیلی با اسلام و رویکرد اسلامی مبحث بسیار سازگار است; اما اگر این نکته را هم مد
نظر قرار دهیم که به گفته شهید آوینی سینما ماهیتا بیش تر با کفر سازگاری دارد تا اسلام; این گفته تا چه حد می تواند مورد
استناد قرار گیرد؟

ذات اومانیسم و رویکرد بشرمدارانه انسانی به تولد تکنولوژی در قرن هفدهم میلادی منجر گردید; اما تفکر تکنیکی در قرن
دوازدهم، سیزدهم متولد شد . تجارت ، تفکر و هنر تکنیکی; هنری که اساس آن سیطره بر عالم و تصرف آن است . این همان
امانیسم است که من می خواهم به عنوان یک سوژه جهان را بگیرم و در تصرف خودم به میل خودم دربیاورم . اصلا علوم امروز
برای تصرف کردن است . در گذشته مساله اصلی هماهنگی با طبیعت بود اما امروز، تصرف در طبیعت است; مثلا بادگیرهای یزد
براساس هماهنگی با طبیعت ساخته شده اما امروزه کولر گازی به وجود آمده و در واقع طبیعت را تحت سلطه خویش درآورده
است . سینما هم همین طور; یک هنر تکنولوژیکی است و این که بخواهید چیزی را که ذاتش تصرف است با عالم دیگر پیوند بزنید،
عملی نیست; مثل مخلوط آب و روغن . اما پرسشی که به وجود می آید این است که آیا می توان پدیده سینما و عالم اسلامی را به هم
پیوند داد؟ که این را شهید آوینی تعبیر به سینمای اشراقی می کرد . هماهنگ شدن با عالم یعنی همان چیزی که در تفکر اسلام
مردم به آن دعوت شده اند . هماهنگی با حقیقت عالم که خود دو جلوه دارد: یک جلوه جمالی و دیگری جلوه جلالی . یک جلوه
شیطانی و قهری است . خداوند گفته نروید سراغ آن ملک من است . الملک لله کسی حق ندارد شراکت کند در این ملک . اما ملک
الاهی هم دو صورت دارد . قتل مکن، کشتار مکن، دزدی نکن، دروغ مگو . این ها هم به وجه حقیقی، به حق حقیقی، بر می گردد .
باطل هایی هستند که به آن ها می گویند باطل های مضاف; اصلشان حقیقت است مثل شیطان . شیطان بی حقیقت نیست; اما
حقیقت این است که بشر منع شده از روی آوردن به آن; والا شیطان در برابر خداوند از عالم بندگی خارج نیست و تحت سیطره
الاهی قرار دارد . ملک ملک خدا است . حالا سینمایی به وجود بیاید که با آن عالم اسلامی و دینی تناسب داشته باشد، این نیاز به
همتی فوق العاده دارد . اگر من بخواهم از یک برکه آبراهی به سوی گلستان و باغ خودم باز کنم، باتوجه به شرایط زمین و . . . ،
زحمت و ریاضت می خواهد . به هر حال، سینمای کنونی جهان یک هنر تصرفی است و به وجودآمدن آنچه مدنظر شهیدآوینی بود
به یک همت عالی نیاز دارد که این در عالم کنونی بسیار استثنایی است .

همان طور که مشخص شد، سینما زاییده تکنولوژی است . بدون تعارف یک زمانی جهان اسلام در انزوا رفت و از تکنولوژی دوری
گزید، بعد آهسته آهسته آمد و در حالی که هنوز هم به تکنولوژی نرسیده، مشغول مصرف تفاله های تکنولوژی غرب گردید .
سینمای صادر شده از غرب به جهان اسلام همان چیزی که آن ها می خواستند و ما هم همان را که مد نظر غربی ها بود دریافت و
فیلمسازی و . . . را شروع کردیم . آیا چنین بحثی با واقعیت تطابق دارد؟

بله، سینمای جشنواره ای ما اکثرا در همین عوالم سیر می کند و اصلا هدف غربی ها و نگاهی که آن ها به سینمای ما دارند، چنین
نگاهی است . فیلم هایی مانند بادکنک سفید، کیسه برنج، سفر به کیش و . . . . اگر یک نفر از ایران به اروپا سفر کند، به این مساله
پی می برد که آن ها فکر می کنند ما یا تروریست هستیم یا آدم کش و امثال آن . این در فیلم های هالیوود و سینمای غرب کاملا
مشهود است; حتی در تلویزیون خود ما این مطلب پیدا است; مثلا فیلم «بدون دخترم هرگز» این خیانت را انجام می دهد و ما هم
در بعضی فیلم های خودمان مرتکب همان خیانت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.